Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tomas : tx, het valt wel mee in het algemeen, maar dit stucwerk heeft me toch denk -en doe werk gekost om het zo te krijgen.

Beyond : ik zit er niet zo mee als het dan achteraf een verbetering blijft, dan zie ik het voorgaande gewoon als een oefening. Tx mate.

Amazone : je hebt gelijk wat die stenen aangaat, die moeten zeker nog intensief bekeken worden. Dit doe ik echter helemaal op het laatst, nu probeer ik eerst alles op dezelfde lijn te krijgen. Ook de gele vlakken moeten nog verder uitgewerkt worden met filters.
Ook volgen er nog aflopers onder de balken etc. Ik heb dus nog veel werk te gaan...
Tx voor het kritische oog en het meedenken.

Rik : speciaal voor u zal ik ervoor zorgen dat het volgende huisje gekrompen hout heeft, mét spleten tussen stuc en hout (lachen hoor).
Ik moet nog vele details toevoegen, zoals daar zijn : een zelfgeprutst lantaarntje, wat haken en ogen, ijzeren versterkingen op het hout, etc...dat zijn de dingen die ik echt leuk vind. Zo gaat het leven.

Koekie : tx, da's duidelijk genoeg...
 
Laatst bewerkt:
Klein updateje van de slagluiken die ik heb gemaakt naar dit voorbeeld :

5-2.jpg

Om de luiken te maken heb ik gebruik gemaakt van plastic card.
Er werden aparte planken gekerfd met een mes en houtnerf werd nagebootst door er eerst met een vijl overheen te krassen. Daarna heb ik middels het scalpel met snelle bewegingen nog meer en sprekender nerven gemaakt.
Om te eindigen heb ik er per luik drie latten op gelijmd, eveneens gesneden uit plastic card.

Na het plastic bewerken ziet het er zo uit :

152.jpg

Op het geveltje denk ik wel dat het goed staat :

151.jpg

Ondertussen heb ik de uiteinden van de planken wat minder prominent gemaakt.
De volgende stap is het verder aankleden met doken en ogen, haakjes...

...en dan weer even wat schilderen.

Tot later. Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Verbazend hoe gedetailleerd je werk is...

Komt er nog een luik aan het kleine venstertje?

Keep it up,
Beyond
 
Beyond : ik denk niet dat ik er een klein luikje voor zal maken. Wel twijfel ik voor het onderste raam, wat vind jij ?

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze luiken dan ook doortrekken naar de kleine vensters. Dan heb je eenheid. Een huis afsluiten doe je toch altijd helemaal. En niet deels. Vandaar dat ik vind dat deze er toch voor moeten komen.

Alleen vind ik de luiken die je nu gemaakt hebt toch te nieuw. Ik zou de luiken iets doorgezakt gemaakt hebben. Dat kun je op de foto ook zien.
 
Hey Rik, het kleine raampje is een vast, dat niet open kan. Het luik dichtdoen zou onmogelijk zijn. Ik ga er een gordijntje achter voorzien. Maar het onderste raam zal ik toch maar voorzien van luiken, je hebt gelijk wat die eenheid betreft. Wel zou ik willen proberen om er louvreluiken voor te maken. dit lijkt me een uitdaging, al die schuine lamellen. Wanneer de getoonde luiken van verf voorzien zullen zijn, zullen ze zeker heel krakkemikkig overkomen, de foto toont amper de nerven en de onvolmaaktheden.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
dit is t'eerste waar ik naar kijk telkens ik dit forum open
mijne mond valt telkens open van verbazing:ohmy::ohmy:
Het is een lust voor t'oog en de brains, om deze modelbouwtovenaar bezig te zien.:8:8
 
Hey GUnit,

even mijn gedacht,

... *het kleine raampje is een vast, dat niet open kan. Het luik dichtdoen zou onmogelijk zijn. Ik ga er een gordijntje achter voorzien. Maar het onderste raam zal ik toch maar voorzien van luiken, je hebt gelijk wat die eenheid betreft. **Wel zou ik willen proberen om er louvreluiken voor te maken. dit lijkt me een uitdaging, al die schuine lamellen. Wanneer de getoonde luiken van verf voorzien zullen zijn, zullen ze zeker heel krakkemikkig overkomen, de foto toont amper de nerven en de onvolmaaktheden.

GUnit.

*Zou het dan niet beter zijn om dit raampje uit één stuk glas te maken?

**Dit zou een verkeerde combinatie zijn:
-Onderaan werden volle luiken gebruikt, (tegen "indringers").
-Boven werden dan louvres gebruikt tegen de zon...
(Goed te zien op je ref.foto)

Onderaan zeker luiken hangen, dit is de eerste plaats waar dit zou gehangen worden ivm de veiligheid.....

Grtz,
Beyond
 
Hey GUnit,

even mijn gedacht,



*Zou het dan niet beter zijn om dit raampje uit één stuk glas te maken?

**Dit zou een verkeerde combinatie zijn:
-Onderaan werden volle luiken gebruikt, (tegen "indringers").
-Boven werden dan louvres gebruikt tegen de zon...
(Goed te zien op je ref.foto)

Onderaan zeker luiken hangen, dit is de eerste plaats waar dit zou gehangen worden ivm de veiligheid.....

Grtz,
Beyond

Hoi Beyond, kijk, zo komen we dus ergens ! Wel is het zo dat ik het kleine raampje zo ga laten, en het onderste zal voorzien van de "gepantserde" zoals degene die ik boven heb gemaakt. Ik wist niet eens dat die filosofie/logica van kracht was mbt de veiligheid van de bewoners. Houdt wel steek iig.

Weer wat bijgeleerd, ditmaal over luikjes, super toch ! Tx Beyond.

GUnit.
 
Graag gedaan hoor, als iedereen zo zijn steentje kan bijdragen... ;)

Zeg, ivm dat kleine raampje....
Al aan brandglas gedacht? (of hoe noemt dat?)
Je kent het wel, die donker- rood en groen gekleurde raampjes, in lood ingelegd....
.......lijkt mij een ideale plaats.....van een traphal misschien??
Een idee ?? ;)

Grtz,
Beyond
 
Beyond, ik speelde al langer met het idee om gekleurd glas toe te passen. Nadat ik geel, groen en rood had getest, bleek het geel het best in te passen in het geheel.
Wanneer het raam zelf verouderd was, heb ik het gele doorzichtige plastic ermee ingelijmd. Het glas heb ik enkele barsten gegeven.

Dit is het resultaat :
160.jpg

Nu wordt het grote raam boven aangepakt. Inmiddels heb ik een houten deur in de achtergrond van het raam verwerkt, zodat de illusie van een gang achter het raam ontstaat. Dit was nodig omdat het huisje niet diep genoeg is om er een kamer achter te simuleren. Gordijnen hangen, nog een beetje aankleden, het zit in mijn hoofd, nu nog proberen uit te voeren...

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Die laatste foto is geweldig Guy ^^ Het wordt steeds moeilijker om uw model van de 1/1 huisjes te onderscheiden.

Dit dio is toch nog vervoerbaar als het klaar is hé ? Lijkt me super om het eens in "real-live" te zien.

Groeten, Pascal
 
Het raampje komt heel goed uit, benieuwd hoe het totaalbeeld is/wordt... ;)
Die breuken zijn een mooi extra detail

Next update please... :P

Grtz,
Beyond
 
Bedankt mannen, dus ik kan met een gerust gemoed verder !

Volgende update is alweer een kleintje, ditmaal was het grote raam op de eerste etage aan de beurt. Na primen en acryl aanbrengen met de airbrush heb ik met een schildersmes verweerde houteffecten proberen te imiteren. Daarna werd met acrylwashes afgewerkt.
Bovenin heb ik een geel raamwerk geplaatst, onderaan links werd het raam van barsten voorzien, en er ontbreekt een stuk glas.
Om de tocht tegen te houden, werd er een reclamepaneel voor het gat in het raam geplaatst. Af en toe moet een mens eens iets anders proberen te verzinnen he...

Foto's :

Detail van het gebroken glas met reclamepaneel :
HPIM9488-800.jpg

Het totaalbeeld van de eerste etage :
HPIM9483-800.jpg

Het volgende wordt een vlaghouder onder het raam.

Ik hoop als vanouds dat jullie het leuk vinden.

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer prachtig uit ^^ Mooi detail dat reclame paneel, het is net zo'n emaille bord zoals sommige biermerken de dag van vandaag ook nog maken.
Ook de luiken zien er heel mooi uit.

>w :

Misschien een verhaal dat past bij dit dio. Mijn grootouders hadden tijdens WO II een hotel hier in Houthalen (4 huizen verder dan waar ik nu woon). Toen de duitse soldaten de aftocht bliezen hebben zij alles wat niet te zwaar was meegenomen. Eén soldaat heeft zelfs een gat in de versiering van de tapkraan geschoten !!!

Groeten, Pascal
 
G,

Nu zie ik toch een foutje bij de luiken. :wub:

Die handvatten, die heb je mooi gemaakt, maarrrrrr, je hebt de ramen niet gemaakt zodat deze open kunnen. Dus moet je de luiken bedienen vanuit buiten. En niet vanuit de binnenzijde van het huis. Dat omdat je raam niet open kan. Deze zouden dan naar binnen toe open gaan maar je hebt alleen een kozijn en dan glas. Dus dichte ramen en geen openslaande. Dan met dit handvat gaat het al niet lukken om ze te sluiten omdat deze dan tegen het houtwerk van de sponning aan komt. Maar ook zouden ze aan de achterkant moeten zitten.

Ook zie ik nog geen sluitingen voor de luiken, dit waren meestal een soort pennen die in de voeg van de steen zit verankerd met daaraan een draaiende staaf. Deze staan zou dan verticaal gedraaid moeten worden om het luik te bevrijden om weer dicht te kunnen. En horizontaal om het luik open te houden.

Denk eens aan wind. Dan gaan de luiken slaan nu. :D

Verder dat bord, helemaal geweldig. Is dit geprint? Verkleind om maar te schrijven, en hoe kwam je dan aan de juiste maat?
 
Hoi Rik, bedankt voor je snelle reactie !

Over de ramen, deze zouden in principe wel open kunnen hoor :

Ik hoop dat ik met de volgende foto duidelijkheid verschaf.

Het bovenste deel is vast en dus niet beweegbaar (geel glas). Hier zit het glas dus vlak achter de kruisverdeling.

De twee onderste delen van het kruis daarentegen, zijn voorzien van aparte ramen (zie extra reliëf gemaakt met plastic latjes). Het glas zit hier dus niet vlak achter de kruisverdeling maar gevat in aparte raampjes, die langs binnen te openen zouden zijn. Natuurlijk, ik ben geen timmerman...dus vergeef me als ik nog meer had moeten detailleren.

Ik ga onderaan het kruis wel nog iets naar onder verlengen, een mm ongeveer.

152.jpg

Het is zo, het zou een kanjer van een fout zijn geweest om ingeval vaste ramen de slagluiken te hangen. Ik zie niemand een ladder opgaan om elke avond op de eerste etage z'n luiken te sluiten.

Natuurlijk is het wel zo dat ik de pennen om de slagluiken mee tegen de muur te houden, nog moet maken en aanbrengen, dus ze gaan niet blijven klapperen in de wind.
Enkele schuifslotjes komen er ook nog op (die kleine krengen had ik dus echt over het hoofd gezien ! Zeer goeie opmerking Rik, tx. mate !).

Dat alles moet dus in orde komen, anders klopt inderdaad het plaatje niet echt.

Over de handvatjes om de luiken mee te sluiten, tja, ik hoop maar dat die dan nipt naast de verticale verdeling vallen, want ik wilde dit leuke extraatje van een referentiefoto niet terzijde laten liggen.
Later toegevoegd : werd getest, ze zitten er rakelings naast (gelukkig maar !).

Morgen dus eerste werk : luikpennen maken tegen de muur, en schuifslotjes op de luiken om ze van binnenuit te vergrendelen.

Het bord komt van een afbeelding, werd verkleind en afgeprint op fotopapier, op een grootte die voor dit gebruik in aanmerking kwam (op het gevoel dus).

Vriendelijke groeten en tot later ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
:D tog vind ik dat de handvatjes goed staan. omdat je zit op de eerste verdieping en als de luiken dicht moeten moet men door het venster gaan hangen. dan kan men makkelijk naar het handvat grijpen om ze dicht te doen.

het pennetje in de muur heeft rik wel gelijk in.

het kunnen ook vaste slagluiken zijn die alleen maar voor de sier dienen en dus in het echt ook niet open gaan.

tog weer knap gedaan gunit bouw zo verder je verrast me telkens weer en dat heb ik graag. :laugh:
 
Hallo jongens, ondertussen heb ik niet stilgezeten wat het raam boven betreft.

Eerst heb ik nog extra referenties opgezocht, om zeker te zijn van mijn zaak. Mijn conclusie is nu dat eigenlijk alles kan, te gek om op te noemen ...slagluiken die als het ware een hele geschiedenis vertellen. De meest uiteenlopende grendels, haken, grepen, sloten, én dit alles soms op één zo'n luikje ! Ik kan er dus gerust in zijn, gelukkig maar (van zo'n dingen kan ik wakker liggen, erg !).

Terug over naar mijn luiken :
- het hout ervan werd nog extra aangepakt, maar ik wil dit nog verder uitwerken.
- ipv. kleine putjes om de spijkers te simuleren, ga ik echte kopjes proberen te maken (hoe heb ik durven denken dat dit wel genoeg was zo ??? Putjes houden geen planken tegen mekaar !).
- de bestaande grepen heb ik verder uitgewerkt met verf.
- gesteld dat de dame des huizes niet bij de grepen kon (een uit de kluiten gewassen echtgenoot wel natuurlijk), heb ik voor madame trekijzers voorzien (hiervan werd mij een foto opgestuurd door een collega-bouwer, veel dank !), die het voor haar gemakkelijk maakten om de luiken te sluiten zonder dat haar boezem over de vensterbank flapperde).
- ik heb de luiken windvrij op de muur zitten, geen geklapper meer !
- vensterglas werd wat 'geweatherd'.

Ik ga morgen een leuk sluitsysteem maken met haakje/oogje. En uitwerken de boel, tot het helemaal goed zit. Ik heb veel zin om die nagelkopjes te maken !

Een paar foto's :

HPIM9533-800.jpg

HPIM9550-800.jpg

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
:ohmy:

Super gewoon :O, prachtige detaillering 8)



:ohmy:


Grtz,
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan