Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na 4 keer plamuren en schuren en primer, ziet het er al wat beter uit. Maar er zit hier en daar toch nog een oneffenheid in :





Hopelijk zal het met de volgende update wel mooi glad zijn.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Toen ik met dit project startte, wist ik dat het moeilijk ging worden, en dat er veel veranderingen nodig waren. Maar er zijn toch wel dingen die ik echt niet verwacht had.
Eerst enkele uren zitten plooien, vijlen en schuren om de bulten aan de zijkant van de voorklep te maken :







De vorm leek wel OK te zijn, maar als ik vergeleek met de foto's van de 1/1, zag het er heel anders uit. Op deze foto is goed te zien dat de bulten verder naar achter toe lopen, maar die vorm kreeg ik er maar niet in, zonder de gaten van de louvres dicht te maken :



Na lang zoeken blijkt dat de 1/1 voorklep bij de omboum naar spider ook is aangepast !!! Omdat de voorruit aan de zijkanten een veel scherpere hoek maakt dan bij een normale F-40, moeten de zijkanten van de voorklep aangepast worden :





Zo ziet is het zonder de verbreding :



Helaas heb ik het te laat ontdekt, en moet ik de eerder gemaakte bulten gaan aanpassen. En om het plezier helemaal af te maken, blijken de gaten van de louvres nog steeds niet goed te zijn. De afmeting is wel OK, maar bij de 1/1 zitten ze iets meer naar buiten, wordt dus een 3de keer aanpassen.

Ik zal mij deze week dus zeker niet vervelen :)

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat jij volgende week een ganse nieuwe kap aan het scratchen bent :laugh: Knap hoor hoe je dit aanpakt.
 
ziet er al maar beter uit

by the way,materiaal gaat morgen op de post;)

grtz

huge
 
Prachtig wat je hier allemaal doet. Wat gaat er met het eindresultaat gebeuren? Hebben de eigenaars eigenlijk gezegd of ze het zouden willen hebben? Ik zou het wel willen hebben in hun geval.
 
Laatst bewerkt:
Hey Tomas, ja ik heb er al eens aan gedacht om de voorklep helemaal te scratchen, maar als het even kan wil ik toch liever deze gebruiken ;)

Bedankt Huge ^^

Hey Ben, tja als deze af is wil ik hem natuurlijk zelf houden. En al het resultaat goed is, ga ik waarschijnlijk aan een paar wedstrijden meedoen. De eigenaar van de 1/1 ken ik nog steeds niet, maar volgens de monteurs die de wagen onderhouden, zou hij wel interesse hebben in dit model.

Na nog maar eens een paar uur naar foto's zitten kijken, denk ik dat ik correct ben met mijn verbreding van de zijkanten van de voorklep. Bij de gewone F-40 zit de voorruit in het frame van het dak, bij de Beurlys (is het eigenlijk meer een windscherm) zit ze OP de voorklep. Om dit windscherm te monteren heeft men volgens mij die verbreding gemaakt.
Hopelijk kan ik het met de volgende foto's een beetje tonen :

De zijkanten van de voorklep "liggen" bijna tegen de voorruit aan. Let op het horizontale stuk dat loopt van de binnenkant tot aan de zijkant (het spatbord) :



En als ik die foto met de 2 volgende vergelijk, dan is dat horizontale stuk veel breder bij de Beurlys. Het is net zo breed als de verbreding van de deur :





Wat denken jullie ervan ?

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij een juiste inschatting.

Wat ga je doen als de eigenaars het absoluut willen? Bijhouden of toch verkopen? Ik veronderstel dat je niet nog eens al dat werk zou willen doen.
 
D'as een goeie vraag ^^

Ik zou het niet zo erg vinden als ik nog een keer deze Beurlys zou maken, ik heb tot nu toe al een hoop geleerd, en dan zou ik toch het een en ander op een andere manier doen.

Verkopen ? Heel misschien, het hangt er natuurlijk vanaf hoe dit project er gaat uitzien als het af is, en wat de eigenaar er voor wil geven. Als hij mij uitnodigd om een dagje met de Beurlys op een circuit te gaan rijden, wordt de verkoopprijs wel een stuk lager, maar of dat gaat lukken ?

"Wet Sellery"
 
Bedankt voor het meedenken ^^

Het probleem is de vorm van de voorruit, deze heeft aan de zijkanten een andere hoek dan aan de voorkant :



Ik had het pas gezien toen ik de 2 bulten aan het maken was, ik kreeg de ronding aan de binnenkant van de bulten (de kant die tegen de voorruit zit) niet goed. Op deze foto is de zien dat de ronding of kromming scherper is dan aan de voorkant :



En hier is het ook een beetje op te zien :



Maar, als ik dat zo wou maken, was de voorruit smaller dan de voorklep waar hij op zit. Daarom heb ik de voorklep aan de binnenkant een verbreding gegeven (dus die scherpere ronding er opgezet), en nu past het wel. Het is te zeggen, met nog een paar veranderingen hoop ik dat het gaat passen.
Even een dryfit :



Door het extra stukje aan de voorklep loopt de lijn van de verbreding van de deur nu netjes door (de deur moet nog aangepast worden) :



Uiteindelijk moet het er zo gaan uitzien, op deze foto is ook te zien dat mijn deur-verbreding aan te voorkant te hoog is :



Eén van de bulten waardoor ik het probleem ontdekt heb :



Door het extra stukje aan de voorklep kan de bult verder naar achter lopen, op deze foto is te zien dat zonder dat extra stukje de lijn van bult niet meer op de voorklep kwam :



Pfff, wat is het moeilijk om dit uit te leggen zeg !!! Als nu ook de gaten voor de louvers een 4 tal millimeter meer naar buiten komen te zitten, kan ik 2 nieuwe bulten maken die én langer zijn, en hopelijk dezelfde vorm gaan hebben als bij de 1/1. Hopen dat het lukt.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
En dan vraagt Rik als ik pillen heb genomen of zoiets, amai Rik, wat zeg je dan van Pascal, die is compleet door het lint denk ik, die kan niets meer maken zonder het af te breken en te veranderen, dat is pas ziek.
Pascal dit is zeer positief bedoeld he maat ;)
 
Nog eens bedankt voor de hulp ^^

Ron schreef :
Als ik het zo zie trek ik 3 conclusies
A; het schaal model is niet correct op schaal en hebben ze hier en daar een steekje laten vallen qua maatvoering.

B; Je louvres zitten te hoog.

C; Je bult is te breed

Ik blijf erbij dat de meeste onderdelen van deze wagen van een standaard Ferrari zijn met een enkelen aanpassing die niet van invloed zijn op de basis vorm zoals bijvoorbeeld, de breedte of hoogte van de onderdelen.

Daar van uitgaande denk ik dat de fout in de louvres zitten,dit kan zijn van te hoog zitten, formaat louvre niet goed en of de ondelingen afstand van deze dingen zijn niet goed?

Dat zijn mijn gedachten hierover zonder een kilo foto`s en model voor mijn neus

Ron

A, tja, het is een die-cast auto hé, men heeft hier en daar een loopje met de maten genomen. Ook omdat dit geen modelbouw is, maar een "klik en schroef" model waarbij ge enkel de bijgeleverde schroevendraaier nodig hebt om hem helemaal in elkaar te steken. Men heeft dus een aantal toegevingen gedaan, een voorbeeld hiervan is de "treeplank" onder de deuren, omdat Pocher die in 2 delen heeft gemaakt zit daar een grote kier die er niet hoort te zitten.

B, de positie van de louvres is correct, althans qua hoogte, bij de 1/1 zitten ze nog iets verder naar buiten, ik schat zo'n 2 tot 3 millimeter op mijn model.
Op deze foto is te zien dat de binnenste louvres verder naar buiten zitten dan het midden van de binnenste koplamp :



C, de bult is inderdaad te breed, en hij is ook niet lang genoeg. De bulten worden dus opnieuw gemaakt of aangepast.

Deze wagen heeft eigenlijk flink wat verschillen t.o.v. een standaard F-40, oorspronkelijk is hij gebouwd als een F-40 LM, en dan ook nog eens als IMSA versie, daar zijn maar 2 stuks van gemaakt. De Beurlys is dusdanig verbouwd dat Ferrari niet toelaat dat er nog Ferrari schilden of emblemen op de auto zitten. Zelfs het F-40 logo, dat in de rechtse steun van de achtervleugel was "gestantst", heeft men moeten weg werken. En dan spreken we alleen nog maar over de aanpassingen aan de body.

Nog een foto gevonden waarmee ik het kan uitleggen :



Op de foto is duidelijk de lijn te zien die tussen de standaard-deur en de verbreding zit. Waar die lijn loopt, zitten de zijramen. Trek die lijn (rood) door tot over de voorklep en ge ziet tot waar de voorklep bij de standaard loopt. Trek de lijn (groen) vanaf de verbreding door tot over de voorklep en dan ziet ge tot waar de aangepast voorklep loopt. Het stuk tussen de blauwe lijnen is dus de verbreding die op de voorklep is gemaakt :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
dat is een beste verbouwing:$ het ziet er indrukwekend uit
succes met de vedere bouw

gr ron
 
Dat is idd een hele waslijst die je gevonden hebt zo. Maar de vraag of je dit kunt oplossen is dan natuurlijk ook aanwezig. Hoe denk je dit te gaan oplossen? ;)

Het zou dus eigenlijk zijn dat je helemaal opnieuw zou kunnen beginnen met de body. Zelfs gewoon scratschen. :ohmy:

Hey Rik, de verbreding van de voorklep is bijna af, de verbreding die ik een hele tijd geleden op de deuren heb aangebracht heb ik er terug losgemaakt en terug in een andere positie gelijmd. En dan is het een kwestie van veel passen en dryfitten.

Een nieuwe body scratchen ? Misschien is het mogelijk om deze body als mal te gebruiken, en een nieuwe van glasvezel te maken ?
Maar daar heb ik helemaal geen verstand van, weet iemand ervaring met het maken van glasvezel vormen ?

"Wet Sellery"
 
Als je met glasvezel over deze body heen gaat heb je het zelfde probleem, dit omdat je dan een copy hebbt. :ohmy:

Ik denk dat je met styreen een heel eind komt. En kijk eens naar Peperbus, die werkt zelfs met koper erbij. Wel daarbij de zelfde vraag gesteld. Tenminste bij hem dan over de maatvoering van het materiaal.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat je dit zelf heel goed kan. Maar je durft het gewoon niet aan. Dat betekend dat of je bent er nog niet aan toe. Of je kent je eigen mogelijkheden niet.

Dit natuurlijk voor later. Je bent nu lekker bezig. Dat eerst maar eens volhouden en tot een goed resultaat laten komen. Daarbij bedoel ik dat je zelf tevreden bent. Ook dat moet je leren. We zijn gewoon vaak niet tevreden met ons eigen resultaat. ;)
 
Het is voorlopig maar een ideetje om met glasvezel aan de slag te gaan.
Ja dat klopt, het zou een copy van de metalen body zijn, maar wel met de aanpassingen erop. Ik dacht dat het misschien een goed idee zou kunnen zijn omdat dan de dichtgemaakte gaten (waar de pop-up koplampen in zaten) ook echt dicht zijn en één geheel met de rest van de voorklep vormen.
De messing platen die ik er nu ingezet heb, blijven wel goed zitten, maar de primer en plamuur barst door de hitte van het schuren en slijpen met de Dremel.
Kan die hitte eigenlijk kwaad voor de 2 componenten en de CA-lijm ?

"Wet Sellery"
 
Ik denk dat er dus verstandig aan doe om nog even te wachten met plamuren tot al de slijp en schuur werkzaamheden gedaan zijn. Voor de duidelijkheid : het is het metaal dat ik met de Dremel slijp en schuur, niet de plamuur, dat is uiteraard handwerk ;)

Tijd voor een update :)

De treeplanken of deur-dorpels zijn een groot probleem bij de Pocher F-40's en dit model heeft er serieus last van. Die treeplanken dienen bij het Pocher model om de body op de bodemplaat vast te schroeven, maar dan krijgt ge dit soort kieren (let niet op het gat, dat is gemaakt door de vorige eigenaar) :



Dus even met de Dremel een stukje eraf geslepen :



En dan ziet het er zo uit :



De kier is nog niet helemaal weg, ik denk dat ik een soort L-profiel ga maken dat ik in die kier kan steken, waardoor de binnenkant ook wat hoger komt te zitten. En dan gaat het er hopelijk zo uitzien :

P014Web.jpg

Bron : ferraris-online.com

Voor de 3de keer ben ik begonnen met het aanpassen van de gaten voor de louvres. Eerste stap is ze een 2-tal millimeter breder maken naar de zijkant toe, en de middenstijl eruit zagen :



Dan worden ze aan de binnenkant een 2-tal millimeter smaller gemaakt, waardoor ze wat meer naar de zijkant komen te zitten :





En daarna komt er een nieuwe middenstijl in, zodat ze links en rechts even breed zijn. Als de gaten eenmaal aangepast zijn, kan ik de 2 bulten op de voorklep opnieuw maken, dit keer wat breder én langer.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
De gaten voor de louvres zijn voor de 3de (en hopelijk laatste :) ) keer aangepast. Ze zitten nu een 3-tal milllimeter verder naar de zijkanten toe :



Even een foto van de 1/1 ter vergelijking :



Ik denk dat het nu goed is :





Er komt natuurlijk nog een middenstijltje in, maar hier ga ik nog even mee wachten tot het werk aan de voorklep klaar is, om de middenstijltjes niet te beschadigen.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
hallo pascal volgens mij is de zijkant wat ronder hoe ga je dat oplossen:$

gr ron
 
Om een wat beter zicht te krijgen van de lijnen van de voorklep, ga ik eerst de deuren afmaken. Hier zijn de beide deuren, ik hoop dat het verschil tussen de twee te zien is. De linker heeft niet enkel een verlengstukje gekregen, de hoek van de volledige verbreding is ook aangepast :



De bedoeling is dat het er zo gaat uitzien :



Hmmm, nog niet zo slecht denk ik. Hier en daar nog een beetje schuren :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan