Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het geen mogelijkheid om met een 1 mm boortje tussen de nokken in te boren?.
Dan zou je in het doorboorde gaatje een stijf messing( massief)asje kunnen steken en deze aan beide zijden kunnen voorzien van een druppel tin.Het zit dan vast,en de draaiende krachten alsmede de in draaiende nokken van het andere tandwiel hebben daar niet veel invloed op.Doordat je het messing asje korter maakt als de diameter van het tandwiel,zal het asje dus helemaal verzinkt zitten "in"de kern van het tandwiel.Enige invloed is dan nooit mogelijk.Laat daar dan een druppel tin in vloeien en het zit voorgoed vast.En zal ook nooit meer kunnen slippen.

1_droop.jpg

Geel is het tandwiel(de nokken heb ik weggelaten in de tekening).
Zwart is de centrale as.
Oranje is het messing asje.
Grijs is het druppeltje tin erbovenop.

Je kunt in beide kanten wel een druppel tin laten vallen,door eerst het asje erin te brengen en een druppel tin erin.
Dan laat je het gewoon een beetje draaien(dan slipt hij al niet meer)en druppel je de andere zijde in.

Ron.
 
zat in de dezelfde richting als ron te denken maar dan boren op de plaats waar de inbus heeft gezeten. Dichter bij de as dus meer kans om recht in het midden van de as te boren.

Ligt er ook aan hoe dik de as is. Indien 4mm zou ik max. 1.2 mm breed boren kwestie de as niet te hard te verzwakken.
 
zat in de dezelfde richting als ron te denken maar dan boren op de plaats waar de inbus heeft gezeten. Dichter bij de as dus meer kans om recht in het midden van de as te boren.

Ligt er ook aan hoe dik de as is. Indien 4mm zou ik max. 1.2 mm breed boren kwestie de as niet te hard te verzwakken.

Ja,dat is precies wat ik bedoelde.Dit is een erg sterke wijze.

Ron.
 
Hoi Ron,

je heb het hier over tin erin te laten vlooien.
Nu is mijn vraag omdat is daar niet mee vertrouwd ben: die tin maak je die warm.
Ben je dan niet bang dat de tandwieltje gaat vervormen.
Ik zou zelf aan stablit of twee componenten lijm in brengen?!
 
Tin wordt niet zo erg heet,en het stolt erg snel.
Maar een of andere stevige lijmsoort is natuurlijk ook een goede optie.

Ron.
 
Is het geen mogelijkheid om met een 1 mm boortje tussen de nokken in te boren?.
Dan zou je in het doorboorde gaatje een stijf messing( massief)asje kunnen steken en deze aan beide zijden kunnen voorzien van een druppel tin.Het zit dan vast,en de draaiende krachten alsmede de in draaiende nokken van het andere tandwiel hebben daar niet veel invloed op.Doordat je het messing asje korter maakt als de diameter van het tandwiel,zal het asje dus helemaal verzinkt zitten "in"de kern van het tandwiel.Enige invloed is dan nooit mogelijk.Laat daar dan een druppel tin in vloeien en het zit voorgoed vast.En zal ook nooit meer kunnen slippen

Je kunt in beide kanten wel een druppel tin laten vallen,door eerst het asje erin te brengen en een druppel tin erin.
Dan laat je het gewoon een beetje draaien(dan slipt hij al niet meer)en druppel je de andere zijde in.

Ron.


Ik ga mee met je voorstel Ron.
't ziet er ingewikkeld uit, maar zal zeker de moeite waard zijn dit eens te bekijken.
Volgens mij hoeft die as zelfs niet helemaal erdoor, een goed voorbij de as zal het zeker genoeg zijn.

Luc heb je een idee van de diameter van het tandwieltje.
Questie voor je boorlengte.

groetjes
Ward
 
zie je wel droop,
je hebt een probleem,en onze forum zoekmachintjes gaan aan de slag .
om een gepaste oplossing te vinden.
dat is nu eens kameraatschap van de bovenste plank.
het voorstel van ron vind ik ook nog het beste,het zal zeker een solide verbinding tot stand brengen,
ronny
 
Eindfoto's

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en geven van oplossingen.
Doch, ik ben tot de vaststelling gekomen dat door de grootte van het motorasje alle reparaties niet te verwezenlijken zijn. De plastieken tandwielen zijn blijkbaar niet opgewassen tegen de krachten die de EV05 verlangt om alles functioneel te maken.

Gisteren kreeg ik terug bezoek van M: door een onoplettendheid van mij liep ik tegen de boom die niet meer omhoog wil met als resultaat dat het gehele zooitje afbrak op het scharnierpunt. :@
Dit heb ik gelukkig nu kunnen repareren.

Door die tegenslagen van de laatste tijd heb ik dan ook besloten om aan dit verslag een einde te breien.
Ja, ik ben het eerlijk gezegd een beetje zat.
Wanneer de 'Olayinka' ooit eens in het water zal liggen weet ik niet maar ik acht me gelukkig dat ik toch wel een pracht van een -zij het voorlopig statisch- rc model heb gemaakt.


De eindfoto's kunnen jullie in de fotogalerij bekijken.






EINDE





Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze ziet er ondanks de tegenslagen toch uit als een juweeltje Applaus
 
Wel Droop, je hebt een pracht van een kotter gebouwd Applaus Applaus

En ik twijfel er geen seconde aan dat ze in het water zal vertoeven.

Jammer van de laatste tegenslagen maar als er enige tijd overheen is zal je wel een lichtje zien branden zodat dit euvel opgelost geraakt.

Geniet van je model. ;)
 
Jammer dat het allemaal niet gelukt, denk er iig nog eens over na. Dat zal ik ook nog wel doen. Wie weet wat daar uit zal kunnen komen.

Maar wel even mijn complimenten voor deze superbouw, echt dat doe ik jou niet na. Zo mooi verweerd enzo.

Maar nu wel lekker doorgaan he, met bouwen. En niet alleen maar in het tuintje bezig zijn. :D
Dat de volgende maar weer net zo mooi zal worden. ^^
 
Hey Droop, ik ga mee met Rik. Er zal vast wel een oplossing komen.

Het is inderdaad een fantastisch mooi prinsesje wat ge gebouwd hebt. En statisch is ze ook niet hé ? : de verlichting werkt, de camera werkt, en ze vaart. Vind ik toch echt wel RC hoor ;)

Prachtig werk, diep respect Luc ApplausApplausApplausApplausApplaus

Groeten, Pascal
 
Mooi maar,

Ik verwacht nog eindfoto's van in het water want daar komt dit bootje echt tot zijn recht.

Verder hoop/"verwacht" ik dat de tandwielaffaire opgelost geraakt,desnoods met metalen tandwielen buiten op de assen langs de touwen gemonteerd.

Pieker er maar eens over deze zomer en in de winter begin je er maar aan.Alhoewel droopke kende zal het niet zo lang duren.t'is meer omwille van het mooie weer en de plantjes dat je het eventjes niet ziet zitten.

In ieder geval laat de actiefoto's maar komen.
 
Jongens, jullie zijn allemaal bedankt voor de leuke reacties.
De Olayinka heeft al een mooi plaatsje in de scheepswerf gekregen:

1_Olayinka_op_kast.jpg

Dit project is nu voor het moment afgerond maar ondertussen heb ik de scheepswerf al klaar gemaakt voor de bouw van de mijnenveger Hr Ms Gemert (die wordt ook rc-uitgerust).

Maar eerst komen de HMS Fearless en de Rame Head (ex Berry Head) aan de beurt.
En als het een beetje meezit staat er terug een F4-Phantom op het programma.



Droop
 
Erg jammer allemaal,Luc,dat het bij de nadering van de eindstreep ineens allemaal mis is gaan lopen.
Ze is in ieder geval wel geslaagd als model,dat zonder meer.

Misschien dat je ze toch alsnog in de toekomst verder afbouwd richting rc.
Maar dat is natuurlijk alsnog jouwn eigen keuze.
In ieder geval van harte gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat en complimenten van het niveau hierin.

En hopelijk dat we snel weer een nieuw project mogen verwachten van jou.Ik in ieder geval hoop het van wel.

Ron.
 
Hey Droop,

Dat lijken mij heel mooie projecten :) Drie schepen (fantastisch dat er toch nog schepen gaan gebouwd worden), én een spookje !!! ^^

Reserveer mij almaar een zitje op de eerste rij.

Groeten, Pascal
 
Luc,

je boot ziet er in zijn huidige staat mega-schitterend uit.
Maar... (en ik spreek uit ondervinding) ... blijkbaar wegen de laatste loodjes ook bij dergelijke megaprojecten het zwaarst.
Nu mag je echt niet opgeven... ene... hoe lastiger het parcours, hoe groter de voldoening zal zijn op het eind.

Laat je niet klein krijgen door tegenslagen. Laat de zaak een beetje rusten en ga er dan met bere-veel moed weer tegenaan.
Mijn Alouette moet en zal vliegen en ze zal er uitzien zoals ik ze mij inbeeld.
Doe hetzelfde met je boot...

Heligroeten,

Nick
 
hoi,luc
na de tegen slag van de laatste dagen,begrijp ik u beslissing om de bouw te stopen.
des ondanks is het een pracht model,
de naam princess meer dan waard.
wie weet komt er alsnog een oplossing uit de bus voor de winch.
het beste scheepsmaat,
ronny
 
jou kennende zal je er toch nog iets aan gaan sleutelen later. je neemt toch niet genoegen met een statisch schip waar je zo moeite over gedaan hebt om ze varend te kunnen maken?? pak haar later nog maar eens onder handen ;)

maar ze is echt prachtig. ik ben jaloers :P
 
Hoi Luc;

Zeer mooie schuit geworden hoor.
Nu mag je je oren niet laten hangen hoor,enkele dagen/weken erover nadenken,dan komt de oplossing meestal wel.

En anders zijn er mensen genoeg die willen meehelpen aan een oplossing.
Deze boot moet toch werkend varen he.

Grtz...

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan