Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Mooi geworden, die zeilen Jan.

Fred the Mouse boft maar met slechts een zeil op de Oseberg ...... ik heb er 18.
Met 1 zeil kan je ook een hoop ellende hebben hoor.....:sleep:

Fred
 
Als iemand een tijdje niet meer op zijn eigen bouwverslag gepost heeft kan dat een aantal oorzaken hebben .....
- Een haperende gezondheid. Is bij mij gelukkig niet het geval ^^
- Een bouwdip. Hier ook niet aan de orde ^^
- Veel te druk met bouwen en dus geen tijd voor foto's en lange verhalen. Dat is het dus 8)

Even een update, maar wel zonder foto's :ohmy: Ik ben weer terug bij waar ik was (zelfs iets verder) maar dan wel beter uitgevoerd. Ik heb eerst de spreeworsten en alle lijnen - behalve de hoofdtouwen - verwijderd. Een echt geduldwerkje om zonder beschadigingen uit te voeren, maar wel goed gelukt. Daarna alles weer aangebracht maar dan minder uitbundig vastgeknoopt. Het resultaat is dat het luchtruim daar weer vol is maar dan zonder een warboel aan touwtjes.
Daarna begonnen met het knopen van de weeflijnen. De BB schrijft ecrukleurig draad van van 0.15 mm voor. Dat vind ik wat licht, dus wat donkerbruin draad van die dikte gekocht en gebruikt bij het onderwant van de bezaanmast.
Blijkt de uitvoering wat ieletjes te zijn t.o.v. de hoofdlijnen van 0.50 mm :ohmy: Dus maar weer afgebroken en vervangen door draad van 0.25 mm. Vind ik dan weer eigenlijk weer wat te dik (wie herkent dat verschijnsel?). Vooral de knopen (mastworpen) zouden wat platter moeten. Maar schaal 1:48 betekent wel dat alle afmetingen 48x kleiner zijn maar niet dat de buigzaamheid van het materiaal 48x groter wordt .... schaaleffect heet dat geloof ik.
Maar ik laat het nu zo en ben al druk bezig om alle ander eindjes aan elkaar te knopen. Met de vrije Paasdagen in het verschiet zal ik dit weekend het staande want op de stagen na voltooid hebben. Dan volgen ook weer plaatjes.

Daarna zal ik met de stagen ook meteen de stagzeilen moeten aanbrengen. Deze worden namelijk met heel veel metalen ringetjes aan de stagen bevestigd. En het is nou eenmaal handiger om de stagen door de ringen te trekken dan later het andersom te proberen .....
 
jan doe maar rustig hoor we zien de fotos wel verschijnen als je zover bent.
bij mij is het ook ff stil op het topic maar hier word hard gewerkt aan het vlak , dus niet panikeren dat je een weekje niets post we weten dat er achter de schermen hard gewerkt word en je een goed rezultaat gaat neer zetten ;)
 
Ik heb de afgelopen dagen een heel groot paasei gelegd :D .
Na een tijdje opzien tegen knoopwerk heb ik dan toch alle weeflijnen geknoopt. De BB schreef 0,15 mm bruin draad voor, maar ecru-kleurig draad was bijgeleverd. Dus maar bruin draad gehaald, blijkt het naar mijn mening bij het eerste want nogal iel uit te vallen t.o.v. de hoofdlijnen (0,5 - 0,8 mm). Dus maar weer afgebroken, wat een priegelwerk.
Maar gelukkig dit keer zonder ongelukken zoals het per ongeluk doorknippen van de verkeerde draadjes :angry: .
Vervolgens weeflijnen van 0,25 mm aangebracht, vind ik dan weer eigenlijk net iets te dik. Ben ik weer :$ .
Maar we laten het zo, eigenlijk ben ik dik (.....!) tevreden over het resultaat: in totaal 12 wanten met 790 mastworpen (voor de statistici). Het enige gereedschap dat ik bij het knopen gebruikt heb zijn mijn (dikke) vingers en zo'n pincet dat in rust gesloten is en open gaat als je er op drukt. Daar kon ik gemakkelijk de draadjes mee doorhalen en ook bij het aantrekken van de knoop de boel op de juiste plaats houden.
Alle touwwerk heb ik inmiddels behandeld met bijenwas opgelost in terpentijnolie (= geen terpentine!). Eigenlijk is dat het recept voor ouderwetse boenwas, maar ik heb het vloeibaarder gemaakt en opgewarmd tot 50-60 graden Celsius. Zo is het gemakkelijk met een kwastje aan te brengen en uit te smeren.
Hier dan het resultaat in 14 foto's. En, jawel, in de macrostand genomen dus genadeloos.
De witte vlekjes hier en daar zijn restjes bijenwas. Moet ik nog uitpoetsen als het goed ingedroogd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En het geheel:

attachment.jpg

attachment.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit was het wachten echt waard naar een volgende update,schitterend werk Jan heb je de binnen zijde zelf ontworpen of was dit voorzien in de bouwkid..
 
1e stap voor de tuigage ziet er goed uit. nu door aan het vervolg van het staande want
 
mooi hoor jan ziet er direct helemaal anders uit nu 8)
 
Ziet er geweldig uit Jan, een plaatje om te zien.

eigenlijk ben ik dik (.....!) tevreden over het resultaat
Dan moet het eigenlijk wel feilloos zijn ;).
 
Iedereen bedankt voor de lovende woorden.

Dit was het wachten echt waard naar een volgende update,schitterend werk Jan heb je de binnen zijde zelf ontworpen of was dit voorzien in de bouwkid..

Dit is precies volgens het ontwerp van de kit. Andere bouwers van deze kit leven zich hier helemaal uit in het toevoegen van nog meer detail.

1e stap voor de tuigage ziet er goed uit. nu door aan het vervolg van het staande want

Dat wordt nog een heel gevecht. Een fatsoenlijk tuigageplan ontbreekt namelijk bij deze kit maar ik heb voldoende andere bronnen. Stap voor stap uitzoeken waar ieder touwtje zit en vooral waar het voor dient. Erg leerzaam maar wel tijdrovend.
 
Weer een stuk opgeschoten met het staande want. De pardoens en de bovenste lijnen, waar geen stagzeilen aan komen, zijn bevestigd. Als bron heb ik voornamelijk het boek "Anatomy of the ship" gebruikt. Ook de tekeningen van Lennarth Petersson zijn erg nuttig, over de informatie die kitleverancier AL levert zwijg ik maar liever :@
Daarbij is me nu pas opgevallen dat deze versie van de Bounty een langere bezaanmast heeft dan bij "Anatomy" en daar ook een topzeil meer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ik beland ben bij het lagere centrale deel van het staande want, waar de stagzeilen aan komen hangen, moet ik eerst aan een andere klus beginnen. De stagzeilen hangen namelijk met ringetjes aan de stagen. Het is dan ook handig om eerst de stagzeilen te prepareren en dan de betreffende stagen door de ringen te halen voordat deze vastgezet zijn. Lijkt me iets handiger dan andersom ....

Allereerst zo'n 100 messing ringetjes zwarten. Ik heb dit gedaan met zwarte inkt op alcoholbasis. Deze inkt is geschikt om niet poreuze oppervlakten, zoals metalen, te kleuren. Eerder heb ik dat ook gebruikt voor het zwarten van de roerketting.

attachment.jpg

Daarna touwtjes knopen aan het zeil, daar waar de ringen komen. Voldoende lang laten om nog knoopjes te kunnen leggen. De eerste knoop is een halve steek.

attachment.jpg

De ringetjes zelf met twee halve steken ofwel een platte knoop vastgezet.

attachment.jpg

Daarna de knopen borgen met lijm. Gezien de recente ervaringen van JanV heb ik daarvoor geen verdunde houtlijm gebruikt maar een beetje UHU hart. Na uitharden de losse einden afgeknipt.

attachment.jpg

Hierna ben ik iets nieuws gaan proberen, ik wil het model namelijk uitvoeren met gebolde zeilen. Om bolle zeilen te maken heb ik deze constructie bedacht:

attachment.jpg

De zijde (lijk) van het zeil dat aan de stag (of ra) bevestgd word heb ik gefixeerd langs een rechte lat. De overige losse hoekpunten aan een andere lat. Beide latten worden boven een vierkante bak gehangen waarbij het zeil gaat doorhangen naar beneden. Door de afstand tussen de latten te varieren kun je meer of minder bolling bereiken.
Daarna de onderkant (bolle of voorkant) insmeren met verdunde houtlijm, het geheel ophangen in de bak. Om de winddruk na te bootsen heb ik een aantal ballonnen, gevuld met water en een beetje lucht, bovenop het zeil geplaatst.

attachment.jpg

Laten drogen en dan ik je het zeil zo neerzetten:

attachment.jpg

Met een beetje water en wat gerichte druk zijn de laatste bobbels gemakkelijk nog recht te strijken. Dat gebeurt later na het definitief aanspannen van de zeilen.
Maar eerst nog 17 zeilen zo te gaan :wacko:

Bij wat uitmeten van de zeilen kwam ik nog een tegenvaller op het spoor :angry: : het staande want is iets te ver naar voren geplaatst t.o.v. de masten. Daardoor kan ik de ra's alleen loodrecht op de kiellijn plaatsen. Dat is ook het kitontwerp maar ik wil meer: naast bolle zeilen ook nog scherp aan de wind varen, dus met schuin geplaatste ra's.
Om dat te kunnen bereiken zal ik midden op de ra's een voetje of zoiets moeten plaatsen. Kan ik denk ik wel wegwerken achter de kraag die daar nog komt.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan, leuke methode om je zeilen bol te zetten en het ziet er goed uit, maar ga je de zeilen niet terug recht trekken bij het opspannen. Ik zou ook mijn zeilen willen bol zetten en ik heb ergens eens een methode gezien met een ventilator en ik dacht dat er in de rand van het zeil een ijzerdraad verwerkt werd zodat ze bol blijven ook na het opspannen, ik heb dit wel nog niet uitgetest.
 
Heel mooi en creatief Jan. Ben benieuwd hoe de zeilen zich gaan houden bij het bevestigen, denk zelf dat dit wel goed moet gaan. En dan hebben we weer een mooie how-to om zeilen te bollen.

Blijft die zwarte inkt op alcoholbasis een beetje zitten aan de ringetjes?
 
Hallo Jan, leuke methode om je zeilen bol te zetten en het ziet er goed uit, maar ga je de zeilen niet terug recht trekken bij het opspannen. Ik zou ook mijn zeilen willen bol zetten en ik heb ergens eens een methode gezien met een ventilator en ik dacht dat er in de rand van het zeil een ijzerdraad verwerkt werd zodat ze bol blijven ook na het opspannen, ik heb dit wel nog niet uitgetest.

Die ventilatormethode heb ik ook gezien en is de aanleiding geweest om dat idee iets praktischer vorm te geven. Is dit dus geworden.
De hoeken van de zeilen worden met twee lijnen gespannen. Dat wordt gewoon een kwestie van voor ieder de juiste lengte kiezen. Het zeil is nu zo stevig als dun karton, de gordings die het midden van de zeilen naar voren trekken kan ik wat spanning geven zonder dat het scheef trekt.
IJzerdraad heb ik in mijn eerste drie schepen verwerkt. Dat geeft wel een bollingseffect maar is niet helemaal realistisch: in het midden zakt het zeil toch weer iets in. En het is ook onhandig aanbrengen, daarnaast is het ook of te dun, of je ziet het zitten ......
 
Heel mooi en creatief Jan. Ben benieuwd hoe de zeilen zich gaan houden bij het bevestigen, denk zelf dat dit wel goed moet gaan. En dan hebben we weer een mooie how-to om zeilen te bollen.

Blijft die zwarte inkt op alcoholbasis een beetje zitten aan de ringetjes?

Dank je Wim. We (?) gaan rustig stap voor stap verder, ik moet van veel touwtjes het doel en de loop nog uitzoeken.
Die inkt is niet geheel slijtvast maar houdt wel beter dan een permanent marker. Ik hou wel een marker bij de hand om kleine blinkende puntjes aan te stippen.
 
Ha Pilatus, een beauty. Mijn complimenten.
Ik had je het al eerder gevraagd bij een ander bouwverslag om wat uitleg te geven over de terminologie die je gebruikt. Helaas voor "paduwans" onbegrijpelijk. Voorbeeld:
"Ik heb besloten om er, net als Fred, de schaar maar in te zetten. Nee niet alles gaat eraf, alleen de verbindingen tussen het bovenste en onderste want en de horizontale zwichtingen onder de marsen. Deze bestaan nu uit afzonderlijke lijnen met ieder hun bindsel op de spreeworst, vandaar die warboel."
Wat is in godsnaam een spreeworst, marsen, pardoens en zwichtingen. Voor de leesbaarheid en leerbaarheid zou dit je verslag te goede komen. Of is dit alleen voor gevorderden?
Thnxs alvast.
 
@ Paul hier vind je heel veel zeevaart termen met hun betekenis:

A-G http://www.barthokriek.nl/ondertiteling/lijsten/oude_zeilvaart_ag.html
H-M http://www.barthokriek.nl/ondertiteling/lijsten/oude_zeilvaart_h-m.html
N-Z http://www.barthokriek.nl/ondertiteling/lijsten/oude_zeilvaart_n-z.html

Voorbeeld:
zwichten: de hoofdtouwen van masten en stengen ter hoogte van de ra's door middel van diverse touwen (zwichtings) naar elkaar toe halen zodat ze minder breed uitstaan en de ra's scherper kunnen worden gebrast.

En zo staan er hier héél véél uitgelegd;)

Fred
 
Jan, de ringetjes even in de Brass Black leggen geeft een heel mooi en permanent zwarte kleur.

Fred
 
Fred, vanwege de slechte kwaliteit van mijn longen (longk) en de dampen die Brass Black afgeeft heb ik besloten die methode niet te gebruiken. Dus moet ik wel alternatieven zoeken.
 
Stond ik even niet bij stil Jan, sorry.
Je hebt in ieder geval en goed alternatief ervoor gevonden dus;)

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan