Hoofdsponsor

1/24 Buick GSX 1970 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Zeer mooi werk die vlammen moet ik zeggen.en zoals Beyond zegt de kleurencombo is buitengewoon prachtig
 
Je noemt het zelf verre van perfect en stuntelwerk. Nu zijn de foto's aan de korrelige en vage kant, dus kunnen we niet nagaan of het valse bescheidenheid is of dat het inderdaad voor verbetering vatbaar is.

Kun je ons detailfoto's tonen van waar je zelf concreet minder tevreden over bent? Dan kunnen we daar misschien tips over geven.
 
Als die vlammen er met de AB op gezet zijn, petje af! Als het decals zijn, ook petje af want de motorkap is een heel vervelende plek om grote decals op aan te brengen zonder plooien.

Mooi werk!
 
@Coachke: Bedankt voor de positieve reactie en PB, ga je raad zeker proberen opvolgen.

@Beyond: Ja de vlammen werden erop gespoten met de AB, zo beginneling ben ik ook niet meer, 20 jaar geleden heb ik al aan modelbouw gedaan maar dan niet op dit niveau om het zo te zeggen, was enkel Out Of The Box bouwen. Het is inderdaad wel mijn bedoeling om in de toekomst nog mooiere modellen neer te zetten.

@Doomwad: Bedankt oor de positieve reactie.

@Roy vd M.: Ik ben van mezelf nogal perfectionisisch en bescheiden ingesteld, daarom ook dat ik niet opschep over mijn eigen werk, of zelf steeds vind dat het net niet goed genoeg is terwijl het dat in de ogen van andere mensen net wel zo is. Ik zal straks mijn fotoapparaat wat beter proberen instellen zodat de foto's scherper te zien zijn, en zal dan wat detailfoto's nemen, dingen die mij storen hebben meer te maken met wat slordigheid van mezelf.

@Rocknrolla: De vlammen zijn er op gespoten met de AB, zoals ik in het begin van deze build melde is dit een kit die dient om verscheidene dingen te testen die ik voorheen nog niet deed, deuren openen, spuiten met AB, meer gedetailleerd werken, en terwijl ik toch bezig was met proberen leek het mij een leuk idee om dan maar eens een stapje verder te gaan met de AB de decals te vervangen door een real looking ontwerp.

Thnx vrienden bouwers voor de positieve reacties, altijd leuk om van ervaren bouwers te horen dat je goed bezig bent. Ik weet dat ik zelf niet vaak reageer op jullie posts, dit is zeker niet uit oninteresse want ik lees ze allemaal door van A tot Z, maar meer door gebrek aan ervaring waardoor ik jullie nog niet veel tips kan geven of helpen bij sommige vragen die jullie stellen, dus zeg ik liever niets dan een stommiteit. Dit betert wel in de toekomst.
Ik zal straks nog iets betere foto's plaatsen, waar de inperfecties te zien zijn.
Stef.
 
....... Ik weet dat ik zelf niet vaak reageer op jullie posts, dit is zeker niet uit oninteresse want ik lees ze allemaal door van A tot Z, maar meer door gebrek aan ervaring waardoor ik jullie nog niet veel tips kan geven of helpen bij sommige vragen die jullie stellen, dus zeg ik liever niets dan een stommiteit. Dit betert wel in de toekomst....

Het hoeft niet altijd een reactie te zijn met een ganse uitleg of met oplossingen voor problemen hoor, een klein woordje kan soms wonderen doen, al is het maar om iemand een op-pep-boost te geven ;)
Soms kan je gewoon je eigen ervaringen delen, ook ervaringen van "beginners" kunnen soms zeer handig van pas komen ;) ;)

Ik kijk al uit naar je volgende fotosessie :))
 
Amai, mooie flames.
Zoals je reeds vermeldt, zo'n beginneling ben je niet.
Soms moet ik toch wat meer geduld hebben bij het bouwen. Eens de eindmeet in het zicht is, wil ik altijd de sprint aan trekken en dat komt nit altijd goed.
Een build die ik zeker tot het einde ga volgen.
 
@Roy vd M.: Ik ben van mezelf nogal perfectionisisch en bescheiden ingesteld, daarom ook dat ik niet opschep over mijn eigen werk, of zelf steeds vind dat het net niet goed genoeg is terwijl het dat in de ogen van andere mensen net wel zo is. Ik zal straks mijn fotoapparaat wat beter proberen instellen zodat de foto's scherper te zien zijn, en zal dan wat detailfoto's nemen, dingen die mij storen hebben meer te maken met wat slordigheid van mezelf.

Dank Stef voor je antwoord. Dit vermoedde ik eigenlijk al; wat ik je dan aanraad is om jezelf niet onderuit te halen door de bescheidenheid in het absurde door te voeren ("Verre van perfect", "stuntelwerk", "meer geluk dan wijsheid") maar dit op gematigder toon te doen. Daarvoor zijn diverse redenen te vinden, ik noem er slechts twee. Allereerst zullen er mensen zijn die, als ze de term "stuntelwerk" zien staan onder foto's die niets verkeerds tonen, zullen denken "wat een aansteller" of die er ten onrechte vanuit gaan dat je uit bent op complimenten ("stuntelwerk? Het is juist prachtig" en dergelijke). Jij komt op mij niet over als iemand die op deze manier naar complimenten vist, maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.

Tweede reden is, dat je beginnende bouwers die niet half het talent hebben zoals jij dat hebt, in verlegenheid kunt brengen. Ze zien de foto's, waar nauwelijks onvolkomenheden op te zien zijn, lezen jouw commentaar "ecce mijn stuntelwerk" en denken wellicht "als dat al stuntelwerk is, wat moet dat van mij dan wel niet voorstellen?" De modelbouwtijdschriften staan vol verhalen van mannen die hun werk niet durven te tonen of zelfs gestopt zijn met de hobby omdat de lat steeds hoger werd / wordt gelegd en je eigenlijk niet meer meetelt als je niet alles met de modernste technieken, zo realistisch mogelijk, neer weet te zetten. Wat een uitdaging is voor de een, is frustratie voor een ander. Het zou zonde zijn als jouw vergevorderde bescheidenheid een ander de moed in de schoenen zou doen schuiven.

Ik zou dus wat realistischer zijn en zeggen dat je niet over alles even tevreden bent. Je kunt die punten dan ook concreet benoemen. Zoals gezegd, plaats je er ook nog eens foto's bij dan kun je specifieke tips of kritieken krijgen over die punten.

Dan over het model zelf, kijkend naar het thans beschikbare fotomateriaal. Dat ziet er goed uit, zoals al door iedereen gezegd, en is zeker geen stuntelwerk.

- De geairbrushte vlammen zijn goed geslaagd en je weet kennelijk heel goed hoe de airbrush werkt en welke kleurschakeringen je ermee kunt maken en hoe je daarvoor de afstand van airbrush tot model kunt variëren. Misschien kun je de randen van de vlammen iets afvlakken, zodat een strakker oppervlak ontstaat. De autobouwers zoals Rebelish, Rocknrolla, Coachke, Camaro69, ....., ...., ..... kunnen je daar vast tips over geven. Wellicht is het aanbrengen van een transparante laklaag al voldoende.

- De chromen randen zijn mooi gedaan, op enkele puntjes na. Die even bijwerken, is nu iets waar je later geen spijt van gaat krijgen.

- De Delco-letters op de accu zijn mooi gedrybrushed, maar het drybrushen heeft vlekjes veroorzaakt op het zwart. Wellicht volstaat het om een wash om de individuele letters te plaatsen. Voorzichtig aanbrengen! Door de capillaire werking van de verf zal die zich om de verhoging heen gaan uitspreiden. Plaats je bijvoorbeeld een wash tegen de letter O aan, dan komt er een zwart cirkeltje om die O. Plaats je vervolgens een wash binnen de O, dan vult het binnenste van die letter zich met zwart. Eerst even uitproberen op een proefstukje... idealiter is de ondergrond voor een wash glad (glossy of satijn) maar je kunt het hier zeker ook eens proberen.

- Je hebt het blok mooi strak gemaakt!!

Verder kan ik uit de foto's geen verbeterpunten opmaken. Ik zie dus met interesse vooruit naar de betere foto's. Maar wat je tot nu toe laat zien, is van een goede kwaliteit zelfs als een redelijk ervaren bouwer het zou laten zien. Laat staan iemand die de hobby niet lang geleden weer heeft opgepakt.
 
@Jutteke: thnx voor de positieve reactie. Zelf word ik ook telkens ongeduldig eens de eindstreep in zicht is, vooral omdat je het totaalplaatje van al je werk zo snel mogelijk wil kunnen aanschouwen, en dit komt inderdaad niet altijd ten goede van al het voorbereidend werk waar je met zoveel aandacht en passie al je tijd in gestoken hebt, en dat is natuurlijk jammer. Ik zet het model dan opzij en begin al eens te kijken en denken over wat mijn volgende build gaat worden, zo verzet je je gedachten en heeft het model de tijd om netjes te drogen zoals het hoort.

@Roy: Zeer wijze woorden, ik ben inderdaad niet de persoon die op deze wijze naar complimenten vist, complimenten krijg je mijn inziens enkel als je werk het waard is en niet omdat je erom vraagt, wie er op deze manier om vraagt valt dan ook vlug door de mand. Het laatste wat ik wil is een ander iemand of beginnend bouwer de moed in de schoenen doen zakken dat is en kan zeker niet de bedoeling zijn, integendeel, ik denk dat we hier allemaal zijn om van elkaar te leren en elkaar te helpen waar mogelijk.
 
Bij deze enkele foto's van de punten waar ik minder tevreden over ben, vooral te wijten aan wat slordigheid en een tikkeltje ongeduldigheid van mezelf.

Een vingerafdruk in de lak afkomstig van het aftekenen van de maskfolie.
attachment.jpg

AB die gek deed en om een of andere een dikke witte spat recht in het oranje deel maakte.
attachment.jpg

Niet goed wetende hoe dit op te lossen, geprobeerd deze witte stip te overspuiten met het oranje, met een loper als gevolg.
attachment.jpg

De maskingfolie die niet goed zat .

attachment.jpg

De fout die ik volgens mij ook gemaakt heb is de flames uitsnijden als de maskingfolie reeds op het model kleefde, waardoor ik de mooie krullingen in de vlammen net niet rond genoeg kreeg. Zou het misschien niet beter zijn om het eerst uit te snijden en dan de folie op het model kleven?
 
Volgende dingen werden vandaag ook nog uitgevoerd.

Het gsX embleem in de bumper grille in 2 kleuren gedrybrushed
attachment.jpg

De ...........(weet het juiste woord niet) gedetailleerd en aan de motorruimte toegevoegd.
attachment.jpg

En dan het moment supreme, body en chassis worden 1, dus van een lege motorruimte naar een behoorlijk gevuld geheel.
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedoeling is om het geheel nog een ietsje meer uit te werken met gele bougiekabels en een zwarte en rode batterijkabel, luchtfilter moet er ook nog bovenop komen.
Welke dikte draad kan ik het beste gebruiken om de bougiekabels te maken in een 1/24 model?
 
Dikte draad: bijv. 0,2mm.

Toegevoegd ding in motorruimte: je bedoelt de rembekrachtiger?

Imposant geheel, lig nu in bed dus kan niet in detail op je posts ingaan maar het ziet er indrukwekkend uit. Van de foutjes zou ik niet wakker liggen, misschien hebben de autobouwers tips om die een volgende keer te voorkomen. Vuurlijnen zijn iets slordig, dat kan beter als je een scherp mesje en allerhande vormpjes gebruikt (bezoek eens een speelgoedwinkel daar hebben ze van die kleursjablonen voor kleuters en iets ouderen, met gebogen lijnen etc. Dat kun je daarvoor prima gebruiken en het kost nauwelijks iets..
 
Heb je de lampenglaasjes al gemonteerd trouwens? Zo nee en je staat open voor tips, laat maar weten ;)

Als je van de details bent, kun je een bijv. 0,4mm koperdraad zwart spuiten en tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk plaatsen.
 
De lampenglaasjes zijn nog niet gemonteerd Roy, voor tips sta ik zeker altijd open.
 
Ok, wat betreft die lampen is het eigenlijk simpelweg zaak om precies zo te doen zoals een echte lamp is opgebouwd:

1. REFLECTOR
De ondergrond is de reflector. Dit is een chromen kap die taps afloopt. Dit is een reflector:

1896020139_1.jpg

De reflector zorgt ervoor dat er een lichtstraal ontstaat: de lamp die in het midden van de reflector gemonteerd wordt zendt diffuus licht uit, naar alle kanten. De reflector vangt dat licht op en projecteert het naar voren, als een ingewikkeld soort spiegel.

Het beste kun je hier Alclad II chroom voor gebruiken: na het primen en na er een gladde zwarte basislaag van Alclad II op te hebben gemaakt, spuit je heel lichtjes laagjes Alclad II chroom (Alc 107) overheen. Langzaam maar zeker (10 laagjes of zo) krijg je een realistisch chroomeffect. Je hoeft deze verf niet te verdunnen.

2. LAMPJE
In de cirkel die je hierboven ziet, zit de gloeilamp. In het Engels genaamd 'headlight bulb' (voor Google-werk). Bij wat oudere auto's ziet hij er meestal ongeveer zo uit:

41kMxD3CXnL._SX342_.jpg

Je kunt dit namaken door bijvoorbeeld een druppel secondenlijm hard te maken met accelerator, dan heeft hij meteen de juiste matwitte kleur; of je kunt zo'n lampje maken door middel van stretched sprue. Of een heel klein speldenkopje of iets dergelijks.

3. GLAS
Het koplampglaasje is, zoals afgeleverd door de kitfabrikant, vaak wat te dik. Je kunt dit aan de binnenzijde (=de niet-geribbelde kant) bijschuren net zolang totdat de juiste dikte is verkregen. Let op dat je de geribbelde kant niet beschadigt. Begin met korrel 400. Op het moment dat je de juiste dikte hebt, verhoog de korrel dan steeds tot 800, 1500, 2000, 4000 net zolang totdat je er weer doorheen kunt kijken. Dit schuren kun je het beste nat doen. Let op dat het glaasje vaak iets bol staat en probeer dat, als je perfectionistisch bent, er ook in aan te brengen. Let op dat je het glaasje niet tordeert want dan kan het week worden en broos. Is het naar je zin, dan kun je het een beetje polijsten met tandpasta of Tamiya compound. Ten slotte doe je er een laagje clear van Tamiya overheen (bepaalde parketreinigers werken ook), nadat je het glaasje volledig stofvrij hebt gemaakt. Als het goed is, blinkt het weer als nieuw en is het zeer zelder zodat je er doorheen kunt kijken en lampje plus reflector ziet zitten.

In het geval er geen reliëf op de voorkant van het glaasje zit, of het reliëf zoals geleverd door de kitfabrikant zint je niet, dan kun je dat aanbrengen door middel van de hier getoonde slimheid. Zelf nog niet uitgeprobeerd, maar een geweldige oplossing. Dit kun je ook toepassen als je op de een of andere manier het koplampglaasje verpest bij het schuren, dan kun je gewoon nieuwe maken door middel van transparant plastic zoals dat van Evergreen bijvoorbeeld. Of van een goed schoongemaakte transparant plastic verpakking van etenswaren.

TEN SLOTTE
Ik zie je denken... een hele hoop moeite voor één koplamp. Maar het effect zal je verbazen en maakt het schaalobject net echt; nu de koplamp iets is waar mensen (juryleden en anderen) snel hun oog op laten vallen, omdat het een markant onderdeel van een auto is, is het geen overbodige luxe daar de nodige aandacht aan te besteden. Het wordt mijns inziens veel te weinig gedaan.

Natuurlijk even goede vrienden als je dit alles toch iets te veel van het goede vindt, maar nu heb je tenminste wat extra inspiratie :)
 
@Roy: Bedankt voor deze deskundige en uitgebreide uitleg, dit is zeker een zeer waardevolle tip om een mooie extra toe te voegen aan een model. Voor deze build ga ik er helaas geen gebruik van maken, hopelijk neem je dit niet verkeerd op. Er zijn bepaalde dingen waar ik nog naar op zoek moet gaan, zoals schuurpapier korrel 4000 bv. heb ik hier nog nergens kunnen vinden. Ik ga me zeker eens toeleggen op deze beschrijving om de headlight-bulbs te maken, van zodra het werkt zoals het hoort kan ik er meteen maken in reserve voor mijn andere modellen. Mag ik je enkel vragen hoe je eigenlijk een druppel secondenlijm hard maakt met accelelrator en wat is die accelerator dan ( nog nooit van gehoord eerlijk gezegd ).
 
Zeker vat ik het niet verkeerd op, het is iets wat ik graag deel en uiteindelijk is het steeds aan de bouwer zelf om er al dan niet gebruik van te maken.

Schuurpapier korrel 4.000 is te koop bij modelbouwwinkels of verfwinkels. Bij de specialisten kun je tot en met korrel 60.000 krijgen, wat je eigenlijk alleen maar gebruikt om chroom te schuren en dat soort dingen. Misschien kun je ook wel met 2.000 af, zeker als je daarna goed polijst met Tamiya Compound. Alternatief kun je trouwens ook tandpasta gebruiken, dat heeft ook een licht schurende en polijstende werking. Wel is het gebruik van Tamiya clear of de parketreiniger belangrijk.

Overigens is die derde stap vaak het minst belangrijk en duurt hij het langst.

Accelerator is een van de belangrijkste goedjes die je als modelbouwer in bezit kunt hebben. Het is een vloeistof die een chemische reactie aangaat met de secondenlijm, zodat de lijm na een seconde of twee helemaal hard wordt. Anders duurt het ongeveer een half uur voordat secondenlijm die in aanraking komt met zuurstof, hard wordt. Zo kun je dus gewoon een druppel secondenlijm pakken en wat accelerator daar tegenaan duwen met bijvoorbeeld een applicator van Uschi van der Rosten of zo. Dit zijn applicators:

the-candle-superlue-applicator.jpg


Ook al bijna onmisbaar. Alternatief kun je een oliepin gebruiken.

Voorbeelden van het gebruik van accelerator kun je in mijn talloze topics vinden. Recentelijk, zie hier, foto nummer 93 en verder.

In mijn overzicht van tips voor beginnende modelbouwers (voornamelijk een lijstje met aan te schaffen materialen) heb ik accelerator (daar genoemd: Zap Kicker) ook opgenomen. Ik heb ook een overzicht van tips voor gevorderde modelbouwers gemaakt, maar ik vind dat eigenlijk iedere modelbouwer idealiter accelerator in het assortiment zou moeten hebben...
 
Vandaag nog wat verdergebouwd aan het kloppend hart van de Buick, moet zeggen dat het motorcompartiment wel behoorlijk gevuld zit.

Bougiekabels na veel gefriemel en daarbijhorend gesakker toegevoegd, sorry voor de niet al te beste kwaliteit van de foto, maar fotoapparaat had echt wel een tegenwerkdagje vandaag.
attachment.jpg

Luchtfilter erop, batterijkabels eraan, nog de nodige vloeistofslangen erbij gevoegd. Nu enkel nog de sleutel omdraaien om die V8 te laten grommen :$
attachment.jpg
 
Indrukwekkend hoor. Zo ziet zo'n motor er ongeveer uit ja...!

Welke dikte kabels heb je gebruikt? 0,2 of 0,3? Het kan net...
 
@ Roy: Thnx voor het compliemnt. Ik heb 0,2 voor de bougiekabels, 0,3 voor de batterijkabels en 0,4 voor de hoses (vloeistofslangen ) gebruikt. Hij is nog niet helemaal zoals het origineel, maar dat is dan ook praktisch onmogelijk te verwezenlijken, denk dat er net genoeg in zit, nog meer proberen erin te duwen zou overdone worden denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan