Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aan de verslaggever ter plaatse : "Wat we daar zien is evenwel indrukwekkend !".
 
Ik heb flink wat metalen buisjes nodig voor dit project, maar als ik die allemaal in messing of aluminium moet gaan kopen wordt dat een dure grap. Een gratis alternatief ? Jawel, effe naar één van de tantes, en een paar breinaalden "geleend" :



Op deze foto is een kleinere diameter breinaald gebruikt als versteviging voor het blokje :





En met de blauwe breinaald worden de andere buisjes van de versnellingsbak gemaakt. Fijn materiaal om met te werken zo'n breinaald, ge kunt er bijvoorbeeld dit mee maken (is nog wat ruw, moet nog netjes glad geschuurd worden) :



Nog even deze foto ter vergelijking :



Er moeten nog flink wat details op de versnellingsbak komen, maar ik ben blij dat dit gelukt is :)

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van Hewland een originele maar wazige tekening gekregen, hierop heb ik in het rood aangeduid waar de beide ronde uitsteeksels zitten, het blauwe is het driehoekje dat ter hoogte van de achteras zit :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag verder gewerkt aan de zijkanten, het binnenwerk van de koelsleuven gemaakt :

(De plastic strip dient om het op zijn plaats te houden voor de foto)




Ziet er wat anders uit dan bij de 1/1, maar ik heb de vorm van de Pocher koelsleuf overgenomen en die is een beetje verschillend van vorm. En om nu de hele koelsleuf eruit te zagen en een volledig nieuwe te maken, vond ik nét teveel van het goede :



De beide linkerhelften met 2-compenenten lijm en schroeven definitief aan elkaar bevestigd, en een plastic stripje in de kier gelijmd :



Moet aan de bovenkant nog een ronde plamuur en schuur krijgen :



Ben blij dat het gelukt is om de helften aan elkaar te lijmen, nu kan ik weer verder :)

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pfff, het is echt niet leuk om een auto te bouwen, als ge er zo weinig verstand van hebt als ik.
Vandaar dat ik enkele misschien wat rare vragen ga stellen :

Effe een foto van Peperbus geleend :

DSC_0181.jpg

1. Op de foto is goed te zien dat er aan elke kant 4 buizen uit de motor komen, die 4 buizen gaan over in 1 die aangesloten is op dat ronde grijze ding. Wat is dat ronde grijze ding ?

2. Uiteindelijk lopen die 4 buizen over in telkens 1 uitlaat, waar is dat zwarte ding bovenop en het middelste uitlaatgat voor ? En waarom loopt dat naar het middelste gat ?

3. Dus effe samengevat : 4 buizen uit de motor worden 1 uitlaat. Maar de Beurlys heeft 2 uitlaten aan elke kant, (een grote en een kleinere) mag ik daaruit afleiden dat de 4 buizen uit de motor telkens 2 uitlaten worden ? Of kan het zijn dat die kleine uitlaten dezelfde functie hebben als de middelste bij een gewone F-40 ?

Nog een foto van Peperbus :

DSC_0285.jpg

4. Wat zijn die rechthoekige zwarte dingen ? En waar dienen ze voor ?

5. Wat zijn de zilverkleurige rechthoekige dingen ? En waar dienen die dan weer voor ?

En als laatste :

6. Bij de versnellingsbak van de F-40 loopt er een buisje aan de zijkant over heel de lengte van de versnellingsbak, wat is dat buisje ? Waar dient het voor ? En vind ge zo'n buisje op elk van dit soort versnellingsbakken ?

"Wet Sellery"
 
Om te tonen wat voor een puzzle de motor, turbo's, intercoolers en uitlaten zijn, plaats ik hier alle foto's die ik van dit gedeelte heb genomen.

Dus als ik het goed heb, komt de lucht via de ronde zwarte buisjes aan de bovenkant binnen, deze zijn met de rode "geribbelde darm" verbonden met de luchtfilter, de luchtfilter zit dan weer tegen de intercooler aan. Of zoiets ?????

Help !!











Op deze foto is (linkerkant in het midden) een smalle donkergrijze buis te zien, deze lijkt uit de motor te komen, maar waar gaat ze naartoe ? Zou het kunnen dat die rechtstreeks naar de uitlaat gaat ? :



Mensen lief, volgende keer toch maar een model van mijn Smartje bouwen, die motorblok is tenminste simpel :)

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens flink wat kunnen bouwen, helaas met slechts weinig vooruitgang.

De rechterzijkanten zijn aan elkaar gelijmd, ook hier is de grote kier weer goed te zien :



De linkerkant heeft zijn derde ronde plamuur/schuur gekregen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, ik ga proberen om het hele stuk waar de deur komt te zitten met aluminium plaat te bedekken zodat het mooi glad is :



De voorkant is dicht gemaakt met een stukje behuizing van een oude PC, erg hard en taai materiaal, maar wel stevig :



Ook een beetje aan de motor gewerkt, alle gaten dicht gemaakt en de blokken waar de buizen in komen met elkaar verbonden zoals bij een 1/1 F-40 motor :





En de zijkanten van de motor een beetje bijgewerkt :



Er zal niet veel meer zichtbaar zijn van de aanpassingen aan de motor, maar als ik de motor/versnellingsbak en achterophanging ga maken zoals bij de 1/1 Beurlys, denk ik niet dat de constructie stevig genoeg gaat zijn om het gewicht van de metalen achterspoiler en achterklep te dragen. Dus het zou kunnen dat de motor en versnellingsbak niet worden ingebouwd, maar naast het model komen te staan.

Tot de volgende.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ik ben uitgeluld als ik dit zie !
 
Tja, een volledige auto scratchen op schaal 1/8, en dan nog wel een Ferrari F-40 :O

Ik ben al blij dat ik slechts 50 % van de onderdelen moet aanpassen of zelf maken, voor die andere 50 % gebruik ik heel graag de onderdelen van de kit. Er is slechts een handjevol modelbouwers die echt super-mooie modellen op schaal 1/8 bouwen, en helaas ben ik daar niet bij.

Ooit wil ik natuurlijk eens een Ferrari op schaal 1/8 volledig scratchen, maar ik vrees dat ik dan wel wat nieuw gereedschap moet gaan aanschaffen, want met mijn Dremel en vijltjes alleen red ik dat nooit.

Vandaag weer flink wat uurtjes zitten bouwen, ook deze keer slechts een klein beetje vooruitgang.

Bijna 2 uur bezig geweest om een ring op het schijfje te maken. De ring heb ik gemaakt van een stuk plastic strip, op maat gesneden, dan voorzichtig rond wat buisjes zitten "wikkelen" zodat het wat gebogen was, en op het schijfje gelijmd. Omdat de dikte van de ring te smal was heb ik aan de buitenkant van de ring en het schijfje nog een plastic strip gelijmd, geplamuurd en geschuurd, en dan ziet het er zo uit :





Er komen nog 12 ribben, 12 zeskant boutjes en nog wat details op zodat het er gaat uitzien zoals op deze tekening. (Dit is de originele tekening van Hewland, ze is opnieuw getekend door Rijk (RHB), waarvoor mijn oprechte dank) :



Tja, en dan aan de hand van foto's nog wat extra details zitten maken, waarna ik ontdekte dat er helemaal niks meer van te zien gaat zijn. Maar ach, deze motor kan wel dienen voor één van de andere F-40 projecten.
Zo heeft Pocher het gemaakt :



En dit zijn mijn eerste stapjes om het wat meer detail te geven :







Hopelijk kan ik morgen weer wat aan de zijkanten van de body werken.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Proper werk dat je hier weer levert, Pascal. Die gescratchte ring/schijf ziet er perfect uit. Welke diameter heeft deze?
 
Hey Dominiek,

De schijf / ring heeft een diameter van 3,25 cm, de ring heeft een breedte van 2,5 mm en een hoogte van 3 mm.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Ik durf hier niet meer komen kijken.
Dan voel ik me zo down.
Voor wanneer komt die 1/1 zelfbouw eraan?

Erik.
 
Modelbouwerke schreef :
Voor wanneer komt die 1/1 zelfbouw eraan?

Hehe, ik zou wel willen, maar mijn hobbyzolder is iets te klein :P

Het leuke aan een model op schaal 1/8, is dat ge kleine details kunt maken, zonder dat ge er een vergrootglas voor nodig hebt.
Een voorlopig overzicht van de onderdeeltjes :



Klein, maar toch groot genoeg om makkelijk mee te werken :



Er komen nog een tiental kleine details op, dat is voor later.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pfff, het is echt niet leuk om een auto te bouwen, als ge er zo weinig verstand van hebt als ik.
Vandaar dat ik enkele misschien wat rare vragen ga stellen :

Effe een foto van Peperbus geleend :

DSC_0181.jpg

1. Op de foto is goed te zien dat er aan elke kant 4 buizen uit de motor komen, die 4 buizen gaan over in 1 die aangesloten is op dat ronde grijze ding. Wat is dat ronde grijze ding ?

2. Uiteindelijk lopen die 4 buizen over in telkens 1 uitlaat, waar is dat zwarte ding bovenop en het middelste uitlaatgat voor ? En waarom loopt dat naar het middelste gat ?

3. Dus effe samengevat : 4 buizen uit de motor worden 1 uitlaat. Maar de Beurlys heeft 2 uitlaten aan elke kant, (een grote en een kleinere) mag ik daaruit afleiden dat de 4 buizen uit de motor telkens 2 uitlaten worden ? Of kan het zijn dat die kleine uitlaten dezelfde functie hebben als de middelste bij een gewone F-40 ?

Het is nochthans simpel zenne Pascal ;) Alleen is er aan de Beurlys serieus verbouwd waardoor je de originele motor bijna niet meer herkend.
De 4 buizen (uitlaatspruitstuk of collector) komen samen in één grote buis. Op deze buis wordt een smallere buis gelast die naar de wastegate (soort overdrukventiel voor de turbo) gaat, dat is dat zwarte ding bovenop. Bij de standaard F-40 motor komt dit van de twee uitlaatkanten naar 1 wastegate. De Beurlys heeft voor elke turbo afzonderlijk een wastegate. Hierop zit terug een buis die de overtollige druk afvoert naar het kleine stukje uitlaat bij de gewone F-40.
Zoals je kan zien op de "echte" foto's bestaat dat ronde grijze ding uit twee delen. Een mooi blinkend en een verroest. Dit zijn de turbine- en compressorhuizen van de turbo.
De samengekomen buis die vanuit de collector komt wordt aangesloten op het opstaande deel van het turbinehuis (verroest). Vanuit dit turbinehuis vertrekt dan weer een stuk buis naar de uiteindelijke uitlaat zoals je die kent bij elke auto.

Ik ga een poging wagen om de Beurlys motor te verduidelijken met kleurtjes.

Rood: hier komt eenstuk buis dat vanaf dat zwarte ronde gat met roosterje naar de compressorzijde van de turbo gaat.
Geel: De verhitte en opgevoerde lucht gaat naar de inlaatkant van de intercooler.
Groen: De door de intercooler afgekoelde lucht gaat naar de inlaat van de motor.
Blauw: Deze darmen dienen voor koeling, al zie ik niet direkt voor welk onderdeel.
Wit: Uitlaat vanaf turbinehuis.
Bruin: uitlaat vanaf wastegate.
Lichtblauw: olieleidingen.
Paars: deel van de spaghettiecollector.

1_kleurtjes.JPG


1_kleurtjes2.JPG


Bij volgende foto is het paars waarschijnlijk het thermostaathuis voor het koelwatersysteem.
Bruis een stukje uitlaatbuis vanaf de wastegate.
1_kleurtjes3.JPG


Nog een foto van Peperbus :

DSC_0285.jpg

4. Wat zijn die rechthoekige zwarte dingen ? En waar dienen ze voor ?

5. Wat zijn de zilverkleurige rechthoekige dingen ? En waar dienen die dan weer voor ?

En als laatste :

6. Bij de versnellingsbak van de F-40 loopt er een buisje aan de zijkant over heel de lengte van de versnellingsbak, wat is dat buisje ? Waar dient het voor ? En vind ge zo'n buisje op elk van dit soort versnellingsbakken ?

"Wet Sellery"

Die rechthoekige zwarte dingen zijn de luchtfilters en die vervallen bij je Beurlys.

Die zilverkleurige dingen zijn de intercoolers en de moet je verplaatsen en waarschijnlijk zelfs vergroten voor je Beurlys.

Dat buisje is volgens mij ofwel de schakelstang ofwel de koppelingsstang.

En nu wil ik dat uur van mijn leven terug :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel fel bedankt voor de mooie uitleg Tomas ^^

hier komt eenstuk buis dat vanaf dat zwarte ronde gat met roosterje naar de compressorzijde van de turbo gaat.

Ik had ook zo'n vermoeden, ik denk dat het die rode geribbelde buis is die zichtbaar is op de foto's.

Vandaag begonnen met nieuwe treeplanken te maken. Omdat de kieren tussen de beide zijkanten niet even groot zijn, zijn de treeplanken dus ook een beetje verschillend van vorm :



Er is nog wat werk aan, maar zo moet het er ongeveer gaan uitzien :



Een hoop moeite voor iets dat enkel zichtbaar is als de deuren open zijn, maar het is toch wel een mooi detail niet ?

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
:D ik dacht ik spring nog eens binnen om te zien hoe ver je er mee staat :O en het schiet goed op moet ik zeggen.

ziet er netjes uit pascal doe lekker voort want tegen dat hij af is ga ik voor mijn exames auto monteur :laugh:
 
Heel fel bedankt voor de mooie uitleg Tomas ^^



Ik had ook zo'n vermoeden, ik denk dat het die rode geribbelde buis is die zichtbaar is op de foto's.

Graag gedaan hoor, niet dat ik een kenner ben maar heb een paar jaar met een opgefokte turbomotor gereden en dan steek je wel eens iets op. Vooral wanneer het misgaat :8:laugh:

Wat die geribbelde buis betreft, die zit duidelijk aangesloten aan een luchthapper in de zijkant en dient enkel voor koeling. De buis om lucht naar de turbo te brengen moet best zo glad mogelijk zijn om ongewenste wervelingen te vermijden. Nu zou je denken, wat maakt dat uit bij een geblazen motor? Niet veel, maar bij een motor zoals de Beurlys telt elk PK'tje en dan is zo'n gladde buis wel gewenst. Ik denk dat dit ook een zelfgelaste alu of inox buis zal zijn met silicone koppelingen zoals je die ziet bij de aansluitingen aan de intercooler.
 
Hey Tomas,

Door u uitleg ben ik nog een keer naar de foto's gaan kijken, en weet ik weer iets meer ^^

Ik heb een foto van deze wagen voordat hij tot Barchetta is omgebouwd, de auto had toen wel al de ophanging, versnellingsbak en motor die hij nu heeft. Op die foto lopen er 2 zwarte geribbelde buizen van de ronde zwarte dingen met dat roosterje naar de inlaten van de compressor. (Helaas is er een copyright op die foto, en mag ik hem dus niet plaatsen). Maar op uw tekening zijn ze in het rood :

1_kleurtjes.JPG


Bij de ombouw naar Barchetta heeft deze F40 2 extra luchthappers aan de zijkanten gekregen, en deze zijn met rode geribbelde buizen aangesloten op de inlaten van de compressor (op uw tekening zijn ze in het donkerblauw).

Ontzettend bedankt voor de hulp Tomas, dit toont nog maar eens de fantastische sfeer op ons forum, en uw uitleg en tekeningen hebben van mij een gelukkig mens gemaakt :)

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Blij dat het raadsel opgelost is en je weer verder kan met je wonderombouw :)
 
zo nu weet iedereen hoe een auto werkt:D:D:D;)

Het is een hele prestatie als je een auto bouwt zonder alle detaols te weten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan