Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat komt goed Ron, holle vorm zit er goed in. :)
 
Ja de boegkegel moet er inderdaad eerst in voordat ik de beplanking kan gaan monteren. Maar daarvoor ga ik eerst nog de eerste bedrading aanbrengen door de boeg voor de verlichting aldaar. Gevolgd nog door het afdichten van het voordek. Zo kan ik de verschansing dan ook in een keer gaan aanbrengen tijdens het beplanken. Veel voorruit denken..

Ron.
 
Ik heb geen, maar dan geen idee hoe je die voorsteven zult maken in balsaplankjes..:wacko:
Die bulb (rond spul) aan de scherpe voorsteven verbinden in een vloeiende lijn.
Het blijft boeiend "jouw werk" en ik kom :wub: steeds nieuwschierig kijken, Ron.

groetjes
Ward
 
Ach,de bulb komt wel goed. Als ik eraan ga beginnen komt het allemaal wel vanzelf. Hoe moeilijker hoe leerzamer :)

Ron.
 
De werkzaamheden aan het voordek gaan voorspoedig.

Ik heb de eerste kabel gelegd. Deze is bedoeld voor de verlichting op het voordek.

P1010002_goed%7E32.jpg

Om de boegkegel te kunnen gaan maken moet ik eerst het voordek bekleed hebben omdat dat de stevigheid garandeert. En daarvoor moest ik weer eerst de kabel aanbrengen omdat ik dat later niet meer kan.

P1010004_goed%7E26.jpg

De dekbekleding heb ik gemaakt van abs materiaal. Dit is eenvoudig te verkrijgen in de bouwmarkt.

P1010005_goed%7E22.jpg

Omdat het voordek nogal in twee vormen loopt was enige druk nodig om de kunstof plaatjes goed te geleiden.

P1010007_goed%7E22.jpg

En zo zitten dan de eerste platen erop. De twee naadjes hoeven niet te worden geplamuurd omdat hier nogal wat materiaal later overheen komt zoals de golfbreker en de lieren enz.

P1010009_goed%7E17.jpg

P1010010_goed%7E12.jpg

Mooi te zien is hoe het voordek omhoog loopt.Dit is prima gelukt.

P1010011_goed%7E12.jpg

Ook de bolling is prima gelukt.Nodig voor het water afvoer.

P1010012_goed%7E15.jpg

Later komen er nog verstevigings stripjes aan de onderzijde van de plaatjes. Deze zullen dan ook de plaatjes onderling verbinden.

P1010013_goed%7E8.jpg

Weer een gedeelte klaar.

Ron.
 
De vorm van het dek zit er goed in Ron!
Ik ben benieuwd naar de verlichting ;)
 
ziet er goed uit ron.

maar eerst dacht ik die dek ronding is niet erg veel en toen besefte ik weer in welke schaal je bezig bent en dan is 1mm al rap 25 cm 1/1 :D
 
Handig he, die spullen die je allemaal zo in de bouwmarkt koopt voor weinig in vergelijking met de modelbouw boer... Zo heb ik de amstel toen ook van hoeklijst gemaakt.... voor 3 euro... maanden plezier...

Maar gaat lekker hoor. En ziet er allemaal goed uit.

Ja,en dat is(en dat weet jij al net zo goed) ook een van de kunsten van een scratcher.
Als ik dit zou hebben bekleed met evergreen...is wel goed spul,maar vele euries duurder.

Ron
 
Leve de bouwmarkt, ziet er goed uit Ron. Die abs hoe schilder je die?
 
Kun je abs met eender welke primer behandelen ?
 
Ik heb er altijd gewoon de primer van de action voor gebruikt.

Ron.
 
En de eerste stap voor de constructie en montage van de bulb is gezet.

Als eerste heb ik een blok balsa op elkaar gelijmd. Deze komt later horizontaal gemonteerd in de boeg te zitten.

P1010002_goed%7E33.jpg

Omdat er flink aan gezaagd en geschuurd gaat worden heb ik er extra witte houtlijm bij gebruikt. Met de klemmen komt het er allemaal lekker uit.

P1010003_goed%7E29.jpg

De ondergrond heb ik nu voorzien van een grotere styropor plaat om de romp te beschermen.Junior staat geduldig te wachten.

P1010004_goed%7E27.jpg

En daarbij heb ik nu ook een eerste stukje van de boeg eruit gehaald. Hierin komt de bulb later te zitten.Waarschijnlijk met een pen en gat verbinding.
Er moet natuurlijk ook later een vloeiende overgang gemaakt worden tussen bulb en romp.

P1010001_goed%7E31.jpg



En langzaam schuiven van links naar rechts de tekeningen voor de volgende stappen over het prikbord door en verdwijnen de tekeningen van de eerste stappen.

P1010005_goed%7E23.jpg


Tijd voor het eerste uitdagende onderdeel en wellicht ook interessant.

Ron.
 
Inmiddels ben ik inderdaad een stukje verder gekomen. Het is best veel werk om het allemaal zo goed als mogelijk te krijgen.

Nadat het balsa blok goed was uitgehard heb ik hieruit een langwerpig blok gezaagd.Dit blok is de basis voor de bulb later.De eerste stap was uiteraard om de passing goed te krijgen in de romp.Het moet wel recht zitten.Daartoe heb ik een lang 7 mm vuren latje gebruikt. Deze heb ik langs de romp gelegd om zo de romplijn te vervolgen in de lege ruimte. Zo kon ik dan uiteindelijk de juiste afstand meten (meten is weten) om de bulb recht in de romp te kunnen krijgen. De ruimte tussen het latje en de toekomstige bulb moet hierbij gelijk liggen.

P1010001_goed%7E32.jpg

Let in de bovenste foto op de bovenzijde(de romp ligt hier op haar kop) van het blok.Duidelijk de stijgende lijn erin te zien die de bulb heeft onder de rode lijn.

Na het passen ben ik erachter gekomen dat de boeg toch nog te breed aan de voorzijde was. Daarom heb ik met de dremel de spanten nog een keer smaller gemaakt om de overgang tussen bulb en boeg goed te krijgen zoals bij het origineel.De spanten heb ik hier reeds versmald en het styropor moet er nog op worden aangepast. De lijnen geven de nieuwe lijn erin aan nu.

P1010002_goed%7E34.jpg

P1010003_goed%7E30.jpg

Nadat de buld definitief is bevestigd later moeten er blokje naast komen om de overgang te vullen.

P1010004_goed%7E28.jpg

P1010005_goed%7E24.jpg

P1010006_goed%7E23.jpg

P1010007_goed%7E23.jpg

De rode lijnen op het blokje geven de rand aan vanaf waar alles in de juiste vorm moet worden geschuurd(ovaal).

P1010008_goed%7E20.jpg


Ron.
 
En toch ben ik er naar mijn gevoel nog niet. Ik heb het vermoeden dat ik de boeg nog langer moet gaan versmallen vanaf de spits aan de onderzijde. Zoals ik het nu zie is de (laat ik het maar zo noemen) kiel aan de voorzijde nog te breed. Waarschijnlijk moet ik daar de dremel nog in gaan zetten om de spanten te versmallen. Wat ik ermee wil schrijven is dat ik dus de versmalling langer moet laten doorlopen naar achteren i.p.v. de nu aanwezige situatie. Kortom nog veel denkwerk.
 
Blijkt toch lastiger te zijn dan je aanvankelijk dacht he... Maar dat is voor jou zeker wel goed. Ik weet dat je een uitdaging niet uit de weg gaat.
Lekker bouwen, blijf je volgen. En weet dat het goed komt. Helaas geen kritiek. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan