Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een update van de bouw vorderingen.

De toren is nu in principe geheel klaar.

attachment.jpg

De achterzijde.

attachment.jpg

De gedeeltelijk neergelaten loopbrug aan bakboord.

attachment.jpg

De loopbrug wordt omhoog en over een halfronde balk ingetrokken op de vaart. Hierbij trekken de armleuningen automatisch vlak en rolt de brug over de halfronde balk tegen de opbouw aan naar binnen zodat het geheel is afgesloten ( zie schets).

attachment.jpg

Massieve boeg met de toren op de achterzijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met een heli erboven is deze foto genomen.

attachment.jpg

De komende nieuwe werkplek. Hier komt de kraan.

attachment.jpg

En twee overzichts plaatjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ron
 
En inmiddels is de start gemaakt met de constructie van de kraan achter de toren (superstructure).

Deze kraan is tussen de toren en de container stellingen gemonteerd en dient om lasten in de romp beneden de kraan te transporteren. Omdat deze kraan precies boven de machinekamer is wordt het ook mogelijk om zware onderdelen van de aandrijving hier in de romp te laten zakken. Denk aan vervanging van de zuiger onderdelen of andere machine delen.

attachment.jpg

Verder kan de nog te monteren hijs installatie buiten de romp schuiven waarbij de kraan dan boven de kade uitkomt. Hierbij schuift dan de draagbalk uit zoals bij een verticale kraan.

attachment.jpg


De volgende stap in deze constructie is eerst de constructie en montage van het grote dekluik onder de kraan. Deze ligt iets hoger als het dek om veiligheids redenen.

attachment.jpg
 
Wooow, homeghost, mooi die foto's waar je het hele schip op ziet staan. Echt prachtig. En wat een details.
 
Je vorige posting totaal overzicht gemist, wat een diepte zicht, indrukwekkend :8
 
formidabel,
wat een dame,en dit op deze schaal
machtige details
petje af ron,
groetjes,ronny
 
Dank jullie jongens voor de complimenten. Hoewel ik de foto`s van de update inmiddels al niet meer kan zien weet ik wel dat ze daarin leuk uitziet. Tegenwoordig kan ik de foto`s van de vorige update niet meer zien wegens een storing in het forum. Zo vlug als ik nu weer een update plaats zie ik de plaatjes van deze update niet meer jammer maar het is niet anders meer..

Ron.
 
Jammer Ron, heb je geprobeerd met Firefox en de style onderaan veranderen, naar modelbouw.V2 of nice style?
Anders heb ik er geen flauw idee van.
Leuke update's trouwens, je bent en blijft een geweldige bouwer, leuk om je topic en je kunsten te volgen :)
 
Ik kom nu en dan eens je vorderingen bekijken Ron, en ik moet eerlijk zijn dat het geleverde werk nog steeds van hoge kwaliteit is
 
Jammer Ron, heb je geprobeerd met Firefox en de style onderaan veranderen, naar modelbouw.V2 of nice style?
Anders heb ik er geen flauw idee van.
Leuke update's trouwens, je bent en blijft een geweldige bouwer, leuk om je topic en je kunsten te volgen :)

Ik heb inmiddels al verscheidene dingen geprobeerd zelfs andere browers maar het probleem blijft bestaan. Ik zit wel achter een router maar dat mag niet de oorzaak zijn.
 
De luiken voor de machinekamer en generator ruimten alsmede voor het ruim zijn gemonteerd.
De sealing is nog nat daarvoor de glans erin.

attachment.jpg

Het luik voor de linke generator ruimte heb ik in open stand gemonteerd. In het midden het bijna romp brede luik waarin de machinekamer onder ligt en aan de rechterzijde het gesloten luik voor de andere generator ruimte.

In de onderste foto geven de groene lijnen een van de toekomstige stelling aan.

attachment.jpg

De relingen aan weerszijden geven de lengte aan van deze toch wel in verhouding smalle ruimte aan.

Ron.
 
Elke update is weer een streling voor het oog en een constructief wonder :).

Ron, ben zelf overgestapt naar Chrome met de nieuwe stijl en heb al een poosje geen last meer van niet verschijnende foto's. Je zult het vast al geprobeerd hebben, maar wilde het je toch even meegeven.
 
Dank je wel Wim. Inderdaad zijn inmiddels alle opties geprobeerd. Waarschijnlijk kan het ook liggen aan de router bij mij ik weet het niet.

Ron.
 
Schitterend werk Ron. Wat een fantastisch model!
Je overtreft jezelf en dat terwijl je al zulke indrukwekkende modellen op je palmares hebt.

Cheers, Rinie
 
Dank je wel Rinie altijd fijn om te lezen. Persoonlijk vind ik de Emma ook voor mij de meest uitdagende klus tot nu toe.

Ik heb vandaag mijn enkele weken eerder bestelde speciale schroef mogen ontvangen voor de Emma. De Emma heeft een rechts draaiende spoed erin met 6 bladen. Helaas is er bij de bestelling iets mis gegaan en heb ik een links draaiende schroef ontvangen. Gelukkig heeft de leverancier mij al aangeboden om deze te ruilen tegen de rechtse schroef dus dat komt wel goed al zal het nu wel iets langer duren ivm de komende feestdagen maar dat geeft nu nog niet want ik kan nog goed voorruit verder.

Ron.
 
Ron heb je die schroef toevallig in Duitsland besteld, daar kijken ze vanaf de motor neer de schroef bij de modelbouw, bij de 1/1 scheepsvaart word er wel vanaf de achtersteven in de vaarrichting gekeken :))
 
Ron heb je die schroef toevallig in Duitsland besteld, daar kijken ze vanaf de motor neer de schroef bij de modelbouw, bij de 1/1 scheepsvaart word er wel vanaf de achtersteven in de vaarrichting gekeken :))

Nee ik heb deze bij modelbouwflevoland besteld in Nederland. De schroef is inmiddels op de post retour gezonden.Ik moet wel zeggen dat de dryfit van de schroef zeer geslaagd was..de passing was uitmuntend(heb ik dus goed ingeschat :) ) en het zag er zeer goed uit.

Ron.
 
Allereerst allen die dit topic volgen een gelukkig en gezond 2012.

Inmiddels is de constructie aan de Emma flink gevorderd.
Als eerste is de kraan gereed gekomen in deze Kerstvakantie. Het is een op afstand bestuurbare kraan maar je kunt er wel in lopen.

attachment.jpg

Best wel moeilijk om zoiets te construeren als er nauwelijks info of plaatjes van te vinden zijn. Dus moet je het proberen om goed in te schatten van wat je ter beschikking hebt.

attachment.jpg

Maar uiteindelijk denk ik dat ik er toch wel redelijk in de buurt mee ben gekomen. Anders moet het maar zo zijn :)

Ik heb ervoor gekozen om niet de dikke kabels over de drie wielen te gaan maken omdat je deze kraan later nauwelijks meer terug gaat zien tussen de containers en de toren. Het is maar voor het idee dat de kraan er wel hangt..

attachment.jpg

Ron.
 
En de reddingsbootjes zijn flink onder handen genomen. Althans ze zijn bijna klaar.

Het was een lastig proces omdat ik ze uit een stuk heb gemaakt met snijwerk.

Gemaakt van rond balsahout. Als eerste heb ik de breedte erin geschuurd.

attachment.jpg

Lekker snijden erin geeft al snel de vorm eraan. De schroef zit een een ronde buis welke ik heb gemaakt van een stukje sprue.

attachment.jpg

Daarna heb ik er porienvuller op gekwast en een laagje blanke vernis,gevolgd door een laagje primer erop.

attachment.jpg

Is ook wel nodig omdat balsa nu eenmaal erg poreus is van nature.

Oranje verf geeft ook een lastige verfklus,je blijft lak aanbrengen maar na drie lagen vond ik het wel goed zo.

attachment.jpg

Uiteindelijk ging het een beetje mis bij het aanbrengen van de witte lijnen. Het zijn decals maar deze braken geregeld waardoor ik op een moment gewoon een stukje tekort kwam. Daarom heb ik het " gat " opgevuld met een nummer voor de sloep. Niet zoals het origineel maar noodzaak.

attachment.jpg

Maar ik laat deze nummering lekker zitten. Ik vind het wel wat hebben en Maersk probeert ook vaker dingen uit of brengt veranderingen aan. Gewoon durven en doen..

Nog sealen en dan monteren in de kranen.

Ron.
 
Een gezond 2012 en nog veel bouwgenot, kunnen wij er ook van genieten ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan