Hoofdsponsor

1/72 BOOMKOTTER vissersboot schaal 1:72 (scratchbouw) [!]

J

johan01

Guest
hallo,

vandaag zijn we begonnen aan de voorbereidingen van een nieuwe boot.

het wordt een vissersboot, nl een “boomkotter” van het type waarvan er enkele te zien zijn in de Noordzee.

schaal 1:72 , lengte : 52.55 cm, breedte : 11.8cm

bouwdoos : nihil (scratsch bouw).

materiaal: hout en veel elektronica.

geschatte bouwtijd : min 1 tot 2 jaar

bouwplaats van het origineel: CRIST GDANSK.

alle plannen & tekeningen zijn op schaal 1:20 /1:25 en / of 1:50 en moeten dus omgezet worden naar schaal 1:72

(met dank aan mijn jongste zoon Angelo).
Bedankt SOETKIN voor de hulp bij het opstarten, ik heb echt veel bijgeleerd en de verkregen documenten zijn echt onmisbaar .

de naam voor mijn boot is nog steeds onbekend, een voorstel?
 
graag gedaan ik heb nog een pak foto's voor u staan nu op stick ik ga ze over zetten op cd en ze dan bezorgen moest ik in uw plaats zijn zou ik gaan voor de z 60 blue angel die komt bijna altijd in Zeebrugge binnen dat is het dichte voor u . of de z18 soetkin of de o231 dehoop
gr soetkin
 
Johan, veel succes met dit project.
Ben al zeer benieuwd naar de eerste stappen.
 
dank u wel mannen, maar hoe kan ik,vanachter mijn pc, weten waar en wanneer bepaalde schepen (boten)aanleggen ?

grts

johan01
 
hallo

dat is hier een super forum als men een info of hulp nodig heeft.

merci hé

grts,
johan
 
het verzorgde uiterlijk en de mooie kleur van de Z-60 spreken me wel aan.
maar eerst moet ik me nog inleven in de plannen en dan voornamelijk deze van de kiel en de spanten (niet simpel hoor).
grts
johan
 
veel suc6 met de bouw johan het is wel iets helemaal anders dan het vorige ;)
 
het is een hele uitdaging en ik ben benieuwd hoe ik het er zal vanaf brengen,hoplijk ben ik bij de volgende samenkomst al een beetje opgeschoten !
 
attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.php




in eerste instantie worden de spanten overgezet van een gezamelijke tekening (85 spanten op 1 tekening)

daarna iedere spant appart uitknippen en op het panneel kleven.

na het opbouwen van een platform en het plaatsen van de kiel op dit platform kunnen we starten met het uitzagen van de spanten.

eerst worden de spanten "dry - fit " geplaatst om alle maten aan te passen, de reden daartoe is dat we geen mm speling hebben zowel in de x , de y en / of de z -as omdat dit de basis van alles is !

zoals op de foto te merken is , is de basis niet waterpas, de reden daarvoor is dat de kiel op dit model ongeveer 25 mm afloopt van voor naar achter.

de meetstok heb ik geplaatst omdat ik ook een lazer gebruik om sommige horizontale en haakse maten over te zetten.

voor de spanten gebruik ik hout van 4 mm (multiplex).

het speekt vanzelf dat de spanten nog moeten bewerkt (schuren, gaten boren,delen wegzagen ) worden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de lazer is en fantastisch instrument, ik gebruik het ook om de controle van haaksheid, waterlijnaftekening.
Later de masten plaatsen op het dek, in het verlengde van omhoogklimmende kiellijn en haaks op de waterlijn, en de schuinte naar achter toe volgens hun aantal graden val per mast.

Die kotters zijn toch sierlijke visserboten. Zal zeker meekijken.

groetjes
Ward
 
ik werk ook zeer graag met een lazer ,het maakt de afwerking een ietsje gemakkelijker.
 
johan vergeet niet van de voorste en de achterste spanten schuin te maken zodat de beplanking er mooi tegen kan komen om te verlijmen dat is de helft van het werk.
soetkin
 
Wel Johan, dit lijkt me een mooie uitdaging. Ik ga je project zeker volgen. Veel succes met de bouw!!
 
heb zelf ooit eens de kans gehad een weekje mee te varen op zo'n kotter. prachtige schepen. dit wordt zeker een topic dak ga volgen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan