Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de reacties :)

Het lijstje van dingen die ik wil aanpassen wordt steeds langer ipv korter. Maar er zijn dan ook een paar dingen die absoluut niet door de beugel kunnen, een paar voorbeelden :

De passing van beide zijpanelen is gewoon slecht, er zit een ENORME kier tussen beide delen (de 2 gaatjes zijn geboord door de vorige eigenaar - god weet waarom - die worden nog dicht gemaakt) :



Dit ga ik oplossen door de delen samen te lijmen vóór ze op de bodemplaat worden vast geschroefd. Helaas heeft Pocher hier geen rekening mee gehouden, dus heb ik 2 extra gaten aan de onderkant geboord :



Hierdoor kan ik niet enkel beide delen als 1 geheel vastschroeven, maar ik kan het ook met 4 schroeven doen, zoals Pocher het voorzien heeft (dat extra paar schroeven zorgt voor een stevige verbinding).

De plaats waar het slot van de deur zit, moet ook netjes glad worden. Dit wordt opgevuld met stukjes plasticard :



En dan is er nog dit : aan de voorzijde zit er ook een flink gat :



Pocher lost dit op door het te bedekken met de halfronde afdekplaat die de scharnieren bedekt :



Maar bij een 1/1 F-40 (maakt niet uit welk type), loopt die afdekplaat tot aan de bovenkant van dat gat, en niet tot aan de onderkant. Dus stukje van de afdekplaat afzagen, en het gat met een rechthoekig stuk messing opvullen :



En dan is er een veel groter probleem, de lange koelsleuf die aan de buitenkant van de deuren zit. Ik heb altijd gevonden dat ze er bij de Pocher F-40 wat vreemd uitzit, en zal aan de hand van foto's proberen te tonen waarom.

Bij de Pocher F-40 is de onderkant van die koelsleuf niet mooi evenwijdig met de grond :





Maar als ik foto's van een 1/1 F-40 bekijk, moet die onderkant wél evenwijdig met de grond lopen. Op volgende foto's ter vergelijking een 1/18 F-40 van Bburago :



Om het wat duidelijker te maken heb ik een stukje met blauw omcirkeld :



Op deze tekening is links de doorsnede van de Pocher en rechts de die van een 1/1 koelsleuf te zien, de probleemzone is met rood omcirkeld :



Ik weet nog niet of ik dit ook ga aanpassen, want het betekent flink wat schuur- en zaagwerk aan zowel de deuren als aan het gedeelte van de body wat daar achter zit. Zal er een paar nachtjes over slapen.

Tot de volgende.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de gaten van de deursloten opgevuld, geplamuurd en geschuurd (moeten nog een ronde krijgen).

Ziet er meteen heel anders uit :





Het (voorlopige) gat voor de uitlaten gemaakt :



En de bult die eronder zat weg geschuurd :



Pff, zal nog een tijdje duren voor het er zo gaat uitzien :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Oei vergeten te vermelden, de bruine plamuur op de eerste 2 foto's is afwerkplamuur van Motip (uit een tube), droogt redelijk snel en wordt keihard. Is zo'n beetje een combinatie van Tamiya putty en Milliput :)

"Wet Sellery"
 
Als ik eerlijk mag zijn, je bent zot, waarom koop je eigenlijk een kit???
Er blijft niets meer van over hehe :)
Is prachtig om volgen hoor, doe zo verder, we blijven het volgen
 
Er wordt veel aangepast en verbouwd, maar toch blijft er nog flink wat van de originele kit over. Deze F-40 was heel zwaar beschadigd toen hij op Evilbay werd aangeboden, ik was de enige bieder. Uiteindelijk denk ik dat ik toch goedkoper uitkom door deze om te bouwen, dan dat ik alles volledig zou scratchen :)

Ik heb vandaag ook de beslissing genomen om de volledige achterophaning, én de motor ook te gaan verbouwen. Dat wordt een hele leuke uitdaging :D

Ach ja, "out of the box" bouwen is niks voor mij. Ik kan het echt niet laten om hier en daar wat kleine (of heel grote) aanpassingen te doen :8

"Wet Sellery"
 
Ik wist niet dat ge nog méér in mijn achting kon stijgen Pascal, ja dus !!!
 
Thanks guys ^^

Omdat gek zijn geen pijn doet, ga ik een poging doen om de motor en achterophanging ook te maken :)

Jaren geleden dit doosje op Evilbay gekocht, rara wat zit daar in ? :



Een aparte Pocher F-40 motor, met lijm in elkaar gezet !! Help ! :



Na een halfuurtje breekwerk, waarbij flink wat "krachttermen" de revue passeerden :



Ik ga eerst de deuren, drempels en voorophanging afmaken, maar dit is een leuke afwisseling tijdens het wachten tot de lijm uitgehard is. Hopelijk gaat het er dan zo uit zien :







Vandaag ook nog een beetje kunnen bouwen. Waar normaal gezien de tankdoppen zitten, heeft Pocher aan de binnenkant dit voorzien :



Is natuurlijk aartslelijk, maar dat rode onderdeeltje moet er nu eenmaal op zitten. Dus heb ik al het overbodige weg geschuurd, en er een plaatje op gelijmd :



Niet dat het achteraf nog echt zichtbaar is, maar het plaatje zorgt tevens voor wat versteviging in die toch kwetsbare zone.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ja Pascal, dit is toch modelombouwwerk van de bovenste plank zenne 8) Aan dat motortje ga je ook nog wat werk hebben zo te zien
 
Vandaag had ik zin om wat anders te doen, dus de versnellingsbak maar eens onder handen genomen.

De Beurlys heeft een andere bak dan een gewone F-40, hij is niet enkel een stuk korter, hij heeft bijvoorbeeld ook een ronde schijf aan elke kant (die waar de achteras in zit).



Het Pocher onderdeeltje een beetje ingekort (wordt nadien terug verlengd), en vanbinnen hol gemaakt.

Links een stuk afgezaagd :



Vanbinnen hol gemaakt zodat er een houten balkje in past. Het balkje wordt aan de linkerkant nog met plasticard bekleed, en zorgt tevens voor een stevige houvast voor de achteras. De volledige versnellingsbak en motor gaat aan de binnenkant zo'n balkje krijgen :



De opliggende details aan de andere kant weg geschuurd :



Zodat het ronde schijfje erop past (schijfje is gemaakt met een potboor, en daarna in de juiste diameter geschuurd) :



En zo ziet het er voorlopig uit :



Verder nog een kleiner schijfje gemaakt, dit moet er ongeveer gaan uitzien zoals het rechtste :



Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Daar is de motor aan de beurt! Dat wordt een leuk project op zich! En met de hand kwasten he Pascal gewoon een mooie structuur aanbrengen :)

groet

Ton
 
Hi Ton,

Jawel hij wordt gekwast ^^ Maar het zal nog een tijdje duren vooraleer het zover is, ondanks de vele foto's is het echt puzzelwerk om te kijken wat waar zit, en hoe alles aan elkaar is gemaakt.

Weet gij misschien of de brandstoftanks bij een LM op dezelfde plaats zitten als bij een gewone F-40 ?

Groeten

"Wet Sellery"
 
:8 damn ik hoop dat je er genoeg schijfjes in hebt zitten anders gaat je koppeling nog slippen :laugh:

ik ken niets van autos maar volg hier mijn cursus auto mechanica :D

ik moest tog iets zeggen en veel meer dan aaaaaaaaaaa en ooooooooo krijg ik er niet uit. ik volg je op de voet pascal ook al ken ik er niets van ;)
 
Hoe langer hoe gekker.:P
Zoals ze bij ons zeggen "zitten alles nog op zijn plaats bij u",geen vijs kwijt:laugh::laugh:
Dit is een onbetaalbaar meesterwerk.

Erik.
 
Hi Ton,

Weet gij misschien of de brandstoftanks bij een LM op dezelfde plaats zitten als bij een gewone F-40 ?

1_0311b__6_.jpg


Zouden die zilverkleurige "blikjes" aan weerszijde niet de tanks kunnen zijn? Op de LM zitten er twee vulopeningen ter hoogte van de zilveren dingen aan weerszijden
 
Na enkele uren zoeken op het net, heb ik ontdekt dat de versnellingsbak een Hewland DGB is. Het was een kwestie van alle versnellingsbakken van Hewland te bekijken en zo de juiste eruit te halen.
Ik had ook een mailtje naar Hewland gestuurd met de vraag welke versnellingsbak er in de Beurlys zit, en ook met de vraag naar tekeningen of foto's.
Hewland bevestigde dat het een DGB is, maar kon mij enkel een wat wazige tekening in PDF-vorm bezorgen.
Wel leuk dat ze geantwoord hebben :)

Foto's en info van een DGB bak zijn moeilijk te vinden, maar van de opvolger, de DG 300 is er wel wat meer beeldmateriaal. Helaas zijn de verschillen tussen beide nogal groot.
Dus zal het een kwestie worden om de foto's van de Beurlys zoveel mogelijk te bestuderen, en zo de versnellingsbak zo goed mogelijk na te maken.

Dit is een deel van de DGB van de Beurlys :



En een tekening van een DG 300 :


Bron : Hewland.com

Dit gezegd zijnde : eerst nog flink wat zitten schuren en vijlen, alle verstevingingsribben eraf en beide delen met 2-componenten lijm op het houten balkje gelijmd :



De bovenkant moet nog netjes afgewerkt worden, en dan komen er nieuwe verstevigingsribben op :



En aan beide zijden wordt dan een schijf gezet :





Hoe maak ik nu zo'n schijf ? Eerst gebruik ik een potboor, met een diameter die groter is dan de schijf die ik nodig heb (jammer genoeg is de kleinste boor nét te klein) :



De potboor draai ik met de hand omdat anders het plastic gaat smelten, op deze foto is de schijf te zien, de schijf is al op de juiste diameter geschuurd :



Het schuren doe ik alsvolgt : ik neem een kleine schuurtol, haal het schuurpapier eraf, zet de schijf daarop en op die manier kan ik met een stuk schuurpapier de schijf tot op de gewenste diameter schuren :



Ik ben er zeker van dat er een eenvoudigere manier is om zulke schijven te maken, maar mijn manier is wel zelf gevonden, en het werkt ! :)

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Dat is een interessant uitziende bak....ben benieuwd naar het resultaat!
 
Goedeavond beste kijkers,

Voor een update van dit project gaan we rechtstreeks naar onze verslaggever ter plaatse :

"Ja, ik sta hier in Houthalen op de werf waar de Beurlys verne*kt, euuh gebouwd wordt. De bouwer staat hier naast mij. Pascal vertel eens hoe de zaken er op dit moment bij liggen."

"Wel het is nog even wachten tot de plamuur droog is, en dan kan er verder geschuurd worden tot dit onderdeel mooi glad is. Daarna wordt de plastic strip erin gelijmd, zodat het 1 gladde zijwand wordt. Zollang dit niet in orde is, kan ik niet verder met de werkzaamheden aan de body."

Op de foto is de plastic strip gedryfit :



"Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de versnellingsbak, met plastic strip wordt die in vorm gebracht" :



"En op de bovenkant van het motorblok worden de gaten gedicht" :



"OK, bedankt Pascal, terug naar de studio"

U ziet het beste kijkers, er wordt hard gewerkt, maar de vooruitgang is even snel als een 100 meter spurt voor wandelende takken.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Soms denk ik dat ik helemaal gek ben :)

Dik 3 uur bezig geweest om dit te maken :



Is met de hand op maat gevijld uit een stuk aluminium van 2 mm dik :



En zo komt het op de versnellingsbak te zitten :



Ziet er niet slecht uit in vergelijking met de 1/1 versie :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Thanks guys ^^,

Maar we zijn er nog lang niet, kijk maar eens naar die laatste foto, al die "ribbels", uitsteeksels, boutjes en moertjes moeten er ook nog op komen :wacko:

"Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan