Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het begin is er van de koelsleuven. :wacko: Daar zul je nog wel even zoet mee zijn. :P

Enne,,,,


bijvijlen, en dat ziet het er zo uit
:O:O

Hoe doe je dat, ik kan alleen maar afvijlen..... :laugh:
 
:laugh::laugh:

Ja, bijvijlen hoe gaat dat ? Eigenlijk is het een samentrekking van de woorden beetje afvijlen => bijvijlen ;)

Wat een werk om die sleuven te maken zeg !!! De eerste 8 zijn opengemaakt, nu is het nog een kwestie van ze allemaal even groot te krijgen. Dan volgen de andere 8, en kan ik het "binnenwerk" gaan maken. Dat binnenwerk bestaat uit kleine rechthoekige "gootjes", deze ga ik proberen uit plasticard te maken.





Op deze foto wil ik even tonen hoe dik het metaal is :



Nog een paar dagen werk aan de voorklep, en dan is de achterklep aan de beurt. Ik hoop dat die achterkant gaat lukken, want daarmee valt of staat dit Beurlys project. Het wordt dus spannend de komende weken. :)

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
ja pascal wat moet ge daar op zeggen. ge zijt nen echte prulleman prutser he :laugh: ik zie me dit kleingrut nog niet doen dus diepe buiging aan deze kant van het scherm 8) en blijf de dwijlen maar uit vringen in de emmer die naast me staat ;)
 
Vandaag eindelijk nog wat kunnen bouwen :)

De sleuven zijn ook aan de rechterkant open gemaakt, hier en daar moet nog wat geplamuurd en geschuurd worden :



En de gaten van de opklapbare lampen zijn dicht gemaakt, hiervoor heb ik 0,5 mm messing plaat gebruikt. Ze zijn gelijmd met CA, ik hoop dat het mooi glad gaat zijn na het plamuren en schuren :









Volgend stap is het aanbrengen van de "platen" aan de bovenkant van het grote gat. Best wel een moeilijke klus denk ik. Er loopt een dikke plaat in het midden, en aan beide zijkanten zit er een plaat met ronde hoeken die afloopt naar de voorklep :


Eigen foto

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag flink wat zitten plamuren en schuren, en er een laagje primer opgezet om te kijken waar het nog moet bijgewerkt worden.

Op het eerste zicht, ziet het er best goed uit :



Maar er zijn toch nog wat kleine kieren die dicht moeten :







Aan de beide zijkanten is ook nog wat werk :







Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Fraai werk pascal! Je bent gooed op dreef. Hoe ga je die "louvres" erin maken?
 
Thanks guys ^^

@ Peperbus : Ton, ik ga eens kijken of ik een messing of kunstof U-profiel kan vinden met een breedte van 2 cm. Dan hoop ik die passend te maken.

Groeten, "Wet Sellery"
 
a....e.....o....b.....:nowink:
nope, ik vind er geen woorden voor. Knap werk weer Pascal 8)
 
Thanks guys ^^

@ Peperbus : Ton, ik ga eens kijken of ik een messing of kunstof U-profiel kan vinden met een breedte van 2 cm. Dan hoop ik die passend te maken.

Groeten, "Wet Sellery"

Ik geloof dat ik zelf een raamwerk zou solderen met de louvres en die vervolgens aan de binnenkant tegen de sleuven aan zou plakken
 
Hey Ton,

Ik weet het nog niet, ik ga eens proberen of het op die manier ook kan ^^

Vandaag zit het een beetje tegen :( Ik heb de voorkant van de louvres schuin gevijld, zodat het metaal wat dunner is (was veel te dik, gaf een vertekend beeld). Tot dan ging het nog goed.
Maar toen heb ik de nieuwe plamuur laag - die ik over de messing platen had aangebracht - geschuurd, en er nog eens een laagje primer opgezet. De messing plaat is te dun, de 0,5 mm plooit een beetje tijdens het schuren, waardoor de plamuur barsten krijgt.
Heb dan maar een heel dik stuk plasticard 3 mm aan de binnekant tegen de messing plaat gelijmd, in de hoop dat het door die verstevinging niet meer gaat plooien.

Op deze foto's is het verschil te zien tussen de dikke en de dunne voorkant van de louvres :









De 0,5 mm messing plaat die de problemen gaf :



En de versteviging met plasticard :



Op de laatste 2 foto's is ook te zien dat ik een flink stuk metaal heb moeten weg slijpen omdat dit zichtbaar was langs de buitenkant.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Goeie oplossing en een goeie "wakeup call" voor mij. Oppassen met dun messing! Wat je ook had kunnen doen ipv plastic card is de boel vertinnen met soldeer (lekker spetteren met flux en dan de soldeer laten uitvloeien), het wordt dan keihard.En ik had het al gezegd: een mooi zuivere operatie :)
 
Thanks Ton,

Tja, solderen is iets wat ik toch ook wel eens ga moeten leren hé :wub:

Ik heb een manier gevonden om de messing plaat nog wat beter vast te zetten. Hiervoor heb ik polyester-plamuur gebruikt, dit bestaat uit een grijze pasta, en een kleine tube verharder :





Een beetje van de 2 gemengd, en een dikke laag op de messing en plasticard plaat gesmeerd. Het is keihard geworden, ik denk (hoop) niet dat het messing nu nog gaat plooien tijdens het schuren :



Het is een leuke afwisseling om nog eens met metaal te werken, maar het geeft een hoop rotzooi :tongue: :



Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Het is een leuke afwisseling om nog eens met metaal te werken, maar het geeft een hoop rotzooi :
Tja, dat hoort erbij.

Heb ik ook last van, moet je maar eens kijken bij mijn metaal werkzaamheden met de kanonnen.

Aan de andere kant........ Word eens houtsnuiver. Dan weet je gelijk waarom wij houtsnuivers genoemd worden. :O
 
Hoe moeilijk het was om de gaten voor de koelsleuven te maken, des te makkelijker is het om de louvres te maken :) Al die uren vijlen en schuren zijn dus niet voor niks geweest.

De oplossing is eigenlijk heel simpel : een stukje plasticard, aan 1 kant schuin schuren (de kant waarmee het tegen de gaten wordt gelijmd), en dan ziet het er zo uit :







Even een foto van de 1/1 ter vergelijking :



Het lijkt er toch behoorlijk op denk ik :



Nu moet er nog wat geschuurd worden zodat de overgang tussen metaal en plastic wat minder "hard" is, maar ik ben heel benieuwd wat het geeft als het morgen in de primer staat.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

Het ziet er zeker goed uit!^^
Maar als ik op de 1/1 foto kan zien lopen de koelsleuven van binnen naar buiten een klein beetje taps uit (wat kleiner naar buiten). heb je daar ook rekening mee gehouden?:wub::wub:
 
Ik heb een beetje te vroeg victorie gekraaid. Er is iets wat niet helemaal klopt als ik de foto's van de 1/1 Beurlys met mijn model vergelijk.

De gaten van louvers zien er wel mooi uit, MAAR... ze zijn te lang !!!!!! (En ik hoop echt dat ze ook niet te breed zijn) Ik schat dat ze zo'n 3 tot 4 mm te groot zijn.

Kijk maar eens naar de gaten op deze foto :



En vergelijk dan met de foto's van de 1/1 :





De gaten zitten duidelijke te ver naar het midden van de voorklep, en ook te ver naar buiten (ze lopen verder dan de buitenste rand van de koplamp, en dat is bij de 1/1 niet zo.

De buitenkanten van de gaten zouden dus niet verder dan de blauwe tape mogen zitten :



Geeft meteen een heel ander zicht aan de voorklep :



Om dit te corrigeren is er behoorlijk wat werk nodig : ik moet een driehoekje maken dat in de louvers past, en ook nog eens gelijk loopt met de bovenkant. Ben benieuwd of het gaat lukken, want anders moet het hele stuk waar de gaten en louvres inzitten eruit gezaagd worden, en moet die helemaal opnieuw gemaakt worden.

Hopelijk kom ik morgen met goed nieuws...

Groeten "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, ik zou hier niet zo heel veel aan doen.

Alleen de breedte iets aanpassen doormiddel van een stukje plastic kaart. Dus weer vullen. Dan wel weer verder met afwerken. :P
 
Hey Rik,

De breedte is makkelijk te corrigeren door aan de bovenkant wat plasticard te kleven, en de kiertjes dicht te plamuren. Maar dan is er wel inkijk langs de zijkanten, en dat zou niet mogen.
Ik kan natuurlijk ook de louvres er uithalen, de gaten kleiner maken, en dan nieuwe louvres maken. Misschien is dat nog de beste oplossing, dan kan ik ze ineens ook wat minder breed maken, want ik denk dat de gaten een rare vorm gaan krijgen als ze enkel in de lengte worden ingekort.

Dit bewijst nogmaals dat ge nooit teveel naar referentie-foto's kunt kijken hé :$

Groeten, "Wet Sellery"
 
Pascal, als ik zo de foto´s bekijk zie ik dat het nog wel meevalt.

Daarbij de foto´s zijn in een andere hoek genomen. Dan veranderen alle maten toch best veel. Echt ik denk echt dat je niet te veel moet doen hoor. Je zit aardig in de richting. En meetwerk heb je niet kunnen doen toch. Alles van de foto. Best moeilijk hoor.
 
Tja, dat hoort er nu eenmaal bij hé ? Ondanks de vele foto's die ik heb, zijn er geen maten (en om nu met een meetlint de 1/1 te gaan nameten vind ik té veel van het goede)

Ik heb eens zitten kijken, het is wel op te lossen door kleine driehoekejes uit plasticard te snijden, daar een soort "schotje" of wandje mee te maken op de louvres, en dan kan het teveel worden dicht geplamuurd.
Maar ik twijfel er toch aan of ik niet beter de louvres er terug af kan halen (ze zijn enkel aan de linkerkant gemaakt), en niet eerst de gaten in de lengte EN breedte smaller maak. En dan uiteindelijk nieuwe, kleinere louvers in de gaten lijm.

Zaterdag breng ik de voorklep mee, dan kunnen we samen naar een oplossing zoeken ^^

Groeten, "Wet Sellery" (die heel trots is op zijn nieuwe avatar ^^)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan