Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Luc,

ik zit hier met open mijn mond te kijken naar je verslag en vraag mijn af als je Princesse mee zou brengen naar de stadparkfeesten.
Met zo een net-fck-, dat je daar natuurlijk niet de heel de vijver gaat leeg gaat vissen anders gaan we probemen krijgen met de visser die nadien gaan komen vissen!!:-D:-D

Hey John, die vissers hoeven geen schrik te hebben omdat ik Ronny de opdracht heb gegeven enkel op droge haringen te vissen.
1.gif
:D:D




Ward zei:
( drink jij altijd zo'n straffe koffie, amaai zeg)

@ Ward: Ik kan echt geen koffie meer zien, maatje. :wacko:
9.gif





Ondertussen zit ik nog steeds te wachten op m'n takels.
Zo lang ik die niet heb kan ik niet verder werken. Pfffff... ... :ohmy:



Droop
 
Erg goed gelukt,Luc.

Ziet er inderdaad "gebruikt"uit.Zo gaat je project steeds meer voorruit.
Misschien kun je nog een close up van het net plaatsen?.

Dit is in ieder geval wel eens "zuivere koffie".

Ron.
Speciaal voor jou Ron volgen hier dan enkele close ups van de netten:


1_DSCN9320.jpg
Hier zien we dan de korrestok en één van de twee sloffen.


1_DSCN9321.jpg
... close up van de mazen...


1_DSCN9322.jpg
De pluusters...


1_DSCN9323.jpg
... en de kuil.

De breedte van de netten (van slof tot slof) = 39 cm.
Lengte (van korrestok tot kuil)= +/- 90 cm




Droop
 
luc
nu ik de close ups van de netten zie,man die gasten die ze hebben vervaardigt
weten waar ze mee bezig zyn.
ware het niet dat ik weet dat het hier om een model gaat, wie dit niet weet
en ge bezie de eerste foto' wel het is niet van echt te onderschyden
verdome,dat is vakwerk die ik niet zal verbeteren
groetjes,ronny
 
Dit zijn inderdaad ongelofelijk mooie netten !
 
Waarom zijn die pluusters uit verschillende kleuren?
Dat hou me al lang bezig.
overschot van verschillende kabels?
signaal dat dit het einde van de net is?
voor de kleurenblinde matrozen?
Of is het een snooker dat je kleur per kleur moet openen om de vis eruit te krijgen.?

Groetjes
Ward
 
Zo manneke's,

Ik heb net bericht gekregen dat mijn bestelde katrollen en harpsluitingen op de post zijn gegaan en dat ik ze eerstdaags in de bus mag verwachten.


Eindelijk kan ik dan de Olayinka verder afwerken. :D




Dus... dit wordt strakskes dan vervolgd, hé. ;)




Droop
 
Hoi Luc,

je kun beter een tentje voor de deur plaatsen!!!:-D:-D
Nu je ook voor deze project stukken aan gaan komen.cute
 
Katrollen en bekabeling

De katrollen zijn eindelijk gearriveerd:

1_DSCN9329.jpg
Mooie messing exemplaren.
Elke takel bestaat uit 2 schijven.


1_DSCN9330.jpg
Hier hebben er al enkele hun plaatsje in de mast gekregen.


1_DSCN9331.jpg
Ik dacht dat het bekabelen een fluitje van een cent zou zijn maar wat was de ontgoocheling groot.
De kabels blijven maar niet op hun schijven lopen.
Om de één of andere duistere reden lopen ze er steeds naast en gaan ze zich op de 2 schijf gaan plaatsen met als gevolg dat de kabel die daar op rust, niet meer te bewegen is. Resultaat: alles loopt vast. :@:@

Ik ben hier nu al een hele tijd bezig om dat euvel opgelost te krijgen, maar het wil maar niet lukken.

Om zot van te worden. :@


Ik denk dat ik het boeltje maar een beetje ga laten rusten en ik zal later wel zien wat ik er mee ga doen. :angry:





Wordt vervolgd,




Droop
 
Hey Droop,

Als ge de katrol bekijkt, bestaat die eigenlijk uit een vierkant "kruis" waar de schijven in zitten. Twee uiteinden van dat kruis hebben een buisje, en de andere twee een rechthoekige beugel. Is het misschien mogelijk om aan de vier uiteinden van het kruis een buisje aan te brengen (dat al dan niet kan draaien), dat net niet tegen de schijven komt ? Op die manier kunnen de kabels niet meer van de schijven lopen.
Is maar een idee, maar misschien het proberen waard.

Veel succes

Groeten, Pascal
 
luc,
het probleem is simpel,als ge naar de katrollen zie kunnen ze niet draaien.
daarmee bedoel ik niet de schyven maar de katrol in zyn geheel
er zit imers geen draainagel op;
op een 1/1 katrol zit deze wel bijgevolg zal de katrol de baan van de kabel volgen.
zie maar eens op uw werk.
het is meschien mogelijk een soort draainagel aan de katrol te zetten om dit probleem te verhelpen.
ronny
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Ronny gelijk heeft. Ook zie ik de loop van de kabel naar het achterschip. Dat loopt hoger weg dan de katrol is lijkt het wel. Dus in het echt zal dit meevallen, en dus niet de juiste baan volgen waardoor het touw op de katrol blijft rusten en dus een andere weg wil volgen dan het wieltje van het katrol. De oplossing is volgens mij idd een oogje maken waaroor het touw gelijd word aan het katrol. Dan dwing je het touw over het wieltje te laten lopen en de gang van de kabel niet meer zo heel belangrijk.
 
Ik zou nu eerst eens als proef, de katrol met een sterke koord vastmaken ipv zo'n U-beugel.En dan kijken wat er gebeurt.Volgens mij is het dan opgelost.
Voor een definiteve sterke oplossing zie ronny zijn voorstel.
 
Hallo luc

Mooie katrollen Als je die katrollen aan een stukje ketting of touw hangt dan kan het vrij bewegen en zal de katrol de richting van de kabel volgen en goed blijven lopen zolang er genoeg spanning op staat

mvgr ron
 
het voorstel van ron vind ik persoonlijk nog het gemakelijkst.
stuk ketting in kombinatie met de harpsluiting moet zeker lukken.
het komt wel in orde luc,
ronny
 
Iedereen alvast bedankt voor het brainstormen. :)

Ik ga de katrollen uit de beugels halen en ze eens met een touwtje aan de mast bevestigen zodat ze wat meer speling krijgen.

Hopelijk lost dat het probleem op.


Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte. ;)





Droop
 
spijtig dat het niet van de eerste keer goed werkt he. maar dat zal nu wel in orde komen ;)

nog even zeggen dat ik dit een prachtig project vind. ik doe het je zeker niet na
 
Droop die schijven zijn wel heel mooi maar normaal zit er op een dubbele schijf een schot tussen de twee schijven ,op zeilschepen is dat in ieder geval zo. Op die manier kan het touw of kabel niet van schijf vewisselen als er weinig spanning op staat en het schifhuis door zijn eigen gewicht niet altijd in de juiste richtig staat:8
 
maar normaal zit er op een dubbele schijf een schot tussen de twee schijven


Deze oplossing had ik deze morgen ook verzonnen en toen sprong ik naar de telefoon om onze Droop wat moed in te spreken.
Helaas bleek dat de takels uit één stuk zijn. Je kunt ze dus niet zonder forceren en/of kleerscheuren openmaken.

Ik hoop voor Luc, dat de optie met een stukje kabel/ketting wel uitkomst biedt.
 
Hoi jongens,

Ik wil jullie enkel maar laten weten dat dit project niet in de frigo zit maar het voorlopig een beetje op een zijspoor is gerangeerd.

Hopelijk kan ik zeer binnenkort terug een 'katrollen-update' geven.



Wordt nog vervolgd hoor. ;)




Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan