Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een knappe bezigheid Ron, en ik heb in de Baltische zee het zusterschip mogen begroeten toen ik aan het varen was van Denemarken naar Zweden, heb er ergens foto's van, zal ze eens posten hier als je het goed vind :)

Dank je wel en ik zou heel graag uiteraard foto`s willen zien. Deze kunnen alleen maar meer info geven nu ik het misschien kan gebruiken. Wellicht dat deze plaatjes dan net dat beetje meer kunnen geven...dus graag.


Ron.
 
Er is meer werk en gepuzzel aan je opbouw dan je op het eerste gezicht zou zeggen, word weer knap Ron :D

Dank je wel en ja er zit meer gepuzzel aan dan je in eerste instantie ziet. Blijkt dat dit best wel een uitdaging is..maar dat was de Emma toch al :)

Ron.
 
Ok Ron, hier dan de foto's :)

IMG_8287.png

IMG_8289.png

IMG_8288.png

IMG_8290.png

IMG_8292.png

IMG_8293.png

IMG_8296.png

Voila, hopelijk heb je er iets aan :)
 
Dit schip heb ik een aantal keren in de haven van Antwerpen mogen zien liggen,(heb 19 jaar in het Antwerpse gewoond en een aantal jaren gewerkt in de haven van Antwerpen...) heel indrukwekkend moet ik zeggen...

Ron, mooie vorderingen hoor...knap...

groetjes
Petra
 
Er zijn momenteel wat kleine constructie problemen (net als in het echt) van de stuurcabine. Derhalve dat een update nog even op zich laat wachten.

De beglazing van de beide armen is weliswaar gereed en voorzien van lijsten maar bij de opbouw blijken er nog wat kleine haakjes aan vast te zitten. Omdat alles onder een hoek staat komen de onderkanten van de panelen tegen de voedingsdraden van de leds op. Dat geeft dat de onderkanten niet juist aansluiten op de draagarmen. Met andere woorden ze steken ietsjes uit. Het is wel op te lossen maar neemt meer tijd in beslag als ik dacht.

Wel weer leuk eigenlijk...zulke dingen gebeuren ook bij echte constructies.

Ron.
 
Dit hier is ook een echte constructie Ron. :)
 
Inderdaad en blijkt wel bij dit onderdeel Michel.

Dit is tot nu toe toch wel een van de moeilijkste constructies. Het is allemaal erg klein en staat onder een hoek en ook is de lijm oppervlakte erg beperkt wat creativiteit vraagt. Verder moet het ook recht zitten en natuurlijk ook blijven zitten...kortom erg moeilijk.

Eerst de eerste problemen die ik tegenkwam.

attachment.jpg

Hoe weinig lijm ik ook erop smeerde iedere keer als ik het U profieltje aandrukte kwam het eronder tevoorschijn....Hierbij was ik ook bang dat de oppervlakte van het acrylglas aangetast werd door de lijm (bisonkit). Ik wist het niet meer hoe verder te gaan zonder de lijmresten eronder weg te laten...Tot ik op een gegeven moment dacht barst maar ik smeer het weg met de punt van het mesje...bang voor krassen uiteraard. Doch tot mijn verbazing ging de lijm weg zonder krassen in het glas.

Het tweede probleem was de handelbaarheid van de mini onderdelen. Deze U profielen zijn erg smal.

attachment.jpg

Met de pincet ging niet omdat ik iedere keer de onderdelen liet zitten op de punt van het pincet. Omdat de breedte (ongeveer 1 mm) te klein is voor de lijm ging de dunne lijm ook iedere keer langs de zijkanten lopen met het effect dat de profieltjes (mag ik wel schrijven zo klein) bleven plakken op de pincetpunt.

En toen bedacht ik dat ik met mijn vingers misschien iets kon doen. Ik ben helaas vergeten om er een foto van te maken maar ik heb van Tamiya de tape genomen en deze met de plakzijde naar buiten op mijn wijsvinger gelijmd.Door nu de kleine delen op de plakzijde te deponeren op mijn wijsvinger kon ik eindelijk de delen op de ramen plakken met mijn wijsvinger...de lijm bleef niet plakken op de tamiya tape...dus prima opgelost.

Het volgende probleem deed zich voor bij de montage van de panelen.

attachment.jpg

De ruimte van binnen is erg miniem. Dat bleek toen ik de panelen ging monteren. De weerstandjes gooiden roet in het eten.Deze hielden de panelen tegen zodat ze niet pasten op de brug. Ik heb maar voorzichtig de weerstandjes zover gebogen als mogelijk was zonder ze af te breken van de voedingslijn. Helaas komt een weerstandjes tegen het plexiglas op (te zien in de foto). Hopelijk gaat het geen probleem geven maar ik denk het niet want zo warm worden ze nu ook weer niet. En plexiglas heeft toch wel wat meer hitte nodig eer het gaat smelten..hoop ik.

Uiteindelijk zit het erop. Althans dit eerste gedeelte ervan.

attachment.jpg

De delen moeten uiteraard nog gepaint worden in de originele kleur nu zijn ze nog wit (abs materiaal).
Maar de grootte van haar is nu wel goed te zien.

Net als het origineel heb ik de ramen van groen glas voorzien. Dit ziet behoorlijk indrukwekkend uit bij nacht als de leds branden...

attachment.jpg

Ook zien we de laatste twee draden eruit komen. Deze zijn bedoeld voor het toplicht.

Aan de bovenzijde van de loopgang zit de eerste bekleding vast. Na het drogen moet ik deze nog in de juiste vorm vijlen gaan.

attachment.jpg

Als proef heb ik ook een lijstje aan de zijkant gemonteerd. Maar eigenlijk te vroeg dacht ik later want ik moet de bekleding nog bijvijlen en dan loop ik kans om het profieltje eraf te stoten.

De middenzijde moet hier ook nog worden geplaatst en dat ook onder een hoek.

attachment.jpg

De grijze vlekken zijn om mij de overgang tussen de delen beter te laten zien.

Duidelijk te zien dat de binnenruimte erg smal is....gaat allemaal maar net zo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog veel te doen hier...

Ron.
 
Dat is weer knap hoe je ieder probleem oplost, die weerstandjes gaan nauwelijks warm worden die zijn toch minstens 1/4 W en daar gebruik je met een led maar een fractie van, als je de juiste waarde hebt en je spanning reken ik het wel voor je uit. Kleurcode is moeilijk te zien op de foto ;)
 
Netjes opgelost met de Tamiya-tape, één om te onthouden.
Denk je groot te bouwen, blijkt deze schaal voor de brug toch wel weer voor heel wat uitdagingen te zorgen.
Tot nu los je het allemaal gaandeweg zeer goed op.
 
Miljaar zeg, wat een werk en hoe knap

Ik vind dit eerlijk gezegd ook evenveel constructiewerk als een echt schip, verschil is dat ze die met 100en mensen bouwen en jij alleen...
Dus respect !
 
Dank jullie voor de lovende woorden. Het is erg moeilijk maar wel leerrijk...goed voor de toekomst :).

Het moeilijkste moet nog komen en dat zijn de twee tussen panelen aan de voorzijde. Deze komen tussen de nu reeds geplaatste twee panelen en het middenstuk in. Deze staan schuin en ook onder een hoek zoals de rest. Maar de aansluiting moet perfect zijn om geen spleten te laten zien. Maar goed dat zie ik dan wel weer.

Ron.
 
Net als het origineel heb ik de ramen van groen glas voorzien. Dit ziet behoorlijk indrukwekkend uit bij nacht als de leds branden..


Ron.

Wil daar wel eens een fotoke van zien als die in het donker branden ;);)8)8)

groetjes
Petra
 
Dat is weer knap hoe je ieder probleem oplost, die weerstandjes gaan nauwelijks warm worden die zijn toch minstens 1/4 W en daar gebruik je met een led maar een fractie van, als je de juiste waarde hebt en je spanning reken ik het wel voor je uit. Kleurcode is moeilijk te zien op de foto ;)

Sorry voor de wat late reactie..
De weerstanden zijn 560 Ohm en de voeding is 12 volt 1200 mAmph.
Leds 20 mAmph. 0.06 watt.

Ron.
 
Een klein stapje weer verder met de brug. De dakpanelen heb ik aan de binnenzijde voorzien van zelfklevende aluminiumfolie. Zo blijft de eventuele stralingswarmte zonder invloed op het plafond en de lichtopbrengst wordt gespiegeld.

attachment.jpg

De geplaatste panelen aan de buitenzijden staan te wachten op het dak..

attachment.jpg

De buitenste dakpanelen geplaatst met de regen/water afvoer goten aan de buitenzijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De ledjes aan..waar de ledjes zitten is het brandpunt duidelijker te zien maar ik vind dat geen probleem.

attachment.jpg

attachment.jpg

De toren staat op de hoofdvoeding derhalve dat het scheef loopt..deze kabel moet ik eruit laten steken om alles te laten branden omdat de toren nog niet definitief is vast gesoldeerd aan de hoofdvoeding.

Nu de binnenzijde.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Respect hoor Ron, respect!
Wat een bouw, wat een constructie en wat een mooie uitleg hoe alles gemaakt wordt.

Fred
 
Ron,

Schitterend hoe je het allemaal maakt en nu de lampjes aanstaan op de foto is het helemaal perfect,Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan