Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Ha Fred,
Thnxs. Het is natuurlijk handiger om het even uit te leggen dat bespaart veel opzoek werk terwijl de schrijver dit uit zijn hoofd weet. Daarbij zijn sommige topics wel erg specifiek met termen die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Voor newbees heel depressief. Ik doe een oproep aan iedereen om het begrijpbaar te houden en eventueel uitleg te geven of aan te geven waar het te vinden is.
Laagdrempelig noemen ze dat geloof ik.
Thnxs.
 
Mooi gedaan en goed gevonden wat betreft die zeilen Jan. Ben al benieuwd naar het eindresultaat ;)
 
heel mooi jan het einde komt stilletjes aan in zicht 8)
 
Weer een etappe verder: het staande want staat!
Eerst een sfeerplaatje: het schip dat sneller vaart dan haar schaduw - of was dat iets met een cowboy? :laugh:

attachment.jpg

Het bollen van de zeilen is ook aardig gelukt. Ze hangen nu nog gewoon los.
De "holle" kant:

attachment.jpg

attachment.jpg

En de bolle kant:

attachment.jpg

attachment.jpg

Als bronnen voor de tuigage heb ik (in volgorde van belangrijkheid) gebruikt:
1. Anatomy of the ship
2. Het boek van Lennarth Petersson
3. De bouwbeschrijving

Met flink wat puzzelwerk ben ik er toch redelijk uitgekomen, alhoewel er soms redelijk wat tegenspraak is. Zo heeft de bezaanmast in de kit bijv. een topzeil meer dan in "Anatomy".
Wat ik in alle bronnen niet logisch vond was de bevestiging van het onderste stagzeil bij de bezaanmast (het zeil links onderaan).

attachment.jpg

Hier zou maar een stag zijn waar zowel het zeil als de "kraaienpoot" naar de bezaanmars aan bevestigd zijn. Dat lijkt me niet erg handig bij het op- en neerhalen van het zeil :(. Daarom heb ik ook hier - net als bij de andere masten - naast de hoofdstag een extra stag met het zeil aangebracht.

Ra ra wat nu de volgende stap is. Juist ja, negen ra's maken ;).

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, mooie foto's met de schaduw van die cowboy :).
De bolling oogt zeer realistisch, dit is een goede zet geweest.
Veel succes met de 9 ra's, voor de volgende zeilen.
 
Dat ziet er waarachtig zeer netjes uit Jan.
De bolling in de zeilen is inderdaad goed gelukt, en laten we eerlijk zijn, na zo'n schip bouwen wat zijn dan nog 9 ra's;)

Fred
 
Ha Jan,
Petje af hoor. Mooi gemaakt. Wat ik me wel afvroeg is de grootte van de 2 sloepen. Zijn die niet erg groot. Heb geen idee hoor maar het "oogt" zo.
 
Voor deze missie was kapitein Bligh al eerder in de Stille Zuidzee geweest. Hij wist daarom dat hij veel drinkwater en proviand bij koraaleilanden moest inslaan. Deze eilanden hebben ondiepe kustwateren zodat hij ver uit de kust moest blijven. Om die reden heeft hij om extra grote sloepen gevraagd. Deze passen inderdaad maar net in de beschikbare ruimte, de onderste alleen maar met gedemonteerd roer ......
Overigens is zo'n grote sloep later wel zijn redding geweest toen hij erin overboord werd gezet door de muiters.
En de Bounty was een klein schip, minder dan 250 ton, de sloepen zijn dus ook relatief groot. Een schip van minder dan 250 ton was ook een H.M.A.V, "armed vessel" ofwel bewapend koopvaardijschip, en geen H.M.S "ship" (oorlogschip). De naam die de kit meegekregen heeft is dus historisch fout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi hoor jan de zeilen zien er perfect uit hoor
 
Eindelijk ..... daar is ie weer ^^ ^^ ^^
Heeft wat tijd gekost, maar de gezondheid zat dan ook niet echt mee :angry: :angry: :angry:
En ra ra wat laat ik zien? Inderdaad ........ de voltooide ra's. 11 stuks - betergezegd 9 ra's en 1 gaffel en 1 giek (ik geloof dat die laatste zo heten, ben te lui om het op te zoeken :$).
Het lijken simpele dingen maar ieder ra bestaat uit tientallen onderdelen, daar gaan toch nog heel wat uurtjes in zitten.

Voor de voorste mast: fokkemast
attachment.jpg

Voor de middelste mast: grootmast
attachment.jpg

Voor de achterste mast: bezaanmast
attachment.jpg

De volgende stap is het aanbrengen van reeflijnen (honderden!) op de resterende zeilen. Daarna deze zeilen bollen en aan de ra's bevestigen en vervolgens de ra's ophangen.
Als laatste het aanbrengen van het lopende want. Heeeeel veel touwtjes en heeeeel veel uitzoekwerk hoe deze belegd moeten worden.

Oh ja, er moet ook nog een standaard gemaakt worden (zit niet bij de kit). Aangezien ik het schip met gebolde zeilen een dynamische uitstraling wil geven zal deze Bounty niet rechtop geplaatst worden maar in de wind overhellend met de boeg naar beneden duikend.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je bent al bezig 8)

mooi jan en met het touw werk zul je ook geen last hebben van stof dus kan je er rustug op het gemakje bij gaan zitten .
veel suc6 verder jan en af en toe een update .

maar doe het rustig aan
 
Kijk eens aan, tussendoor toch heel wat werk verzet.
Ziet er keurig uit, maar dat waren we al gewend van je.

Ben heel benieuwd naar de setting straks met de gebolde zeilen.
 
Tof om te zien dat je er weer aan bezig bent Jan en die ra's zien netjes uit zeg.
Wel een apart idee om de standaard niet recht te maken maar juist iets scheef zodat het echt lijkt of ze in volle vaart is.
Succes met de "touwtjes" ;)

Fred
 
Vannacht bij toeval op TCM nog een groot deel van de film "Mutiny on the Bounty" uit 1962 gezien (nee, ik zat niet te wachten op het interview met ......, iedere seconde aandacht voor die @@@ is er een teveel).
Prachtige opnamen op en van het schip. Het is frappant om te zie hoe model van AL 1:1 (beter 1 : 48) lijkt op de replica die voor de opnamen gebruikt is. Als bouwer herken je iedere plank, ieder zeil en alle touwtjes.
Ontzettend zonde dat deze replica afgelopen jaar in de orkaan Sandy gezonken is. Nog veel erger is het tragische feit dat daarbij twee bemanningsleden omgekomen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig, ik heb je verslag weer teruggevonden Jan^^
Ik hoop dat je snel weer de kracht/motivatie hebt om door te gaan met deze beauty8)
 
Tijd voor wat achterstallig onderhoud op dit bouwverslag. De bezoekers van de forumdag hebben kunnen zien dat ik niet helemaal stilgezeten heb de afgelopen tijd.
Het aanbrengen van de reeflijnen op de zeilen - touwen waarmee de opgerolde zeilen worden vastgebonden - hebben me heel wat hoofdbrekens gekost. Hier gaat het zg. schaaleffect een rol spelen, bij schaal 1 : 48 zijn de interne krachten in het gebruikte touw veel sterker dan de zwaartekracht. Daardoor hebben deze korte touwtjes de neiging om alle kanten op te springen en gaan niet netjes naar beneden hangen zoals het hoort.
De eerste pogingen om de lijntjes een voor een aan te brengen (nee, niet snuiven :D ) liepen uit op een ramp. Daarna heb ik - geheel tegen mijn gewoonte in - het advies van min vrouw opgevolgd. :tongue:
Eerst een lange draad op en door het zeil gestikt. De verticale afstand tussen de gaatjes is de lengte van de reeflijnen.
Als voorbeeld de zeilen van de voorste mast:

Voorkant
attachment.jpg

Achterkant
attachment.jpg

Dan alle stukjes aan een kant onderaan doorknippen en losmaken.

attachment.jpg

Daarna heb ik de touwtjes met een kwastje ingesmeerd met verdunde houtlijm en in de gewenste positie gebracht.

attachment.jpg

Laten drogen en voorzichtig losmaken van het zeil.

Voorkant
attachment.jpg

Achterkant
attachment.jpg

De macro stand van de camera laat een groot kleurverschil zien tussen de zeilen. In werkelijkheid valt dat echt wel mee en het is ook de bedoeling dat er kleurverschil is.
De zeilen zijn een tijd terug al gekleurd door ze te dompelen in een sterke thee. English blend natuurlijk want het is een engels schip ,,,,

Vervolgens de zeilen aan de ra's genaaid en bol gemaakt:

attachment.jpg

Het bollen van de zeilen doe ik met behulp van zwaartekracht en verdunde houtlijm in deze opstelling:

attachment.jpg

attachment.jpg

De met water gevulde ballonnen die ik op de zeilen leg om ze te laten doorzakken zijn meestal nog eens niet nodig.
Door de zeilen later met met een kwasje weer nat te maken kun je de vorm altijd nog aanpassen. Uitdeuken dus!

Inmiddels heb ik ook alle andere zeilen af: het boegsprietzeil en drie voor ieder van de twee andere masten.
Nu ga ik het lopende want (= touwen om de ra's en de zeilen te bedienen) voor de 18 zeilen aanbrengen.
Dit is een enorm priegelwerk met heel veel touwtjes die door elkaar heen lopen. Om een beetje overzicht te kunnen bewaren heb ik besloten om zeil voor zeil te gaan werken en wel van voor naar achter en van beneden naar boven. We beginnen dus met het boegsprietzeil.

Naar vorig fotoverslag
Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap werk , nog iemand die niet van zeilen houd die als wasgoed aan de lijn hangen ;)
 
zeilen zien er prachtig uit jan 8)

veel suc6 met het verdere touwwerk en het ophangen van de zeilen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan