Hoofdsponsor

1/16 Ferrari F40 " vittorio colombo " (Fujimi) [wip]

F40_16.jpg
 
Pascal zegt: tadaaam :)

Bedankt :)

Mr artex tis dus deze waar het over gaat.
 
zo eindelijk nog eens tijd gevonden om wat te bouwen, ik moet men aandacht nu nog meer spreiden,
er is zojuist een zoon bijgekomen :) maar de gezondheid laat het door het slaaptekort een beetje afweten.
en ook probeer ik men studies terug op te pakken waar ik vroeger gestopt ben dus modelbouw is even een bijzaak geworden :s
maar goed, nu dus ook nog eens tijd gevonden om de gevorderde werken te tonen en te horen wat jullie ervan vinden.

bij de vorige update kon je zien dat ik de luchtinlaat voor de motor onder handen aan het pakken was; hier heb ik al aan verder gesleuteld:

eerst haalde ik de rechtse verder uit elkaar tot ik dit over had:

attachment.jpg

zodat ik dan de linkse terug kon opbouwen:

attachment.jpg

attachment.jpg

die zit ondertussen al in de grondlag met nog een andere aanpassing maar daar volgen de fotos van.

pascal had in de thread van de f40 van Debart zijn versie voor de luchttoevoer volledig in messing nagemaakt en sinds ik die gezien had was ik aan het twijfellen of ik ook zoiets zou kunnen fabriceren, het stukje in de kit is gewoon een rechthoekje plastiek die in de twee zijdelingse sleuven wordt geplaatst in het midden van het blok.

zoal je hier kan zien:

attachment.jpg


ik heb heel lang getwijfeld of ik dit zou doen maar dan toch de sprong genomen;

eerst moestn de oude houders verwijderd worden; dus was er geen stap meer terug:

attachment.jpg

ze zijn volledig weggvijld maar daar had ik jammer genoeg geen foto van.

na heel lang proberen en vele staafjes aluminium kwam ik tot dit resultaat:

attachment.jpg

jammer genoeg zag dit na 2 dagen proberen er nog altijd niet geloofwaardig en reddelijk slordig uit..

dus had ik even afleiding nodig en ben ik beginnen kijken he ik dan de luchtinlaat terug kon plaatsen,

de oplossing kwam weer na vele uren zoeken in de vorm van een stukje plastieken buis met juist de goede diameter;

ook hebben de kleppendeksels ondertussen hun eerste kleurtje gekregen zodat er een beetje leven in begint te komen:

attachment.jpg

en dan heb ik de luchtoevoer maar gemaakt uit styreen veel gemakelijker bewerkaar en een mooier resultaat, er zit zelf een stukje op die de gashendel moet voorstellen, met de gaskabel erbij, dit is wel niet duidelijk want moet og geschilderd worden,

aan de achterkant van het blok zit er ook nog wat speling op maar dat wordt weggewerkt eenmaal hij volledig geschildert is.

attachment.jpg

zo dat was hem dan weer;

er is niet veel verandert maar de nodige denk uurtjes hebben ook zen rol in deze :)
 
na lang met andere dingen bezig te zijn geweest eindelijk weer eens tijd voor een update:

ik weet niet of er mensen zijn die dit onderdeeltje herkennen; maar raad maar raak zou ik zeggen :)

attachment.jpg

komt later op de motor te zitten,

dan heb ik verder gedaan met de luchtinlaat, die zag er na veel proberen, veel secondelijm en bloem en vooral heel veel tijd zo uit:

attachment.jpg

tzag er nog te doen uit tot de foto kwam natuurlijk :s

dus maar weer uit elkaar gehaald wat onderdeeltjes vervangen, en weer veel bloem, lijm en zweet, en dit kwam eruit:

attachment.jpg

dan de koelribben terug toegevoegd:

attachment.jpg

en een eerste kleurtje derover gezet,

attachment.jpg

voor de ferrari kenners heb ik een vraag, hoe bekom ik hier de juiste kleur?

ik heb hem al zo dicht mogelijk benadert maar ben nog niet 100% content.

er moeten hier en daar toch nog wat foutjes weggewerkt worden dus aan de kleur kan nog gesleuteld worden.

toen ik de benzinetanks uit de kit plaatste in de auto kwam ik tot de conclusie dat het gat in de carroserie en de opening in de tank

z'on 1,5 cm uit elkaar lagen, dus heb ik besloten om de autograph transkit benzine tanks na te maken:

gewoon het ontwerp genomen nagemaakt afgeschaald en voila:

attachment.jpg

en vouwdoosje was geboren :)

zo ben ik in de mogelijkheid om men soldeerkunsten terug scherp te zetten.

zoals iemand hier al zei op het forum: het is niet het eindresultaat maar veeleer de weg om daar te graken die voor de bouwer belangrijk zijn.

ondertussen zit de tank al samen maar heb alleen maar deze foto kunnen maken want anders kon ik geen artikel meer schrijven :)

attachment.jpg

zo hopelijk hebben jullie er weer van genoten, ik in ieder geval wel :)

op naar de volgende.
 
Voor de kleur van de luchtinlaat zijn er verschillende mogelijkheden. Op foto's van F-40's gaan de kleuren van grijs tot alu.

De vorm van de benzinetanks van Autograph is niet correct, maar ze zien er wel beter uit dan die van de kit.
 
@ pascal bedankr voor de motivatir om zelf beyere branstoftanks te ontwerpen,
Dat is ondertussen al ontworpen, allen vind ik geen copycenyer dat men onywerp op plastiek wil drukken :s
En zelf een laserprinter aanschaffen is een kostelijke bedoening.
Maar dat houd me niet tegen :)
 
Maskerfolie een idee? Dat gebruiken de airbrush artiesten om hun ontwerp op papier te brengen.
 
wat ik doe als ik stukken uitgetekend heb op de PC is de ontvouwing 1/1 afdrukken op papier en deze op het materiaal kleven dat je wilt gebruiken. Met behulp van een figuurzaagje, mesje, vijl, enz... zo goed mogelijk tegen de lijnen afwerken. Plooilijnen kan je zo ook direct overzetten, daarna vouwen en afwerken, klaar is kees.

is iets goedkoper dan een laserprinter om op verschillende materialen te kunnen printen...
 
He mannen bedankt voor de adviezen maar ik heb echt een laserprinter nodig. Tis voor te etsen..

Ik probeer maandag eens op men werk maar vrees dat de kwqliteit ondermaats zal zijn...
 
Lightair, eens lid worden van de website "Instructables.com", ik weet zeker dat ik daar al eens een lasercuttercheb zien staan, of anders eens googlen hoe je het moet maken, het kan in ieder geval veel goedkoper dan een kant en klaar toestel kopen.
 
Hey dan ik denk dat je het mis op hebt ik heb gewoon een kantoorlaserjetprinter nodig... gewoon eentje met inkt in die via de warmte de inkt op men papier zet..
Maar in copiecenter lukt het niet die zijn bang voor hun printer..
 
Ah, inderdaad, dat was een misverstand. Deze kosten tegenwoordig echter ook niet zoveel meer hoor (tot je toner leeg is natuurlijk (maar dat is bij een inkjet natuurlijk ook zo)), Voor ongeveer 150 euro heb je een deftige laserprinter, hou er wel rekening mee, dar wanneer je toner (inktpoeder) leeg is, het ongeveer 240 euro kost om die bij te vullen.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet in hoeverre een laserprinter in staat is om op plastic af te drukken, omdat er toch redelijk wat hitte bij te pas komt. Een alternatief die som door papierbouwers (en houbouwers) gebruikt wordt, is het gebruik van transfer vellen, dit zijn vellen die je kan kopen voor een gewone inkjet printer, en die dan normaal gezien dienen om op een t-shirt gestreken te worden. Echter, ook hier zit je weer met de factor "hitte", dit keer natuurlijk van het strijkijzer.
 
Laatst bewerkt:
Dan zoals eerder vermeld is het speciaal ontworpen plastic om door een laserjet te halen.. de kostprijs houd me oon tegen, daaromen topic bij aangeboden; laserjetprinter gezocht :)
De brandstoftank uit mzn vorige update is zo tot stand gekmmen..
 
na deze afdwalingen van de eigenlijke bouw hier dan toch nog een update:

mits de brandstoftanks herwerkt worden naar een eigen ontwerp heb ik me even beziggehouden met de motor;

nu de luchtinlaat herwerkt is kon ik alles terug beginnen samenbouwen:

als eerste heb ik het stukje waar ik in het begin van men vorige update vroeg of er iemand wist wat dit was, geinstalleerd;

het was de gashendel die de lucht- en bezinetoevoer regelt: natuurlijk eerst de onderliggende drukslangen geïnstalleerd zodat ik niet in men eigen weg werk.

attachment.jpg

dan de luchtinlaat, oliefilter en leidingen en ook de kleppendeksels op zen plaats gezet:

attachment.jpg

dan moest ik nog iets vinden voor de benzine leidingen, en maar aan de slag gegaan met een buisje aluminium:

attachment.jpg

en dit samen met een likje verf en wat rubber slangetjes zorgt voor dit resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

goed genoeg voor mij :)

dan nog de kleppendeksels afgewerkt met wat pe en de bougiekabels, en natuurlijk ook een zelf ontworpen stukje:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

ondertussen zitten de uitlaten er ook al op maar dat is voor een latere update.

dat was hem weer hopelijk houden jullie van de gevaren koers.
 
zoals gezegd zitten de uitlaten reeds op men motor en mits ik tijd had maar van eerste keer een hitteschild gemaakt voor over de uitlaten ook:

attachment.jpg

dan zoals eerder gemeld werk gemaakt van brandstoftanks die toch iets dichter bij de echte aanleunen:

eerst men ontwerp:


attachment.jpg

dit zijn er dus twee de rechtste verschilt van de linkse omdat er daar ook plaats moet zijn voor de olietank.

en dan begonnen aan de eerste te solderen met als resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en dat moest natuurlijk al eens gepast worden :)

attachment.jpg

attachment.jpg

in de echte zijn deze van aluminium, en ik was eerst van plan dit ook zo te doen maar aangezien ze toch in het zwart komen heb ik het maar op koper gehouden,

dat is iets makkelijker bewerkbaar.

morgen is de tweede en de heat exchangers aan de beurt.

bemerkingen of vragen altijd welkom.
 
Hey evel

Ik bedoel op een velletje hittebestendig plastiek met dezelfde dikte als gewoon a4 papier.
Maar zoals je kan zien in men vorigz post heb kk toch zzn copiecenter gevonden die me kon helpen :)
 
zo gisteren nog even kunnen bouwen en zoals gezegd de warmtewisselaars afgekregen,

maar eerst het hitteschild in zijn juiste kleurtje gestoken, en op zen plaats geplakt :)

attachment.jpg

en dan dus de warmtewisselaars:

attachment.jpg

attachment.jpg

na installatie ziet men blokje er dan zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

en bij deze kan ik me dus toespitsen op het chassis,

daar zal er ook het nodige werk aan zijn, zo kan je duidelijk zien op de doos dat er aan de neus van de f40 een lip hangt een een "voorspoiler" zogezegd,

die ook dienst doet als beschermplaat maar die is natuurlijk nergens te bespeuren in de kit, dus die zal een dezer ook ontworpen worden.

zo hopelijk bevalt men topic jullie nog steeds, er kruipt toch echt veel tijd in elke keer opnieuw foto's nemen en een verslag opmaken.
 
Inderdaad :) ben ik nu ontmaskerd? ;)

Van waar ken je me?
 
De vorm van de brandstoftanks ziet er goed uit, maar ik denk dat ze een flink stuk te laag zijn. Zal morgen eens de DVD bekijken die ik heb van een F40 restauratie en vergelijken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan