Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook voor jou en je gezin een gelukkig 2012.
Ook jij bent dus lekker aan de gang geweest tijdens de kerst vakantie.
De reddingsbootjes zijn erg mooi geworden!

Fred
 
ook voor jou een leuk bouw 2012 , maar ook een fijne gezondheid voor het ganse gezin en alle mede bouwers

net zoals alle vorige up-date's ziet alles er weer zeer netjes uit.

een vraagje de kraan waarvoor wordt deze gebruik?
vgr
Marc
 
Dank jullie jongens. De kraan wordt voornamelijk gebruikt om materialen aan boord te hijsen voor eigen gebruik. Denk hierbij aan reserve delen voor de machinekamer (die precies hieronder ligt).Natuurlijk zal er ook ander materiaal aan/af boord gehesen worden hiermee. Hoe en wat heb ik nergens precies kunnen vinden verder maar omdat de kraan precies boven de machinekamer ligt lijkt het mij dat de hoofdzaak voor de aandrijving ligt.

Ron.
 
En zo is dan eindelijk de schroef gearriveerd op de werf. Deze was afgelopen Zaterdag geleverd. Het was zwaar transport maar gelukkig is het goed gegaan.

De 6 bladige schroef met rechtse spoed ziet er erg goed uit.

attachment.jpg

Voorzien van M4 draad is deze precies goed te monteren. Gelukkig heb ik dit tijdens de bouw van de romp goed ingeschat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het origineel zier er natuurlijk ietwat anders uit maar verschil moet er zijn. De diameter van het origineel is ongeveer 9.6 meter.Dus best wel een flinke schroef.

attachment.jpg

Doch nu zit ik met een klein dilemma. Het origineel is natuurlijk voorzien van de nodige groeven erin door het polijsten met de flex. Ik zou dit kunnen nabootsen misschien met fijn schuurpapier. Alleen weet ik niet of ik dat wel moet doen. Door het schuren wijk je nu eenmaal altijd af van je bedoeling en is de kans groot dat de erin geschuurde groefjes een onnatuurlijk verloop kunnen krijgen. Dat zou helemaal niet uit gaan zien.

Dus wat vinden jullie...laten zoals de schroef nu is of met fijn schuurpapier de oppervlakte gaan opruwen met een klein risico op foutmarges?.

Ron.
 
Ron, ook voor jou en je gezin de beste wensen voor 2012.

Zelf zou ik de schroef niet behandelen met schuurpapier, volgens mij gaat dat frusteren.
Zou wel proberen minder glans op de schroef te krijgen.
 
't ziet er een prachtige schroef uit, maar ik weet niet of je met schuren het gewenste resultaat gaat krijgen op deze schaal. (effe vlug omgerekend kom op +/- ø38.4) misschien met een tandenstoker (kwestie van geen groeven in het koper te maken als je te hard drukt) in een dremeltje waarop je een heel klein beetje schuurspons gekleefd hebt?
 
Ik zou het zo laten want het ganse schip is mooi glad blinkend en een schroef met schuurkringen erop zou naar mijn inziens eerder afsteken dan een opwaardering zijn .

Moet wel zeggen dat die reddingssloepen er wel knap koddig uitzien :)
 
Als je de rest van het schip niet verweert, zou ik de schroef zo laten of mischien een matte vernis op zetten om te beschermen tegen het uitslaan achteraf ? je sloepen zijn wel kort en dik, zijn dat ook de verhoudingen van het echte schip?
 
Mijn dank jongens. De sloepen zijn natuurlijk niet precies zoals de originelen zijn. Het blijft altijd moeilijk om het precies na te maken. Maar gelukkig (vind ik)lijken ze er toch wel wat op. inmiddels hangen ze al in de kranen en dan geeft het een mooi resultaat waar ik wel wat trots op ben. Per slot van rekening heb ik alles zelf gemaakt zonder kant en klaar materiaal.



Ron.
 
mooie schroeven ron en ik zou er ook niet inbeginnen krassen hoor .
 
Hele mooie schroef Ron, is die speciaal gemaakt of kan je die gewoon standaard zo kopen?

Fred
 
Hallo Ron het is reeds een tijdje geleden dat ik kwam kijken,en weer ben ik verbaast van je kunnen he.Het is me toch een mooie dame zeg man man man.
Mijn felicitaties Ron dit is werkelijk schitterend wat je hier neerzet.
 
Dank jullie jongens. De schroef is zo te koop. ik heb ook inderdaad besloten om de schroef niet te gaan inkrassen. Ik ben gewoon bang dat ik straks een verkeerde beweging maak en dat de schroef dan niet meer uitziet. Inmiddels zit de schroef er ook al in gemonteerd. Ook de beide sloepen zitten/hangen nu op hun plaats. Hierdoor is de toren nu geheel klaar en ook is de romp nu helemaal klaar door de laatste montage van de schroef.

Dit houd in dat ik nu eerst eens de kelder moet gaan opruimen en de stap eraan komt van het construeren van de stellingen.

Dus nog drie stappen te gaan in dit project.

1.Constructie stellingen.
2.constructie/montage containers.
3.constructie standaard.

Maar het kost nog geruime tijd om deze stappen te voltooien.

Ron.
 
De voorlaatste update van deze fase in de constructie. Deze behelst de montage van de sloepen.

attachment.jpg

Niet vergeten dat ik deze sloepen uit een geheel heb gesneden..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ron.
 
En de nu gemonteerde 6 blads schroef.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo en dat was het dan alweer...Er komt nu even een pauze in het project. Ik zie deze laatste stap als een keerpunt. Na de break wordt de start gemaakt aan de stellingen.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Applaus Applaus Applaus zoals gewoonlijk veel te mooi voor woorden, sommige foto's zijn zijn gewoon te gek en lijken net of je naar de echte emma aan het kijken bent Wow.
 
Strak werk Ron, ziet er onderaan even mooi uit als boven. Applaus
Ondanks de enorme afmetingen van de schroef toch klein in verhouding met het hele schip
 
Prachtig Ron !!! zeg maar dit hou je toch niet thuis , dit is meer voor een museum of niet ? gezien de grote dan , wat een beest .
 
Ik vroeg me af Ron als er zink anodes op komen, of had ik dat al gevraagd, vind het niet meer terug?
Dat zijn dus staven uit zink die op een bepaalde afstand van elkaar op het onderwater stekende stuk romp, geplaatst worden, en deze worden dus eerst, laat me zeggen, aangetast door het water, weggevreten dus, ipv de andere delen van de romp.
Maar voor de rest is het terug prachtig, zeker met dat mooie schroef, is onmiddellijk een ander zicht he, een schroef er onder :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan