Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ah, ik was vergeten dat je nog een aandrijftunnel moet maken hieraan.
 
Vorige week nog was ik aan deze bouw aan het denken op m'n werk terwijl ik op de kont van één van de "kleinere" Maersk schepen aan het kijken was... als je zo 45-voet container van dichtbij zie, is dat gigantisch groot.... wanneer je ze op zo'n schip gestapeld ziet op een afstand van pakweg 500m (moeilijk in te schatten bij dergelijke afmetingen), lijken die duizenden 45-voeters nog kleiner dan legoblokjes. Ik zal toch echt wel eens moeten leren m'n fototoestel naar m'n werk mee te doen.
(ps : sorry voor het min of meer off-topic gaan met dit postje)
 
Ah, ik was vergeten dat je nog een aandrijftunnel moet maken hieraan.

Geeft niet hoor8)...ik had (deze overigens slimme opmerking)wel verwacht.
Bij scratchbouw moet je aan alles voorruit denken,anders loop je veel risico.Daarom dat er soms rare dingen voorruit moeten worden gemonteerd om later niet in de problemen te komen. En dat is ook waarom je ver voorruit moet denken bij full scratch ;).

Ron.
 
Vorige week nog was ik aan deze bouw aan het denken op m'n werk terwijl ik op de kont van één van de "kleinere" Maersk schepen aan het kijken was... als je zo 45-voet container van dichtbij zie, is dat gigantisch groot.... wanneer je ze op zo'n schip gestapeld ziet op een afstand van pakweg 500m (moeilijk in te schatten bij dergelijke afmetingen), lijken die duizenden 45-voeters nog kleiner dan legoblokjes. Ik zal toch echt wel eens moeten leren m'n fototoestel naar m'n werk mee te doen.
(ps : sorry voor het min of meer off-topic gaan met dit postje)

Enkele foto`s van containers zijn altijd meer als welkom,maar het heeft nog wel flink de tijd...

Ron.
 
Ok, de eerstvolgende keer dat ik de voorhaven bedien (da's de plaats in Zeebrugge waar de Maersk schepen laden en lossen) zal ik zorgen dat ik m'n fototoestel bij heb.
 
Voor het maken van containers moet je hier eens kijken Ron ;)
 
Dank je wel,Michel. Ik had deze link al maar dat geeft niet.Ik ben blij dat de hulp zo groot aanwezig is :3some:

Ron.
 
Die "Evergreen" containers zie ik dagelijks op de schepen van Maersk... die DB Cargo heb ik echter nog nooit gezien, maar van zodra ik weer werk (ben momenteel heel de week in verlof) zal ik eens foto's nemen van de containerers die (althans vanuit Zeebrugge) op de Maersk schepen gezet en gelost worden.
Hou er echter ook rekening mee dat zelfs identieke containers een andere tint van kleur hebben, want zeecontainers zien echt af onder invloed van zout en zon, enkel splinternieuwe containers hebben hetzelfde kleur.
 
Een kleine update.

Het eerste boegschot heb ik inmiddels gemonteerd. Ik heb deze er gedeeltelijk stomp tegen gemonteerd. Dit omdat de geleide rails er bij dit schot mee ophouden i.v.m.de breedte van dit schot.
Verder gaat de bulk lijn van de romp vanaf hier over in de spits toelopende boeg.En ook gaat er vanaf dit schot het dek iets meer schuin omhoog lopen. Dit alles met elkaar gemonteerd geeft dat dit een interessant stukje wordt,althans constructief gezien dan.

P1010001_goed%7E29.jpg

Goed te zien in schot 28 is de aankomende versmalling erin.Later zal de bulb vanaf hier ook komen te lopen.

P1010002_goed%7E30.jpg

Vanaf het achterschip gezien is ook aan de bovenzijde de nu komende versmalling te zien. Let op de ruimte in de romp.

P1010003_goed%7E27.jpg

Een blik er bovenop...

P1010004_goed%7E24.jpg

Van aan stukje afstand genomen...ze is of wordt best wel lang.

P1010005_goed%7E20.jpg

Veel ruimte in de romp.

P1010007_goed%7E20.jpg

Dus genoeg ruimte in de romp,dat wel.

P1010008_goed%7E18.jpg

En de twee laatste tussen liggende styropor schotten zijn er hier nu ook uit verdwenen. En de romp is nu in de lengte richting gesloten.

P1010009_goed%7E15.jpg

Ron.
 
Ron, dan neem ik aan dat je nu het eerste stukje van de boeg geheel of deels gaat bekleden met balsa om de stevigheid er in te brengen.
Heb je trouwens wel voldoende ruimte in de romp :)
 
Mooi recht Ron, ook als je over de spanten kijkt geen torsing dat is niet gemakkelijk over zo een lengte en bij een vlak dek zie al een verschil van 1 mm :)
 
Ziet er inderdaad heel mooi recht uit. Prachtige romp in wording hoor!
 
mooie vorderingen ron we blijven volgen
 
Ron, dan neem ik aan dat je nu het eerste stukje van de boeg geheel of deels gaat bekleden met balsa om de stevigheid er in te brengen.
Heb je trouwens wel voldoende ruimte in de romp :)

Nee,ik ga nu eerst de volledige boeg monteren. Omdat het geen lang stuk is is er geen risico aan verbonden. nadat de boeg volledig is gemonteerd en in de juiste vorm is ga ik deze dan beplanken. De bulb komt pas later eraan.

Ron.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Gelukkig is er nog enorm veel te doen aan de romp.

Ron.
 
De boeg sectie zit er nu in ruwe vorm op gemonteerd. Ik heb de spanten en de tussenliggende styropor delen er stomp tegen gemonteerd. Omdat er later toch nog de beplanking tegen komt en erbovenop het dek komt is dit mijns inziens ruim voldoende sterk.

Ik heb de " holle vorm" er inmiddels inzitten. Dat was wel veel werk met de dremel want de spanten stomp slijpen geeft veel stof en is oppassen geblazen.

P1010001_goed%7E30.jpg

Op de voorgrond Emma " Junior". Ook hier moet de boeg nog bekleed van worden.

Wat ik wel erg jammer vind en vond is dat ik tijdens het slijpen de boeg spits er heb afgebroken. Dus snel terug erop gemonteerd met montage kit.

P1010002_goed%7E31.jpg

Vanaf de zijkant is de verhoging te zien van het voordek waar later de golfbreker komt.

P1010003_goed%7E28.jpg

Daarnaast komt er ook nog de boegkegel uiteraard later.

P1010003_goed_boegkegel.jpg

Spijtig dat de foto helaas slecht belicht is geworden door mijn fout,maar de "holle" boegvorm is er nog wel in terug te zien.

P1010004_goed%7E25.jpg

P1010005_goed%7E21.jpg

P1010007_goed%7E21.jpg

P1010008_goed%7E19.jpg

De volgende klus wordt het monteren van de eerste buis voor de doorvoer van elektra kabels t.b.v. dekverlichting.

P1010010_goed%7E11.jpg

P1010009_goed%7E16.jpg

Ron.
 
netjes ron ga je nu eerst de boeg bulb maken ? voor je ze gaat beplanken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan