Hoofdsponsor

1/35 Festung Stalingrad [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

Blijkbaar valt het raam in de smaak, aan de positieve comments te zien. Waarvoor dank.

@D-Day : gisterennamiddag, een uurtje of drie, vier ? Ik had donderdagavond een test gedaan voor het plooien met een reepje van 4 mm, maar het profiel viel me te zwaar uit. Daarom heb ik gisteren begonnen met een reep van 2.5 mm en in een namiddag was het raam klaar.

En nu de beloofde foto's over het stuk muur :

attachment.jpg attachment.jpg

Met een dryfit van het raam. De ronde bollen (^^is een bol niet altijd rond ? ) op de linker foto zijn halve tandenstokers die door de muur geduwd zijn en het tweede deel vasthouden. Een soort pen-gat verbinding, maar dan in het schuim.
Op de rechter foto is onder het raam een stuk faïence te zien, bestaande uit Evergreen Tiles plasticard. Ook hiervoor had ik eerst een test gedaan met een restje schuim en een restje plasticard. Beide laten zich verlijmen met gewone plastic lijm. De lijm lost de plasticard op waarna deze zich vastzet in de poriën van het schuim, zonder dat deze oplost. Maar het kit aan elkaar, da's het belangrijkste !
Op het linker muurdeel komt ook nog een stuk faïence.
De potloodlijnen zijn voor de vloer. Deze zal niet aanwezig zijn maar de gaten voor de kepers zullen wel zichtbaar zijn.

Het verhaal, of de bedoeling, hoe moet ik het zeggen ? Het idee is dat dit deel van de werkplaats op het gelijkvloers een sanitaire ruimte bevat (wasplaats) met erboven het kantoor van de werkplaatsleider. Vandaar de vloer, de faïence en de effen gedeeltes muur die als plakwerk zullen worden geschilderd.
Deze beide gedeeltes zijn pas later ingericht, zonder dat er veranderingen gebeurt zijn aan het grote raam.

attachment.jpg

Het derde aanzicht, zogezegd de zijde van de werkplaats, welke nog in bakstenen gestempeld moet worden. Ik doe dit nadat de beide delen samengelijmd zijn zodat ik de lagen van het eerste deel kan vervolgen op het tweede deel.De schaduwen van de tandenstokers zijn zichtbaar in het rechter muurdeel.
Waarschijnlijk zal ik alle drie de zijden verschillend schilderen : de sanitaire ruimte met de faïence, de werkplaatszijde als naakte baksteen en de buitenzijde als gekalkte muur via de haarlaktechniek...

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Man, man... dat raam, wat een geduldwerkje... ik zou gewoon profieltjes van evergreen genomen hebben... ik heb zelf ook veel geduld maar dit overschrijd wel mijn (geduld)grenzen!
Ik zei het hier al eerder en al meerdere keren: hier is een meester aan het werk!
 
Gewoonweg schitterend Rik. R E S P E C T niets meer of minder dan R E S P E C T voor zo'n kunstwerk.
Jongens wat gaat dat geven als er dan nog eens een kleurtje zal opstaan...
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Prachtig resultaat man en nogmaals bedankt voor de "how-too" van het raam.
Ik blijf zeker volgen.
 
Ik kan de jongens alleen maar bijtreden, dit is een hoogstaand stukje dioramabouw !
 
zeer mooi man dit wordt een topper !!! laat ons verder genieten !!
 
knap werk , word een dio om weer vol bewonderingen te volgen


tom
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Tussen de Panzer III en de ZiS 30, (gisteren werd, op de club, een zware fout geconstateerd aan de recuperator van het kanon, welke ik nu aan het herstellen ben), heb ik nog wat tijd gevonden om aan de ruïne verder te werken.

De loodgieter laten komen :

attachment.jpg attachment.jpg

Geen sanitaire ruimte zonder waterleiding - waterkraantje. Dus weeral wat aan het scratchen geweest.

Rond een draadje 0.8 mm (wat overeenkomt met 1/2 " buis op sch 1/1) heb ik een restje PE gesoldeerd. Hetzelfde rond een draadje van 0.5 en beide in T op elkaar gesoldeerd. De draad van 0.5 afgekort en er boven op een nieuw stiftje van 0.5 om het kraantje dicht te draaien. Ik hoop dat de uitleg wat duidelijk is...

De 0.8 mm draad is in twee bochten geplooid zodat een kraantje verkregen werd. De leiding volgt het reliëf van de muur, via een knik van de faïence naar gipsmuur.
Weerom met een paar restjes PE is een T-verbinding gemaakt waarna een tweede draad naar links afgeleid werd.

De uiteinden wat krom buigen geeft blijk van de verwoestende kracht van een bombardement.

Uit wat dunne koper folie zijn twee bevestigingsbeugels gemaakt. Aan de achterzijde zit een stift van 0.5 mm waarmee de leiding in de muur vastzit, momenteel nog in dryfit. De leiding zal ik pas op het laatst definitief vastmaken.

Bemerk op de linker foto dat de effen gedeeltes muur (zonder baksteenmotief) reeds geplamuurd en geschuurd zijn.
De muur van de sanitaire ruimte wordt geschilderd, terwijl ik op het verdiep (het bureau) wat behangpapier wil hangen...

Groeten Rik
 
sdfkkjskng Lap, daar ligt mijn onderkaak weer.
Rik wilt ge in het vervolg eens waarschuwen dat er zo'n prachtige scratch onderdelen aankomen ?:8
Ga trouwens de raad opvolgen om zo'n windel rond mijn kop te draaien.
Dan lijk ik wel op een paasei, maar raak mijn onderkaak niet meer kwijt ;):D.
Schitterend gedaan, goed uitgelegd wat kan ne mens nog meer willen ?

Mark
 
Ik ga hier elke dag komen kijken...machtig werk !
 
Zoals de collega bouwers zeggen, prachtig gedaan man. Ik dacht dat het kraantje uit een setje kwam. is dik in orde.
 
Ik kom zo maar af en toe binnen wippen alhier maar wat een mooi werk laat je zien zeg.

Fred
 
Goh man, dat kraantje... dat het "home-made" is was toch ook mijn laatste gedachte!
Ik begon me al meteen af te vragen uit welk aftermarket-setje dat kwam, zo realistisch en op zo'n kleine schaal! :8
 
er zitten hier potverdikke kraks zulle! jezus, ben blij dat ik op dit forum zit!!!!:O
 
Ik wil mijn handen wel eens wassen aan die kraan, als ik mijn mond terug dicht krijg. Prachtig Rik, prachtig.

Grtz Bart.
 
knap meer kan ik echt niet zeggen ;)

Cheers,
André
 
Bedankt voor de commentaren, gasten ! Ik hoop dat jullie een goede hospitalisatieverzekering bezitten, voor alle schade aan de onderkaken. Eenmaal ik op de knop 'Snel reageren' geklikt heb, ben ik niet meer verantwoordelijk voor het leed dat mijn 'post' veroorzaakt. :wub::wub:

@GUnit : ge moogt hier elke dag zoveel kijken als ge wilt, maar ik kan daarvoor niet elke dag een update plaatsen, makker. Sorry !

@uzzy & Walesha : het kraantje uit een setje van Tamiya (German jerry cans & oil drums) diende als voorbeeld. Het kraantje zelf wilde ik niet gebruiken omdat de leiding naar beneden vertrekt.

@ andere reacties : bedankt voor jullie positieve reactie. Een opsteker, een goede stimulans om verder te werken.

Groeten Rik
 
@uzzy & Walesha : het kraantje uit een setje van Tamiya (German jerry cans & oil drums) diende als voorbeeld. Het kraantje zelf wilde ik niet gebruiken omdat de leiding naar beneden vertrekt.

Je mag nog een voorbeeld hebben, dan nog is het echt prachtig gedaan zeker op deze schaal.
De hospitalisatie voor onze kin is niet alles. Ook nog een schrijnwerker voor onze bureau. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan