Hoofdsponsor

1/72 BOOMKOTTER vissersboot schaal 1:72 (scratchbouw) [!]

De ravage val toch wel mee Johan, je moet mijn tafel af en toe eens zien.
Mooi bezig en slim om de lampjes te gebruiken!

Fred
 
hallo.
een kleine update van de werkzaamheden aan het prototype.

attachment.jpg

het dek heb ik vastgezet met schroeven,net zoals het achtersteven, de reden daartoe is dat er nog zeer veel elektronica onderaan verstopt zal worden en het dek er nog vele malen af moet.

attachment.jpg

ondertussen ben ik ook begonnen met het bekleden van de romp.

de ophanging van het roer en de schroefas is grotendeels klaar maar hij kan nog niet geplaatst worden omdat ik bezig ben om er een kopij van te maken met silicone rubber die daarna zal opgegoten worden met epoxy,

op deze mannier is dit stuk reeds klaar als ik aan de boot begin.

attachment.jpg
 
hallo johan al mooi werk geleverd maar ik zit toch met een vraag waarom heb je de boeg -kiel en de schroef ophanging niet in een stuk gemaakt dat was toch veel werk gespaard.
gr soetkin
 
@soetkin,
hallo
ik ben "klein begonnen" omdat ik nog nooit een bulp had gemaakt en ik er een beetje bang van was.
en eerlijk gezegd , ik ben er nog niet geheel tevreden over......., het MOET beter kunnen.

daarentegen heb ik alles moeten omrekennen naar schaal 1:72 en ik heb dan ook beslist om dit stuk voor stuk te doen.

om een lang verhaal kort te maken: het een bracht het andere mee enz,enz.
maar bij de bouw van de uiteindelijke boot zal ik zeker uw raad in gedachten houden
dank

johan
 
Hey, Johan

Die mal die jij maakt, daar zou ik graag meer over weten.
hoe je giet, op de foto is het losjes er overgieten.
De schroef, zal die later gemakkelijk uit zijn mal geraken zonder te moederemal te beschadigen.
Het merk en waar je die produkten kunt kopen.
Om veel stukken te maken, gebruik ik doorgaans gietmallen, en zeker voor stukken van schaal 1/48, want dit is mijn bouwschaal van al mijn modellen, buiten enkele;
dank

groetjes
Ward
 
hallo ,

kleine update :
attachment.jpg

vandaag heb ik kunnen beginnen aan het ontwerpen van de "forcaslte" , waarbij lego terug een zeer dankbaar hulpmiddel bleek te zijn.
attachment.jpg

bij mijn prototype heb ik volle spanten gebruikt maar eenmaal ik mijn boot begin te bouwen moet er een kamer in voorzien worden .

attachment.jpg

ook heb ik al een 3-tal ringen gedraaid die rond de schroef moeten komen, ze zijn echter nog niet klaar omdat ze nog opgeschuurd moeten worden.

@ward:
het opgieten van de schroef was maar een probatie met een restje vloeibare rubber en is dan ook niet gelukt.
op uw ander vragen zal ik zo snel mogelijk een antwoord geven,(met de nodige foto's) van het produkt.
ik koop mijn produkten in deze winkel: www.vosschemie-brugge.com/
het zijn zeer ervaren mensen die u zonder morren helpen om de goedkoopste alternatieven(of de beste) te bezorgen en u uitgebreid de nodige uitleg te bezorgen.

grts

johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

@ward :
hierbij enkele foto's van de materialen die ik gebruik om epoxy te gieten.
attachment.jpg
de 2 flessen links zijn epoxy ( 2 componenten 50/50)
rechts is vloeibare rubber (2componenten 5% harder)
attachment.jpg
nadat ik een bakje gemaakt heb ,(en afgedicht met klei van de kleinkinderen , sorry) meng ik de vloeibare rubber en strijk ik het object in met een wegwerpborstel, daarna laat ik het geheel uitharden en dat zo een 4-tal keren tot ik een aanvaardbare dikte heb bekomen
attachment.jpg
hierboven ziet u een vorm die ik vroeger heb gemaakt en reeds is uitgehard.
attachment.jpg
die vul ik op met epoxy
attachment.jpg
eenmaal uitgehard, kan ik het onderdeel bewerken zoals boren, draad trekken ,frezen enz.
 
hallo johan terug al goed verder gedaan maar ik zie dat je de duurste materialen gebruikt zoals ik zie op de mooie foto's
 
Bedankt voor de uitleg.
Nu je schrijf, ergens kom er en lichtje in me op van "vosschemie". Heb het vroeger horen vermelden.

groetjes
Ward
 
hallo,
voorlopig ligt de scheepbouw stil, wegens grote verbouwingswerken bij mij thuis , maar niet getreurd , we komen terug.
johan
 
gestart met het uiteindelijke projekt.

voor de basis heb ik gekozen voor multiplex van 8mm,(deze maat is ook precies de breedte van de zandplaat) voor de spanten heb ik gekozen voor multiplex van 4.5 mm.

de reden daarvoor is hoofdzakelijk om het kromtrekken ( camber)te verhinderen .



attachment.jpg




attachment.jpg


de dwarslatten zijn voorzien om extra steun te verlenen aan de spanten , maar de bovenzijde is tevens de onderzijde van het bovenste dek.

attachment.jpg

het gedeelte spant die boven het dek uitsteekt is nu nog te "zwaar " gemaakt maar dat zal in latere instantie aangepast worden .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo johan als je begonnen bent met de beplanking moet je er zeker rekening mee houden dat je telkens moet veranderen van zijde met de latjes ander mogen je spanten en kiel nog 2 cm dik zijn maar krom treken zal hij zeker .
gr soetkin
 
@ Soetkin,
bedoeld u de zijdelijkse beplanking? (wat ik denk) of die van het dek?
tx voor de info
johan
ps: ik ben zaterdag naar Zeebrugge geweest om foto's te nemen maar heb er enkel een oud vrak gevonden.maar ik heb toch nog enkele interessante foto's kunnen nemen
 
Om kromtrekken te vermijden is het beter je spanten te verlengen en met de kiel naar boven te beplanken, telkens ook een plankje aan iedere zijde.
Dit voorbeeld is een mal, maar kan even goed met holle spanten

004.jpg
 
ja johan iedere keer veranderen van zijde 1 links 2 rechts 2 rechts 2 links en zo verder en dat om het even waar je begonnen bent
en wat rene voorstelde is ook een zeer goede methode .
gr soetkin
 
goedemorgen,

nogmaals enkele vragen over de beplanking:
bij de oseberg ben ik beginnen beplanken vanaf de kiel omdat de planken elkaar moesten overlappen,geld dit ook voor een vissersboot met aanliggende beplanking ?

indien niet : waar start ik dan ?de waterlijn ? of het bovendek
het is de bedoeling om later het geheel te spuiten, kan ik dan balsahout gebruiken (met porieenvuller en grondverf) of is een ander houtsoort vandoen ?

vele groeten
johan
 
johan ik begin met een 3tal planken aan de dek lijn reden helpt ook tegen het krom treken en dan doe ik verder van de kiel .
 
met vallen en opstaan leer ik hoe de romp moet "beplankt worden.
al staat er me nog veel schuurwerk en plamuren te wachten vooralleer ik kan beginnen met het spuitwerk...
attachment.jpg
attachment.jpg
 
romp beplanken is niet makelijk maar gelukkig word het tog geplamuurt dus zou ik me niet te veel zorgen maken.
natuurlijk heb je nu wel meer plamuur en schuur werk.

maar de zomer gaat er ( hopelijk ) snel aankomen en dan kun je buiten gaan schuren 8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan