Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
zou nog mooier zijn met een bak girariums hangent aan de vensterbank :laugh: ziet er piko bello uit gunit
 
Waar heb je die foto's vandaan gehaald. :P:P

Nee hoor, erg mooi weer. Die haken enzo, dat maakt het ontzettend geloofwaardig. Thuis keken ze even mee, en vroegen is dat modelbouw? :O
 
Beyond, het zijn die kleine prullen die het hem doen, daar weet jij met je super getunede 1/72 voertuigen alles van.

Tomas, ik vond die zelf ook wel wat hebben. Toen ik de zakkende zon zag, en dat goudgele licht, wou ik eens proberen dit te gebruiken voor een geslaagde foto.

Amazone, die geraniums (grapjas ! lol...), ik weet niet of de burger in 1944 nog veel zin had om een plantje in de bak te zetten. Maar het had wel een mooie toevoeging kunnen zijn, dat wel.

Modelengeneer, modelbouwers onder mekaar durven nogal eens in een eigen "modelbouwwereldje" te vertoeven, waardoor ze de dingen anders gaan zien. Als mensen die er niet mee bezig zijn, dan zulke dingen zeggen, ben ik hoogst geflatteerd.
Bedank dus de gezinsleden voor dit mooie compliment he ?!

Mijn eigen vrouw is keihard in haar kritieken en in het begin stelde ik me dan ook wel eens de vraag of ik niet beter zou gaan kantklossen of zo...maar gaandeweg besefte ik wel dat ze keer op keer staalharde spijkers met koppen sloeg !!! Erg raar dat iemand die niet ondergedompeld is in de passie van een bouwer, toch alles glashelder ziet zoals het echt is, soms beter dan de bouwer zelf.

Ondertussen heb ik de putjes in de horizontale plankjes die de luiken bij mekaar houden, gevuld met spijkerkopjes.

Ik had nog zo'n Eduard setje liggen, met in de zijkant zo'n strip met geperforeerde bouten, kopjes etc. in verschillende afmetingen. Dankzij de tip van een vriend heb ik eindelijk gesnapt waarvoor deze dingen dienden ! OoOoPs, errug !!!
Met een stukje sprue aan de slag gegaan door telkens even op te warmen en te drukken en ziedaar : spijkerkopjes, ik weer de gelukkigste mens ter wereld !

Straks zeker foto's van de eindresultaten ervan.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Updateje van de slagluiken :

Ik denk dat het er toch wat antieker uitziet, met die karaktervolle afgeronde koppen.
De werkwijze heb ik al uiteengezet, heel simpel (zie vorige reply).

Even een referentie van wat ik wou :
luiken_maria-1.jpg

Deze foto laat het verschil zien, links de kopjes aangebracht, rechts de armetierige gaatjes :
HPIM9602-800.jpg

Detail van de laatste timmerwerken :
HPIM9581-800.jpg

Vergeef me trouwens de fotografeerstijl van de laatste dagen, ik wil naast iets tonen, ook wat sfeer proberen te creëeren in mijn afbeeldingen. Het zonlicht van de laatste dagen is fun om mee te werken.

Tot later ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eigen vrouw is keihard in haar kritieken en in het begin stelde ik me dan ook wel eens de vraag of ik niet beter zou gaan kantklossen of zo...maar gaandeweg besefte ik wel dat ze keer op keer staalharde spijkers met koppen sloeg !!! Erg raar dat iemand die niet ondergedompeld is in de passie van een bouwer, toch alles glashelder ziet zoals het echt is, soms beter dan de bouwer zelf.

Dat klinkt bekend in de oren :D

Ik denk dat in dit geval de vrouw er neutraal tegenover staat doordat er weinig kennis is over het werk wat er gedaan word, wij bouwers kijken ook nog weleens te vaak hoe het nu gebouwd word en vergeten soms de eenvoudige dingetjes zoals kleine details door het denkwerk om een probleem op te lossen.

Dan Komt moeders de vrouw om de hoek kijken en jawel dan krijg je commentaar van daar zitten toch meestal ..... en dat op een zeer onschuldig toontje :tongue::laugh:

Nog een voordeel van het vrouwelijke geslacht, de kijk op het gebruik van kleuren of alles we; op mekaar is afgestemd, mijn eerste vrouw was hier zeer goed in en ik was hier niet altijd blij mee :$

Maar terug naar het dio, komen er nog nagels/spijkers op het andere luik te zitten? en mischien was het wel leuk geweest om een enkele spijker te verwijderen en alleen het spijkergat te laten zitten dat geeft net weer een beetje extra kijk plezier aan zo`n luik.

Maar het blijft schitterend werk en die eerste foto`s in het zonlicht...... geweldig.


Ron
 
Hey Ron, het andere luik wordt ook van deze kopjes voorzien, en het is een leuk idee om er eentje weg te laten, en alleen een beroest gaatje te tonen ! Ga ik dus zeker doen, en wel deze namiddag ! Bedankt voor je reactie ! GUnit
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ervoor vandaag vrienden !

Voorlopig ben ik even klaar met de luikjes. Ook het rechter is nu van kopjes voorzien. Verf en vernis eroverheen...

HPIM9611-800.jpg

Omdat ik nog twee volle dagen kan bouwen ben ik ook aan een vlaggenhouder begonnen, niks ingewikkelds, gewoon een alu buisje schuin afgesneden en op een stukje plastic card gelijmd. Gecompleteerd met...koppies en...





HET LIJKT V*RD*RIE WEL OF DE TINNEN MAN UIT THE WIZARD OF OZ HEEFT IETS VERGETEN !!!


HPIM9617-800.jpg

Tot later ! G.
 
Bij sommige foto's zou je gaan denken dat je een echte gevel gefotografeerd hebt. :O

Klasse!





Droop
 
......................

Amazone, die geraniums (grapjas ! lol...), ik weet niet of de burger in 1944 nog veel zin had om een plantje in de bak te zetten. Maar het had wel een mooie toevoeging kunnen zijn, dat wel.

.....................................


Hey GUnit, kan je geen plantenbak maken zonder de bloemen?......


Grtzz
Beyond (die steeds weer naar de foto's gaat kijken als hij dit topic opent.....en blijft kijken....:huh: )
 
Ziet er zoals steeds weer prachtig uit ^^

Maar euh, zo'n Eduard setje met geperforeerde bouten enz. ??? Wat is dat ? Kunt ge daar eens een foto van maken, en vermelden welk setje dat is ?
Lijkt me een erg handig ding ;)

Groeten, Pascal
 
Amazone : ikzelf ook man, Ron zat er bovenop, figuurlijk dan !

Droop : ik probeer wat te doen aan m'n fotografeergestuntel, veelal doen foto's afbreuk aan modelbouwwerk, altijd weer zonde. Maar ik ben zeer blij met je reply !

Beyond : een plantenbak, tja, met van die uitgelebberde plantenrestanten, lijkt me wel wat, und mit Potgrund ! Ik ga dit eens bekijken.

Pascal : je weet wel, je PE onderdelen zitten op zo'n metalen raampje, een plat kadertje eigenlijk. Eduard heeft hierin als leuke bijkomstigheid zeskantige gaten en rondjes geperforeerd in diverse grootte, hiermee kan je aan de slag. Het is maar een noodoplossing, maar bij mij werkte het wel. Gewoon een stukje sprue verwarmen, er met het kopje op drukken, en via het principe van een extruder krijg je dan een boutje, nagelkop etc...die je gewoon van je afgekoelde sprue afsnijdt. Omslachtig, dat wel, maar zoals ik zei, het werkt.

VOLGENDE UPDATE : een eigen fabrikaat lantaarntje.

Wat heb ik gedaan ?
- een paar foto's van oude lantaarntjes bekeken,
- de spare parts doos erbij gehaald,
- bruikbare onderdelen losgesneden en lekker beginnen uitvogelen hoe ik't ging doen...

Ik beschrijf de herkomst van de onderdelen van boven naar onder :
- de ring om de lamp mee op te hangen : de wirecutter van een Willys jeep.
- de beugel :een koperdraadje.
- het topje op het deksel : een boutje van een M5 Prime Mover.
- het deksel zelf : bijgewerkte tankdop van een M3A1 Stuart.
- de glazen pot binnenin : een transparant stukje sprue.
- de pot onderaan : een bijgewerkte tankdop van een M4 Sherman.
- de bescherming rond de lamp : een metalen gaasje van Eduard.
- de bevestiging van de beugel : een stukje raam van Eduard.

Momenteel heb ik een foto van het lantaarntje zoals het in het diorama te zien zal zijn, het is nu geprimed. Later krijgt het nog een lekker verweerde uitstraling.

Foto :

170.jpg

Ik hou jullie commentaren tegoed jongens.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
:laugh: half de lantaarn bestaat uit onder delen van een engelse tank ben je zeker dat dit een frans dio = :laugh:

heel knap G maar 1 klein dingetje vergaten aan de lamp een molentje om het wiekje omhoog en omlaag te draaien. mischien heb je nog wel iets liggen van die stuart tank dat kan dienen :P
 
Hey Amazone, ik zou er nog een draaiknopje op kunnen zetten, maar da's niet echt nodig als je er een kaars in zou zetten. Het is zo'n model waarbij je de buitenkant kan optillen zodat je bij de glazen stolp kan, eventueel dus om een kaars aan te steken/te vervangen.

Als er al een knopje om de wiek te draaien op zou zitten, zou die onder de beschermkap kunnen zitten en dus niet echt zichtbaar (gaas).
Hier nog een fotoke die de grootte wat verduidelijkt :

171.jpg

Bedankt voor je snelle reactie !

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, ik vind het ook wel zeer mooi weer, maar toch zou het een aanvulling zijn om het toch te voorzien van een draaiknopje. Ik vind dit meer op een olie lamp lijken op de een of andere wijze. Daarbij kaarsen waren die tijd toch wel duurder in gebruik dan olie, dus of daar dan gebruik gemaakt zou worden voor de buiten verlichting met kaarsen. Dat is iets wat je je dan moet afvragen.


Let wel is positief bedoel. :laugh:
 
Hoi Rik, ik heb een onderdeeltje van een .30, dat supergoed als een draaiknopje zou kunnen fungeren, maar de vraag is : waar zou ik dit dan monteren ? Het mag toch niet te ver uit het centrum van de lamp zitten ? Kan iemand mij tonen op de foto (verduidelijkt met een pijltje oid.) waar ik het op de meest geloofwaardige manier kan monteren ?

Hierzo misschien ?

171-1.jpg

Bedankt Rik ! Laat maar horen he ! Groeten GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan