Hoofdsponsor

1/24 Citroën Fourgon Type H [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.323
De Citroën H Van, Citroën HY of Citroën Type H - zoals de oorspronkelijke Franse benaming luidt - is een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982.

Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.

De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigszins gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.

Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving). Het voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd. Verder heeft de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbreekt.

De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pick-up, paardentransportwagen etc.

In België was de HY favoriet als rijdend frietkot en in Nederland was de HY onder meer te zien in Sesamstraat.

Tussen 1963 en 1970 werd de HY ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. De productie lag op zo'n 400 auto's per jaar.


Vandaag toch maar dit kitje erbij gepakt omdat niemand hem durf/wil bouwen omdat hij zo lelijk is :)
Mijn eerste indruk over de kwaliteit van de kit is goed netjes gegoten en de pasvorm zover ik er ik er al iets aan heb gedaan is Tamiya kwaliteit maar dat kan nog veranderen als de bouw wat verder is. Wat ik wel minder vind zijn de aanhechtings punten waar het onderdeel aan het gietraam zit deze zijn iets te groot naar mijn mening. De afwerking van dit model zal in de trend zijn van een barnfind omdat hij de plaats gaat innemen van de VW T1 transporter op een diorama, ik heb er nog een liggen en die zal iets anders gebouwd worden :)

De doos en zijn inhoud,

535b3dfa794ffa25f3ed37bdd845fb7e.jpg

Gelukkig zit aan de binnenzijde van het deksel instructies hoe je een model in elkaar moet zetten en dat scheelt weer prutsen :)
fa8d01062437a677d75c91fa95919fc9.jpg

Iemand enig idee welke verf Heller gebruikt???
3f4fe957f151ad9f6fdcecd5e0b0e420.jpg

247765cbe6c28d0d83a2dcf0e38beeb1.jpg

f6998afaed409385ae02ca4515c6f3c8.jpg

24b934ec9e6d2ae15136efaee6a16f18.jpg

c4be838c0bf57bbaee6ed7ab3c873a2d.jpg

Zelfs de binnenzijde is goed gedetailleerd.
17e12741029c3eea7d6095db5369ae2e.jpg

7d9510ea5bd1ebbbfc76678419a770c7.jpg

Leuk die transparante onderdelen :8 Op de foto zie je twee motorkappen en ramen dit is voor of een model uit 1957 of 1964 te bouwen
9b485238eb286ddb75b83c32b7fa9f81.jpg


Het werk wat ik er tot nu toe aan heb gedaan. Voorwielophanging en motorblok (zie nog een naad die wat schuurpapier kan gebruiken :) )
f6a635573e46ea27377b2225169342f8.jpg

cc2392a0f87ba5972a951c55409ecbf1.jpg

dde116f4b55e3496986beae3ed7e559e.jpg

d1235c46929d802ed826952f77039bda.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig pure nostalgie , ik heb de doos al een paar x vastgehad telkens weer terug gelegd
knap ik volg met volle goesting
Marc
 
Heh wil lukken,heb die onlangs ook gekocht Ron,ik zou zeggen veel genot en plezier met deze pracht kit.
 
Ziet er een mooie en toch wel redelijk uitgebreide kit uit met 138 stuks, Heller maakt gebruik van Acryl verfjes. Zelf ook erg geinteresseerd zijnde in het verouderen van modellen ga ik je topic met veel interesse volgen. Veel succes met de bouw.
Stef
 
In al zijn lelijkheid een prachtig model :P

Heller heeft zijn eigen gamma aan verf
 
Thanks mannen :)

Bedankt voor de URL Beyond nu kom ik er wel uit welke kleuren ze bedoelen.

Doomwad moedig hoor :) maar misschien in de toekomst een duo build als er tijd is?
 
zeer mooi model.
Spreekt mij ook wel aan, deze oude Frans :D

Hoewel ik meer een zwak heb voor z'n landgenoot, de Peugeot D3a
Peugeot-d3a-8.jpg



Veel succes ;)
 
Ron dat lijkt mij zelfs een heel goed idee,doen we ok ;) kies gerust wanneer,ik doe mee man.
 
hier reed en paar jaar geleden nog een traiteur mee rond en is prachtmodel succes ik volg in alle stilte.
 
Veel succes Ron , met dit leuke karretje :)
 
Ik vind die heel oude Franse auto's altijd wel iets gehad hebben. En jouw magie kennende moet dit wel iets heel erg lekkers worden Ron! ^^

Cheers
 
Mooi ontwerp he :)
Stil nou :)

Jordic die Peugeot is ook een mooi model misschien breng Heller die ook ooit eens in model vorm uit.

Pascal, Wouter, Bart bedankt voor het volgen.

Doomwad ik neem wel contact met je op als het zover is.
 
Ik vind dit voertuig wel iets hebben ja. Door de vormen zie ik al meteen een hoop mogelijkheden voor verwering en zo.
 
Weer zo een voertuig waar je echt alle kanten mee op kan.
Naar het schijnt is de kit heel goed qua fitting en het mooie aan Heller is, dat deze kitjes ook nog eens spotgoedkoop zijn.
Zal er ook eens eentje in huis moeten halen om naar een rally service wagen om te bouwen denk ik. :p

Veel plezier er mee.
 
Vind dit een heel speciaal model.Zijn lelijkheid maakt hem mooi.Ik blijf zeker volgen.
Marc S
 
Rocknrolla inderdaad tot nu toe val alles zo in elkaar op de foto`s is nog geen drupje lijm gebruikt buiten de twee motorblok helften.


Vandaag nog even verder gewerkt en ben een tegen een foutje aangelopen in de instructies :) voor de rest nog steeds geen verrassingen wat de pasvorm betreft.

1bdb15178ee91650701a4b0f29f125f9.jpg

Hier alles los in elkaar gezet, de bougiekabels blijven uiteraard niet zo was alleen om te proberen of hij wilde starten :)
Wat mij opviel was dat de motor toch wel vrij kaal is uitgevoerd als je de foto`s van de echte motor ziet maar ach als alles op zijn plek ziet zie je er niets meer van terug.
e7ec250da011ea4d3755f1aa48705b76.jpg

33b3a3a2b733fad98b13ffa34e195353.jpg

447ecfb0174bb769d3622b7b62723efc.jpg

Omdat ik het niet kon laten heb ik besloten om er een wiel af te laten dus heb ik 5 stukjes staaf erin gelijmd om het schroefdraad weer te geven, ze moeten nog ingekort worden.
De aandrijfstangen kon ik gelukkig op hun stukje spreu laten zitten om straks na de afwerking niet hoef te puzzelen wat links en rechts is.
4e3bd78e3e6c375a0e0326d9db921305.jpg

De fout in de instructies.
840e207aa27c18611bc110de26b2a79a.jpg
 
Ron een hele mooie kit ....en in uw handen gaat dit zeker een pareltje worden ..en zoals hier al gezegd is wat een Nostalgie ..succes man :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan