Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Ontwerp voor diorama-basis 4 augustus 2012

Goeiemorgen allen (tis voor mij nog vroeg op de dag....)

Bedankt Doomwad, en ja EvelKnievel... was maar dolle he ;)

Intussen was ik aan het stoeien gegaan met het meervoudig-rond idee.

Wat velletjes papier en passer en schaar en tape erbij en een schatting gemaakt van
de benodigde oppervlakte voor het wandelende trio :
d7VCkX.jpg

Opstelling gemaakt om te controleren.
Sl1R7b.jpg

Twee gaten toegevoegd...
Ggz39v.jpg

Even bekijken...
hcL120.jpg

En dan beetje spelen met m'n ouwe vertrouwde PaintShopPro 5...
ZL2R7p.jpg

Zo zou de basis kunnen worden...
nnmSSK.jpg

Zit te denken om dit van piepschuim te maken. Met een bodemplaat van hout die een iets grotere omtrek krijgt.

Suggesties en andere visioenen altijd welkom :8

vrolijke groet:D
Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zo'n dikke isolatieplaat gebruiken, is veel steviger dan piepschuim, laat zich ook gemakkelijk bewerken en het geeft heel wat minder vuiligheid bij het modelleren en dat reageert ook beter op andere materialen zoals Fimo en klei.
 
Ik zou zo'n dikke isolatieplaat gebruiken, is veel steviger dan piepschuim, laat zich ook gemakkelijk bewerken en het geeft heel wat minder vuiligheid bij het modelleren en dat reageert ook beter op andere materialen zoals Fimo en klei.

Bij deze moet ik je gelijk geven :)
Ik meende niet genoeg iso-schuimplaat te hebben en wilde niet wachten dus toch maar effe...
attachment.jpg

Maar een van de gaten is al gebroken, en ik wilde met wasbenzine effecten in het schuim maken, maar
dan zitten er weer houtlijmverbindingen in de weg (waar de wasbenzine geen vat op heeft) en dit en dat...
Dus tóch fijner om die iso-schuim te gebruiken.

Heb intussen achterin ons schuurtje nog een hele plaat aangetroffen dus ik kan verder ^^

Vrolijk opgeschuimd groetje :D
 
Update : Diorama basis + Dragonskully 13 aug 2012

Goeie middag bouwvrinden :)

Grondplaat / Dio Base :
De eerste grondplaat poging met piepschuim was geen succes want dat spul was me te 'rafelig' om
een mooie strak oppervlak van de omtrek te krijgen. Zelfs niet met één of ander smeerseltje.
AmNF7k.jpg

Beter spul voor grondplaat : iso-schuim ! Had gelukkig een plaat groot en dik genoeg en aldus ben ik met
het schuim op m'n lippen ben ik aan 't snijden geslagen...

Z6iSXY.jpg

Qgmsel.jpg

Een afgeronde basis met al een beetje terreinvorming met stukjes schuim.
oEC8uV.jpg

Even poseren...
3QeMmy.jpg

Een fotostudio hoeft niet zo ingewikkeld te zijn...
TgeHkG.jpg

Trapje uitgesneden, terrein uitgediept voor water. Het water zal uit het linkergat komen en in de diepere delen lopen,
waarna het wegloopt in het rechter gat. Heb zoiets nog nooit gedaan... spannend...
rw3YOy.jpg

Het trapje moet er één worden dat uit rotsen is uitgebikt.
Het lijkt me makkelijker (mooier) om de rotssteen tegen de trap aan op te bouwen, dus weer wat schuim verwijderd.
wMS8Bi.jpg

Nog een trap erbij gemaakt en een "sierrand" rond de basis. Bovenkant is ingekwast met tegellijm.
Weet nog niet hoe ik de basis zal afwerken. Heb al wel rubber voetjes onder de basis gemaakt.
Q8U2Fn.jpg

r2oWkB.jpg

Keep on stompin'....
RKZlU8.jpg

Nu eerst is de zit van de draakschedel voorbereid. De prikplekjes had ik langs de schedel afgetekend.
Met stripjes schuim is ook nog een doorwaadbaar pad gemaakt wat al in verval is geraakt.
cyzZJQ.jpg

Dragon Skull :
Met GreenStuff tandjes maken.
b2ewMQ.jpg

or6kv5.jpg

De bovenkant van de tanden zal met putty nog verder ingekapseld worden.
kl7j6b.jpg

Toen de tanden nog zacht waren, is de schedel geplaatst en konden de tanden verbogen worden zodat ze perfect
in de gaten passen. Daarna de schedel weggepakt en de tanden laten harden.
Rond de voorste tanden zal ik wat extra vrije ruimte laten om te suggereren dat het water
de grond rond de tanden heeft weggespoeld.
T8TIvy.jpg

Met Creall-Therm de horens gemaakt.
Stukjes koperdraad >> Oogjes aan gebogen >> Draad met oog in de zachte klei gestoken >>
Draadeind met tangetje in de holte (in de schedel) geprikt en zorgvuldig aangeduwd om pasvorm in de klei te krijgen >>
Voorzichtig hoorntjes verwijderd en voorzichtig wat structuur erin gekrast >> Afbakken >> Klaar.
KA917T.jpg

One Badass Skull...
nfWKGi.jpg

AblBLr.jpg

In verband met de hoeveelheid plaatjes even een onderbreking nu, onmiddeloos vervolgd door het vervolg :P

Tot zo dus....
 
Laatst bewerkt:
Het krijgt stilaan zijn definitieve vorm... waar heb je precies die tanden en horens van gemaakt?
Ik ben nl al een hele tijd zinnens om zo tussendoor een grote draak te maken in papier-maché, maar ik weet niet zo goed hoe of waarmee ik zijn tanden moet maken.
 
Update : Correctie keverpoten + Olga-nieuws 13 aug 2012

Deel twee van de Updeet...

Nu de schedelpositie OK is, is het tijd om de pose van Luca (kever) te controleren.

De oorspronkelijke pose van Luca kwam nu niet meer uit want : nu is Luca is zojuist over de schedel geklommen,
tijd dus voor een grondige operatie aan lijf en poten.... auwa...

Lucanis : Veranderen van de Pose :
Het lijf werd vanaf de onderkant ingezaagd (1) >> toen voorzichtig opengebogen >>
stukje plastic ertussen gelijmd >> goed laten uitharden (24 uur)
Punt (2) is waar de rechter poot vast zat (hieronder meer daarover).
NgWAO2.jpg

De stippellijn is de originele houding (nu omhoog gericht).
XC2Oyh.jpg

Dankzij de aanpassingen in de beginfase (2 pics hieronder), was het nu vrij eenvoudig om de beweegbare montagepunten
los te zagen/steken. Nu kon ik weer mooi de middelste twee poten her-poseren.
xrzrXi.jpg

3FlVXR.jpg

Eerst de complete poten los gezaagd van 't lijf...
vIBXyC.jpg

...toen de draaibare kop(pen) los gezaagd van de poot(en). Nu zie je de pin ter bevestiging aan het lijf.
1pRfyE.jpg

Aldus kon ik de poten opnieuw poseren. Eén poot tegelijk aanpassen en afwerken!
YHFGsS.jpg

Na het poseren de poot op z'n plek vastlijmen en poosje laten harden...
tUuwlE.jpg

Dan de verbinding voor de stevigheid inpakken met stukjes putty...
OiM9rd.jpg

En dan (de pootverbinding is niet helemaal hard) de stand ervan controleren en eventueel bijstellen,
en als laatst de putty met wat details verfraaien. Dan uit laten harden voordat de andere poot aan de beurt komt.
nhITnN.jpg

De rechter poot werd gelijk als hierboven beschreven gedaan.
En toen maar 'ns kijken hoe de klimpartij nu uitpakt...
oYwcig.jpg

grYlu5.jpg

BS0Zpm.jpg

Het geheel weer even bekijken...en ziet u het nieuwe item hieronder ? een nieuwe toevoeging.... niet ? of toch wel....
0Fmza9.jpg

nu dan ?
1H32cu.jpg

Het nieuwe item is een overblijfsel van het oorspronkelijke handwapen van Olga (een slag/steekwapen).
De kop ervan is ingezaagd en aan het schild bevestigd. Het schild is nu als wapen te gebruiken :approve:
o3fYLH.jpg

Welnu, u zijt weer helemaal bij :D
Heb je een vraag ? stel 'm dan !

Bedankt voor 't kijken en tot later !

Vrolijk afgezaagde en daarna weer anmekaar gepoetide groet :D
Peter
 
Laatst bewerkt:
Het krijgt stilaan zijn definitieve vorm... waar heb je precies die tanden en horens van gemaakt?
Ik ben nl al een hele tijd zinnens om zo tussendoor een grote draak te maken in papier-maché, maar ik weet niet zo goed hoe of waarmee ik zijn tanden moet maken.
Tanden zijn gemaakt van GreenStuff en de horens van CreallTherm.
Greenstuff is 2K putty. CreallTherm is ongeveer 't zelfde als FIMO (polymeer-klei).

Beide materialen zijn geschikt voor wat jij wil.
Wat je gebruikt hangt af van hoe je werkt.
GreenStuff is zelfhardend, en de polymeer-klei moet een half uurtje de oven in (max 110ºC).

:)
 
Laatst bewerkt:
ah doet mij enorm aan Zangarmarsh denken.... een denkbeeldig stukje land in het MMORPG spel world of warcraft.... even kijken of ik een foto kan opspitten....
 
Yo Peter,

Niet alledaags is het minst van je er van kan zeggen. Maar wel knap uitgevoerd...je hebt een meesterbrein om dit allemaal naar boven te halen.

Dit moet heerlijk zijn om dit allemaal te gaan schilderen en verweren...the sky is the limit.

Greetz Nico
 
Mooie vordering Peter, wat een gaaf project zeg.

Fred
 
Dat schild-wapen is goed gevonden. ( de rest ook )

Even een vraagje die ja en neen met je hobby te maken heeft. Doe jij dat sculpteerwerk met zulke lange duimnagel ? Of is dat een duim van iemand anders ?
Het is eigenlijk een handige tool. Mijn duimnagels komen eigenlijk ook soms van pas om te modelbouwen.
Maar deze vraag terzijde.
 
Je bent weer puntgaaf werk aan het afleveren Peter ! Dit moét ik ooit in het echt eens aanschouwen.
 
Bedankt voor de reacties natuurlijk :)

Even op de man(nen) af :

@ Walther (Walesha): Nog even over je vraag : Wat GreenStuff betreft kun je hier op pagina 5 van dit topic een
beetje specifieke uitleg vinden over hoe te werken met deze putty.

CreallTherm is aardig te vergelijken met 2 komponenten putty qua verwerking, behalve dat Creall
zacht blijft tot je het afbakt. Het is Polymeer klei.
Koele klei (± 15ºC) zal iets stugger zijn, maar wordt in je handen al snel weer zacht.

Met thinner (de aggresieve) of terpetine kun je de klei tot een papje verdunnen voor gewenste effecten zoals :
met penseel oneffenheden gladstrijken of heel fijn detail schilderen, speciale textuur aanbrengen op oppervlakken,
fijne correcties aanbrengen, frames dikte (body) geven(ijzer- of koperdraad), enne.....

Het wordt afgebakken bij 110ºC, 30min. Keukenoven werkt prima, 't is niet giftig. Géén magnetron !
Je kunt afgebakken delen telkens weer bekleden met klei en dan opnieuw bakken.
Met verschillende kleuren klei kun je eigen tinten verzinnen. (klei wordt donkerder na bakken).

En kijk misschien ook eens bij de topics van René Duret en Jiver .
Daar valt ook wat op te steken over polymeer klei (en is erg mooi om te bekijken:8)

@Trobwal : Aah..Zangarmarsh.... daar weet ik een heel gezellig tentje waar ze een heerlijk fantasie biertje op tap hebben ^^
O Paddoland, O Paddoland... wat zijn uw hóedjes wónderschoon (refrein 7x) (melodie: "O Tannenbaum").

@Nico : Ik heb zéker zin in het schilderwerk :8 Zit me tijdens het gepruts gedurig te verkneukelen over het komende gekladder:33::yumyum:
enne... the sky is the limit ??............................ whát limit?!.............. ;)

@ Fred : Bedankt he :)

@Famo : Bedankt :) en ja, dat is inderdaad mijn duim in beeld. Lange nagels zijn een "ramp" voor sculpten, is mijn ervaring.
Aan de andere kant vindt ik ze handig bij constructiewerk.
Ik kon mijn nagels gebruiken als pincetten of "special grips" (alle 10 láng). Maar ik heb nu behoefte aan de gevoelige vingertoppen,
dus ze zijn eraf, met uitzondering van de gehalveerde duimnagels.... die zijn nu eenmaal erg handig ja :)

@GUnit : Bedankt :) Ik heb in m'n hoofd gezet dat ik het af wil krijgen voor de "Scale Model Challenge" op 14 oktober:8..:huh:..:8...:huh:..:8
Het bouwen en kleuren is al gaaf, het showen van je creatie in het echt (en erover lullen;)) is zéker zo leuk, dus wie weet...

stouw ze, hou ze, en..... bouw ze :)
Peter
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er al heel inderukwekend uit hoor, knap.

Grtz Bart.
 
Hey,

vol ongeloof en verstomming zitten we te kijken, heel knap werk dat je levert, laat uw fantasie maar volledig los op zoiets, ik volg wel.... ;)
 
Update : Dio-basis details + gipsrotstrap 16 aug 2012

Bedankt Bart en Swaken :)

Welkom hier diep in de nacht :ph34r:

De diorama basis is lekker opgeschoten...
schuim snijden, schuim schuren, schuim snuiven... ,soldeerbout in schuim, tegellijmpap, gips, verf, satijnlak......heel leuk :)
...maar het was intussen wel een beetje bende geworden :O:nowink:

Vandaag dus ook "effe" mein Hobby Hellhole opgekuist....
cr7RAz.jpg

Terzáke GGgrrétttverrr...

Dio Grondplaat : Rondom Afwerking
Whát's kebéuuurrt??... nou, aldus geschiedde :

De onderkant van de basis MOET eerst gedaan. Is ook het gedeelte waar men áán zit tijdens oppakken.
Ik wil de basis laten lijken op een sierlijke steen met grove krulversiering.
De voetjes zijn van rubber, met gipsplaat-schroef (PVAlijm in gat) vastgezet.
Is1ULF.jpg

De basis is eerst met medium schuurspons glad gemaakt en netjes afgerond >> Krulmotief met stift opgetekend >>
Met soldeerbout motief in schuim getekend >> Met stug kort klein kwastje het motief glad geborsteld >>
Basis ingekwast met tegellijm >> Basis geschilderd met blanke houtlak (acryl, eiglans) >>
Krullen ingekleurd met verdunde Vallejo Medium Brown.... tot zover....er zal nog wat geverfd gaan worden...zéker nog vernis...
RDpnsy.jpg
HEY..WAAR is de Olga d'r trap gebleven..:ohmy:
SfvlOf.jpg

Olga's Trap :
Hier dan nog eenmaal die schuimtrap met onze lieflijke Olga. Maar ze verdient een betere trap vind ik.
5b6rCP.jpg

Niet goedkoop schuim en stukjes puin, maar eentje die écht uit het gesteente is gehouwen...
cck58f.jpg
Waarom niet meteen zo gedaan hè ?? :| (tja, als je alles van te voren weet..)

Dit stuk rotsgesteente is gemaakt met een rubbermal van Woodland Scenics en modelgips.
De hele gipsrots op de basis gelegd en hiervan de omtrek in het gips gekrast.

Met een grof en spits zaagje gaan schrapen/zagen tot de ruwe vorm overbleef.
Met hobby mesje toen de trap uitgekerfd.
Toen het "bed" in de grondplaat met snij-en schraapwerk aangepast zodat de gipsrots lekker zit.
Ook de omtrek van de gipsrots al een beetje aangepast aan de ronding van de basis.
cBz9Xe.jpg

(Tevens om u een indruk te geven hoe GROOT dit diorama is, wijs ik u op de volwassen wesp die op de gipsrots te zien is :O.........:P)
S3nGoT.jpg

Intussen is de kast met bodemspul doorgenomen en zodra de pak-kant van de basis gereed is,
zal ik 'ns wat gaan rotzooien met de flora en fauna :8

o ja, ook nog iets verzinnen voor een titelplaatje in de vorm van...?

Vrolijke en ook verkoelende groeten :)
Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mannen :) het lag effe een bietje stil vanwege erg zomerse toestanden in het lab,
maar nu 't wat is afgekoeld durf ik weer te zeggen : tot gauw...:wave:
 
Wat een mooi project zeg. echt de moeite en ben zeer benieuwd naar het verdere verloop.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan