Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Even jullie mening gevraagd!
Ik had gedacht om enkele details toe te voegen aan de bekabeling om de staart te bedienen. Op de echte foto's zie ik deze niet echt zitten, maar ik dacht een beetje extra detail kan geen kwaad zeker??
Nu twijfel ik wel een beetje, dus wil ik even jullie mening voor ik verder ga of een stapje terug neem..

Met deze attributen...
attachment.jpg

...heb ik het volgende gemaakt
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Graag jullie feedback, verder werken zoals het hier is, of afhalen en enkel de draad aan de roerstokken :-)D) vastmaken?

Nog even vermelden dat ik geprobeerd heb om van zeer dunne, doorzichtige plasticfolie beglazing te maken voor de toerentellers, maar dat ik telkens met een randje zat die moeilijk weg te werken was, dus heb ik even met parketcleaner geprobeerd. Dit gaf wel een lichte glans, maar te dun naar mijn mening. Als gevolg van beide probeersels heb ik dan gezocht naar een andere oplossing, en heb die gevonden tussen oude potjes verf. Daar had ik nog een potje Tamiya clear tussen staan die zo goed als leeg was, enkel nog een streepje verdikte lak. Met een tandenstoker wat opgenomen en op de metertjes aangebracht. Dit gaf een mooi dik laagje, die hopelijk mooi zal uitharden.
 
Laatst bewerkt:
Fokker_Dr1_Tail_Detail.jpg


FokkerDr1---rearview.jpg

7341183836_7a97e6ea58_b.jpg

fokker_dr1.jpg


fokker_dr1_tail.jpg


SOP.+Rangitata+Island+28-03-14.+Russell+Brodie+(4).jpg

Fokker-Dr-1-Callout.jpg

Zo te zien, zou ik het niet doen maar slechts de koppeling aan de kabel bevestigen.
 
Ja, je bevestigd mijn vermoeden :8
Was wel leuk om te proberen, enkel met wat ik in huis had...
Gelukkig nog makkelijk te verwijderen ;)
 
Voor de volledigheid nog iets anders: op je foto's kan ik niet zien hoe je hoogteroer staat, maar zoals je op de referentiefoto's kunt zien (en wat ik uit eigen ervaring als zweefvlieger weet) staat het hoogteroer in ruste altijd naar beneden gericht. Dat is eenvoudigweg een kwestie van zwaartekracht. Bij veel vliegtuigkitjes staat het hoogteroer horizontaal, zoals in vlucht.... terwijl ze wel als 'vliegtuig aan de grond' (bijv. zonder piloot) worden gebouwd.

Als je het hoogteroer horizontaal hebt staan en (nog) kunt verstellen, zou je dat kunnen overwegen. Let er dan ook op dat de stuurknuppel helemaal naar voren staat. Volgens hetzelfde principe: als de aillerons uit positie staan (bijv. linkervleugel omhoog, rechtervleugel omlaag), dan staat de stuurknuppel ook een beetje schuin (in dat voorbeeld: naar links).

Edit: en helemaal volledig: als het richtingroer naar links of naar rechts staat, staan de pedalen desconform. Op de eennalaatste foto zie je alles uit centrale positie staan, als je dan in de cockpit kijkt staat eveneens alles uit centrale positie.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ik al van plan, om het hoogteroer naar beneden te zetten. Het is makkelijk te realiseren, daar het maar op enkele plaatsen vast zit aan de staart.
En of het nu zo moe(s)t of niet, ik vind het mooier als het roer naar beneden gericht is, breekt een beetje de rechte lijn ;)
De stuurknuppel is naar voor gericht met dit al in gedachten... :)
attachment.jpg

Het richtingsroer zal niet zoveel uit de lijn gehaald worden :nowink:
Bedankt voor de verdere toelichting ivm de roeren, ik weet zodanig weinig van vliegtuigen :sleep: Het enige wat ik dan wel van weet is wat ik er over geleerd heb van andere modelbouwers die graag en veel vliegtuigen maken :))
 
Ok de stuurknuppel staat inderdaad prima zo, denk ik.

Ook maar weer voor de zekerheid (als ik irritant word, moet je het maar (op z'n Hollands) zeggen he): de kabels van pedalen naar richtingroer zullen normaal gesproken strak staan, om twee redenen: 1) snel te kunnen sturen... niet alleen nodig tijdens actie maar ook bij het opstijgen en landen; en 2) anders zouden de bevestigingpunten op het hoogteroer elke keer een enorme knal krijgen. Natuurlijk zitten die van jou nog niet vast, omdat je nog bezig bent met je hoogteroer, maar ook hier weer: beter vooraf gewaarschuwd dan achteraf blijkend dat het niet klopt.

Ten slotte: je zou nog kunnen overwegen om het gat waar de stuurknuppel zich in beweegt, een zeer donkere wash te geven.
 
De review is toch positief ;)
En nu kan jij mij vertellen welke kleuren ik moet zoeken voor de camo op dit vliegtuig :D ;)
 
Bedankt Roy en Silenoz, terug wat info om te verwerken in het model :)
 
attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Tijdens het wachten op de Uschi rigging die ik wil gebruiken om de roerkabels te imiteren, kan ik enkel wat kleinere onderdelen voorbereiden.
Zo heb ik de bovenste vleugel wat opgekuist, daar zaten ook enkele sink marks die storend waren.
Deze heb ik een klein beetje opgeschuurd, en dan de rest opgevuld met een drupje CA lijm. Na droogtijd terug wat opgeschuurd:
attachment.jpg

Tijdens het droog passen van de onderste en middelste vleugel kwamen grote openingen zichtbaar, en ook de tussenstukken die de vleugels verbinden aan de buitenste zijde pasten niet zonder de vleugels te moeten buigen :(
attachment.jpg

Om dit een beetje te verhelpen heb ik de mini boormachine met een frees (van de tandarts gekregen) gebruikt om de middenvleugel mooier te doen passen. Hier zal wel nog een beetje putty nodig zijn om alles mooi te doen aansluiten:
attachment.jpg

De verstevigingen die tussen de vleugels moeten komen vereisten ook nog wat opkuiswerk, alweer een sink mark die enorm opviel :@
Zelfde methode toegepast als op de vleugel hierboven beschreven:
attachment.jpg

Ook gestart om de wielbasis wat op te kuisen en eens te droog passen, ook hier zal wat opvulwerk nodig zijn:
attachment.jpg

Als laatste voor deze update dan nog wat aan de neus gewerkt. Deze bestaat uit twee delen, waardoor er een dubbele naad ontstaat die niet zo mooi was. Er zijn twee opties om dit te verhelpen.
De eerste is dat de naden opgevuld worden met putty, en dan mooi geschuurd worden (maar ik hou niet zo van opvullen en schuren :nowink: )
De tweede optie is de opstaande rand eerst gladschuren en dan een evergreen strip in de plaats kleven die de dubbele naad verbergt. Dit leek mij de makkelijkste oplossing, dus zo gedacht, zo gedaan :laugh:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat als het even (droog) op de neus wordt gezet:
attachment.jpg

That's all folks ;)
 
Man, wat een werk zo'n kit van Revell!
Ik vraag mij best af wat jij wel niet zou kunnen maken van een Wingnut Wings kit.
Dat zou volgens mij helemaal een pracht model worden.
 
Wat ik zou maken van een Wingnut Wings kit? Een vliegtuig als alles goed gaat zeker ;) :laugh:

Bedankt Verbeek voor het mooie compliment, je doet mij blozen van oor tot oor :08:
 
Prachtig werk, zoals je eigenlijk hoopt dat met een dergelijk fossiele kit gebeurt.

Weet je al hoe je de resterende naad op de laatste foto gaat aanpakken?
 
In alle eerlijkheid Beyond dit is echt goed bedacht,zo had ik het nog niet bekeken om dergelijk probleempje op te lossen.
 
Weet je al hoe je de resterende naad op de laatste foto gaat aanpakken?

Welke naad bedoel je juist?
attachment.jpg

Momenteel zijn beide romphelften nog niet aan elkaar gekleefd, omdat ik nog binnenin moet kunnen voor de kabels.. Hopelijk verdwijnt de naad grotendeels bij het verlijmen?

Mocht blijken dat de naad (gele pijl) nog steeds prominent aanwezig blijft, dan denk ik om dit onderdeel er af te schuren en te vervangen door een stukje styreen.
De naad aan de groene pijl wordt nog opgevuld met putty, waarna ik zal trachten om de lijn die er hoort terug te scriben.

@ Doomwad, bedankt :) Vindingrijk zijn is haast een must bij modelbouw, zeker bij een kit als deze ;)
 
Ik wist niet dat die gele ook een naad was, maar ik bedoelde de groene dus.
 
:angry: Heb vandaag bericht gekregen dat de rigging draad niet geleverd kan worden (voorlopig..) :tongue:
Dit is wel een tegenvaller, ik had gehoopt om deze zaterdag te kunnen meenemen naar de wedstrijd bij Verbrugghe Neverland. Niet dus :(
Tevens houdt het de bouw van deze vlieger ook tegen, wat niet goed is voor de motivatie :nowink:
 
Probeer eens met fijne koperdraad Xavier, dat moet toch lukken in deze schaal.
 
attachment.jpg

Vandaag wat verder gewerkt aan de stoel, meer bepaald de gordels.
Volgens de referentie die ik heb zou het er zo moeten uitzien:
attachment.jpg
Bron: Replic 192, for reference purpose only

Weet er trouwes iemand wat die buisjes zijn met gele pijl aangeduid? Ik kom die hier en daar tegen op (model) DR I, maar nog niet op echte foto's van 100 jaar geleden..

Om deze te maken heb ik wat loodfolie ter hand genomen, en de onderdelen uitgesneden om deze dan met CA lijm tot wat minder onderdelen te bewerken :laugh:
Ook werd gebruik gemaakt van wat dunne koperdraad.
Niet letten op de achterwand van de stoel, deze staat er los tegen voor e foto. En je kan intussen ook zien waarom ik die rigging draad nodig heb. Het doek hoort opgespannen te worden, en ik heb voor de tweede keer geprobeerd om dit met zeer dunne koperdraad te maken, maar koperdraad kan je niet mooi opspannen... Met als gevolg dat ik voor de tweede keer alles terug ga verwijderen.

Dit heb ik er van gemaakt:
attachment.jpg

attachment.jpg

Nu terug op zoek naar rigging...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan