Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ron die van zijn hobby zijn werk gaat maken ;)

altijt leuk om van de man zelf een antwoort te krijgen en ook nog de plannen.
en nu je de plannen hebt hoe zit het nu met het spanten plan van de echte ? klopt dit een beetje met jouw spanten ron want daar ben ik nu wel nieuwschierig naar
 
is hij te koop trouwens ?
ik vermoed wel dat ze daar dan voor geintreseerd zijn .
maar kan je op dit project een prijs zetten e ik zou het niet kunne ;-)
schitterend werk

Ik heb de Emma voor mijzelf gebouwd dus zonder de instelling om haar weg te doen. Maar ik ben een bouwer en verzamelen is nooit mijn hobby geweest.Temeer daar ze uiteindelijk meestal ten onder gaan aan de stof. Maar of ze van eigenaar gaat wisselen weet ik niet..

Het bericht was fantastisch om te ontvangen vooral ook dat er bij Maersk tijd voor wordt vrij gemaakt en mijn vraagstellingen wordt doorgestuurd.

De kapitein of Master (zo leer ik weer bij ) heeft ook wat geschreven maar ik kan dit natuurlijk niet openbaar maken.
Evenals Maersk Nederland. Mijn site is ook flink worden bezocht getuige de vele hits de afgelopen dagen.

Ik ga eerst verder nu met de constructie van de brug en uiteindelijk de twee reddingsboten waarna ik de beide positielichten dan toch ga aanbrengen op hun originele plaats in de golfbreker.
Omdat er ook stellingen met containers later achter de golfbreker komen kan ik daaronder eigenlijk vrij eenvoudig de leidingen met de voedingsdraden weg werken. Dus eigenlijk niet zo`n probleem.

De eerste stap nu wordt het inbouwen van de witte leds aan de hoofdvoeding bovenin de brug nu( op de koperen leiding).

Ron
 
ron die van zijn hobby zijn werk gaat maken ;)

altijt leuk om van de man zelf een antwoort te krijgen en ook nog de plannen.
en nu je de plannen hebt hoe zit het nu met het spanten plan van de echte ? klopt dit een beetje met jouw spanten ron want daar ben ik nu wel nieuwschierig naar

Nou het verbaasd mij eigenlijk wel dat ik het voordek met de lieren e.d. vrij goed heb nagebouwd. Op het dekoverzicht zie ik goede overeenkomsten. Ik zou het hier graag willen plaatsen maar weet niet of dit wel mag ivm copy rights.

Ik heb geen spantenplan erbij ontvangen maar wel tekeningen van de buitenzijde met schetsen erbij zoals het hoort bij een gebruikte werktekening. Ook losse skizzen van de voormast langs de zijden ervan. Daar zie ik helaas wel wat afwijkingen maar dat mag de pret niet drukken.

Ron.
 
Knap Ron dat je werk zo gewaardeert word 8)
 
Heel leuk dat er vanuit het bedrijf zo gereageerd wordt; dan nemen ze je toch serieus.
Je hebt de info nu uit de eerste hand, beter kun je het niet krijgen.
 
Heel leuk zo een reactie te krijgen op je werk. Dat geeft direct weer een boost.

Christophe
 
Ja dat is zo. Betrouwbaardere info zal ik nooit meer krijgen betreffende dit onderwerp. Dit was gewoon een super bericht vandaag....:)

Ron.
 
Als je goed kijkt in de groene cirkel is nog net het brandende rode bakboord licht te zien. In de originele HD foto is deze uitstekend te zien maar deze is te groot voor plaatsing hier.

attachment.jpg

Nuttige info.

Ron.
 
Wow Ron, dat is een super mooi bericht!!
Dat geeft je weer vleugeltjes toch:D

Fred
 
Ja in ieder geval wel zeebenen...alhoewel ik een keer flink ziek ben geweest op een vissersboot in Tunesië.
Midden op zee ( althans flink uit de kust ) voor anker gaan lag mij toch wel niet zo.....


Vandaag heb ik 5 leds op de rail gesoldeerd zodat de stuurhut later van binnen verlicht is.

Ron.
 
dag ron,
ik vind het prachtig voor je dat de rederij zo begaan is met de bouw
van dit prachtig model,heb ge zeker verdiend,
wat het plaatsen van de tekeningen hier betreft,
ik persoonlijk zou het niet doen,ge hebt ze volgens mij
in volle vertrouwen gekregen,en het is verdomme moeilijk om iets van een
rederij te bekomen,maar dit is dan ook mijn mening,
elk en iedereen doet wat hij of zij zelf wil
de groetjes,ronny
 
Daar heb je ook gelijk in. Daarom dat ik deze ook niet plaats.

Ron.
 
dag ron,
ik vind het prachtig voor je dat de rederij zo begaan is met de bouw
van dit prachtig model,heb ge zeker verdiend,
wat het plaatsen van de tekeningen hier betreft,
ik persoonlijk zou het niet doen,ge hebt ze volgens mij
in volle vertrouwen gekregen,en het is verdomme moeilijk om iets van een
rederij te bekomen,maar dit is dan ook mijn mening,
elk en iedereen doet wat hij of zij zelf wil
de groetjes,ronny

Ron,
Wat Ronny ,schrijft over het plaatsen van gekregen tekeningen (zie citaat), ga ik met hem volledig mee.
Niet omdat het voor jouw zelf moet gehouden worden, maar hier komt volgens mijn mening, het respect en vertrouwen van de reder naar u persoonlijk toe.
groetjes
Ward
 
Oef, Ron,
je was enkele minuten voor mijn geposte vizie
groetjes
Ward
 
Kleine update.

De 5 leds voor de binnenverlichting van de stuurhut zijn gemonteerd en werkend.

In close up zijn de weerstandjes goed te zien op de voedingslijn.


attachment.jpg

De laatste twee voedingsdraden voor het toplicht steken nu nog rechtop. Later worden deze ingekort en verwerkt in de toplicht constructie.

attachment.jpg

Ultra bright leds geven veel licht nu bruikbaar als tafel lamp...

attachment.jpg

Later wordt de stuurhut aan de binnenzijde,net als de bemanningsverblijven,voorzien van afgeplakte ramen. Dit geeft ook gedimd licht.

Zonder woorden..

attachment.jpg

Nu kan ik beginnen aan de stuurhut constructie.

Ron.
 
Inmiddels ben ik beland bij wederom een moeilijk stuk in dit project. gezien het feit dat de ramen ook nog eens schuin staan opgesteld en er leuke hoeken inzitten maakt dat dit weer kan worden toegekend bij de lastige stukken.

Deze klus bestaat uit het construeren en monteren van de gehele stuurcabine zonder de achterdelen erbij. Dus exclusief de schoorsteen en het dek aan de achterzijde met de trapjes.

Om het allemaal goed te krijgen moest ik eerst een soort " fundering " maken voor de ramen te kunnen dragen.

attachment.jpg

Aan de voorzijde loopt de stuurhut/cabine in het midden uit. De grijze delen heb ik zo geverfd om de overgang ertussen te kunnen beoordelen. Op deze " fundering " komen de ramen onder een hoek te rusten. Ook zien we de witte leds goed zitten met hun weerstanden.

Maar omdat deze ramen onder een hoek staan moest ik een oplossing bedenken om ze ook stabiel te laten zitten zonder het risico dat ze later los gaan zitten doordat ze weinig lijmvlakken hebben. Alleen lijmen/monteren op de " fundering " is niet voldoende. Daarom heb ik 4 wiggen gemaakt om de ramen aan de binnenzijde met elkaar te verbinden. De grote wiggen worden aan de buitenzijde gemonteerd en de wiggen zonder voet komen in het midden te rusten. Alle delen gaan de ramen met elkaar verbinden zodat ze goed en stabiel hangen gaan.


attachment.jpg

Als later het dak daarop komt te liggen zijn de ramen ruim voldoende verbonden met elkaar aan de hoeken en aan de binnenzijde. Het heeft een nadeel en dat is dat het licht er niet doorheen kan schijnen. Daarom heb ik aan de bovenzijde de V vorm eruit gezaagd om het licht daar doorheen te laten komen...ruim voldoende met de ultra bright leds.

Een L profiel aan de binnenzijde geeft extra steun en aan de achterzijde zien we de " fundering " voor de zijde van de schoorsteen met de ramen.

attachment.jpg

In deze foto zijn de twee buitenste wiggen gemonteerd. De binnenste worden samen met de ramen tegelijk gemonteerd zodat de hoek juist kan worden uitgericht. Let op dat de hoogte van de ramen meer is als toegestaan. Dat is nodig omdat de ramen aan de bovenzijde zijn bekleed met plaatmateriaal bij origineel. Immers de ramen liggen onder het dak onder een hoek...pffffff.

attachment.jpg

En net als bij het origineel worden de ramen van licht groen om het zonlicht te dimmen. In mijn geval van acrylglas. Lijkt uitstekend op echt glas...veiligheidsglas uiteraard.

attachment.jpg

Dus mensen als jullie eens een uitdagend project zoeken....kies voor de Emma...pffff.

Ron.
 
Wat een knappe bezigheid Ron, en ik heb in de Baltische zee het zusterschip mogen begroeten toen ik aan het varen was van Denemarken naar Zweden, heb er ergens foto's van, zal ze eens posten hier als je het goed vind :)
 
Er is meer werk en gepuzzel aan je opbouw dan je op het eerste gezicht zou zeggen, word weer knap Ron :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan