Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Jan, prachtig gemaakt die zeilen, op de ledendag heb ik ze ook gezien en een prachtig idee met die lijm om de zeilen bol te krijgen.
 
Mooi werk Jan en de zeilen zien er in het echt ook goed uit.
 
Mooi Jan, ik kan je hier beter volgen als op het forum elders, wat ik vooral mooi vindt is het verweerde van de zeilen.
De tip met English Blend (thee) moet ik onthouden.8)

Germt
 
Ik heb het eerste zeil volledig afgetuigd. Hmmmm klinkt nogal geweldadig, toch maar iets anders formuleren :$ . Ik heb voor het eerste zeil de tuigage voltooid, en wel voor het boegsprietzeil.
Veel werk heeft gezeten (en zal nog gaan zitten) in het uitzoeken welke lijnen er horen te zijn, waar ze belegd worden en vooral waarvoor ze dienen. Ik hanteer verschillende bronnen die dan weer onvolledig of onduidelijk zijn, dan weer elkaar tegenspreken. Uiteindelijk heb ik geprobeerd om het gezonde verstand te laten zegevieren.
Na een enthousiast begin heb ik de boel toch weer afgebroken. Het bleek namelijk dat ik met geen mogelijkheid de lijnen nog door de kleine gaatjes in de blokken, die al aan de dwarsra bevestigd waren, kon krijgen :@ . De blokken losgemaakt en met een langere strop weer bevestigd MET de lijnen al door de blokken gehaald ..... Een leermoment voor de volgende zeilen.

Bounty20130512a.jpg

De zo als altijd genadeloze macrostand van de camera laat zien dat wel nog wat touwtjes recht moet hangen en het zeildoek nog wat moet "uitdeuken".

Bounty20130512b.jpg

Dit is het enige zeil dat niet met de schoten (de meest rechtse lijn) in twee richtingen gespannen kan worden. Om het zeil naar voren strak te zetten is winddruk nodig en die heb je binnenshuis niet ..... Daardoor gaan sommige lijnen (door het schaaleffect) onnatuurlijk slap hangen. Dit heb ik opgelost door deze lijnen met houtlijm in te smeren waardoor ze wat stijver blijven hangen. Daarbij heb ik lijmklemmen aan het zeil gehangen om de boel tijdens het drogen strak te houden.

Bounty20130512c.jpg

De derde draad van onderen laat zien wat er gebeurt als je nog geen houtlijm toegepast hebt. De lijn buigt door ...... naar boven!
De bolletjes aan sommige touwen zijn nog houlijmresten. Als ze goed uitgehard zijn schraap ik ze er nog af.

Bounty20130512d.jpg

Bounty20130512e.jpg

Ik hoop dat alles op de juiste plek zit. En als dat niet zo is is er toch bijna niemand die dat ziet. Alleen ene heer B. te A. misschien :@ maar dat is niet van belang. Ik zelf ben tevreden en dat is het belangrijkst.
De volgende stap bestaat uit de voorste drie stagzeilen. Dat wordt redelijk simpel want ze hebben ieder slechts 3 lijnen om te bedienen.

:wavey: :wavey: :wavey:

Naar vorig fotoverslag
Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit jan en dat leer moment voor volgende keer, vergeet het daartegen ben je het al lang vergeten hoor ;)
de tijt die verstrijkt tussen twee schepen om op te tuigen is gewoon te lang dat je daartegen het meeste bent vergeten en je alles weer van voor af aan moet beginnen lezen , allee zo is het tog bij mij. miqchien na 6 of 7 schepen en 20 jaar verder dat je het wel kunt onthouden
 
ziet er goed uit jan en dat leer moment voor volgende keer, vergeet het daartegen ben je het al lang vergeten hoor ;)
de tijt die verstrijkt tussen twee schepen om op te tuigen is gewoon te lang dat je daartegen het meeste bent vergeten en je alles weer van voor af aan moet beginnen lezen , allee zo is het tog bij mij. miqchien na 6 of 7 schepen en 20 jaar verder dat je het wel kunt onthouden

Ik heb op dit schip nog 18 zeilen te gaan, Diirk. Dus ook nog 18 momenten om dit op korte termijn toe te passen.
Overigens is het helemaal juist wat je zegt "Hoe zat dat ook al weer ?" zucht, zucht :unsure:
En over 20 jaar hebben we een afspraak ;)
 
De tuigage van de voorste drie stagzeilen is ook voltooid. Nog 14 van de 18 zeilen te gaan.
Ook deze keer is wat terugsnoeiwerk nodig geweest :( . De geraadpleegde bronnen blijven soms onduidelijk en de praktijk is vaak weerspanniger dan de theorie. Beleg je een lijn zoals het zou moeten dan blijkt deze vlak langs de schoorsteen van het fornuis te lopen, kan niet de bedoeling zijn! Dus toch maar even op een ander punt belegd. Er is nog ruimte alhoewel het voorkasteel al aardig druk wordt. Later zal het steeds moeilijker worden om een alternatief te vinden.
Soms zeg je ook wel eens $@@!%$$@@%$ als je een lijn strak zet en er plots drie andere slap hangen ..... Wie herkent dat verschijnsel?

De foto's:

Bounty20130518a_1.jpg

Bounty20130518b_3.jpg

Bounty20130518c_3.jpg

Bounty20130518d_1.jpg

Bounty20130518e_1.jpg

Hierna zijn de drie ra's en zeilen van de voorste mast, fokkemast, aan de beurt.


:wavey: :wavey: :wavey:

Naar vorig fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sjonge jonge, mooi man!! heel proper en ordelijk.
Ik wordt al onnozel van ocharm mijn 4 zeiltjes :D
 
Sjonge jonge, mooi man!! heel proper en ordelijk.
Ik wordt al onnozel van ocharm mijn 4 zeiltjes :D

Dankjewel voor het compliment!
Met dezelfde zeiltjes ben ik ook 4 jaar geleden begonnen ....... en het zijn er vijf trouwens :P
 
Dag Jan,

Heb je verslag doorgelezen. Mooi schip en het ziet er goed uit. Blijf je volgen

Gr

Henk
 
Het kost nogal wat tijd om het lopende want van de ra's en dwarszeilen tot tmijn eigen tevredenheid te doorgronden (uitpluizen doen we later met bijenwas :D ).
Het vervelende is dat hoe langer je kijkt, hoe minder tevreden je bent over dat wat je al gedaan hebt :@.
Zoals hier het draadje achter de rode pijl.

Bounty20130518f.jpg

Zit een beetje lastig als je hier later nog een ra met grootzeil wilt doorsteken ......
Het bovenste blok aan de mars dus maar een stukjje richting mast verplaatst.

Het boegsprietzeil lijkt op het eerste oog in orde:

Bounty20130512f.jpg

Maar de gordingen (lijnen achter de rode pijlen waarmee het zeil gehesen kan worden om aan de ra op te binden) moeten toch echt langs de VOORKANT van het zeil lopen.
Op deze manier worden bij het hijsen de zeelieden die op de paarden (touw om op te staan, groene pijlen) niet de zee in gelanceerd .....

Mijn eerste gedachte was "laat maar zitten" (letterlijk) "bijna niemand die het ziet". Maar die "bijna niemand" bestaat o.a. uit mijzelf. Ik ga het dus toch maar afbreken en opnieuw, maar dan goed, aanbrengen. Moet ik ook het hele zeil van de spriet verwijderen :@ want het zit nu te hoog vast om de lijnen naar de voorkant te laten lopen.

Mijn doel is nu eenmaal om het tuigageplan van zo'n schip te begrijpen en zo goed mogelijk uit te voeren. Je kunt daarbij bij een model niet alle detail handhaven (voor het lopend want gebruik ik bijv. maar twee diameters touw 0,15 en 0,25 mm) maar aan zoiets blijf ik me ergeren ...

Tot slot nog een vraagje: weet iemand wat de "inner en outer tracing line" (nederlandse term heb ik nog niet kunnen vinden) precies zijn? En vooral hoe ze aangebracht moeten worden? Ik kom er zelf nog niet goed uit. Tekening o.i.d. welkom!
 
Het enige wat ik van de inner en outer tracing line staat op blz84 in het boek "Rigging Period ships" van Lennarth Petersson, met een tekening erbij.
Ik heb dat boek digitaal in PDF, maar krijg de afbeelding niet naar hier gecopieerd:(
Als je de titel op Google intikt kun je hem bij Maritim downloads downloaden (als ik het goed begrepen heb tenminste.

Succes Germt
 
Het vele werk en de tegenslag nagelaten wordt het wel een prachtig schip Jan!

Fred
 
Het enige wat ik van de inner en outer tracing line staat op blz84 in het boek "Rigging Period ships" van Lennarth Petersson, met een tekening erbij.
Ik heb dat boek digitaal in PDF, maar krijg de afbeelding niet naar hier gecopieerd:(
Als je de titel op Google intikt kun je hem bij Maritim downloads downloaden (als ik het goed begrepen heb tenminste.

Succes Germt

Ik ben een beetje dom geweest (en blind) .... :wub:

Ik heb het boek en op p. 84 staat deze tekening.
Helemaal over het hoofd gezien.

Tricing%20line.jpg

Duidelijk zou je zo zeggen. Maar kan iemand mij vertellen waartoe dit geheel dient?
Ik zie de logica niet, vooral voor die lus om drie touwen heen.

En Germt:
1. Met linkermuisknop ingedrukt een selectie maken in PDF.
2. Ctrl-C (copy) .
3. Paint openen.
4. Nieuw bestand openen.
5. Ctrl-V (paste, plak)
6. Opslaan als JPG
7 Uploaden naar hier.
 
Tja, Jan, je hebt een punt aangehaald waar ik ook geen b... van snap, en al helemaal die lussen niet:(
Maar.... ik ben ook helemaal niet goed in de tuigage wetenschap, kan nog lachen worden als ik er straks voor kom te staan:wub:

Bedankt voor de handleiding betreffende het Pdf bestand, kan handig zijn.

PS ik zoek nog even verder naar het nut van die lijnen, kan er alleen maar van leren.

Germt
 
Germt, we zijn op de wereld om mekaar, om mekaar te helpen niewaar..... toch?
Ik ben ook maar als landrot in deze materie gedoken.
Ik heb inmiddels al wel achterhaald dat het doel van die lussen is om de blokken waarbij ze bevestigd zijn op hun plaats te houden.
Blijft de vraag: waarom is dat in hemelsnaam nodig? Vooral voor dat binnenste blok!
 
denk dat ze hier de raas uitbeelden zonder dat er zeilen aan hangen jan om het zo op te knopen als het schip aan de kade ligt want normaal hebben deze lijnen niets met elkaar te maken en hangen ze zeker niet samen.

de lange lijn met het vioolblok gaat normaal ergens tegen de fortuning hangen.
de twee klijne katrollen aan de raa dienen om het zeil op te halen.

denk niet dat dit voor jou van toepassing is
 
Dirk, de lijnen die jij bedoelt - gordingen, buntlines in het engels - zijn apart getekend in dit boek.
De tricing lines die ik bedoel worden - net als buntlines enz - apart benoemd in de originele handgeschreven tuigagelijst van de Bounty. De tekeningen geven ook ongeveer de lokatie weer zoals die hier getekend is maar dan nog veel onduidelijker. Ze zijn belegd op een hoofdtouw en op het voorkasteel, maar waar precies is daar ook onduidelijk.
De Bounty was een vrij klein schip en had daardoor letterlijk wat minder ruimte voor de tuigage. Daardoor wijkt deze af en toe af van wat Petersson laat zien.

En zo blijven we maar spitten in de literatuur en op internet ...... zucht.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan