Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Leuk om te zien hoe je op diverse manieren je idee vorm aan het geven bent Peter. Ik ben geen sci-fi liefhebber maar de artisticiteit die je hier laat zien, maakt het voor mij zeer leuk om volgen. Ik hou van 'plantrekkers' in de zin dat ze niet onmiddellijk naar de shop hollen om snel even een drakenschedel te scoren.

In spanning wachtend, Guy.
 
Update: Dragon Skull 9 juli 2012

Goeiesmorregens mensen :)

Allereerst bedankt voor de reacties !

@ Danny : een compleet drakenskelet :O Dat lijkt me tof om te bouwen, maar wel een beetje veel voor dit tafereeltje....
De schedel is puur voor aankleding en zal er moeten gaan uitzien alsof die er al heel lang ligt.

@ GUnit : dank voor je bijval ;). Ik hou van het bouwen van modellen, meer nog dan het "eenvoudig" inelkaarplakken
van andermans ontwerpen. Ik vind het erg leuk om oplossingen te zoeken voor bouwtechnische uitdagingen :
hoe maak ik het beweegbaar, hoe kan ik een "origineel"namaken, welk materiaal gebruik je 't best enz.
Naar de winkel hollen is me eigenlijk iets te makkelijk en al te vaak niet origineel vanwege massaproductie.
Ook het gewenste object commercieel niet verkrijgbaar zijn en is scratchen de enige manier om er aan te geraken,
en dan moet men simpelweg niet bang zijn, maar gewoon beginnen.

Men klaagt nogal eens over een "mindere" kit. Ik zeg : je hebt een uitstekende basis die je naar believen kunt verbeteren of
als voorbeeld gebruiken.
Ik denk ook dat eigen input meer voldoening geeft en dat je meer leert over technieken, materialen, gebruik van gereedschappen.
Ook bevordert het mijns inziens je fantasie, technisch inzicht, logisch denken, secuur werken en de fijne motoriek.

Ik kan zo nog pagina's doorgaan, maar doe ik nu even niet ;)

Dragon Skull : Fijn Detail Aanbrengen
Zoals al eerder gezien op de Paddo kan met tegellijm leuk gedetailleerd worden.
Eerst is er een basislaagje over de kop gekwast en na droging zijn de details gemaakt.
Alles enkel met een penseel en tegellijm dus....
Deze lijm is in poedervorm en ik heb ze aangemaakt met water en houtlijm tot het een dikte van vla had.
Het penseel is beter niet een goeie, want het is enkel om een dikke drup tegellijm te dragen.

De details zijn opgebouwd door steeds nieuwe laagjes toe te voegen.
Niet schilderen, maar de (dikvloeibare) tegellijm (die als een dikke druppel aan het penseel hangt) ván het
penseel laten glijden terwijl je de details "tekent". Je hoeft niet te wachten tot een laagje helemaal hard is voor
een nieuw laagje opgebracht wordt.
Weet niet of dit duidelijk is ?.... ik zal 'ns zien of ik wat plaatjes kan maken van deze techniek.
Dit is geen nieuwe techniek. Deze wordt ook gebruikt door artiesten die heel fijn kunnen schilderen met
enkel een druppel verf aan hun vingertop.

Nu dan de pixies (nog zonder horentjes en tandjes):

ZHDRlN.jpg

VA2POp.jpg

6mqf5R.jpg

Klein maar fijn updetertje van Petertje za'k maar zegge,
en sluit ik al weer af,
maar niet zonder een vrolijke groet :wavey:
 
Laatst bewerkt:
Tja een beetje tegellijm wat houtlijm en een beetje water,meer heeft deze meester niet nodig :O schitterend en vooral leerzame update...;)
 
Kunstige handen die dit kunnen maken, respect hoor!!!!
 
eens hier je topic doorlopen en moet zeggen dat ge knap werk neerzet. Ge hebt het of ge hebt het niet in je vingers .
Wat Olga betreft zou ik haar nog van een paar stukken maliënkolder voorzien aan haar gordel. Een stuk over haar achterwerk en voorwerk ;) maar haar dijen niet bedekken. Die maliën kolder dan laten hangen tot een beetje boven de enkels. De schouder van haar "zwaard-arm" zou ik voorzien van een aangepast schild (zoals bij gladiatoren) die dan vast zit met fijne kettingen rond haar bovenlichaam.
Tis maar een ideetje hoor, ge ziet maar.
 
eens hier je topic doorlopen en moet zeggen dat ge knap werk neerzet. Ge hebt het of ge hebt het niet in je vingers .
Wat Olga betreft zou ik haar nog van een paar stukken maliënkolder voorzien aan haar gordel. Een stuk over haar achterwerk en voorwerk maar haar dijen niet bedekken. Die maliën kolder dan laten hangen tot een beetje boven de enkels. De schouder van haar "zwaard-arm" zou ik voorzien van een aangepast schild (zoals bij gladiatoren) die dan vast zit met fijne kettingen rond haar bovenlichaam.
Tis maar een ideetje hoor, ge ziet maar.
Dankje Famo ! en goeie ideetjes man, bedankt ! Weet alleen niet of ik haar "voorwerk" wel wil bedekken...;)
(EDIT: oh nu snap ik het "Een stuk over haar achterwerk en voorwerk maar haar dijen niet bedekken. Die maliën kolder dan laten hangen tot een beetje boven de enkels." dat zou haar inderdaad niet misstaan!)
Maliënkolder, jaah.... da's mooi spul, maar hoe zou ik dat maken ? putty kan ik bedenken... voor échte in 1:20 zou ik wel effe naar een winkel willen hollen:P
Misschien kan ik stukjes heel fijne ketting aan elkaar naaien :8 dat zullen we eens bekijken...
Een schouderschild.... die ga ik zeker doen... met eigen motiefje en zo... gaaf !

wordt vervolgd zeg ik......

groeten :)
 
Laatst bewerkt:
een streling voor onze hersenkronkels wat betreft de toegepaste technieken.
en een streling voor het oog wat betreft de opbouw van het dio

het blijft boeiend en leerrijk.
vgr
Marc
 
Tof om te horen dat het zo gewaardeerd wordt, bedankt hè ! :)

vrolijke groet:D
 
Ik heb mij hier vandaag nog maar net geregistreerd en ik val hier niet alleen van de ene verbazing in de andere, ik ben hier intussen al uren aan het genieten maar dit topic is toch wel het van het!
Geweldig hoe je je fantasie tot leven kan laten komen en je deskundige uitleg over die Green stuff is ook top, wist niet eens dat het bestond!
Toch een vraagje... die kever van Heller, in die reeks zaten ook mieren, heb je enig idee waar ik die nog zou kunnen vinden?
 
Hoi Walther, (heb net even je entre gelezen), bij deze welkom hier :)

Bedankt voor je reactie en goed om te horen dat je er iets uit opsteekt ! Doe ik ook steeds weer...

Die insecten van Heller, mja.... die "Lucanus" kwam ik ook maar per toeval tegen...
Ik denk dat als je ze zou willen aanschaffen dat dat zoeken wordt op beurzen en internet.
Zojuist heb ik even gegoogled, maar vond eigenlijk niet één aanbieding.(ikga nog 'ns beter zoeken)

En ik wist dus niet van die mieren (en vást andere ook ?)....

Ben je misschien warm aan het lopen voor een fantasy bouwsel ? ;)

Vrolijk gefantaseerd groetje :)
 
Ik had die jaren geleden eens gezien op één of andere site, buiten dat vliegend hert was er ook een neushoornkever, mieren en nog een paar anderen en ja... ik heb ook heel wat fantasie en had toen al een idee voor één of ander SF-diorama op 1/35 of 1/15.
Ik ben door omstandigheden die site uit het oog verloren en ik vrees dat die reeks ondertussen bij Heller uit productie is.
Aan fantasie ontbreekt het niet hoor... zelf opgegroeid in een militair milieu terwijl een groot deel van de familie langs moederskant kunstenaars waren... moeder zelf was ook heel creatief, opgegroeid dus tussen twee werelden
 
Leuk om te vernemen Walther ! dat opgroeien tussen die twee werelden was ook mijn deel...
Heb zelf ook twee jaar bij de KoninklijkeMarechaussee gediend

Fantasy, SciFi zijn eigenlijk toch wel m'n favorite onderwerpen en pas hier begint dat nu te bloeien.
Heb nog stapels WW2 voertuigen, maar hun toekomst zie ik meer en meer als voer voor SciFi en "What if'".

Nu nog een kolonne mieren...... ><><><><><><><><><><
 
Update : Olga's uitrusting 17-07-2012

Hallo mensen :)

Olga is in haar nopjes, want ook haar uitrusting is bijna compleet.

Olga : Schouder Bescherming :
Als eerste heb ik gladiators, warriors enz. (niet "enz." als zoekterm dus he:P ) gegoogled,
om 'ns te snappen hoe zo'n "schoudertok" nu aan 't vege lijf blijft hangen.

Het plan : "schoudertok" op rechterschouder + 2 riemen (1x om torso, 1x links over schouder)
-Alles maken met GreenStuff.
-Torso riem (onderdoor gesloten linkeroksel) maken in 2 stukken (voor + achter).
-Schoudertok maken.

En dit is hoe het werd uitgevoerd :

Aan de voorkant zijn net zulke stofindrukken gemaakt.
ieD6sZ.jpg


Toen een lang dun rolletje gemaakt en platgewalst. Met riempjes werkt het makkelijker als je GreenStuff
minstens een 1/2uur laat liggen.
Persoonlijk wil ik altijd metéén aan de slag... (zet een wekker en doe even een ander deel, roken, koffie...:24:)
Toen de hele sliert opgepakt en met 1 uiteinde vastgeplakt. Met een dun strookje papier met centimeter-streepjes
kún je ook van te voren meten hoeveel je minstens (+ iets extra) nodig hebt.
Maar met een dikke erwt GreenStuff maak je in 1:24 vele Meters aan riempjes, dus ik rol en pák zoveel ik wil.
Ik gebruik CA-lijm enkel om de putty even snel en makkelijk te fixeren, zéker wanneer er een beetje veel
talkpoeder op zit (met natte vinger of zacht penseel schoonmaken werkt ook).
5B7nxS.jpg


Met GreenStuff kun je ook goed een riem aanleggen die vrij "overspant" (zie foto's ).
Daarvoor moet je enkel opletten dat je de putty niet aanduwt. Zoja, dan volgt de putty de contouren van 't model.
Weer opliften kan dan nog wel, maar door in te duwen rekt de putty ook iets. (daarom werken met wat taaiere
putty, dan rekt het minder). In dit stadium van harding is de putty nog steeds heel goed te bewerken met van alles.
Wanneer uitgehard blijft deze GroenSpull beetje soepel,
dus ook zeer geschikt vor loshangende riemen, vlaggen, luchtslangen, staarten...
Voorste riemdeel zit nu op 3 puntjes vast met CA-lijm en zal verder zelf ook aan het resin gaan hechten.
Hier is het overtollig riemputty afgestoken.
zGF6Ec.jpg


Hier geen lijm gebruikt.
Letterlijk de putty onder de oksel instoppen zodat het lijkt of de riem er onderdoor loopt.
Is er te lelijk gepropt ? met een fijne spatel modelleer je het terug in vorm, of steek het niet gelukte werk helemaal
weg en plaats een nieuw stukje riem in/onder de oksel en laat het de andere kant op weer aansluiten op de riem.
Indien gewenst de aansluiting camoufleren met klinknagels of gesp of stiksel-patroon(prikken).
oQDhxH.jpg

ua3UWn.jpg

LReYzl.jpg

5ztXOw.jpg

Kmi830.jpg

qyBa0j.jpg

Wanneer de basis naar wens is gevormd, deze eerst laten uitharden voor er verder aan te werken.
Hier is 't nog een regulier pannekoekje...
7NhN4c.jpg

EdY7WT.jpg

kLYcLX.jpg

En dit ook nog even...
2yN3s5.jpg

Olga's Arm Bescherming :
Het maliënkolder-idee heb ik wel iets mee gedaan, maar niet in de vorm van een "schort", want
er zou veel werk in gaan zitten om dat in dit stadium van het figuur nog weer aan te passen.
Het is een malienkolder-mouw geworden met heel fijne ketting (fabrikant van de ketting weet ik niet meer).
Met genoeg geduld....... zou je inderdaad stukjes ketting aan elkaar kunnen naaien of knopen voor een minimaliënkolder.
Maar ikke dacht : laten we niet te moeilijk doen...
attachment.jpg

Ik heb voor het maliën-effect maar gewoon de rechterarm omwikkeld met de fijne ketting... hoe ?.... zó :

Het putty-flapje zit ook weer met CA vast.
U8cvVJ.jpg

txR9gN.jpg

Pd6N9u.jpg

Nadien heb ik (weer aan de onderkant) redelijk wat dunne CA-lijm in de schakeltjes laten lopen voor een zekere zit.
Ik ben benieuwd hoe ik dit mooi ga schilderen ? Suggesties misschien ?
de9h0M.jpg

En dan vond ik 't wel een leuk idee om aan het zwaard een secundair wapen te monteren, een extra mes.
Uz6ris.jpg

Het klinknagel-effect is gedaan met het uiteinde van een 0,5mm vulpotlood.
attachment.jpg

Intussen wordt gewerkt aan veldfles en drinkhoorn en weet ik wat er bijkomt,
dus maar weer eens roeren in die hoge toverpuntmuts:wizard:
Alle ideetjes zijn welkom hoor.... schaam u niet zeg ik...(ook niet voor vragen !)

klaar nu, alleen dit nog..
@ Olga : "wat ? ritje op de Batpod ??... achterop ????? (leest zij Joe Bar of zo haha?!?) ,
@ Mr.Paddo : "ga nou toch 'ns zitten?!!,
@ mijzelf : "en NU naar je bed grrEtverrrrrr ?!",

Bedankt voor het kijken en een vrolijk gepaddestoeliseerde groet :D
 
Laatst bewerkt:
Ziet er dag na dag beter uit... maar die kettingkjes zou ik iets strakker tegen mekaar zetten, zo'n malienkolder bestaat immers uit door elkaar geweven ringentjes. Hieronder zie je duidelijk de structuur ervan:

main.php


main.php
 
Dit wordt weer helemaal mooi :)
En bedankt voor de heldere uitleg, daar steek ik weer wat van op.
 
Bedankt manne :)

Walther zei :
maar die kettingkjes zou ik iets strakker tegen mekaar zetten, zo'n malienkolder bestaat immers uit door elkaar geweven ringentjes.
je hebt helemaal gelijk ! Ik heb niet superstrak rond de arm gewerkt :wub: dat ga ik corrigeren !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan