Hoofdsponsor

Anders / onbekend Franka [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reneduret

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
1.391
gewoon voor mezelf omdat ik Franka zo'n mooie strip vind.


DSCF0035-10.jpg

DSCF0037-12.jpg

DSCF0041-4.jpg

DSCF0042-7.jpg

DSCF0043-1.jpg

Eerst een buste, dan een volledig figuur.

René
 
Dat is ook één van mijn favorieten... ik kijk er al naar uit! :P
 
heej bedankt mensen...:-)

scheelt een beetje dat ik vaker deformeer middels mijn eigen tekenwerk maar is toch net even lastiger dan werken met echte mensen. Bij dit soort werk moet je aan reversed engineering doen, beetje denken hoe de real Franka er uit zou zien, bepaalde dieptes worden gesuggereerd in het tekenwerk maar je zal creatief moeten zijn om bij een walkaround het Franka gevoel te bekomen. Haar ziel moet er echt in zitten anders wordt het een gemaniëreerd personage.

Ik zie het als taak de lijnvoering van de geestelijk vader in zijn werk ook plastisch door te laten schemeren in deze projectie.
Deze lijnvoering kenmerkt zich door contrast strak- zwierig, dynamisch- rustiek en maakt Franka heel prettig om naar te kijken.
Zelf heb ik altijd het gevoel 6 jaar niet meer op vakantie te hoeven als ik een paar albums van haar lees, met name de zonnige oorden ( en het detail voor het onderwaterwerk, duiken wat ik ook erg fijn vind) zijn erg compleet.

Met name de laatste albums krijgt Franka een persoonlijke verdieping, een liefdesleven, haar jeugd wordt belicht, haar angsten komen aan bod.

Ik vind dat geniaal uitgevoerd en heb een diep respect voor de illustrator.

René
 
Zeer zeker, albums van Franka lezen is als een film bekijken... vooral de laatste albums van de reeks zijn prachtig getekend en lopen over van detail.
Het lijkt me idd ook niet gemakkelijk om aan de hand van een tekening een 3D-model te maken, enkele jaren terug zag ik een buste van Fanny Kiekeboe en ik vond die niet echt geslaagd... nu ja, een kunstenaar van jouw niveau brengt dat wel tot een goed einde :D

Keep on the good work!
 
ja precies, en dan vind je op het net een rescensie van éen of andere zure zak die het in zijn kop haalt gefrustreerd ziekmakend commentaar te geven over deze strip.
Ik ga nog niet eens vertellen waar het over ging maar het getuigt wel van de juiste mindset:

ik wil iets moois maken :-)
 
Ach ja, afkrakers zullen er altijd zijn, moet je niet van wakker liggen!
Maar als ik het goed begrijp teken je portretten en moet je het plaatje deze keer omdraaien, van levend naar papier en nu omgekeerd?
 
als je zo tewerk gaat Danny kruip je in het lijf van de tekenaar. De tekenaar hanteert ook proporties en zal telkens slagen zijn figuur vanuit iedere hoek te kunnen tekenen. Om die vanzelfsprekendheid onder de knie te krijgen ben je bekend met je figuur.
Als je dit allemaal in éen kleifiguur wilt vangen kan je plaatjes vergelijken maar voor bepaalde plastische delen zal je je artistieke vrijheid moeten aanwenden.
Het zal deze artisticiteit blijken te zijn die bepaalt welke, door tien verschillende handen gesculpte Franka haar het meest benadert.

Hier komt interpretatie om de hoek kijken, onder welke hoek zet je je klei aan en welke dieptes hanteer je om de overgang wenkbrauwpartij- neusvleugel in banen te leiden? Let alone haar krullen :-)

Ik moet hier ook als schilder denken, welke effecten kan ik aantippen en welke moet ik creëren met klei?

Feit is dat ze meestal sprankelt, verrukt kijkt en een positieve persoon is. Het echte voorbeeld waar ik over rep is een roodharige levenslustige knappe vrouw waar heel subtiel een schoonheidsideaal is ingebouwd. Als ik me hier aan conformeer alsmede Kuijpers' evenwichtige opbouw in acht houd is het reversed engineering hier zeker van toepassing.

Een heel concreet voorbeeld is natuurlijk Danny Bilderberg uit de strip 'de Partners'
Hier zou je gek zijn als je ook niet, net zoals Carry Brugman de foto's van Robert Redford bekeek.

Komt er grofweg op neer dat als je goed Indonesisch wilt leren koken je toch eens moet gaan verdiepen in de keuken over het waarom en hoe.

Dan snap je waarom Hollandse nasi gewoon geen nasi is.
 
ik maak een wat vollediger beeld en schets er een onderlichaam bij.
Ook de pupillen zijn tijdelijk aangezet.

DSCF0001-8.jpg

DSCF0002-16.jpg

DSCF0003-13.jpg

DSCF0004-16.jpg

DSCF0005-12.jpg

DSCF0006-12.jpg

DSCF0007-15.jpg

DSCF0008-16.jpg

DSCF0009-15.jpg

DSCF0010-13.jpg

DSCF0011-13.jpg

zal er zeker nog werk aan hebben.

René
 
Jaaah Franka :)) Hoi "Schaker met Klei" :D

Tóf deze, wordt ze volledig (top tot teen) ?
Oh, ik zie't :wub:.... afdeling Bustes.... no further questions....

Veel plezier René :D

Voloptueus geknede vrolijke groet :)

Peter
 
Laatst bewerkt:
Het begon tijdens mijn vakantie met schaars licht als een buste-idee maar heb het totale wirefigure alvast uitgezocht. Ze zit nu met haar benen in de klem :-)

Franka meet 28 centimeter. Ben nog aan het freestylen en deze is ook bedoeld als studie.
Wil haar mond en neus nog ietsje deformeren. Zo in de grijze klei vind ik hem mooi maar beschilderd zal ze zeker stralen.

Franka met regenjas is mooi maar denk dat ik haar uitvoer met een leuk shirt en gewoon spijkerbroek, om haar verder te bestuderen blijft haar taille dan goed zichtbaar. Wel liefst adhv een bestaande scène uit de reeks.

masserend groetje terug,

René
 
en het mijne dan

er is terug een kunstwerkje op komst :)
 
alée, dit commentaar doet het hem he...wég met al mijn Duits spul en valse maffiabazen, ik ga alleen nog maar comics doen ! :-)
 
hohoho... mijn hartje begint alsmaar sneller te kloppen :P
 
alée, dit commentaar doet het hem he...wég met al mijn Duits spul en valse maffiabazen, ik ga alleen nog maar comics doen ! :-)

Dat klinkt als muziek in m'n ogen als u begrijpt wat ik bedoel...:laugh:

En dus tóch een hele Franka ? ge hebt er subiet een volger bij 8)

Veel plezier Menneke Klei ;)
 
Jawel Peter, een volledig figuur van 30 centimeter zodat ik ook op afstand een compleet Frankagevoel kan constateren.
Zoals je tijdje terug bij me zag heb ik niks aan de muur hangen en mijn enige artefact is die grote Kuifjeraket.

Voel er veel voor om in deze fase een halve Franka zo uit het water te laten rijzen op een vignet, vraagt andere haardracht en mogelijk een duikset.
Beter even volharden in mijn gestelde taak en sober compleet beeld maken.


René
 
Er komt "vorm" in ;-)

We volgen, beetje erotiek mag hier aanwezig zijn hehe (dit was een vrij ranzige lach :D)
 
Héhéhéhé... ik denk je al een paar kandidaten hebt voor een duplicaat. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan