Hoofdsponsor

1/72 BOOMKOTTER vissersboot schaal 1:72 (scratchbouw) [!]

Stevige bouwplank, begin van een rechte romp ;)
 
dag johan,
geluk met de bouw,veel aan dirk vragen,
gij geeft deze al gebouwd en kan het schip van buiten,
zal je veel hoofd brekers besparen,
en leg eens dat lazergeval uit goe dat het in zijn werk gaat a.u.b dank u wel
groetjes,ronny
 
goedemorgen.

@Ronny,

een lazerlicht is een fijne lichtstraal (hoe duurder in aankoop hoe fijner de straal) waarmee men punt A met punt B in een rechte lijn kan verbinden met die lichtstraal,men kan het toestel ook zodanig instellen om een hoek te crieeren ,in mijn geval tussen 0 en 180°.
vele groeten
johan.
 
dag johan,
bedankt voor de uiteen zetting van de lazer,maar dat wist ik reeds hoor,
wat ik bedoel is laat eens zien goe dat ge de spanten met de hulp van de lazer plaatst en dan voornamelijk het schuinwerken zeg maar ,
a.u.b dank u wel,
groetjes,ronny
 
ondertussen in stilte een beetje (veel) verder gewerkt aan het schip

attachment.jpg


dit is het begin van de bol die onderaan/vooraan moet komen

attachment.jpg

in het midden van het schip zal ik het centrale deel voorzien waar alle elektronica komt.(meestal microchip)


attachment.jpg

attachment.jpg

hier ziet u al de ronding van het dek (om de waterafvoer te verzekeren)

attachment.jpg

daarboven komt het dek in zelfgezaagd eikenhout.(maar dat is voor later)
 
al veel gedaan johan maar ik zit met een vraag hoe gaat u de voor steven maken die heeft een schuine hoe en die van jou ziet er recht uit of komt er een vaste houten blok op
 
Dat ziet er al goed en stevig uit Johan.
Zo te zien al stevig aan het bouwen.

Fred
 
ik moet de boeg nog verder opbouwen.maar het is ook mogelijk dat ik mijn construktie nog moet aanpassen , dit is de eerste maal dat ik een boeg maak in deze vorm en dus moet ik dit nog uitproberen.maar eerst wil ik de rest van de spanten maken en kijken waar ik uitkom, er is echter veel rekenwerk bij gemoeid (u weet wel : alles omzetten van schaal 1:25 en1:50 naar 1:72..niet zo simpel hoor!
toch bedankt voor de tip

grts

johan
 
johan ik zou het stuk vooraan op nieuw maken en de schuine kant in een stuk maken als je de beplanking er op doet gaat alles van zelfs vloeien hoor zie foto
 
johan ik zou het stuk vooraan op nieuw maken en de schuine kant in een stuk maken als je de beplanking er op doet gaat alles van zelfs vloeien hoor zie foto
attachment.jpg
 
attachment.jpgattachment.jpg
hopelijk ben je iets met de foto's
gr soetkin
 
soetkin,

wat kan een simpele foto toch veel problemen oplossen en duidelijkheid scheppen

dank
ps: kan het zijn dat die firma waarover u me sprak (om houten latjes te zagen) Rosseel is uit Brugge St Mihiels ?
 
soetkin,

wat kan een simpele foto toch veel problemen oplossen en duidelijkheid scheppen

dank
ps: kan het zijn dat die firma waarover u me sprak (om houten latjes te zagen) Rosseel is uit Brugge St Mihiels ?

dat kan ben in brugge op 9 dec zal dan eens langs ginder rijden en iets laten weten .
gr dirk
 
ook daar moet rekening mee gehouden worden. (efkes ter info)
Standaard verlichting:

· Wit toplicht, schijnt naar voor, niet naar achter, en ook rechts en links 22,5° achterlijk. Verduidelijking op de tekening (groen). Dit schijnt altijd wanneer de motor van het schip draait.

· Navigatie lichten:

o Wit heklicht, schijnt achterwaarts en rechts en links 22,5° achterlijk, het rode deel van de tekening.

o Rondom schijnend groen licht aan stuurboord

o Rondom schijnend rood licht aan bakboord

· Een vissersboot minder dan 50 meter lang toont tijdens het vissen twee extra lichten rondom zichtbaar, loodrecht onder elkaar, groen boven wit.

· Een boot langer dan 50 meter heeft een extra wit toplicht, achter en hoger dan het eerste toplicht.

· Bij het uitzetten van de netten: twee rondom zichtbare lichten, wit boven wit

· Bij het inhalen van de netten: wit boven rood

· Wanneer een net vastzit: rood boven rood.

attachment.pngattachment.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ook daar moet rekening mee gehouden worden. (efkes ter info)
Standaard verlichting:

· Wit toplicht, schijnt naar voor, niet naar achter, en ook rechts en links 22,5° achterlijk. Verduidelijking op de tekening (groen). Dit schijnt altijd wanneer de motor van het schip draait.

· Navigatie lichten:

o Wit heklicht, schijnt achterwaarts en rechts en links 22,5° achterlijk, het rode deel van de tekening.

o Rondom schijnend groen licht aan stuurboord

o Rondom schijnend rood licht aan bakboord

· Een vissersboot minder dan 50 meter lang toont tijdens het vissen twee extra lichten rondom zichtbaar, loodrecht onder elkaar, groen boven wit.

· Een boot langer dan 50 meter heeft een extra wit toplicht, achter en hoger dan het eerste toplicht.

· Bij het uitzetten van de netten: twee rondom zichtbare lichten, wit boven wit

· Bij het inhalen van de netten: wit boven rood

· Wanneer een net vastzit: rood boven rood.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=27871http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=27872
hier vind je alles terug

http://gratisvaarbewijs.nl/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=52&Itemid=64
 
na een tijdelijke afwezigheid ben ik hier terug met enkele foto's.

voor de duidelijkheid moet ik er bij vermelden dat dit nog steeds foto' s zijn van een prototype van wat later een boomkotter schaal 1:72 zal moeten worden.

attachment.jpg

ik heb de voorkant beginnen te bekleden om een goede kijk te krijgen op de bulb en ook te kunnen berekennen waar ik de stuurmotoren op de neus eventueel zal kunnen plaatsen.(de ruimte is er zeer beperkt op schaal 1:72).

attachment.jpg

voorlopig heb ik de motoren vervangen door led - lampjes om te kunnen programeren

de draden steek ik in koperen buis omdat ik verwacht dat er nog veel gaten zullen moeten geboord worden en ik niet "per ongeluk " de elektro wil beschadigen............

attachment.jpg

aan stuurboord heb ik de onderste huid verder aangebracht om visueel te zien waar ik uitkwam, de kans is groot dat ik die nog terug verwijder.

de achterzijde is nog in de ontwikkellings fase en komt later .

ziezo ,

nog vele prettige feestdagen gewenst aan al de forumleden én hun famillie

grts

johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wauw mooi verder gedaan johan ziet er goed uit.
gr soetkin
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan