Hoofdsponsor

1/24 Buick GSX 1970 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Prima keuze voor de diktes, 0,1 is eigenlijk bijna niet te doen en ook wat dun.

Wat betreft het verder volstoppen ligt het eraan hoe ver je realistisch kunt blijven. ('leeg->vol-redenering')

Je kunt het ook omdraaien en bezien of er 'genoeg' in zit om de motorruimte realistisch te maken ('vol->leeg-redering'). Naar mijn idee ben je daar zeker in geslaagd en hoeft er niets meer bij. Misschien nog even kijken en checken met referentiemateriaal of er rechtsachter in de motorruimte niet nog iets kan worden geplaatst, daar is het nu wat leeg. Ik doel dus op de laatste foto de plek linksboven in de motorruimte.
 
Denk ook dat bij het gebruik van 0,1 het meer op een spinnenweb zou gaan beginnen lijken.
Ben ook van het idee dat er net genoeg in zit, met teveel word het naar mijn idee op de duur een onoverzichtelijk rommelboeltje die op niet veel meer lijkt, linksboven lijkt inderdaad een ietsje leeg ten opzichte van de rest, maar op referentiemateriaal over de "originele" motor is het net zo, ook daar is die hoek een ietsje leger dan de rest van de motorruimte.
 
Motorruimte ziet er prima uit.
Ik gebruik zelf 0.3 0.4 voor de bougiekabels.
0.4 voor vloeistofdarmen vind ik iets te dun.
0.4 op 1/25 = 1cm. Beetje dun voor koelvloeistof en zo.
 
@ Camaro: Thnx voor het compliment, ik heb gebruik gemaakt van wat ik mijn rommelschuifje zoal liggen had aan kabeltjes, en beetje gekeken wat er door de beugel kon t.o.v het model en daar gebruik van gemaakt. Als je het omrekent naar de realiteit ( waar ik niet aan gedacht heb ) is het inderdaad zo dat ze allemaal wat dun uitvallen. Zal hier bij de volgende builds een beetje meer aandacht aan besteden.
Stef.
 
Ik ben het zeker eens met Camaro69 wat betreft 0,4 voor de vloeistofslangen, daar had ik 'in de gauwigheid' overheen gelezen. De diameter van die slangen schat ik in het echt in als 5 centimeter of zoiets (meet het zekerheidshalve eens na bij je eigen auto) en dat zou dan op schaal eerder 2 millimeter zijn (wat nogal een verschil is met 0,4).


0,2 voor de bougiekabels vind ik beter dan 0,3 en 0,3 voor de accukabels vind ik beter dan 0,4 dus daar ben ik het niet helemaal met Camaro69 eens.
 
Ga er in het vervolg rekening mee houden om de slangen met 1,5 a 2 te maken, bij deze kan ik ze niet meer verwijderen zonder schade aan te brengen, ga ze dan ook zekerheidshalve laten zitten. Al doende leert men zeg ik altijd.
 
Wow ik sta versteld om zo een knappe prestatie en dan op korte tijd nogwel
Marc
 
Thnx Coachke, had deze week een weekje verlof, dat heeft natuurlijk goed meegeholpen aan de vooruitgang van de zaken.
 
Mooi spuitwerk daar moet ik zeggen. Als het de eerste keer is dat je je er aan waagt is het nog indrukwekkender. Knap!

Cheers
 
@GewoonWouter: thnx voor het compliment, is inderdaad de eerste keer dat ik mij aan dit type spuitwerk waag.

Vandaag de afwerkingsfase van de buick ingegaan. Wat werd er nog uitgevoerd: Spiegels erop, wielen en banden, achterspoiler op het kofferdeksel, opgepoetst en nog eens helemaal gecheckt of alles in orde was, en dan de fotootjes om het eindresultaat aan jullie te kunnen tonen.
Zitten enkele onvolmaaktheden in, maar al bij al vind ik het geheel behoorlijk meevallen.
Weer een mooie aanwinst om in de kast te plaatsen.
Maar genoeg gezeverd, bij deze: I proudly present to you my "Buick Gsx 1970 met een GS 455 V8 Stage 1 motorblokje"

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is een mooi model geworden, iets om trots op te zijn inderdaad.

Het enige wat je misschien nog zou kunnen doen voor de finishing touch is een wash op de grille. Je zult er van schrikken hoe realistisch je de auto daarmee kunt maken.

Als je nog nooit een wash hebt gemaakt, probeer het dan eens op een proefstukje, bijv. een proefgrille. Je pakt zeer verdunde zwarte verf (100% zwart bij wijze van uitzondering) en brengt die met het penseel op de grille aan. Als de wash droog is, ga je heel voorzichtig met een dun penseeltje of wattenstaafje en water de wash van de opstaande delen afhalen. De chromen delen van de grille worden dus weer chroom en in het reliëf blijft het zwart achter. Zo lijkt het net alsof er diepte in zit. Ofwel, alsof je door de grille heen kunt kijken.

Voorbeeldje: bij mijn weekendbouw zag ik mij geconfronteerd met deze grilles:

15905570834_9ae7a39e1e_b.jpg

en met de bovenomschreven methode werd het zo:

16360964849_6cb6c65812_b.jpg

16547262395_7f6ee983b8_b.jpg

Ik heb een wattenstaafje gebruikt om de hoger gelegen delen schoon te maken. Dat wattenstaafje kwam niet eens dieper, dus dat was wel mooi meegenomen want het scheelde tijd. Afwerking bij de randen gebeurde met een cocktailprikker (die ik voor 80% van mijn modelbouwwerkzaamheden gebruik trouwens). Je ziet dat er veel meer diepte in komt zo.

Ik kan me echter voorstellen dat je je bouw als afgerond beschouwt en dat je door gaat naar het volgende project. Hoe dan ook, wat je ook doet, is het een knap resultaat dat je hebt behaald.
 
@ Roy, bedankt voor de lovende woorden, ben ook best tevreden met het resultaat, vooral dat deze een bouw was op heel ander niveau dan ik ooit gedaan heb kwa details, en ook de eerste maal dat ik een AB gebruikte voor koetswerk. Die wash op de grille is zeker nog het overwegen waard, zou het front van de wagen inderdaad nog net dat ietsje realistischer laten overkomen. Denk dat ik daar morgen zeker nog werk ga van maken, zijn zeker geen innemende werken waarbij er veel mis kan lopen dus waarom niet, zullen dus nog enkele foto's volgen morgen met de gepimpte grille.
 
Dat komt niet vaak voor, dat iemand zijn afgeronde werk nog eens verder bewerkt na feedback. Goed dat je daarvoor open staat, of het nu na een tip van mij of van een ander is...

Overigens had ik betere foto's gevonden, dus ik heb mijn vorige bericht iets aangepast. Ik vroeg me al af waarom ik in een willekeurige bouwstap van een willekeurige bouw geen cocktailprikkers zou hebben gebruikt; die dingen heb ik elke minuut wel ergens voor nodig.

Ik ben benieuwd naar het eind- eindresultaat!
 
Als een goede tip een meerwaarde kan zijn aan het eindresultaat van je werk, heb ik er helemaal geen probleem mee om een werkje die ik afgerond noemde om te dopen naar nog net niet helemaal klaar.
 
Stef bijndeze ook nog een tip voor later de velgjes ik weet van toen ik jong was das dus heel lang geleden kende ik die auto's in het echt en daar waren de dieper gelegen stukken in de velg ook zwart en voor de echtheid ook een beetle in de naden en de randen van die zwarte wash doen je zal zien dat word levendiger en meer natuurlijker want dat chroom is wel mooi maar toch is het niet echt , ik heb de laatste tijd heel goei ervaring met alclad chrome
Beste Stef dit is maar een tip he
Marc
 
In aanvulling op wat Marc zegt, ook de (al dan niet Alclad-) velgen kun je ook blij maken met een wash.

Ik kan niet zien of de velgen openingen zouden hebben, maar zo ja dan kun je die in een volgend project uitboren met een handboortje (te koop voor een tientje of zo bij de modelbouwspeciaalzaak).
 
@ Marc en Roy: Bedankt allebei voor de waardevolle tips, normaliter ging ik dit gisteren uitvoeren, maar door het mooie weer dat er geweest is heb ik in de tuin gewerkt en geen tijd meer gehad om plaats te nemen achter mijn hobbytafel. Maar wees gerust uitstel is zeker geen afstel, zowel de grille als de velgen worden zeker nog onder handen genomen, foto's ervan worden zeker nog gepost. De velgen had ik zelf ook moeten zien, want die zijn inderdaad op de originele wagens ook met een zwart binnenste. De openingen waar je op doelt Roy zitten er al in, dus daar hoef ik niet meer naar te kijken.
Stef.
 
Hey beste vriend dat doen we gewoonweg om u te helpen om een verdieping hoger te geraken en dit is nu het tofste van dit forum , we proberen alle leden mee te sleuren met raad , en zo is dat bij mij ook gebeurt soms met enig gewrevel maar op het einde komt het toch goed , zoals ik , ik ben soms een koppigaard maar die gasten hier breken u wel :) ;) niet slecht bedoelt , maar zeker bij mij is het soms wel eens nodig om mij terug in mijn hok te stompen als je begrijpt wat ik bedoel
Maar het is hier een reuze forum dat zal je ook wel weten he
Marc
 
maar zeker bij mij is het soms wel eens nodig om mij terug in mijn hok te stompen als je begrijpt wat ik bedoel

Je kunt zeggen wat je wilt, maar jij hebt uiteindelijk toch het karakter om in te zien dat bepaalde dingen soms beter kunnen en om dat dan toe te geven. Zo zie ik het nu ook bij Stef en dat duidt op een stijle leercurve.

Er zijn genoeg modelbouwers die niets doen met gegeven tips of zelfs nodeloos de verdediging in schieten of vijandig reageren.

Nu hoef je niet elke tip op te volgen, als je er maar over nadenkt en voor jezelf afweegt of het klopt wat er gezegd wordt en of het de moeite waard is de aanpassing door te voeren (of om de tip tot een volgende keer te bewaren) dan wel niet.
 
Vandaag de 2 tips van Roy en Marc uitgevoerd ( hart van de velgen zwart gemaakt en de grille een licht wash gegeven ), waren zeker allebei waardevolle tips want ze geven beiden een echter beeld aan het model. Enorm bedankt Roy en Marc.
Fotootjes:

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan