Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Guy, mercikes voor de info. Daar heb ik zeker wat aan. Als ik qua bouw en afwerking in jouw richting kan eindigen, ga ik een heel tevreden man zijn.
 
Ivan, graag gedaan, in mijn buurt eindigen is niet zo'n opgave hoor.

Peiper, da's mooi meegenomen dat ik jullie hiermee plezier !

Pascal, welkom anytime !
 
Hallo mensen, weer 'ns een kleine update van de werken, door een helse hernia (nieuwe Suske &Wiske ?) was ik genoodzaakt me rustig te houden na het werk.
Vandaag kon ik me niet langer inhouden en heb ik wat verder gedaan aan de Platformwagen.

Dit is stap 1, enkele washes...

Wash 1 : olieverf Raw Umber. Dit is een bruintoon die kouder is dan de Burnt Umber waarin meer rood zit, Raw umber is dus net iets geschikter voor deze stap omwille van de vergrijsde, verweerde look van de balken.

Wash 2 : olieverf Flaked White + Lamp Black, een duidelijke grijstoon, in dit geval meer gebruikt zoals een filter (een filter verandert de tonaliteit van de onderliggende kleur en wordt meestal lokaal aangebracht, een wash wordt meer globaal gebruikt en zorgt voor een vuiler uitzicht, maakt artificiële diepte etc...)
Dit mengsel wordt dus flinterdun her en der op bepaalde balken aangebracht, waardoor het hout er verschraald gaat uitzien.
34_zpsddo87hju.jpg

Beide mengsels worden nat-in-nat gebruikt, ik probeer hierbij niet te systematisch te werken voor plezantere effecten.
35_zpsqwmk2ob4.jpg

Wash 3 : dezelfde wash als 1, maar met toevoeging van wat Lamp Black. Deze gebruik ik om de buitenste randen van de balken wat te verdonkeren, om hier en daar wat diepte in de nervatuur van het hout te bekomen, dus een beetje pinwash-achtig toegepast, bijvoorbeeld in de naden van het hout.
36_zpsng8u9mcb.jpg

37_zpsc6rz7jkv.jpg

Het strakke van de onderliggende acrylverflaagjes wordt stillaan losser.
38_zps4yiq2rxh.jpg

Er volgen straks meer stappen en ook die zal ik proberen netjes uit te schrijven.

Groeten GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog referentiefoto's voor je Opel, hij stond dit jaar namelijk op Militracks.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtige vooruitgang weer. Niets op aan te merken of aan toe te voegen...
 
Bedankt Steven, elke foto hiervan is een surplus voor het eindresultaat.
Roy, you're welcome bud !
 
Gisteren had ik problemen om op Photobucket te geraken maar vandaag is het gelukt dus heb ik een update om de thread leven in te blazen.

De pigmenten en enkele weatheringproducten werden erbij gehaald om het houtbed van de Platformwagen verder op punt te zetten.
In mijn hobbykamer heb ik ideaal licht om te modelbouwen maar voor het nemen van foto's is mijn werktafel niet echt bedoeld. Ik doe niettemin een poging...

Ik mengde losjes twee verschillende aardekleurige pigmenten, zodat er grosso modo drie tonen over bleven. Dit geeft meer variatie van in het begin.
39_zpsw9pagmls.jpg

Deze pigmenten nam ik op met een borstel en door erop te tikken, liet het poeder los om random op de drager (het houtbed) terecht te komen.
40_zpsursbkqwl.jpg

Daarna werkte ik met een zachte borstel het gevallen pigmentpoeder in de houtnerven van de balken.
41_zpsqks86ffy.jpg

Om wat poeder tussen de balken onderling te krijgen, werkte ik ook in de andere richting.
Dit borstelen kan je niet oeverloos blijven doen omdat dan de drager snel verzadigd geraakt en je niet langer verder kan ingrijpen met andere pigmenttonen.
42_zps3icozwnr.jpg

Daarna spetterde ik white spirit over het houtbed. Maar niet met een compleet doorweekte borstel.
43_zps4mozec1j.jpg

Voor indroging, zag dit er zo uit. Na droging ontstonder er kringetjes en vlekjes in het pigment, een onopvallend effectje.
45_zps7a1nr3gq.jpg

Ook maakte ik lijnvormige effecten van uitgespoeld regenwater door white spirit aan te brengen over de breedte en dit met een zachte, ronde borstel.
De witte pijl toont zo'n lijnachtig effect. De haardroger hielp het process versnellen.
46_zpsf1kf14ro.jpg

Dan maakte ik wat Damp earth product klaar met toevoeging van white spirit, dit opnieuw voor een quasi onopvallend effect.
47_zpsee0taymp.jpg

De dikke druppels wilde ik niet op mijn hout, dus sprenkelde ik eerst een deel van de white spirit weg, de rest spetterde ik op de drager.
48_zpsowelpadr.jpg

Voor olievlekken, brandstof die gemorst werd, maakte ik dit mengsel. Het effect is iets nadrukkelijker.
49_zps7z5z1saa.jpg

Op de foto hieronder zie je de vlekjes, en een brandstofvat van 200 L werd gebruikt als masker om afdrukken van vaten te simuleren, ik gebruikte hiervoor een airbrushpistool en een licht mistje was voldoende om dit effect te bekomen.
50_zpswgueogyg.jpg

Dit zijn de bekomen resultaten.
51_zpsilumrgki.jpg

Wat extra stof over deze oude vlekken borstelen, was niet moeilijk.
52_zpsi90ilgfq.jpg

Uiteindelijk zal je van de balken nog maar weinig zien, dit zijn enkele mogelijkheden die ik overweeg...denk er wel even de loopwielen bij !
54_zpsoihyjm25.jpg

Deze draagt mijn voorkeur weg, ik heb 'n mooie referentiefoto van deze opstelling. De roestige tracks zullen geweldig afsteken op het grijs van de wagen.
55_zpsn8xubh9r.jpg

Als laatste bewerking tikte ik een beetje European Earth pigment over de oppervlakte, voor wat lichter stofeffecten en kapotgetrapte kluitjes zand.
53_zps7kplm9uo.jpg

Het is misschien verloren moeite om dit alles zo uit te werken, maar ik had er wel heel veel plezier van en wat er nog van te zien zal zijn, past in mijn voorstelling.
Ik hoop dat ik alles duidelijk maakte, dat jullie het wat geslaagd vinden, zodat ik straks weer verder kan met de rest van de wagen.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Guy, zou het zelf ook zo gedaan hebben zij het met nog wat meer nuance tussen de balken onderling wat betreft de scheiding tussen de balken zelf.
Die opstelling met de tracks voor de tank zal heel mooi zijn.
 
Leuk en interessant om te lezen hoe je het precies allemaal aanpakt. Dit is werkelijk een heerlijk topic!

Het resultaat van het houtwerk is prachtig.
 
OK Guy dit is les van hoogste plank en daar ik alleen met acryl werk is mijn vraag kan het ook met water in de plaats van white spirit ?
grt Pascal
 
De echte vraag is, wanneer je ook olieverf gaat gebruiken :)

Serieus, met olieverf kun je andere dingen (lees: meer) dan met acrylverf. Je krijgt dit resultaat niet met acrylverf, omdat die verf niet zo'n mooie eindeloos zachte overgangen en vermengingen kent.

Hondafan bezwoer laatst ook, dat hij alleen met acryl zou blijven schilderen, maar persoonlijk lijkt het me eerder een kwestie van tijd voordat jullie beiden olieverf mee in het assortiment nemen, gelet op de vooruitgang die jullie beiden laten zien.
 
Ik volg dit in allerstilte en sta er verwonderd van hoe de werkelijkheid hier nagebootst wordt.
 
Erwin, ik kon inderdaad de voegen wat meer gepinwashed hebben, maar de referenties toonden geen duidelijk afgetekende balken door het vele zand dat op zo'n platform ligt. Misschien nog een lijntje "zand" pigmenten in de voegen her en der, ik zie wel. Bedankt voor je tussenkomst.

Roy, we kunnen verder met de flanken nu, ik ga beginnen met een olieverf dot methode voor wat extra tonaliteit in het grijs.

Pascal, voor deze effecten kan je zeker beter olieverf gebruiken, het is zo'n geweldig medium dat je het niet meer wilt loslaten eens je het geprobeerd hebt.

Modeltreinfanaat, dank je voor de fijne reactie !


Ik heb een update ivm. een volgend karweitje, namelijk het schilderen en weatheren van 200L brandstofvaten.

2_zps8c8ztaio.jpg

101_zpsdaaoqy0v.jpg

Niet grijs of geel, maar metaalkleurig, eens kijken hoe we dat gaan aanpakken...

Tot later.
 
Laatst bewerkt:
Op die foto heb je direct referenties voor 2 types vaten, deze met aparte stalen ringen en deze die er in gestampt zijn. Brengt weerom meer detail op het dio.
 
Hele mooie toepassing van die pigmenten Guy! Het valt ook op hoe groot die originele flesjes met washes en zo waren van Mig Productions tov hetgeen ze nu op de markt brengen :D
 
Voor wat de vaten betreft wil ik proberen vandaag nog een update te plaatsen, eerst even de huiselijke klusjes en dan hobbytime !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan