Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik : dat invoegen ga ik hieronder uitvoerig beschrijven mate.

Erwin : als ik met dit diorama klaar ben, ga ik het meenemen naar de wedstrijdtafel, waarom ook niet ? Het zal nog wel heel lang duren vooraleer het zover is.

Erik : tja foto's...'t is moeilijker om een écht mooie foto te maken dan zo'n huisje !

Jadefalconguard : ik zou graag de mensen achter dit forum leren kennen, als dit enigszins zou kunnen, ik ben van de partij !

Volgende update : het voegen van de kurkstenen :

1) water en een filler, meer heb je niet nodig als grondstoffen.
Mengen tot een papje met een paletmesje :
101-800.jpg

2) aanbrengen :
102-800.jpg

3) het teveel wegnemen met het paletmes :
103-800.jpg

4) start van het modelleren van de voegen met een vochtige doek, deppen, vegen... (de voegen mogen/moéten ook karakter hebben !) :
104-800.jpg

5) met een stijfharig penseel verder detailleren (ja het is me wat met die voegen, maar alleen zo krijg je een echt uitzicht) :
105-800.jpg

6) detail van een pas ingeveegd hoekje :
106-800.jpg

7) voor en na'tje :
107-800.jpg

8) tot zover het huis :
108-800.jpg

Morgen weer verder !

Groeten van GUnit.
 
Briljant, gewoon met muurvuller. :O

Nooit gedacht dat dit zou kunnen werken op kurk. Ik ken het wel op gips enzo. Maar dit........ echt nooit aan gedacht.

Ziet er weer verbluffend uit.

En als het gaat lukken kom ik de 14e in iedergeval.
 
GUnit, verbluffend hoe mooi dit aan het worden is, dit ga ik in de toekomst toch ook eens proberen, hoewel mijn schilderkunsten nog ver achterliggen op die van jou... :(
En dit is dan weer een mooie uitleg, dus het bouwen zou geen problemen mogen geven (denk ik toch :8)

en dan nu even >w:
Op de meeting van IPMS Gent, (http://www.modelbouwen.be/beurzen-e...rijden/2082-ipms-gent-14-november-2009-a.html ), zijn er al verschillende mensen die afkomen, mét enkele van hun modellen, dus mocht je daar kunnen naartoe komen...
Ik zal er hoogst waarschijnlijk zijn, en als ik je daar zou kunnen ontmoeten, dan gaan we zeker ene drinken en wat bijpraten... ;)

Ik ben een grote bewonderaar van je werk man, keep 'm coming...:D

Grtz,
Beyond
 
Hoi Rik, de karakteristieken van het kurk worden veranderd doordat dit werd ingeborsteld met verdunde houtlijm. Dit werd opgenomen door het kurk en daarna hardde het uit, met als resultaat een solide basis om mee verder te gaan. In dit stadium is van slap kurk al geen sprake meer. Na het aanbrengen van het plaaster, kan je wanneer dit uitgedroogd is, om zeker te zijn, nog een laatste laagje aanbrengen van het verdunde houtlijmmengsel. Dit is echter niet nodig. Als de hele basis op deze wijze klaar is, ga ik er met de primers overheen en daarna kan het schilderen alweer aanvatten. Pas daarna zal ik dan de ramen plaatsen en verder detailleren.

Beyond : echt man, als je het schilderen hiervan zou zien, zou je versteld staan van het simpele mengen, het makkelijke opschilderen in laagjes en noem maar op.
Ook deze stappen wil ik later zo duidelijk mogelijk optekenen, want het blijkt wel aan te slaan op de fora, en dat terwijl het echt een stukje cake is. Iedereen met wat geduld kan dit zonder twijfel.
Ik wil dit jaar zoveel mogelijk beurzen bezoeken om er de mensen te leren kennen van de forums.




Groeten van GUnit.
 
Hey Gunit, :)

Als ik het goed begrepen heb leg je dus washes over de stenen om dan zo aan je kleurschakeringen te komen, of ben ik verkeerd ??
Allesinds een zeer geslaagd resultaat, wil ik ook eens proberen. :$
 
Washes Swaken, zo zou je de verfverdunningen kunnen noemen. Anders schilder je telkens de voorgaande kleur volledig weg, heel zonde. GUnit.
 
Volgende update : een middeleeuwse deur maken.

Eigenlijk is dit vrij eenvoudig. Met een paar goede referentiefoto's bij de hand heb je in een handomdraai een leuke deur in mekaar gezet.

Voorbeeld van zo'n foto, en meteen een leidraad...

99.jpg
Bron zie foto.

1) de deur wordt gemaakt van plastic card. Ik heb er de gewoonte van gemaakt om al mijn overschotjes op deze manier op te maken, weggooien is toch zonde. Met een modelbouwvijl heb ik houtnerf getrokken in het plastic card oppervlak, zeer eenvoudig en effectief !

100.jpg

2) Ik sneed "plankjes" van het plastic card en lijmde ze op een plaatje van hetzelfde materiaal, het resultaat mag, denk ik, best gezien worden :

101.jpg

3) De typische geklonken scharnieren kan je doen vermoeden door de koppen na te bootsen met kopschroeven die uit de spare box komen van de militaire voertuigen :

102.jpg

4) Met een sleepkabeloog kan je een prachtige klopper maken, enkel een houder ertussen en klaar ben je :

103.jpg

5) Na primer en een basislaagje donkere verf (bruin en zwart vermengd) kan je later het geheel helemaal afwerken :

104.jpg

Het weatheren van de deur zal ik samen met de rest van het huis gaan doen.
Het mocht allemaal niet té lineair en te proper worden, én ik hou van schots en scheef inzake architectuur !

Vriendelijke groeten van GUnit, hopelijk hebben jullie er iets aan !
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit. Allen zou je nog met een stukje bladlood of iets dergelijks het metaal van de scharnier aan de buitenkant van de deur kunnen nabootsen. Zo´n scharnier was altijd een soot u waar de planken tussen schoven aan het begin. Dat is mooi te zien op de foto van jou met die sierlijke krul.

Verder zou je zo ook nog het sleutelgat kunnen nabootsen. Deze zaten vaak groot in zo´n deur. Mijn ouders hebben nog zo´n soort deur in hun woning zitten. De huisdeursleutel is schrik niet. meer dan 20 cm lang. Met een flinke baard en een groot oog er aan. Die krijg je met moeite in je zak. :P
 
Jaaa ! De scharnieren zitten er idd langs buiten op met hun krullen, dit heb ik over het hoofd gezien doordat ik dacht dat die dingen langs de binnenkant zaten ! Dom ! En een sleutelgat is ook een aardige toevoeging, ga ik zeker doen dus, bedankt Rik voor deze nuttige tussenkomst ! GUnit.
 
GUnit, zoals gewoonte, prachtig gedaan.

En dit met overschotjes..., je bent een man naar mijn hart ;)
(ik heb ook altijd moeite om iets weg te gooien..., komt altijd wel eens van pas hé :) )

@Modelengeneer, kan je niet eens een foto nemen van die deur van je ouders? Zo hebben we er allemaal nog een referentie bij, mocht het eens nodig zijn... ;)

Groeten,
Beyond
 
Heb me ook wel eens gewaagd aan enkele deuren, maar dan voor een fantasy dungeon:



Voornamelijk met balsa en stukjes plasticard.
Het is niet vergelijkbaar met de kwaliteit van G, maar het is dan ook enkele (ervarings)jaren geleden.
 
Beyond, ik weet dat wanneer ik iets wegsmijt dat er al màànden ligt, ik het nét nodig heb wanneer de vuilniswagen de straat hier verlaat...dus ik ben iets voorzichtiger geworden met wegsmijten.

Koekie, erg tof van je om jouw deuren te tonen, ze zien er zeker niet mis uit. Vooral die met die banden eroverheen lijkt me wel wat om ook eens te doen. Ik heb nog enkele deuren te gaan dus...copycat ?

Oh ja jongens, jullie zullen het ook wel gezien hebben, op mijn foto zien jullie een scheve deuropening aan de linkerkant (!). Daar ben ik even met de vijl overheen gevlogen, scheef is leuk, maar te scheef is teveel van het goede. En op't zicht zag het er verdorie vrij recht uit ! Dank u foto !
 
Copy zoveel je wil (the honor is mine), en als je hier nog wat mee kunt, als referentiespul:

 
Hey Koekie,

Bedankt voor de mooie referentie foto's, der zitten enkele héle mooie tussen ;)

Grtz,
Beyond
 
Koekie, bedankt voor de prachtige toevoegingen in het topic, super !

Vandaag kon ik het dan toch niet laten om even verder te gaan aan de deur.

Begonnen met scharnieren met een zwaluwstaartmotief, heel simpel. Daarna met spulletjes uit de pe sparebox een sleutelgat gemaakt. Het rondje bovenaan het gat is oorspronkelijk van een .30 machinegun, nu werd het een decoratief zonnetje. Het deeltje eronder doet dienst als gat om de sleutel in te steken. Het is allemaal héél petieterig, dus vraag aub niet om de sleutel he grapjassen !

Soit, nadien werden er eerst acryldrybrushes gedaan in verschillende bruintinten, uiteindelijk vermengd met wat wit. Daarna volgde een glansvernis in acryl, om de washes beter te kunnen weerstaan.

Washes, deze gingen als volgt :
- burnt umber met zwart.
- lokaler gebrande sienna, vooral daar waar de nerven lichter gedrybrushed werden, om de gloed van oeroude planken na te bootsen.

De deur werd met wat glans erop gefotografeerd, zodat de houtnerf goed te zien is. Ook zien jullie mijn pogingen om sommige planken (vooral boven rechts) de indruk mee te geven alsof ze ooit eerst een andere functie hadden en hergebruikt werden om de deur mee te maken.

houteffect.jpg

Even de referentiefoto erbij ter vergelijking, zodat jullie kunnen zien dat ik op sommige plekken best nog wat meer contrast mag maken later.

99.jpg

Het beslag ga ik allemaal nog zwart schilderen, met afgebladderde verf (het roesteffect heb ik al wat door het hout te doen).

Later meer, nu eindelijk rust ! Heb ook de ganse tuin achteraan even aangepakt, was nogal geweathered na de voorbije winter...
 
Laatst bewerkt:
Even laten weten dat ik geen plaatje mag plaatsen van de deur, ze zijn er niet mee eens. Ze zijn erg ouderwets. En willen niets met internet te maken hebben. Ik wil ze het ook niet aandoen om het stiekem te doen.
 
Geen probleem Rik, dat is normaal wanneer mensen sceptisch zijn en de bedoeling niet snappen, oudere mensen staan daar nu eenmaal niet zo voor open meestal.

Toch enorm bedankt, maar zoals je ziet ben ik alweer een stap gevorderd en zit het beslag er op.
 
Heb ook alle begrip hoor, Modelengeneer.
Ik ben eigenlijk ook niet zo te spreken om veel van mijn privacy op internet te gooien, dus geen probleem hoor ;)
Misschien kan je eens gewoon een mooie tekening maken van de deur ;) (grapje hoor ;))

GUnit, die deur ziet er levensecht uit, ben benieuwd naar het volledige plaatje van het gebouwtje...

Grtz,
Beyond
 
:ohmy: oeps ff niet komen kijken :laugh: ziet er goed uit.

tog hier ff iets op zeggen want ik kan het niet laten. natuurlijk doe je er mee wat je wilt . de deur moet ijgelijk een verdikking hebben van onder dit om de deur steviger te maken en om de slagregen anders rot je hout zo weg van onder aan de deur. mischien kun je er nog een latje op plakken als het niet gaat vind ik ik ook ok maar dan lijkt ze wel echter.

dan de deur stijl van boven zie je dat daar een houten balk zit . bij jou is dit kurk. als het nog niet ingevoegt is zou ik dit ook veranderen zodat je het hout boven de deur ook hebt. of je kan het zo laten en het maken in een andere kleur steen zoals bij de poort van die grote witte stenen of een soort arduin steen.

:8:8 knap werk g unit ik doe je niet na :wub::wub:

ik zie dat het al ingevoegt is maar je kan het nog altijt met een stukje fineer maken dan kan de kurk blijven zitten
 
Laatst bewerkt:
Beyond, ik zal nog vele moeilijkheden op mijn weg tegenkomen en mezelf nog veel meer ! Toch streef ik naar een zo goed mogelijke materiaalweergave, 't is te leuk om te licht over te gaan. Tx mate !

Amazone, ik zie het al, je vergelijkt mijn deur met de referentiefoto. Deze heb ik gebruikt om me vooral te baseren op de kleuren van het hout. Mijn deur is een "vrucht" van meerdere foto's, alzo heb ik zaken gecombineerd. Zo heb ik een stenen bovenkant voor de deuropening voorzien. Dit heb ik op een foto zo gekozen (zie foto huisgevel verder naar voren in topic). Om dit materiaal na te bootsen heb ik kurk genomen. De plank onderaan de deur waarvan sprake, zit er bij mij ook, maar wellicht is dit op de foto niet zo duidelijk ? Anyways, bedankt voor het meekijken want dit apprecieer ik ten zeerste. Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan