Hoofdsponsor

1/35 Festung Stalingrad [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Beste Kijkers !

De metselwerken aan de schouw zijn beëindigd.

attachment.jpg

Het onderste gedeelte is samengekleefd en voorzien van wat pluimkarton.

attachment.jpg attachment.jpg

Intussen zijn de wanden gestempeld. Het pluimkarton is een restje, vandaar dat de onderste 3 mm niet bedekt zijn. Dat is geen erg, later komt er toch puin rondom de schouw. Het opperdeel is toch ergens naartoe... ?

Vervolgens zal de schouw nu een wash krijgen met wateroplosbare plamuur om de poriën te vullen.

Groeten Rik

Prettig eindejaar aan iedereen en een goede start voor 2013 !!!
 
Dit wordt er weer ééntje om met spanning uit te kijken naar het eindresultaat!
 
Ja Rik, dat kan weeral tellen. Toch wel mooi wat je met wat MDF en pluimkarton hier neerzet.
Benieuwd naar de eerste kleurtjes.
Ook voor jou en de jouwen) beste wensen voor het nieuwe jaar en een prettig eindejaar.

Mark
 
Ik volg "mad ice" hier in. jullie werk stimuleerd ons om het ook te proberen.
Dit is zeker een topic die ik ga volgen.
 
wow wat een start aan je nieuwe dio , ga deze eveneens volgen.
 
Zo zou ieder topic van mij mogen zijn, leerzaam, vol tips van bij het begin, en goede foto's. Dit wordt er weer eentje om van te genieten de komende tijd.
 
Zo zou ieder topic van mij mogen zijn, leerzaam, vol tips van bij het begin, en goede foto's. Dit wordt er weer eentje om van te genieten de komende tijd.

Hey GUnit, hoe denk je dat je topics zijn?
Heb er net als van deze ook al veel van opgestoken als nieuweling.
Mannen zoals jullie zijn een zegen voor dit forum en voor nieuwelingen zoals ik.
 
Hey GUnit, hoe denk je dat je topics zijn?
Heb er net als van deze ook al veel van opgestoken als nieuweling.
Mannen zoals jullie zijn een zegen voor dit forum en voor nieuwelingen zoals ik.

Daar heb je gelijk, Buzzy. Ik heb ook al veel geleerd van Guy zijn topics.

Technieken die je gebruikt om een voertuig te verweren werken ook bij dioramabouw. Soms in een ietwat toegepaste vorm, maar toch...

Groeten Rik
 
Goedemorgen Beste Kijkers !

Duizend trekbanden en klimijzers ! 't zou een spreuk kunnen zijn uit een stripverhaal,...

Maar 't is zo een beetje met wat ik me gisteren heb beziggehouden.
Enfin, het waren er wel geen duizend :

attachment.jpg attachment.jpg

De trekbanden, met slot, zijn op de schouw geplaatst. De onderste zit tamelijk laag, de volgende drie op een meter en dan nog twee op een 80-tal cm. De laatste hangt nog los. Waarschijnlijk zal ik de schouw verder afwerken vooraleer ik de laatste definitief vastzet.
Deze is zogezegd opengesprongen door de knal en blijven hangen tussen de klimijzers.

De klimijzers zijn gemaakt met een buigmal, zodat ze allemaal dezelfde breedte hebben. Ze zijn vastgezet met houtlijm. Dusdanig heb ik het gat rond het ijzer wat kunnen dichtmaken.

Daarmee is de bouw van de schouw af en kunnen de schilderwerken beginnen. De rode kleur is een Motip primer waarvan ik al twee lagen gegeven heb nadat de schouw is ingewassen met een papje van plamuur. Dit om de poriën en diepste voegen wat te vullen.

Groeten Rik
 
Dat wordt weer een meesterwerkje, die trekbanden zijn wel een apart detail, maar ik vraag me af.. mss hoger nog ééntje maken die helemaal opengetrokken door de val van de schouw en verwrongen nog vast hangt aan een klimijzer?
Het is maar een idee, ik probeer me voor te stellen wat er met die band op de breuk gebeurd als de schouw valt.
 
Steekhoudend detail tot in de finesses, en dat is nodig want de kijker zoekt over logica achter, en als er iets niet klopt krijgt de geloofwaardigheid van een diorama een deuk. Als alles echter klopt heb je gelukkige tevreden kijkers ! Ik denk dat die bovenste (ontbrekende) ring gemakkelijk door de blast weggevlogen kan zijn.
 
Mooie schoorsteen en die banden zijn een leuke toevoeging.
Over je klimijzers, zitten daar niet te veel van op?
Je zit nu op zo`n 25 cm afstand per ijzer en als ik het goed heb is de afstand vaak tussen de 35 a 40 cm.
 
Ja, dit wordt een plaatje. Ik vind de kleur nu al mooi en dat is nog maar de primer :ohmy:

Fred
 
Bedankt voor jullie reply's.

@Walesha & GUnit : ik zit ook op de golflengte van Guy. Mijn idee is ook dat de bovenliggende gebroken ringen meegevlogen zijn met het puin. Een ketting breekt op zijn zwakste schakel, dus met deze ringen zal het ook wel zo gaan. Misschien dat de andere ringen aan de achterzijde gebroken zijn ?

@Ron : je hebt daar een punt. Aan een gewone trap of ladder zitten de treden op 20 à 25 cm. Via de link van Mouse (constructie fabrieksschouw) kwam ik te weten dat deze klimijzers op 50 cm zitten, wat ik dan weer wat veel vind. Ge zoudt een z**breuk oplopen bij het beklimmen van dergelijke schouw !
Daarom heb ik ze vier per meter genomen, misschien wat veel, maar het toont de hoogte min of meer...

@Fred : de kleur is misschien nog wat te flashy, er komen nog heel wat kleurtjes over. ;)

Groeten Rik
 
Dat met de kleur gaat helemaal goed komen, dat weet en voel je gewoon.:wub:
De afstand tussen de treden, ach het ware misschien mooier moest je er drie per meter hebben gezet, maar ik denk dat dit nog net kan.
Bij de eerste aanblik kwam het mij over of de bovenste ringen waren weggeblazen door de kracht van de explosie, dus...;)
Veel succes verder.

Mark
 
Toch 50cm dus, had ik het goed gedacht maar voor de zekerheid een iets kleinere afstand hier geplaatst :)
Als je er zelf tevreden over ben dan moet je het inderdaad zo laten het is tenslotte jou schoorsteen.
 
Dit is inderdaad al een mooi bouwwerk. Misschien een tip voor de spannender, enkele stukken tussen het puin leggen op je dio als je zo ver bent.
Tot nu toe toch al proficiat.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Niet veel is er veranderd, maar toch een foto :

attachment.jpg

De stenen zijn ingekleurd met Talens Acrylic, nummers 339 Engelsrood en 434 Sienna, gemengd met een beetje zwart. Deze kleuren zijn door elkaar opgebracht zodat verschillende kleurschakeringen bekomen zijn.
Met Ashes White pigment poeders zijn de voegen ingelijnd en gefixeerd met thinner.

Groeten Rik
 
Mooi resultaat.
Heb je de pigmenten met iets verdund? Zoja, wat heb je gebruikt??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan