Hoofdsponsor

1/35 Doobi D9R Bulldozer

ERVARING
ik bouw al iets langer hoe goed ik ben hangt van het project af.
BOUWWIJZE
out of the box (denk ik), buiten de figuren die ga ik scratchen
BOUWBUDGET
Wat nog nodig is, gespreid in tijd aan bijkomende stukken
BOUWSTATUS
start nu
COMMENTAREN
ik heb een dik vel
Beginnen met 2 snapshots voor Roy, de klauw compleet uit geplooid.

020.jpg 021.jpg

het werk van de laatste 10 uur, als hij af is zult ge al heel goed moeten kijken om het nog te zien.
Maar voor de snuffelaars, misschien nog erkenbaar door de deur of het glas.

015.jpg 016.jpg 017.jpg 018.jpg 019.jpg

nog niet gans af, is echt wel een gedetailleerde doos
 
Zien passeren op FB, heel mooi en heel gedetailleerd.
 
Meng heeft blijkbaar de nodige aandacht besteed aan het interieur. Mooi bewerkt ook.
 
Mooi interieur. Ik verbaas me telkens over hoe snel jullie kunnen werken.
 
Ik verbaas me telkens over hoe snel jullie kunnen werken.
Is afhankelijk wat je wilt, en hoe goed de bouwdoos is.
Als ik zelf niet over grove fouten val of er op gewezen wordt, bouw ik recht uit de doos. Ben nog niet zo lang terug opnieuw begonnen met regelmatig een model te bouwen, en ik kies ze zorgvuldig omdat wat ik koop ook wens te bouwen.
De nieuwe dozen van Meng en AIFV die ik gebouwd heb zijn zeer accuraat en goed te bouwen van pasvorm en detail van het bouwplan, zoals Tamiya maar dan met zeer veel stukjes.
Het is pas als je jezelf de lat te hoog legt dat het moeilijk begint te worden en lang duurt, een oude doos waar bijna niets direct past, exoten met onberekende plannen, zelfs nieuwe dozen die een uitdaging zijn qua pasvorm.
Mensen die het detail nog niet genoeg vinden en dit dan vervangen door PE of stukken zelf scratchen, dit zijn allemaal tijd intensieve handelingen en dan duurt de bouw langer.
Ik schat de bouw van de D9R op 3 maand van het begin tot hij op een display staat, moet eerlijk toegeven dat ik dagelijks gemiddeld tussen 3 en 4 uur in mijn hobby investeer. (schilderen en bouwen)
 
Weer mooi bezig en de schilderwerken mogen er al zijn.
Vooral de verwering van de zitplaatsen vielen mij direct op
(y)
 
de complexheid van een Meng bouwdoos. detailplan
boor in de voorzien markeringen de gaten door, dit om op de buitenzijde het stuk juist te kunnen kleven.
Op alle andere stukken zijn de markering aan de buitenzijde te vinden.
Kleef in U21 twee stukjes PE (W8) om N19 op de juiste plaats te kunnen bevestigen, op de andere delen zijn deze stukjes gewoon mee gespoten en van dezelfde kwaliteit.
detail-bouwplan-02.jpg
Deel 2
Snij de markeringen uit om in een latere fase de bevestigingen van de slat armor te kunnen plaatsen, gevonden drie bladzijden verder in het plan.
Kleef V8 op de aangeduide plaats om de gaten te kunnen boren voor het plaatsen V28 twee bladzijden verder
detail-bouwplan.jpg

Dooby is fun, zeker weten
Alleen is het soms een beetje ver gezocht, maar ik leer al doende wel technieken bij.
 
Soms is het een beetje tja ....... en het went wel hoor dit soort kitjes. Maar goed op dreef met de Dooby
 
smiley-4836178_960_720.jpg het blijven grappenmakers, of ze zijn onoplettend
de kleur aangaven voor de binnen zijde van het dak ? alle aangaven tot nu refereren naar de laatste bladzijde waar de codes voor AV Vallejo zijn weergegeven.
Er zijn ergere dingen maar voor een beginner? waarschijnlijk copy/paste uit een ander plan uit een eerdere versie.
detail-bouwplan-03.jpg

Gevonden op Scalemates, kleurschema vorige editie bouwdoos.
detail-bouwplan-04.jpg
 
Als ik het goed begrijp, zijn bepaalde verwijzingen naar kleurcodes niet terug te vinden in de versie van de handleiding die bij jouw kit zit?
 
Inderdaad, ik heb de nieuwste versie (productie jaar) van de D9R. In mijn hardcopy (plan in de doos) zijn sommige kleurcodes overgenomen (of niet aangepast) uit een vorige versie (productie jaar). Heb zo al een paar hiaten tegengekomen, gelukkig staat er een digitale versie van de vorige doos op scalemates. Het zijn allemaal geen erge dingen als men weet waar men moet zoeken, of zoals ik men zich eerder aan foto's houd voor kleuren als aan het plan.
 
Denk dat je analyse van wat er misgegaan is daar achter de Meng-ontwerptafel, wel 's zou kunnen kloppen ;)
 
Mijn voorliefde voor PE die al minimaal was heeft deze middag nog maar eens een afknapper moeten verwerken.
Na een uur gepruts om een jerrycanhouder correct in elkaar te steken en te monteren, blijken de jerrycans er gewoon door te vallen.
Ik denk niet dat ik koper groter kan toveren, dus hier heeft iemand de natte vinger gebruikt. Gevolg nog eens half uur gepruts om het terug te verwijderen.
Heb dan maar een gemaakt uit plasticcard, heeft ook een half uur geduurd maar past wel
027.JPG

de rest van de middag verliep dan minder frustrerend, buiten dat 20 uren werk enkel nog door de raampjes te bewonderen valt.
Het dak ligt nog niet vast, misschien ben ik masochistisch genoeg om nog een crew te scratchen.

Stand na een dagje met ups en downs, of omgekeerd.

029.JPG030.JPG031.JPG032.JPG
 

Bijlagen

  • 028.JPG
    028.JPG
    278,5 KB · Weergaven: 8
Amai dit verschil in afmeting van PE.
Knap opgelost en ziet er uitstekend uit gemonteerd op machine.
 
Hij wordt te groot voor dry fit, ik zal ergens moeten beslissen sommige blokken aan elkaar vast te lijmen.
Momenteel bestaat hij uit vijf blokken die droog in elkaar passen, maar de grote en het gewicht zorgen voor een vertekend beeld bij het fotograferen.

033.jpg034.jpg035.jpg036.jpg
 
Schier al lekker op Jan maar denk dat je je handen nog wel vol zal krijgen met die extra beveiliging rondom de cabine.
 
Ron, je had gelijk 8 uur steuntjes plakken.

Maar eerst huilende.jpg, en toen moest het dak dicht want anders kon ik de steunen niet bevestigen.
Dus dak dicht gekleefd en de cockpit in een egel verandert, voor wie ooit een wil bouwen, vergeet de voorziene gaten niet te maken.
Gepruts gegarandeerd anders. (kan er van meespreken)
Buiten de kettingen is de bulldozer nu een geheel, is ook zo voorzien in het plan. Maar ik wou eigenlijk in stukken werken, niet dus en een bijkomend probleem ik weet niet meer hoe ik hem moet vasthouden met al die uitsteeksels. Heb ook de hydraulische leidingen bevestigd omdat ik er anders nadien niet meer aankan.
037.jpg038.jpg039.jpg040.jpg

detail van de hydraulische leidingen
042.jpg041.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan