Hoofdsponsor

1/24 Dodge Charger R/T 1968 [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Naar mijn idee legt Rocknrolla hier de vinger op de zere plek. Ik ben het integraal met zijn reactie eens.

Je hebt eigenlijk twee keuzes.

Keuze 1. Als je de kwaliteit van je modellen naar een hoger niveau wilt tillen, dan zul je net iets nauwkeuriger moeten gaan werken. En de goedbedoelde tips van anderen ter harte nemen (tenzij je ze voor jezelf -zonder drogredenen- kunt weerspreken). Foto's liegen niet. Soms is er een merkwaarde lichtreflectie of dergelijke, maar het recht praten van een kromme foto dat leidt hier altijd weer tot een verzuchting.

Keuze 2. Als je genoegen neemt met de huidige kwaliteit, wat ik me goed kan voorstellen want die is prima, wees daar dan ook eerlijk in tegenover jezelf. Iemand die dat heel goed doet, is bijvoorbeeld Debart. Hij heeft een goed niveau bereikt en zegt tegen zichzelf en ons "tot hier en niet verder". Niet elk slangetje hoeft de juiste dikte te hebben, bijvoorbeeld. Ander voorbeeld is Ron, hij zegt gewoon eerlijk dat hij op zijn schip niet iedere klinknagel of panel line precies zoals in het origineel hoeft te hebben. Dat is een goed te begrijpen keuze, want het houdt de gang in een bouwproject en dat houdt het leuk.

De laatste 3 of 4 modellen die je hebt gemaakt blijven (naar mijn inzicht) op hetzelfde niveau steken. Een prima 7, als je me zou vragen het te concretiseren. Daarvóór maakte je een enorme sprong. Vanaf de Beach Buggy tot het diorama met de Kever, toonde een grote vooruitgang. Ik begrijp, dat je niet nog verder wilt. Het duurt natuurlijk langer om een model mooier af te werken, en het vergt meer geduld. Maar wees daar dan eerlijk in tegenover jezelf, en ook tegenover anderen. Als je dan aangeeft in je beginpost dat je er probeert er een showbeest van te maken, dan kan dat vreemd en enigszins hautain overkomen. Verduidelijk dan ten minste, dat het woord 'showbeest' slaat op het 1:1-exemplaar dat je probeert in miniatuurvorm weer te geven, in plaats van op het miniatuurmodel zelf.

Ik wil Rocknrolla trouwens complimenteren dat hij ook de wat mindere kanten van een bouw durft aan te stippen. Positiviteit is erg belangrijk, vooral om de gang in een bouw te houden en bouwstimulatie te geven, maar kritiek is ook zeer bruikbaar. Ik zeg niet dat ik alle kritiek gebruik, maar een aanzienlijk deel ervan wel. Wat de rest betreft, probeer ik altijd eerlijk aan te geven waarom ik het minder aannemelijk vind.
 
Weet er misschien iemand die weet waar ik die stripings nog kan bekomen want als ik die niet meer vind zal ik het zo laten het is een blad met allemaal stripings op in verschillende diktes ik heb die ongeveer 35 jaar geleden eens gekocht in een piep klein winkeltje in Lier en weet ge wie zijn winkel dat was ?????? Ene Francois Verlinden u allen wel bekend denk ik , maar als ik die ooit ga terug vinden is de vraag
Marc
 
Ook met de reactie van Xavier ben ik het eens.

Overigens, wat ik eigenlijk al eerder had willen zeggen maar ik dacht "laat maar, het heeft toch geen zin om dat tegen Marc te zeggen" is dat ik me afvraag waarom je steeds de body spuit zonder dat er ook maar enige dryfit heeft plaatsgevonden. Is dat enthousiasme, zo aan het begin van een project? Want echt verstandig lijkt het me niet; zeker met zo'n oude Revell-kit (de mallen komen uit 1997). Daar kan, zoals je inmiddels toch zou moeten weten, wel het een en ander aan de pasvorm te wensen worden overgelaten. Wat als de motorkap niet past? Wat als de carrosserie niet goed op het chassis past?

Tweede reden om pas later te spuiten is, dat je het model nu nog duizend keer met je vingers gaat aanraken totdat het afkomt. Duizend keer kan er dus een krasje op komen. Of kan er een stukje verf afraken, of dit of dat. Het is lastig, maar ik zou toch echt wachten met het spuiten tot een logischer moment.

Maar dit is al eens eerder gezegd, je hebt er (niet alleen van mijn kant) al meerdere malen opmerkingen over gehad, en toen zei je ook al dat je er de volgende keer op zou letten. Hmmja.

En om terug te komen op wat Rocknrolla en Beyond zeggen, als je echt denkt een showmodel te maken van een kit waar verf vanaf komt (of waar imperfecties in zitten zoals die van de witte decal), denk ik dat je een heel andere definitie hebt van 'showmodel' dan ik. Of Chip Foose, for that matter.

Net als Rocknrolla, zou ik de strip gewoon eraf halen en die spuiten met de airbrush, na een geduldige afplaksessie. Meer in het algemeen, zou ik alle verf er vanaf halen en opnieuw beginnen. Maar dat zou IK doen. Als JIJ dat niet doet, zeg dan eerlijk waarom niet (bijv. "ik streef geen perfectie na"); in plaats van dat de foto's een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.
 
het is een blad met allemaal stripings op in verschillende diktes ik heb die ongeveer 35 jaar geleden eens gekocht

Als die toen verkocht werden, zijn ze nu normaal gesproken vergeeld. Afplakken en airbrushen is, zoals Rocknrolla zegt, een betere keuze.
 
En als je het dan toch in decal wil doen, kun je ook improviseren.
Zo heb ik bij mijn Lancer, de zwarte striping geleend van een Revell Shelby GT500. Revell levert namelijk de striping in 3 kleuren mee dus had ik er nog wat over.
Jammer genoeg, heb ik toen de witte gebruikt, anders had je die wel mogen hebben van me.
 
Een optie zou Microscale strips of een volledig wit decalblad waar je de gepaste lengtes uit snijd. Meen dat die te koop zijn bij Hannants in Engeland.
 
En als je het dan toch in decal wil doen, kun je ook improviseren.
Zo heb ik bij mijn Lancer, de zwarte striping geleend van een Revell Shelby GT500. Revell levert namelijk de striping in 3 kleuren mee dus had ik er nog wat over.
Jammer genoeg, heb ik toen de witte gebruikt, anders had je die wel mogen hebben van me.

Een mailtje naar Revell kan er voor zorgen dat je de decals krijgt of kan kopen.
Revell heeft een zeer goede service wat dat betreft (het kan wel een tijdje duren), maar ik ben zo al een viertal keer geholpen geweest door Revell.
Je hebt wel het nr nodig van de kit...

http://www.revell.de/en/home.html
 
Het model waar ik ze vandaan heb, heeft het volgende nummer: 07243
 
Beste mensen ok ik zal proberen ze opnieuw te doen , ikzelf zit er ook mee in mijn maag , want ik had het van in het begin zelf vermeld , maar spuiten ? eerlijk dat zie ik niet zitten zo fijn , want die Tamiya tape werkt toch niet zo fijn af je blijft altijd een grove rand zitten en dat weten jullie ook en ik heb van die zeer fijne plastieken tape 2mm breed maar die legt niet makkelijk want op die glooiing gaat deze in teuten lossen heb ik ook geprobeerd , en die decal's zijn nog altijd even wit hoe dat dat komt weet ik niet maar die hebben nooit of toch zeer weinig dag licht gezien
En passen daar heb ik tot hier toe nog geen last van gehad , ik was al verwittigd dat die slecht paste maar ik zie nergens iets
Maar waar ik nu het meest van aangedaan ben is dat men mijn laatste modellen afkraakt met name mijn Golf 1 ik heb zaterdag er gebouwd gezien die veel stukken slechter waren dan de mijne en die stond daar in de zaal voor de wedstrijd
ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niks slecht aan vind ik heb nog nooit zo natuurgetrouw een model gemaakt ik was hier dan toch ook tweedes bij de verkiezing van de maand en dat raakt mij nog het meeste en mijn Mercedes was toch ook goed , maar ik heb altijd op mijn werk geleerd als je iets negatief zegt van iemand moet je iets goed zeggen ook , en ok ik ben niet volmaakt en ik ben dank zij jullie nooit zo ver geraakt als nu en daar ben ik ook dankbaar voor
Ik zal zien wat ik kan doen , ik ga het eens bekijken
 
Er is een groot verschil tussen afkraken en foutjes aanwijzen.
Het is me al opgevallen, dat er heel veel positieve commentaren worden gegeven zonder dat er over de fouten gesproken wordt.
Allemaal leuk en aardig maar daar schiet je als modelbouwer eigenlijk niet veel mee op behalve dat je dan een egoboost krijgt.
Ik kreeg en krijg nog vaak negatieve commentaren op mijn modellen. Niet altijd leuk om te lezen of te horen maar ik weet wel dat ik er beter van kan worden, dat ik er in het vervolg beter op moet gaan letten etc..
Jij vraagt bij elke update wat de mensen er van vinden toch? Nou, hou er dan rekening mee dat die niet altijd positief kunnen zijn. Je geeft zelf aan dat de striping niet goed is. Maar als ik het dan nog eens bevestig, ligt het ineens aan de foto of is het gezichtsbedrog..

En waar worden je modellen eigenlijk afgekraakt dan? Vind er niks over terug namelijk.
 
Beste mensen ok ik zal proberen ze opnieuw te doen , ikzelf zit er ook mee in mijn maag , want ik had het van in het begin zelf vermeld

Dan zou ik er iets aan doen.

die Tamiya tape werkt toch niet zo fijn af je blijft altijd een grove rand zitten en dat weten jullie ook

Nee, dat wist ik niet eerlijk gezegd, en het is ook niet zo; wellicht dat ik het daarom ook niet wist. Vijf dingen:

1) Als je bang bent dat de verf onder de tape komt, kun je eerst een dun laagje vernis spuiten Zo seal je het af.
2) Als je een paar laagjes heel dun spuit, is er geen verschil in hoogte te zien.
3) Als je de Tamiya tape een paar keer 'afstroopt' op bijv. een stuk staal, verliest de tape wat van zijn tackiness. Dat is vaak de ideale bewerkingsstaat.
4) Als er dan toch, om wat voor reden dan ook, een opstaande rand komt, kun je die met fijn schuurpapier (korrel 2.000 bijv.) gladschuren.
5) Gebruik geen acryl maar liefst enamel of lakverf. Daar zal Rocknrolla wel iets over kunnen zeggen, als je er tips voor nodig hebt.

en ik heb van die zeer fijne plastieken tape 2mm breed maar die legt niet makkelijk want op die glooiing gaat deze in teuten lossen heb ik ook geprobeerd

Dan pak je een tape van 0,5mm. breed. Ter afdekking gebruik je dan de 2mm. en vervolgens over de 2mm. de 5mm. etc.

ik was al verwittigd dat die slecht paste maar ik zie nergens iets

Vooral als je al gewaarschuwd was voor slechte pasvorm, begrijp ik niet dat je toch eerst spuit en daarna bouwt.

Het behoeft hopelijk geen betoog dat je het geluk van passende onderdelen (tot nu toe) niet kunt gebruiken als argument voor de stelling dat je wél het beste vooraf kunt schilderen?

Daarnaast verwijs ik naar mijn kans-op-beschadigen-argument.

Maar waar ik nu het meest van aangedaan ben is dat men mijn laatste modellen afkraakt met name mijn Golf 1

Ik geloof dat er op dit forum nog niemand enig model van jou heeft afgekraakt. Die Golf is prima gelukt en was een kanshebber de maandwedstrijd te winnen als er niet zo'n overweldigende competitie was. En zoals Rocknrolla zegt, is afkraken heel iets anders dan tips en advies geven. Wil je dat liever niet, of kun je er niet zo goed mee omgaan, of trek je je er toch standaard niets (meer*) van aan, laat dat dan idealiter even weten zodat wij ervan op de hoogte zijn dat je enkel nog complimenten in ontvangst neemt.

*Herinner je je vooruitgang de eerste maanden dat je op dit forum zat. En dat je die toen herhaaldelijk zei te danken aan tips die je kreeg. Die fase is wel een beetje voorbij, ik verwijs naar mijn eerdere bericht.

ik heb zaterdag er gebouwd gezien die veel stukken slechter waren dan de mijne en die stond daar in de zaal voor de wedstrijd

Het niveau van die wedstrijd was lang niet bij alle modellen erg hoog (en dan druk ik me voorzichtig uit), ben ik met je eens, maar waarom kijk je niet naar je eigen model in plaats van te vergelijken met anderen? Dat anderen hun model zorgeloos afronden en toch mee willen doen aan een wedstrijd, daar zou je toch geen enkel gevolg aan moeten verbinden wat je eigen model betreft?

ik heb altijd op mijn werk geleerd als je iets negatief zegt van iemand moet je iets goed zeggen ook

Als je hier werkelijk refereert naar mijn posts, of die van Rocknrolla, dan raad ik je aan die toch nog eens goed te herlezen.

en ok ik ben niet volmaakt en ik ben dank zij jullie nooit zo ver geraakt als nu en daar ben ik ook dankbaar voor
Ik zal zien wat ik kan doen , ik ga het eens bekijken

Dat laatste lijkt me een verstandige opmerking.
 
Laatst bewerkt:
Neen Roy maar jij daarstraks geschreven dat ik geen vooruitgang geboekt heb sinds mijn blauwe kever en u weet dat niet waar is want op de kever vond je zelfs een paar zaken die verkeerd waren en als ik terug kijk op mijn Golf 3 die is bijna het beste en dan mijn Mercedes daar heb ik oneindig veel arbeid in gestoken en vele waren laaiend over dan de Dixi die plots ontzettend knap was , ok ik kan niet verweren daar heb ik me bij neergelegd , en dan nog de Porsche die was 1 van mijn toppers
Neen Roy maar zoals jij het soms verwoord komt het bij mij nogal cru over en ik weet dat een Nederlander het recht voor zijn raap zegt maar eerlijker kan het echt niet maar soms pakt dat mij toch hoor sorry dat ik dan raar reageer
marc
 
geen vooruitgang geboekt heb
u weet dat niet waar is

Als het (naar mijn mening!) niet waar is, zou ik het niet zeggen. Ik zeg ook niet dat je achteruit bent gegaan of slordiger bent geworden, ik zeg gewoon dat er geen vooruitgang te zien is. En lees het nu eens goed, ik verbind daar geen waardeoordeel aan. Het is een keuze, en een keuze die te begrijpen is omdat je op die manier meer modellen kunt bouwen en niet altijd maar met detaillering bezig bent. Ik heb letterlijk geschreven dat dit een begrijpelijke keuze is, die bijv. Debart ook maakt.

Ik heb ook gezegd dat je modellen een prima kwaliteit hebben. Maar tussen prima en geweldig zit wel wat ruimte... het enige wat ik zeg, is dat ik jou niet richting 'geweldig' zie gaan. Nogmaals... ieder zijn ding.

op de kever vond je zelfs een paar zaken die verkeerd waren en als ik terug kijk op mijn Golf 3 die is bijna het beste en dan mijn Mercedes daar heb ik oneindig veel arbeid in gestoken en vele waren laaiend over dan de Dixi die plots ontzettend knap was , ok ik kan niet verweren daar heb ik me bij neergelegd , en dan nog de Porsche die was 1 van mijn toppers

Ok als jij zelf vindt dat je wel vooruit bent gegaan, en je daartoe de lovende commentaren van anderen plus je eigen perceptie als ondersteuning aanwendt, dan is dat je goedrecht natuurlijk. Ik geef ook alleen maar mijn eigen mening. Misschien ben ik wel de enige die dit zo denkt. Anderzijds, vraag ik me dan af waarom je net opmerkte dat je laatste modellen afgekraakt zouden worden.

Neen Roy maar zoals jij het soms verwoord komt het bij mij nogal cru over en ik weet dat een Nederlander het recht voor zijn raap zegt maar eerlijker kan het echt niet maar soms pakt dat mij toch hoor sorry dat ik dan raar reageer
marc

Dat het cru overkomt bij jou, is denk ik omdat je het je te persoonlijk aantrekt. Ik geloof niet dat ik radicaal anders reageer dan Rocknrolla. Wij denken allebei dat het goed is je deze dingen te zeggen, zoals ons gevoel is, in plaats van dat we alleen maar complimenten geven.
 
Roy ik begrijp best wat je bedoelt maar uw manier is toch nog anders dan die van Cedric die is hoe zal ik het zeggen voorzichtiger met iets aan te brengen en ik persoonlijk ben daar heel gevoelig aan dat is in het verleden nogal gebleken dat is de aard van het beest zal ik maar zeggen
En laat ons nu met een propere lei beginnen want ik voelde me er niet goed bij
Ik heb nu alle verf verwijderd en begin opnieuw en ik heb een idee hoe ik het a op lossen en nogmaals aan iedereen die het leest sorry voor de eventuele misvattingen van mijne kant
Marc
 
uw manier is toch nog anders

Misschien heb je wel gelijk in dit geval en heb ik me iets te scherp uitgedrukt op sommige punten, waarvoor alsdan mijn excuses.

Ik heb nu alle verf verwijderd en begin opnieuw

Die zag ik even niet aankomen! Ik ben benieuwd hoe je het nu gaat aanpakken.
 
Blij dat jullie elkaar nu begrijpen ;)

Ben nu ook wel benieuwd wat er zal veranderen aan de wagen..
Komt er een volledig nieuw/ander kleurtje op? Of wordt het dezelfde kleur met andere stripings?
 
de kleuren blijven hetzelfde maar de manier hoe ik ze aanbreng word anders ik ga nog niks vertellen eerst proberen
ok
MARC
 
eerst het wit spuiten voor de stripping/bies en dan de hoofdkleuren?

Althans zo deed ik het altijd :)
 
Zo zou ik het ook doen ja, lijkt me de meest bedrijfszekere methode.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan