Hoofdsponsor

1/35 D9R Armored bulldozer in scene Golan hights 1/35 [DONE]

Dank jullie allemaal voor de reacties. De kit van het bijbehorende huis is deels styreen en deels thermo vorm. Dat wil zeggen dat de grote wand delen zijn diep getrokken uit een groot warm kunststof vel. Geeft een gemak in de productie met grote delen en mooie details zijn mogelijk. Ik stond ook te kijken naar het grote aantal onderdelen in de kit van het huis. En het lijkt mij ook niet direct een kit wat je zo even gaat doen. later als de D9R en het huis gemonteerd zijn komt alles op een grote bodemplaat met erg veel scratchwerk zoals het hoort bij een diorama. Wel zonder figuren zoals ik altijd doe. Ik trek wel wat maanden uit voor dit project omdat alleen al de twee kits veel onderdelen bevatten maar ook om de omgeving mooi passend en realistisch te maken. Lijkt mij een mooi project voor te doen.
 
deze kit heeft me op de beurzen ook al vaak staan roepen maar voorlopig aan de verleiding kunnen weerstaan. vind het zo'n lelijk voertuig dat het me dan weer aanspreekt. ik zet dus met veel plezier er nog een stoel bij als er nog plaats is en hoop te kunnen leren voor als ik toch plooi en deze mee naar huis breng.

heb wel zo'n vermoeden dat ie niet op de schouw gaat passen...
 
deze kit heeft me op de beurzen ook al vaak staan roepen maar voorlopig aan de verleiding kunnen weerstaan. vind het zo'n lelijk voertuig dat het me dan weer aanspreekt. ik zet dus met veel plezier er nog een stoel bij als er nog plaats is en hoop te kunnen leren voor als ik toch plooi en deze mee naar huis breng.

heb wel zo'n vermoeden dat ie niet op de schouw gaat passen...

Het is een prachtige kit met veel onderdelen. Ik vind het een moord voertuig mede omdat hij zoveel power heeft en uitstraalt.
Past wellicht niet op de schouw......
 
Ik zit hier ook al mee te genieten ;)

Dit filmpje toont duidelijk hoe deze huisjes gebouwd kunnen worden..
 
Hey,

Veel werk zo te zien, allez, we zetten ons erbij en volgen in stilte.....;)
 
De " Ripper " oftewel vrij vertaald het torn mes/ploeg gedeelte is rijkelijk gedetailleerd en laat zich met veel plezier monteren. Goede pasvorm en een indrukwekkend stuk gereedschap. Hier wil je geen ruzie mee hebben. Dit ploegt echt wel harde en droge grond om alsof het niets voorsteld. Dit als voor verwarmend onderdeel voor de rest van de constructie belooft heel wat. Plaatjes laten het onderdeel nu gemonteerd zien in de primer gespoten en wachtend op verdere afwerking.

attachment.jpg

Het leuke erbij is dat het lijkt alsof er lasnaden zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Indrukwekkend wat je ons weer voorschotelt.
Zet ook weer een stoeltje bij maar wel op de tweede rij omdat ik hier toch geen kaas van heb gegeten.
Maar kan wel enorm genieten van jou werk.

Fred
 
De kit zit boordevol details, dat is altijd meegenomen, zeker voor de latere schilderwerken. Meng doet hier echt wel een serieuze effort om een realistisch uitziend model neer te zetten. Was hun eerste kit niet dat Duitse ding om te ontmijnen ? Daarmee schoten ze nog serieuze kemels, maar sindsdien is het altijd beter geworden.
 
Alvast een knappe start ... VEEL plezier verder, zullen we goed opvolgen ;)
 
Dank jullie jongens. Meng maakt inderdaad goede kits althans ik ben er erg tevreden mee en zeker de details en de pasvormen in de kits. Welke de eerste kit was weet ik niet helaas.
 
Mooie details hier moet het gaan geloven dat Meng zijn best is aan het doen we volgen mee😉
 
De samenstelling van de hydraulische cilinders voor het neerlaten van het ploegmes en het onder een hoek kunnen plaatsen van het ploegmes. Dit geeft de machinist de mogelijkheid om het mes in de grond te laten zakken. Dit is ruig werk want zelfs kurkdroge grond wordt met het brute geweld van dit mes opengespleten. En mede doordat de machinist ook de mogelijkheid heeft om het mes onder een hoek te zetten kan hij de diepte hiermee bepalen.

In ons model hiervan zijn de cilinders beweegbaar geplaatst in het chassis en kan het mes dus net zoals het origineel zakken en kantelen gaan. Dit is wel een werkje wat wat inzet vereist om ervoor te zorgen dat de cilinders straks op het model goed en soepel kunnen bewegen. Als ze strak bewegen of zelfs erg zwaar bewegen zullen de inwendige zuigers in de cilinders eraf breken gaan uiteindelijk. En dat willen we uiteraard niet!.

Meng heeft de zuigerstangen in de kit bijgevoegd in metaal. Dit geeft een realistisch uiterlijk eraan maar ook de nodige stevigheid. Aan de linkerkant zien we de zuiger zitten welke in de cilinder komt. En aan de rechterzijde het bevestigings oog. Waar Meng ook aan heeft gedacht is om de zuigerstangen daar waar het bevestigings oog komt de topzijde inwendig rond te maken. Hierdoor past het oog perfect in de zuigerstang zoals erboven is getekend in rood en geel.


attachment.jpg

In onderstaande foto zien we de twee kleinere zuigerstangen voor de hoek plaatsing en de twee grotere zuigerstangen voor het op en neerhalen van het ploegmes.

attachment.jpg

Tijdens de samenstelling van de cilinders heb ik ervoor gekozen om alles goed soepel te kunnen laten bewegen door er dunne olie in de cilinders aan toe te voegen. Dit is geen verplichting uiteraard. Ik doe er niet veel olie bij maar genoeg om alles soepel te houden en ook mede te voorkomen dat eventuele lijm in de cilinders de zuigers vast lijmen. Immers lijm hecht niet op olie dus twee vliegen in een klap!.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En in de binnenzijde van de cilinders zitten aanspuitingen. Deze moeten eerst verwijderd worden voor dat de zuigers kunnen worden geplaatst. Anders loopt alles meteen vast!.

attachment.jpg



Eenmaal goed samengevoegd ziet het er dan zo uit..

attachment.jpg

Nadat ze goed zijn uitgehard de buitenzijde ontvetten met alcohol zoals spiritus bijvoorbeeld omdat de verf/paint later er niet op gaat hechten. Erg belangrijk!.


attachment.jpg

Voorzien van de lak en de eerste weathering zien ze er dan zo uit. Klaar voor de montage op het chassis..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ze zijn hier prima beweegbaar...
 
De montage van de hydraulische cilinders aan het frame van het ploegmes. Dit was ook weer leuk om te doen omdat de pasvorm goed is. Het leuke ervan is dat het allemaal beweegbaar is. Dus het ploegmes kan naar achteren en naar voren bewegen en het frame ervan kan op en neer bewegen waarbij de cilinders in en uit gaan. Perfect om te zien.

Ik heb de eerste weathering aangebracht omdat er later als de onderdelen eromheen worden gemonteerd niet goed meer is bij te komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De twee onderste cilinders zijn gemonteerd en beweegbaar. Deze zijn bedoeld om het frame op en neer te bewegen.


attachment.jpg

De twee bovenste cilinders gemonteerd. Bedoeld om het ploegmes naar achteren en naar voren te bewegen.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Montage van afdekplaten voor de draaipunten.

attachment.jpg

En ook hier de eerste weathering erop.

attachment.jpg
 
Wat ik mij afvraag is of ik er nog schaduw werking op zou moeten gaan maken. Dus met zwart details accentueren. Wat vinden jullie?.
 
Misschien eens opzoeken of er geen bouten en/of moeren in het rood geschilderd zijn op de 1/1 versie.
Dit is iets wat het IDF wel vaker doet op hun materiaal...

Schaduwen kan je wel, maar zwart zou ik persoonlijk niet gaan gebruiken :nowink:
Neem dan beter een donkerder groen of eventueel grijs...
 
Misschien eens opzoeken of er geen bouten en/of moeren in het rood geschilderd zijn op de 1/1 versie.
Dit is iets wat het IDF wel vaker doet op hun materiaal...

Schaduwen kan je wel, maar zwart zou ik persoonlijk niet gaan gebruiken :nowink:
Neem dan beter een donkerder groen of eventueel grijs...

Oke grijs zou dan mijn voorkeur kunnen zijn. Bedankt voor de tips. En inderdaad zijn er er delen die rood worden geschilderd bij het origineel. Zal het gaan aanbrengen.
 
Ziet er goed. Het mes zou ik nog een blinkend metalen uiterlijk geven aan de voorkant, eventueel met vliegroest, die overgaat in verf.

In verband met rode bouten enz... Daar zat geen lijn in, enkel de goesting van de bemanning en sommigen schilderden exuberante dan anderen. Van boutkoppen tot trekogen tot....

Voor washes enz kan je donkerbruin zoals burnt umber enz om schaduwen te leggen rond de details.
 
Ziet er goed. Het mes zou ik nog een blinkend metalen uiterlijk geven aan de voorkant, eventueel met vliegroest, die overgaat in verf.

In verband met rode bouten enz... Daar zat geen lijn in, enkel de goesting van de bemanning en sommigen schilderden exuberante dan anderen. Van boutkoppen tot trekogen tot....

Voor washes enz kan je donkerbruin zoals burnt umber enz om schaduwen te leggen rond de details.

Ik heb een foto waarin goed is te zien welke plekken/onderdelen rood zouden moeten worden. Ik zal de foto volgen.En het zou dus best mogelijk kunnen zijn dat de ene daar juist rood is terwijl de andere op andere plaatsen rood hebben. Mjah...zal dus niet zoveel uitmaken waar of welke plekken. Het mes moet ik inderdaad nog weatheren. ik wil ook nog zeer spaarzaam wat olie rond de aansluit nippels aanbrengen. Dit natuurlijk uiterst weinig en voorzichtig. Ik zie dit ook terug in verschillende draaipunten. Er komen later nog olie leidingen op aangesloten.
 
In het na-oorlogse Belgisch leger was het ook dikwijls zo dat bepaalde bouten geverfd werden maar dit had wel als doel om deze te doen opmerken als "blijf er af bouten".
Voorbeeld: de jeeps uitgerust met battle rim velgen hadden 2 sets bouten, 1 set om het wiel er af te halen en een andere om je toe te laten de band te vervangen zonder het volledige wiel er af te halen. Dit kon doordat de velg bestond uit 2 helften.
Onervaren bestuurders die niet goed wisten welke bouten voor wat dienden werden er hierdoor opmerkzaam op gemaakt.

Het zou dus wel eens kunnen dat ook bij die bulls die regel van toepassing is, zoiets van: bij gewoon onderhoud blijf je van die bouten af.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan