Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thanks guys ^^

Vandaag heb ik mij weer een beetje kunnen uitleven :) De beide deuren met de stickers bekleed, en een laagje smoke erop gezet (het blinkt hier en daar wat meer omdat de smoke nog niet droog is) :



Ook de zijkanten en de onderkant hebben dezelfde behandeling ondergaan :



Ik dacht eerst dat het niet mooi ging zijn met die vlekken in de smoke, maar in vergelijking met de 1/1 Beurlys, ziet het er goed uit :



Omdat er flink wat inkijk is door het grote gat van de deurbekleding heb ik de schroeven langs 4 kanten "ingepakt" :



Hierdoor zijn ze niet meer zichtbaar, dit is wat er nog te zien gaat zijn als de bekleding erop zit (de 2 metalen buizen heb ik er niet afgeschuurd omdat de deur anders erg zwak zou worden. Als de deuren eenmaal op de body zitten, zijn deze buizen niet meer te zien) :



Het tweede slot is ook bijna klaar:



Uiteindelijk heb ik (na enkele uren zoeken) een close-up foto van zo'n slot gevonden (staat in een boek, ik zal er één dezer dagen een foto van maken). Er is nog flink wat werk aan om ze zoveel mogelijk op de echte te laten lijken, ook omdat ze langs de binnenkant - door het gat in de deurbekleding - zichtbaar zijn.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Toen ik een hele tijd geleden met het idee zat om deze ombouw te doen, had ik beslist om er een "curbside" model van te maken (enkel de body, geen verbouwing aan de motor of ophanging). Tijdens de bouw, ben ik van idee veranderd, en wil ik toch de voor- en achterophanging, motor en versnellingsbak maken, maar dat geeft de nodige problemen.

Pocher heeft de bodemplaat in 2 stukken gemaakt, het voorste deel heeft de voorophanging en de "cockpit", het achterste deel de motorsteunen en achterophanging :





Best wel knap gemaakt, helaas kan ik dat achterste deel niet in die vorm gebruiken, en schiet er dus enkel dit over :





Aangezien de stevige constructie die Pocher voorzien heeft, voor een groot stuk weg valt, zit ik dus met het probleem hoe ik de (metalen en dus zware !!) achterklep en achterspoiler moet gaan "dragen".
Voorlopig ben ik er nog niet uit, maar ik denk dat ik iets moet vinden waardoor ik de motor, versnellingsbak, achterophanging, achterklep en achterspoiler kan laten rusten op 2 balkjes van ongeveer 3 op 5 mm. Zal dus weer een flinke klus worden om dit op te lossen.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Zelf een metalen achtereind bouwen (scratchen)? Dit zou dan wel sterk genoeg zijn om die metalen onderdelen te dragen.
 
Nu de opleiding en de examens achter de rug zijn (het is nog even wachten op de uitslag, maar ik denk - of beter hoop - dat alles goed is gegaan), kan ik eindelijk weer wat bouwen.

Heb vandaag de foto's van het sluit-mechanisme van de deuren nog eens bekeken, de versie die ik gemaakt heb moet hier en daar wat aangepast worden.

Zo moet het er gaan uitzien :



En zo had ik het gemaakt :



Om nu niet helemaal opnieuw die dingen te moeten maken, ga ik er een aluminium plaatje van 0,3 mm overheen lijmen, hierdoor gaat het dan wat meer op het origineel lijken. Moet nog het één en ander aan gebeuren, maar deze foto geeft toch al een idee :



Is wat meer werk, en die dingen gaan enkel zichtbaar zijn als de deuren open staan, maar ach ik moet toch iets doen om mijn "detaillerings-verslaving" te onderhouden hé ?

Voila, we zijn weer terug, tot de volgende :)

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
zat al te wachten op een verdere update

laat u maar gaan

grtz

peter alias hugemikus
 
Pascal, die verslaving aan details, is dat nu iets waarmee je blij moet zijn, een zege, of eerder iets wat werkt als een rem ? Ik ken er nog zo ene, en af en toe maakt dit het ontspannen werken tot een hel !

In elk geval, dit extraatje ziet er alweer stukken beter uit met die afgeronde, schuin naar boven toelopende front. Dit zijn de dingen waar de kenner zich op focust, en dat is wat bepaalt of je op je bek gaat of niet op de wedstrijdtafel. Maar je bent als vanouds erg goed bezig. Hopelijk gaan we weer regelmatig updates zien van dit super topic !
 
Eindelijk nog eens wat kunnen bouwen. Ik ga de deursloten even aan de kant laten liggen, en mij terug wat meer met de "grotere" onderdelen bezig houden.

Eerst de kevlar stickers van een laagje half-glanzende vernis voorzien, dit reageerde een beetje met de smoke van Tamiya waardoor het een ietwat vuile look krijgt, en dat was nu net de bedoeling, de auto is intussen al meer dan 20 jaar oud :





Daarna de binnenkant van de deuren met 2-componenten lijm om de metalen onderdelen gelijmd. De openingen aan de bovenkant worden nog dichtgemaakt met plasticard :





Toen was het tijd om afscheid te nemen van het F-40 logo, nog een laatste foto :



En een eerste laag polyester plamuur :



Dat was het voor deze keer, hopelijk kan ik deze week nog wat verder bouwen.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij mannen, ik zie alleen kruisjes ?
 
Het is een hele tijd geleden, maar vanaf nu probeer ik - ondanks het grote gebrek aan vrije tijd - toch enkele uurtjes per week te forummen en te bouwen.

Veel is er dus niet gebeurd, enkel het dicht maken van de gaten in de deuren.

Vóór :



Na :







Nu nog dezelfde behandeling voor de linker deur, en dan zijn we weer vertrokken voor enkele rondes plamuren en schuren.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Na flink wat plamuren en schuren, beginnen de deuren er stilaan goed uit te zien. Maar het wordt nog een hele klus om de sloten er deftig in te krijgen :





En het "to-do" lijstje is nog maar eens langer geworden. Op deze foto is te zien dat de zijkanten van de stoelen erg breed zijn aan de bovenkant, én dat ze achter elkaar staan :



Als ik dat vergelijk met de Pocher stoelen, staan ze dus te ver uit elkaar :



Maar ook de zijkanten van het interieur moeten nog een stuk breder worden, en de stoelen moeten flink worden aangepast, zodat ze er zo gaan uitzien :



Dus maar weer een keer de Dremel genomen, en het slopen kan weer beginnen :



Nog flink wat werk, ik ga me zeker niet vervelen :



Groeten

"Wet Sellery"
 
Hoi Pascal,

Het is en blijft een hele klus zeg.:ohmy:
Maar de deuren begint er netjes uit te zien hoor, ik heb er alle vertrouwen in dat je voor elkaar krijgt !! ;);)
Wat betreft de kuipzetels zul je zeker nog heel wat aan kunnen verbouwen zeg!! Ik ben benieuw .:8
 
Thanks John,

Ja de verbouwing van de kuipzetels wordt een flinke klus. Ik heb een mailtje naar de fabrikant (OMP) van de zetels gestuurd, met de vraag welk type het is (persoonlijk denk ik dat het de "Big seat" is), én of ze foto's en/of tekeningen van dat type hebben.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Vandaag eens zitten kijken hoe ik de zijkanten van het interieur kan verbreden. Daarvoor moet er eerst het één en ander verwijderd worden :
1. Het gedeelte van de middenconsole dat tegen de achterwand zit.
2. De steunen die dienen om de stoelen op hun plaats te houden.



Maar voor ik verder kan moet eerst de achterwand verstevigd worden, want die is op dit moment op sommige plaatsen maar 1 mm dik. Ik had al wat verstevigingen aangebracht, maar dat is lang niet voldoende :





Omdat ik geen zin had om plasticard met een dikte van 4 mm of meer te kopen, heb ik wat Lego gebruikt. Met de Lego een plaat in elkaar gelijmd, de plaat heeft een dikte van 6 mm :



En zo komt die plaat tegen de achterwand te zitten :



Er komt nog een dun plaatje tegen om het groene "weg te foefelen", dat is voor later.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Hoi Pascal,

dit heb je weer praktisch op gelost en zo lang dat je er niets van kunt zien.;)
Zal er geen haan naar kraaien!!!8)
Ook slim bekeken dat je er nog een plaatje er bij op plakt schil toch heel wat plamuur .:laugh:
 
Nog even een update voor de werk-week begint. Veel is er (nog) niet gebeurd, maar ik ben eruit hoe ik de verbreding van de zijkanten van het interieur ga aanpakken. Met de ombouw naar een spider heeft men die zijkanten verstevigd en zijn ze dus een flink stuk dikker geworden. Ik schat dat ze nu zo'n 3 tot 4 keer dikker zijn als bij een gewone F-40.

Op deze foto heb ik stukjes karton langs de plaatsen gelegd tot waar de verbreding komt. De kleine "balkjes" die aan de buitenkant van het karton zitten worden helemaal weg gewerkt door de verbreding. Het karton geeft ook een beeld tot waar de verbreding gaat komen :



Eerst een malletje in karton gemaakt :



En het daarna overgenomen op een stuk plexiglas met een dikte van 2 mm. Ik heb voor plexiglas gekozen omdat het erg hard is, dat maakt het wat steviger om er nadien de carbon stickers op te kleven. Mijn kartonnen mal was niet helemaal correct, er moeten nog wat kleine verandering aan gebeuren :



Ook aan de linkerkant de lelijke bult van de achterwand geschuurd. De achterwand krijgt een grote plaat in het midden (ongeveer zoals het witte gedeelte), en 2 kleinere driehoeken aan de zijkanten, net zoals bij een echte F-40 :



Deze foto geeft een idee hoe de verbreding in het interieur komt te zitten :



En dan komt er nog een nieuwe plaat tegen de onderkant van de achterwand, maar die wordt pas geplaatst als de verbreding aan beide zijden klaar is :



Het heeft heel wat uren denkwerk en kijken naar referentie-foto's gekost, maar ik ben heel blij dat deze fase (althans de theorie) achter de rug is ^^

Groeten

"Wet Sellery"
 
Pascal, wat een mooie update. Op dit ogenblik is het 6.38 u. en het is plezant om zo wakker te mogen worden. Een typische update van een hard werkende modelbouwer die het betere sloop- en breekwerk niet schuwt om te streven naar accuratesse. Je brengt ook alles heel begrijpelijk in beeld, want ik als autoleek kan dat gebruiken, erg bedankt daarvoor dus van mijn kant.
 
Ik vind het heel moeilijk om in deze donkere periode toch wat te bouwen. Maar ik ben er zeker van dat Kurt wilt dat we allemaal zo snel mogelijk verder gaan met onze geliefde hobby en forum.

Dus :

Na veel vijlen, zagen en schuren was uiteindelijk de linkerkant van de verbreding klaar. Beide helften zijn met 2-componenten lijm in het interieur gelijmd. Ook hier heb ik weer wat Lego gebruikt om wat meer houvast te hebben :







De verbreding moet nu verder naar voor doorlopen, en daar zijn weer enkele ingewikkelde vormen voor nodig :



En zo komen ze in het interieur te zitten :



Groeten

"Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan