Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beter te breed dan te smal, kun je mooi van de voorsteven naar achter werken tot je een vloeiende lijn krijgt heb er alle vertrouwen in dat het goed komt ^^
 
En zo ben ik een stukje verder gekomen ermee.Dank je wel Rene voor het vertrouwen :).

Ik heb de eerste drie spanten met de dremel smaller gemaakt en nu ben ik bijna ermee tevreden.

Het gaatje is om de bulb later goed te kunnen positioneren en monteren bedoeld.

P1010001_goed%7E33.jpg

Een beetje gele foto maar geeft toch de bulb weer die nu een beetje in de juiste vorm al is geschuurd. De pen gaat later dus in het gat.

P1010002_goed%7E35.jpg

Zo ongeveer gaat het komen later.

P1010003_goed%7E31.jpg

P1010004_goed%7E29.jpg

Ron.
 
mooi ron maar die ga je tog moeten hermaken vrees ik. :(

kijk eens op je prikbord 1 foto links boven, daar is goed te zien dat de bulb voorbij de voorboeg steekt .

bij jou is het nu zeker niet het geval :nowink:
ook moet hij volgens wat ik kan zien veel hoger gemaakt worden en dan waarschijnlijk ook dikker.
 
P1010005_goed%7E23.jpg

Ron, de bulp is te kort lijkt wel? Kijk eens naar deze foto van jou tekening?? Rechts boven in kun je zien wat ik bedoel. En in het midden onder naast het roer zie je ook nog dikker.

{edig} zie dat Amazone het ook zag en is mij voor... :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bulb ligt gelijk met de bovenzijde van de verschansing.Al lijkt het in de foto op het prikbord anders. Ik heb hieronder een andere foto met een andere hoek geplaatst zodat het misschien beter is te zien. Ik heb meerdere foto`s waarop te zien is dat de bulb gelijk loopt. Ik heb de foto op het prikbord gebruikt voor de vorm,en waarschijnlijk had ik beter een andere foto moeten nemen...:(

53.jpg


Overigens is deze foto voor het eerst gehost van mijn eigeb site :)

De hoogte en de dikte lijkt me juist te zijn omdat deze nog verder moet worden bewerkt en zeker bij de overgang tussen romp en bulb. Maar zoals altijd vind ik het hartstikke fijn om aanvullingen te mogen verkrijgen..

Ron.
 
a dan heb ik niets gezegt ron .
maar die foto bedriegt dan wel echt veel hoor.
dus gewoon verder bouwen
 
Ach dat is toch juist goed. Soms ziet iemand anders iets wat je zelf over het hoofd ziet.

Ron.
 
Als je zo zeker bent, gewoon doorbouwen. Ik blijf je wel volgen...

Enne even wat anders. Als je die foto zelf hebt gehost. Waarom staat er dan iemand ander zijn naam onder??
 
Foto's kunnen heel bedrieglijk zijn, plan boven aanzicht geeft een betere vergelijking van de maten op foto's van grote voorwerpen krijg je altijd een vertekend beeld door de parallax. Als je BV van de Emma op 100 m voor de boeg staat en je neemt een foto dan staat de achtersteven op bijna 500 m :( .
Dus de boeg lijkt 5 X zo breed als de achtersteven :8
 
Als je zo zeker bent, gewoon doorbouwen. Ik blijf je wel volgen...

Enne even wat anders. Als je die foto zelf hebt gehost. Waarom staat er dan iemand ander zijn naam onder??

^^..De foto heb ik niet zelf genomen maar ik heb deze foto vanaf mijn site nu gehost. Dus de verwijzing vanaf mijn site waar de foto nu op staat(administratie gedeelte ervan).

Ron.
 
Foto's kunnen heel bedrieglijk zijn, plan boven aanzicht geeft een betere vergelijking van de maten op foto's van grote voorwerpen krijg je altijd een vertekend beeld door de parallax. Als je BV van de Emma op 100 m voor de boeg staat en je neemt een foto dan staat de achtersteven op bijna 500 m :( .
Dus de boeg lijkt 5 X zo breed als de achtersteven :8

Ja dat is waar.

Ron.
 
Ik heb intussen een stukje beplankt omdat er op deze manier beter is te werken. Zo kan ik goed zien hoe het verloop is en hoe ik de overgang tussen de delen het beste kan gaan maken.

Ik heb nadat ik de " V " vorm had gemonteerd eerst ervoor gezorgd dat de toekomstige bulb zoveel als mogelijk tussen de rompwand door kan schuiven. Later is dat beter bij de montage ervan.

P1010001_goed%7E34.jpg

Ik heb de bulb vorm intussen al iets meer aangepast naar het voorbeeld. Hoewel nog niet geheel in de juiste hoek wil ik dit nu nog neit meteen zo gaan vormen. Zo kan ik de ronding altijd nog prima erin maken zonder dat het ineens teveel is. Beter langzaam als ineens teveel eraf.

P1010003_goed%7E32.jpg

Een pen en gat verbinding geeft een goede verbinding en maakt ook dat ik de bulb steeds op dezelfde manier erin passen kan. Zonder deze pen erin is de kans aanwezig dat ik de bulb steeds onder een andere hoek plaats tijdens het passen en meten met de beplanking.

P1010004_goed%7E30.jpg

In deze foto is te zien wat ik ermee bedoel. Later zal ook blijken dat er aan de bovenkant nu( ligt wel op haar kop ) de uit fasering van de ronde vorm erbij moet worden gemonteerd tegen de rompwand,deze loopt nog verder door bij het origineel.

P1010005_goed%7E25.jpg

Nadat de bulb definitief is gemonteerd (voor de beplanking ) kan ik dan de balsa stukken mooi aansluitend ertegen gaan monteren.

P1010006_goed%7E24.jpg

P1010007_goed%7E24.jpg

P1010008_goed%7E21.jpg


Ron
 
dat zal nog een heel gevriemel worden ron omdat allemaal wat te laten aan passen. gelukkig bestaat er zoiets als plamuur
 
Tussendoor nog enkele stappen kunnen zetten. Ik heb een gedeelte van de boeg beplanking inmiddels gemonteerd. Later kan ik er moeilijker bijkomen door de bulb.

Ook is de bulb nu definitief gemonteerd. Ik bleef eraan schuren en vijlen. Eens moet je er een punt achter zetten kunnen.

P1010001_goed%7E35.jpg

P1010002_goed%7E36.jpg

De kielvorm moet uiteraard nog iets worden bijgeschuurd. Ook dat kan ik nu pas gaan doen omdat eerst de bulb eraan moest worden gemonteerd. Zo kan ik beter het midden ervan gaan bepalen.

P1010003_goed%7E33.jpg

Dit zal later nooit meer los komen. Hier komt wel nog een lap beplanking overheen.

P1010004_goed%7E31.jpg

In de onderstaande foto is te zien waar ik nog een mooie overgang moet maken later.

P1010005_goed%7E26.jpg

De boegvorm zit prima erin. gelukkig maar.

P1010006_goed%7E25.jpg

Ron.
 
Zo gemonteerd ga je een beter overzicht hebben Ron :)
 
prachtig,deze houtkunstenaars
 
Mooi werk Ron, heb de indruk dat je over een moeilijk punt heen bent...lastige boegvorm en dan ook nog die bulb.
 
Hoewel ik inderdaad er een beetje overheen begin te komen zitten er toch nog wel enkele moeilijkheden in. De verschansing moet er nog tegenaan komen(gedeeltelijk verwerkt bovenin de romp als stevigheid) en de overgang moet ik nog soepel malen van rompwand naar bulb.

Maar daarvoor is het hobby :)

Ron.
 
Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met het beplanken van de boegsectie. Dat vreet veel tijd en voorbereiding.
Zeker ook al omdat er verschillende hoeken inzitten en ook nog eens de conische en aflopende (glooiende)vorm.

Maar gelukkig is het wel allemaal t doen.

P1010001_goed%7E36.jpg

Er gaat veel kit inzitten. Ook gebruik ik hierbij witte houtlijm omdat kit soms te dik is om de delen vlak op elkaar te krijgen. verder is het nu eenmaal zo dat kit soms bij het schuren(later) soms een soort elastiek gaat vormen wat lastig is bij het schuurwerk.

P1010002_goed%7E37.jpg

Neemt niet weg dat het wel leuk werk is om zo te bekleden in deze vormen. En een flinke voorraad spelden is hierbij wel handig. De bals plankjes moeten ook allemaal nat worden gemaakt omdat er zulke glooiende vormen inzitten.

P1010003_goed%7E34.jpg

Later moet er flink worden geschuurd om de vorm van de snelle boeg er goed in te krijgen.

P1010007_goed%7E25.jpg

Vooral aan de onderzijde van de boeg(in de foto de bovenzijde) moet er een mooie ronde rand in worden geschuurd. En daar gaat er dan dus veel materiaal vanaf. Om nu niet de balsalaag (1,5 mm dikte) door te schuren heb ik er flinke balsa blokken naast in gelijmd.

P1010009_goed%7E18.jpg

Daarmee is het risico weg om er doorheen te schuren waarbij dan het styropor tevoorschijn komt. NU schuur ik met een gerust hart er flinke stukken uit omdat de balsa blokken eronder genoeg materiaal geven.

Nadat de boeg zijdelings was bekleed en de blokken vast zaten,heb ik eerst de bovenzijde mooi egaal gemaakt met de vijl. Ook moet je hierbij rekening houden met het bekleden aan de topzijde hiervan. Daarom heb ik iets meer als 1,5 mm eraf gevijld zodat de laatste beplanking mooi gelijk gaat liggen met de onderzijde. Daar moet je allemaal rekening mee houden.

P1010013_goed%7E9.jpg

In onderstaande foto goed te zien. Vlak C is hier klaar en vlak B moet nog gedaan worden.

P1010014_goed%7E8.jpg

Uiteindelijk is alles op deze manier egaal gevijld en geschuurd. Klaar voor de beplanking hiervan.

P1010015_goed%7E9.jpg

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan