Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi.. heel mooi... liggen die houten balken in een gesloten bak onderaan eigenlijk?
 
Silenoz, nee geen gesloten bak, de balken liggen in realiteit in een constructie met L-profielen, tenminste zo heb ik het begrepen. De onderkant van mijn model doet verkeerdelijk vermoeden dat het hier om een gesloten bak gaat. Niet iets waarover ik me druk gemaakt heb overigens, je ziet er toch niets van.
Bedankt Silenoz.

Kev, bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Update van de houten balken.

Ik ben begonnen met het maskeren van de randen met gele maskeertape, die kleeft super zonder lijmresten na het verwijderen en met vlijmscherpe randen als resultaat. De basiskleur die ik semi transparant opbracht met de airbrush, bestond uit Tamiya Black + Red brown en werd goed verdund met Tamiya Laquer thinner (laat zich fantastisch spuiten, beter nog dan de gewone verdunner !). De onderliggende grijstonen van een eerdere update werden zo benut om wat tonale variatie te verkrijgen.

Hier de kleuren die ik vervolgens mengde, dit telkens met de basiskleur (Black + Red Brown), om een zekere harmonie te bekomen, want uiteindelijk is het allemaal dezelfde houtsoort op zo'n treinwagen.
28_zpsmvbetgii.jpg

Ik maskeerde elke plank afzonderlijk met paarse maskeertape (kleeft zachter en trekt nooit verf weg !) en dit enkele malen, om een uitzicht te beogen van waaruit ik verder kan met mijn olieverf, want de grote lol van het schilderen moet nog beginnen.
27_zpscmerkmax.jpg

Het kwam er uiteindelijk zo uit te zien.
29_zpsj50fsb5c.jpg

Omdat ik werkte met overwegend matte kleuren, waren deze min of meer vaag, dit loste ik op met Clear, welk de acrylverf zal beschermen tegen de volgende handelingen met olieverf. Clear brengt de kleuren nu naar boven.
32_zpsqoymetc6.jpg

De wagen zoals hij er tot morgen bijstaat, dan begin ik met de olieverf en de fijne penselen te werken.
31_zpsfuvhyfhb.jpg

Groeten ! Gunit.
 
GUnit wat bedoel je met Clear? Bedoel je de parketreiniger (Klear) of de clear van Tamiya? Of iets anders?

Mooi tussenresultaat weer.
 
Roy, sorry voor de onduidelijkheid, het gaat om Tamiya Clear.
 
Hele mooie houtkleur.
Maar is hij niet erg donker voor een wagen die dagenlang in de Franse zon staat?

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter, ik werk van donker naar licht, dit lichter maken doe ik voornamelijk met olievertechnieken die eraan komen. Ook de stofpigmenten zullen hun invloed hebben op het eindresultaat.
 
Knappe vorderingen Guy, mooi om te zien hoe de plankjes één voor één tot leven komen.
 
Ik volg verder,

De houten balken of planken, liggen Dwars op de rijrichting, als een dwarsligger onder de rails. Omdat, de last op je wagen, geen invloed mag hebben op de stalen balken. Als de planken in rijrichting liggen, is er 1 plank op de draagbalk, en onder alle anderen niets. Terwijl de zware last, niet op de draagbalk/constructie van je wagon mag komen.
Of in dit geval, kan je er een opbouw op zetten, waar passagiers in gaan of eerste klas.... De wagen is de staal constructie. De volgende verbinding is de balken haaks..

Ik volg en wil weten hoe je echt hout maakt.
 
volg met zeer veel interesse. vandaag wordt er veel ijzer en buizen geladen en gelost op deze platte wagens zoals wij die noemen aan de haven.
grt Pascal
 
Pascal, platte wagens, da's het jargon inderdaad.

Aris, het hout is voor zeer binnenkort, vandaag heb ik iets anders gedaan...

Ivan, elke plank haar eigen karakter he, zoals in't echt als het even kan.


Vandaag heb ik de decals van één kant geplaatst, een hele karwei, wetende dat ik er bijna 3 uur mee bezig ben geweest. Zeer goede kwaliteit decals overigens, lekker dun maar sterk genoeg om vlot te manipuleren. Decal set & sol maakt het verder af, altijd weer leuk om een decal van verfrommeld naar superstrak te zien evolueren. Na het plaatsen kreeg deze flank alvast een stevige laag Tamiya Clear van de airbrush. Alles is nu aan dezze kant goed beschermd tegen de volgende behandelingen.

33_zpse3rvqx82.jpg

De hoek-decals moeten nog aangebracht worden, maar ik denk dat ik ze ga spuiten voor een ultra strak uitzicht.

Groeten van Gunit.
 
Is het donkere deel van de zijkant van de wagon links op de laatste foto, en het veel lichtere deel rechts, een bewuste keuze of ligt het aan de foto (camera)?

Als het een bewuste keuze is, heeft dat dan te maken met het feit dat het donkere gedeelte van de wagon op het diorama in een schaduw komt te staan, of iets anders?

Ook lijken er langs de schuinlopende randen van de zijkant, onderaan dus, schaduwen te lopen die er niet lijken thuis te horen.

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je nog druk doende bent met afwerken en dat dit nog wordt gecorrigeerd (indien het gecorrigeerd moet worden natuurlijk). Ik weet hoe vaak je die Churchill-buste laagje op laagje onder handen hebt genomen terwijl ik al honderd keer dacht "alsjeblieft, hou nu op want je kunt het alleen maar verpesten, het kan niet meer mooier worden" en het werd telkens toch mooier... dus het zou zo maar kunnen dat het nog aangepast moet worden.

Ik vind het overigens sterk en vol lef dat je het draaiwiel min of meer recht hebt gezet, waar ieder ander het nét iets gekanteld had geplaatst. Dat zijn die details die jij je, als getalenteerd bouwer, kunt veroorloven en die het algemene beeld alleen maar versterken.
 
De decals heel mooi geplaatst, en een schat aan informatie, te lezen is er wat de L of R kant is, waar de buffers zich bevinden, welke koppeling. De 3 rechthoeken vertellen dat de koppelaar een trapje of een opstapje nodig heeft, en deze trap is gemonteerd. De beugels onder de buffers...Een 4 derde rechthoek er boven is de perron hoogte 1040. Nu kan het 760 of 840 zijn. Vervolgens de werkplaats punten.
DR is op dit moment de eigenaar, alle letters en cijfers er onder duiden op waar en wie er aan gewerkt heeft, revesies en reparaties. Die lijn zal na een revisie vervangen worden door een andere lijn. Wel is te lezen, degene die er als laatste aan gewerkt heeft of naar gekeken. Een hele speciale tak is dan ook letterschilders, kunstschilders, daar zijn hele boeken over geschreven!!!!


De handrem staat mooi gelost, in rijtoestand, maar door de stand kan ook helemaal vast zijn op alle 4 de wielen, dan staat er op welke manier de remmen werken, De in de voorste bogie is duwend en de achterste is slepend. Dan een paar die ik niet lees,
De pictogrammen zijn, deze wagen heeft remmen en deze wagen heeft een luchtdoorvoer.
Luchtketel (drukvat) aanwezig, met de mogelijkheid druk te bewaren. Betekend snel afsluiters,
Volgende punt, is ook een werkplaatspunt, om te heffen hetzij opnieuw aan de wagen of de bogie.

Op het eind, staat het bumperhefpunt, met deze buffers kan de wagen getild worden, De bouten die in de verbinding, buffer wagon zitten, zijn Geen breekbouten. Is hij beladen, en 2 punten komen bij elkaar, moet er een lege wagen tussen. En natuurlijk de koppeling zoals aan de voorkant.

Aan de mate van verwering is te zien, deze heeft de linkerkant als voorkant,

Terug naar het middelste pictogram, nu boven. 50 ton kan deze wagen dragen en tot stilstand brengen, met de handrem, rijdend, is er 2,4 nodig, dus de lok zal een luchtdruk moeten hebben van minimaal 2,4 bar, of op brengen/ voeden.

Dit is de informatie, die gewoon een rangeerder en koppelaar (trein samensteller)leest, midden in de nacht met een zaklamp

Maar nu mijn vraag, ik verf, spuit en schilder probeer te volgen. Je verzegeld met een laag Clear, deze helft,
Conclusie ik hoef niet alles tegelijkertijd in de blanke lak te zetten, deel voor deel, gaat nu in de blanke lak.
In tegenstelling, wat ik ergens anders lees, kan je nog steeds verf aanbrengen
 
Laatst bewerkt:
Decals zitten inderdaad super strak gy kan je even vermelden welke verhouding je gebruikt bij tamiya clear ..😉
 
het relief in dat hout is formidable, hoe doe je dat toch?

Gzrt Bart.
 
Hey Roy, de linkerkant van de wagen zat in de schaduw, vandaar het ogenschijnlijke kleurverschil. Het had wel een bewuste keuze kunnen zijn want dergelijke artificiële handelingen kunnen het realistische effect verhogen. Bij de schuin lopende randen onderaan lopen inderdaad lijnen, maar dit zijn geen schaduwen. Het zijn transparante stoflaagjes die later als basis dienen voor de verdere verwering/vervuiling van de wagen. Er komen immers nog tal van filters, washes en pigmenthandelingen aan te pas. Ja zo'n wieltje plaatsen, dat is in mijn geval gewoon kijken op foto's en kiezen wat ik 't meest voorkomend vind.

Aris, bedankt voor de verklaringen van de teksten en symbolen op de flanken, ook voor mij interessant want ik wist niet alles te verklaren.

Danny, ik gebruik de consistentie van melk, maar voor een behandeling met Clear ga ik voor een meer verdunde oplossing die ik met gemiddelde druklucht lanceer voor een mooie glanzende beschermlaag.

Bart, dat hout is gewoonweg schitterend weergegeven door Sabre, het schilderen en afwerken wordt zo een pak makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Nice, ik ga gewoon weer lekker kijken hoe je dit nu al mooie stuk staal gaat opmaken tot iets prachtigs.

En bij dezen een waarschuwing aan iedereen... nét als je denkt dat GUnit klaar is met een flank, nét als je denkt dat hij niet verder meer mág gaan omdat het nooit meer mooier kan en het risico op verslechtering op de loer ligt, dan nog komt er dat ene laagje bij. En nog een. En nog een... en het wordt steeds mooier.

Dus aan allen: kijk, maar wel voor eigen gemoedstoestandsrisico :D
 
Zo bekijk ik het zelf niet hoor Roy, ik probeer gewoon lang plezier te hebben van een model en er het beste van mezelf in te steken, maar ik vind het een reuze compliment. En wees gerust, hier wordt ook gesakkerd aan de hobbytafel, want soms verknoei ik inderdaad een effect en dan kan ik mezelf wel voor het hoofd slaan. En daarnet nog plaatste ik nog twee decals verkeerd, gelukkig zag ik op tijd de fout want ik wilde er net Sol op gaan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan