Hoofdsponsor

1/72 D-day Dio 1/72; Atlantic wall, D-day minus 1 [wip]

Ken zelf niet zoveel van airbrushen, maar die missers, misschien de druk te hoog?
Of je spuit van te dicht bij en anders een combinatie van de twee.
Maar die uitlopers duiden toch op een van deze redenen.

Grtz Erik.

P.S. het resultaat ziet er goed uit, vooral in deze brailleschaal.
 
Een bolletjes camo in 3 kleuren op schaal 1/72 :O :O Heel gedurfd.

Ik vind dat het er prachtig uitziet, de vele kleine details komen (nu al) heel mooi tevoorschijn. Puik werk Beyond Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
Het getuigt van zwaar, heel zwaar lef, om de allereerste airbrush ervaring uit te voeren op een 1/72 schaalmodel !!! Tweede positief punt, het is je ook nog eens goed vergaan ook, die paar missertjes kunnen gemakkelijk bijgewerkt worden mits even geduldig en planmatig te werken.

Dit is 1/72 ! De puntjes die je ziet op de foto, staan dus allemaal op dit kleine autootje, dit wetende : respect mate !

De mislukte spots zijn te wijten aan het feit dat je verf te dun was tov. je luchtdruk, maw. de luchtstroom blies de natte verf in spinnetjes naar buiten.
Oplossing : op een testplastic plaatje vooraf proberen of de verhouding verf/lucht goed zit, rekening houdende met de verfdikte (viscositeit). Een verf met iets meer body zal minder snel gaan spinnen op je drager, en met een subtiele verlaging van de luchtdruk zal je ook geen verf gaan wegduwen.

Hopelijk kan je jezelf terugvinden in de uitleg mate ! GUnit.
 
Bedankt voor de comments makkers, ik kan wel iets doen met de uitleg die ik gekregen heb :)
En ja, wellicht was de verf te dun, is nog een beetje zoeken :wacko:

Even >w,

Daar ik verf over had in de AB, heb ik deze oude modellen nog een nieuw kleurtje gegeven...

D-daydio034-kopie.jpg

Allemaal 1/72 ;)

Grtz,
Beyond
 
Heel mooi op deze schaal, Beyond.

En zoals eerder aangegeven door Gunit
De mislukte spots zijn te wijten aan het feit dat je verf te dun was tov. je luchtdruk, maw. de luchtstroom blies de natte verf in spinnetjes naar buiten.
Daar ben ik het helemaal mee eens. In het begin is het zaak om de juiste verdunning te vinden voor je verf. Maak er je niet te druk over, het is slechts door te oefenen dat het verbeterd en uiteindelijk lukt.
 
Jawadde, als eerste poging kan dit wel tellen en op die schaal :O Met al die macro foto's vergeet je weleens hoe klein dit allemaal is, dan krijg je zo'n foto met een verfpotje erbij en valt je kin op de grond :laugh:
 
Ho mannekes, even wat ophelderen : wij hebben vorige zondag Beyond in "real live" gezien, en hij is minstens 2,5 M groot en zijn handen zijn kolenschoppen van 80 centimeter. Dus de Opel is véééél groter dan jullie denken hoor :laugh: :laugh:

Grapje, ook die tanks op schaal 1/72 zien er heel mooi uit. Volgens mij zijt ge een natuurtalent met de airbrush ^^

Groeten, Pascal
 
Hey Beyond, :)

blijven oefenen man dat komt goed, misschien uwen luchtdruk iets te hoog gezet, ik spuit meestal op een druk van ongeveer 0,8 bar. De regelaar staat bij mij op 1 bar, maar rekening houdende met de rrukval tijdens het spuiten komt ge op 0,8 uit. Da's voor mij ideaal. Hopelijk hebt ge er iets aan. :unsure:
 
Swaken,
bedankt voor de tip ;)
Zelf heb ik mijn druk op 2 á 2,5 gezet...
Heb ergens gelezen dat deze als "goed zijnde" werden aanbevolen.. ???
Heb er dan wel een beetje mee gespeeld/geprobeerd... iets meer, dan iets minder,...
Zal dus nog veel moeten oefenen...
Ben wel erg blij met de airbrush, nooit gedacht dat het zo leuk zou zijn, en het resultaat is toch ook wel helemaal anders als met de borstel geschilderd...
Het verschil met de andere airbrush (een Badger 150) is ook heel groot.
Heb deze vroeger eens geprobeerd, maar dan met druk uit een spuitbus (Niet aan te raden..),maar dit viel grandioos tegen, waardoor ik mijn interesse in de AB verloren had.
Nu met een compressor en een betere AB ben ik op slag verliefd geworden op deze manier van schilderen...
Zoals te zien aan mijn oude modellen... Alle oude "rommel" moet er nu aan geloven om als test-object te fungeren :laugh::laugh::laugh:

Nu, het zal wel een samenvatting van alle vermelde mogelijkheden zijn die mij die foutjes hebben opgeleverd, maar al bij al ben ik zeer tevreden met het resultaat ;)

Volgende keer beter :)

Blijf gerust tips geven hé mannen, ik kan er maar uit leren :nowink:

Grtz,
Beyond
 
Dit is genieten Beyond! 1/72 en dan zoveel detail aan kunnen/durven brengen... daar heb ik echt grote bewondering voor Applaus

p.s. ik heb ook vaak de druk van de AB op 2-2,5 staan dus van de tip van Swaken heb ik ook weer wat opgestoken.
 
Ja, Turner, ik leer hier ook veel bij :)
Soms is het wat zoekwerk..., maar het is altijd leuk als er iemand is die je vlugger op weg helpt en zo de zoektocht sneller laat evolueren.
Wat nog beter is is dat er meerdere mensen iets aan hebben, dat maakt deze topic leerrijk, en mij gelukkig :).

Verder heb ik nog een toevoeging ipv een update :8
De meesten onder jullie zullen er waarschijnlijk niet veel aan hebben, maar ik was het vergeten te melden :wacko:
Het gaat over het afschermen van de ramen met Maskol.
Ik was er al wat weigerachtig over, daar de beschrijving zegt dat je dit product niet langer dan max 3 dagen op je model mag laten...
Ook GUnit gaf mij de tip om dit niet te lang er op te laten voor de chemische reactie.

Mijn "oplossing" is dan als volgt:
Eerst heb ik 3M Transpore tape gebruikt om op de raampjes te kleven (dit is tape met kleine gaatjes erin en wordt gebruikt voor compressen vast te maken en is makkelijk te scheuren)
Daarna heb ik Maskol erbovenop gedaan om die kleine gaatjes te stoppen en om de randen mooi verfdicht te maken.
't Is een hele uitleg voor iets simpels :wacko:
Hier enkele foto's als voorbeeld:

001-9.jpg

002-6.jpg

003-7.jpg

004-4.jpg

Straks nog een echte (kleine) update ;)

Grtz,
Beyond
 
Hier dan de update ^^

Niet veel hoor, gewoon enkele kleine details een laagje verf gegeven :P

006-7.jpg

008-7.jpg

009-3.jpg

017-2.jpg

014-1.jpg

En aangezien ik geen decals vind die kunnen dienen voor dit model, dan maar getracht om ze te schilderen :O

010-4.jpg

012-2.jpg

021-1.jpg

Amai, wat ziet het er slecht uit op deze foto's :tongue:
In het echt valt het nog mee... Tenzij je met je ogen kan inzoemen :P

Zo, dat was het dan momenteel :D

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Beyond,

heb je geen mogelijkheid om decals te maken op een computer en ze te af te drukken op een velletje decalpapier?
 
Beyond,

heb je geen mogelijkheid om decals te maken op een computer en ze te af te drukken op een velletje decalpapier?

Om eerlijk te zijn, ik heb hier enorm veel vellen decalpapier liggen om op te printen :huh:
Maar er zijn enkele redenen waarom ik het niet doe (kan..)
1* De decals moeten heel erg klein en fijn uitgeprint worden
2* Ik heb geen laserprinter tot mijn beschikking
3* Ik heb het nog nooit geprobeerd...
4* De printer doet de laatste tijd een beetje raar (slechte printkwaliteit)
5* Onze printer heeft geen witte inkt...

Om deze te laten printen is het een beetje te laat vermoed ik, en het zou ook duur uitkomen denk ik??
Vandaar de beslissing om te schilderen...
Maar ik vind het behoorlijk gelukt hoor, al zeg ik het zelf :$, en er is een grote kans dat ik het nog een beetje zal proberen bij te werken....

Grtz,
Beyond
 
Beyond,

Ik heb een kleurenlaser bij mij thuis. Mocht je willen kan ik gerust enkele decals voor je drukken, indien je me voorziet van decal en uiteraard wat erop moet gedrukt worden.
Helaas vertrek ik eind deze week tot eind deze maand naar een andere locatie waar ik deze printer niet ter beschikking heb.

Indien nodig, pb me maar, dan kunnen we telefoonnummers uitwisselen.

En wat die kosten betreft, ik druk dat wel gratis voor je. Wat kost mij dat beetje toner?
 
Beyond,

Ik heb een kleurenlaser bij mij thuis. Mocht je willen kan ik gerust enkele decals voor je drukken, indien je me voorziet van decal en uiteraard wat erop moet gedrukt worden.

Bedankt ExSerCo voor het aanbod :)
Er is echter nog een puntje dat ik vergeten te vermelden heb....
Ik ben niet zo goed in het computeren, en weet niet hoe ik tekeningen moet op schaal maken :(
Dit zijn echter de decals die ik zou nodig hebben:

D-DaycamoWWPOpelblitzindetail03-kop.jpg

Het zijn de witte markeringen...
Laat anders eens weten of je hier iets mee kan aanvangen, of hoe ik dit kan printklaar maken (liefst in het simpel nederlands..., anders kan ik er niets mee...)

Grtz,
Beyond
 
Wat je eerst en vooral moet weten is dat een laserprinter GEEN wit kan printen. Dus zou je moeten gaan voor een alternatief, misschien een heel licht grijs?

Indien je eventueel een tekening kan bezorgen van de "getekende" objecten, dan kunnen die worden gescanned en afgedrukt.
De tekst mag geen probleem vormen.
Het enige wat je dan nog moet meegeven zijn de afmetingen waarop je de zaken moet gedrukt hebben.
 
Beyond, Dominiek,
Decalpapier is ook als wit vel te krijgen en dus niet alleen transperant. Wellicht is dat een oplossing.
 
Dat is iets wat ik niet wist, Turner...... bedankt
 
Dat ziet er goed uit.

Die tekens zou ik toch anders aangebracht hebben, met kwast dat wel.

Maar heel sterk verdund met water en dan natuurlijk wel acryl verf. Bij andere verf natuurlijk de juiste oplosmiddelen. Dan kun je daarna dit bijwerken door de delen die je niet zo mooi vind met de naastgelegen kleur lichtjes over te schilderen. Dan krijg je zo een strakke lijn. Stukje bij beetje. Dan een punt penseel gebruiken van marterhaar en de 000 als dikte. Je kunt dit nu natuurlijk nog alijd bijwerken met een kwastje en verdunde verf van de juiste ondergrond kleur. En dan nog even een filter/wasch aanbrengen over het wit heen. Dan valt het wat minder op. Kijk maar eens op het origineel. Dit wit is dun gespoten en is dus niet zo heel erg hard van kleur.

Komt zeker goed dan. Verder weer heel erg geslaagd hoor.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan