Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen :D. Mijn (leken) verstand zegt nu dit in lekentaal. De construktie, zoals in de tekening een paar postings terug, dient om sterke krachten op de uiteinden van de ra's op te vangen en af te voeren. Dit om te voorkomen dat de ra breekt. Met behulp van de "tricing lines" is het mogelijk om de hoek waaronder deze kracht op de mast aangrijpt te beïnvloeden. Deze construktie als geheel komt alleen voor bij de onderste (grootste) ra's van fokkemast en grote mast.

Als ik het mis heb hoor ik het wel van de echte expert :unsure: :unsure: :unsure:

Aanvulling: Is dat binnenste blok nu bevestigd aan de mast of aan een hoofdtouw?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou hem aan de mast beleggen maar ik ben ver van een expert als het over tuiage gaat hoor jan .
 
Als ik goed naar de tekening kijk, heeft dat blok een haakje, dus denk ik dat Dirk zijn mening wel kan kloppen.
Ik denk dat het inderdaad de mast is, en dat het blok aan een oog hangt?
Voor de belegpunten op de nagelbanken, die vond ik weer op pag.84 en 98.
Best interessant hoor Jan, zo leren we weer wat bij 8)

Germt
 
Dirk en Germt, ik denk eigenlijk dat ie aan de mars vast zit. Een haak veronderstelt een oogbout en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een oogbout in een mast of ra gezien. Lijkt me ook niet handig gezien de zware krachten die loodrecht op de as van die rondhouten uitgeoefend worden. Als je daarin gaat boren zal het hout op die plaats snel gaan breken. Je ziet dan ook dat alle blokken met stroppen aan masten en ra's worden bevestigd. Ook de bovenste rahouten worden met de bekende 8-vormige ringen aan het centrale deel bevestigd.
Alleen aan de boegspriet zitten wel oogbouten maar deze ligt dan ook grotendeels horizontaal, de kracht wordt dan veel minder loodrecht op de as van het hout uitgeoefend maar veel meer parallel daaraan.
Verder zitten de dekken en de marsen vol oogbouten natuurlijk.
 
Zoals zo vaak blijkt de werkelijkheid veel eenvoudiger te zijn dan je denkt. De hiervoor bedoelde construktie is niets meer of minder dan een takel. Iedere lagere ra heeft er een aan beide uiteinden, jawel "yard tacle" :$
Heeft dus wel iets met het opvangen van zware krachten te maken maar dan niet met zo'n ingewikkelde verklaring als waar ik mee kwam. De haak dient dan ook niet om dat blok ergens aan te bevestigen maar precies andersom: je kunt er iets aan hangen om op te takelen. En als niet in gebruik moet je zo'n takel toch ergens neerhangen waar ie niet in de weg zit.
De verwarring bij mij is ontstaan doordat dit ding wel bij het lopend want gerekend wordt maar niet bijdraagt aan de bediening van een ra of zeil.
 
Ik vindt dat dan wel weer grappig, zijn we met een paar man naar een verklaring aan het zoeken, is het "gewoon" een takel.:$
Die kennen we allemaal, maar zien het niet:laugh::laugh::laugh:

Germt
 
Precies Germt, en als we de takel niet nodig hebben zetten we hem vast met ...... "tricing lines". Simpel toch? :laugh:
 
Nu moet je me even helpen Jan, de takel ken ik, maar dan de takel die aan de stag zit.
Als ik nog eens naar de eerste tekening kijk, dan zit deze takel aan de uiteinde van de ra.
Ik snap nu dan ook het principe van de tracing line, inderdaad, als hij niet nodig is, berg je hem op.
Maar waar werd deze takeldan voor gebruikt, dat kan ik nergens vinden, of was dat de enige takel en zat er geen takel aan de stag?
Sorry, maar vindt het machtig interessant én leerzaam8)
 
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Ik vond dit plaatje op internet en ineens werd het duidelijk.

plate72.jpg


Natuurlijk zijn er meerdere takels aan boord, ook aan de stagen. Zo moet ik bijv. nog twee takels maken om de sloepen te lichten en die hangen aan stagen.
In het plaatje zie je ook dat de verschillende takels samen kunnen werken.
 
Aha, dank Jan, is mij nu volkomen duidelijk.:)
Ga straks eens even kijken of ik dit systeem ook bij de WvH terug kan vinden.
 
het touw werk dat wij aan onze schepen maken is enkel de basis om een schip te laten varen jan.
er werden zeker nog een hoop andere takels en touwen gemaakt naar het gemak van het schip( bemanning) wat het nodig moest hebben.
je kan het zo gek niet bedenken hoe men vroeger dingen optilde met de raas en andere uitstekende hout delen waar maar een katrol aan gehangen kon worden
 
Voor degenen die een tijdlang vorderingen in dit verslag gemist hebben: nee het is geen echte bouwdip. Trieste gebeurtenissen in mijn familie hebben ervoor gezorgd dat ik mijn hoofd een paar weken niet bij modelbouw had. En een drievoudige uitvaart twee weken geleden mag je wel triest noemen. Voor de volgers van het Nederlandse nieuws: ja de slachtoffers van de aangestoken brand in Cuijk, mijn jongste nicht en haar twee dochters. Tragisch, tragisch, tragisch en dan komt het erg dichtbij, zeker als je ook nog 15 jaar op een steenworp afstand van de plek des onheils hebt gewoond.
Maar gisteren probeerde ik (letterlijk) de draad weer op te pakken, er was toch zo'n oervervelende sprintetappe in de Tour .......... dacht ik. Ik heb dus voor het eerst sinds lange tijd genoten van een vlakke etappe. En niet gebouwd :nowink:. Toch ga ik het maar weer proberen. Gelukkig heb ik alle voorwerk voor de tuigage van de grote ra en het grootzeil van de fokkemast op papier vastgelegd
En een deel van de discussie hiervoor, over takels en tricing-lines, heeft alsnog tot een verrassende conclusie geleid. Deze zaken staan wel op de tuigagetekeningen van "Anatomy of the ship", daar staat alles op. Alleen werden de takels (en dus ook de tricing lines) alleen aan wal gebruikt en tijdens de vaart verwijderd. Mijn model wordt volledig opgetuigd en in volle vaart weergegeven. Dus kan ik ze achterwege laten, scheelt weer werk ;)
 
Dag man,
Triest om dit te horen en alvast onze innige deelneming.
Hopelijk komt er nu rust en kan je je zinnen verzetten.
Sterkte voor u en uw familie en we zien hier wel wanneer de bouw opnieuw gestart is.
 
Alsook innige deelneming, neem je tijd en we gunnen je deze periode ook. We zien wel wanneer je er aan te komt.
 
Jan, ook van mij nog heel veel sterkte met deze wel heel trieste gebeurtenis.
 
jan ik wens je ook veel sterkte .
gr dirk d
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan