Hoofdsponsor

1/25 Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
hier



mischien niet te zien met het blote oog wat zeker mogelijk is maar als het echt niet meer dekt zou ik er tog nog eens over gaan wim ( zeker spelen )
 
Dirk,
Je hebt het goed gezien. De bovenzijde had nog maar
1 laagje blauw mogen krijgen. Daat gaat dus nog een
schuurpapiertje en een extra laagje blauw overheen.
Al het andere had al 2 of 3 laagjes gehad.
 
8) dat is mooi wim aan het andere zag ik dan ook geen doorschijning van het hout. dan komt het zeker goed ;)
 
Gaat zeker goed komen Dirk :D

Even een kleine update om te laten zien dat ik toch nog wel bezig ben ;) met dit scheepje.
Op de foto is te zien dat ik met het roer bezig ben geweest. Dit is nog een dryfit, want die messing draad moet nog voor een deel weg om de schroef wat ruimte te geven. Verder nog wat lijmresten wegwerken :(
Een voor mij priegelig deel, wat meer spijkerkopjes heeft gekost dan er uiteindelijk te zien zijn (een deel schoot weer van mijn pincet over de grond).

1_Retour_45.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Wim, niet helemaal historisch verantwoord maar wel goed.

Deze wel zwart maken he. Dit is wel heel erg glimmend. ;)
 
Of misschien eerst zwart maken,en dan meteen erna met een doekje er lichtjes overheen wrijven.Kan misschien een mooi oud gezichtsveld geven.Maar dan wel geen verf op waterbasis gebruiken.Deze veeg je dan meteen er volledig af op het gladde oppervlak van de messing delen.

Ron.
 
:unsure: hoi wim het ziet er wel goed uit maar hoe moet ik je tekst nu lezen ,? moet er nog een stuk van de draad tussen uit omdat er in het midden nog een schroef komt te zitten ?

als dat zo is ga je met 2 stukken messing draad moeten werken als ik het goed voor heb. dus wacht ik ff je antwoord af.

heb je als het zo is al iets verzonnen hoe je het gaat aan pakken , materiaal en zo ? messing draad of mischien messing spijkertjes met een platte kop zou mischien ook kunnen.

ik hoor het wel ;)
 
Was in eerste instantie niet van plan dit schip te verouderen of zo iets, maar na de opmerkingen van Rik en Ron ben ik nog eens naar het messing gaan kijken en ik mijn zonnebril nodig 8)

Dirk, volgens de bb zijn het twee messing staafjes en geen spijkertje. De bijgeleverde spijkertjes gaan niet passen ook trouwens. Ik ben nog een beetje aan het verzinnen hoe het messing op zijn plaats te houden. Op zich zit het redelijk strak, maar naar mijn smaak nog niet voldoende. Wordt even nadenken :sleep:
 
Wim is eigenlijk heel simpel. De messing staafjes zullen er idd doorheen gaan vallen. Nu, gewoon de bovenkant plat slaan of met een tangetje knijpen. Hierdoor komt er een verdikking. deze verdikking zal de staaf op zijn plaats houden.

Wel ook een andere mogelijkheid maar moeilijker. De onderkant van de buisjes als het ware waar de messing staaf in komt te zitten dicht lijmen me een klein propje. Aangezien je dit gaat schilderen zul je dan niets meer zien. ;)
 
Dank je Rik voor de tips, die ik vanavond al even heb uitgeprobeerd. Met platslaan hield ik net te veel ruimte over, maar het propje lijm werkt prima!!
 
zal erg mooi worden

hoi Wim
ik vind het een mooi project worden !!
ik ga zeker je vorderingen volgen .

davey
 
hoi Wim
ik vind het een mooi project worden !!
ik ga zeker je vorderingen volgen .

davey

Ha Davey, dank je wel en jij kan haar ook nog eens in het echt bewonderen :laugh:.
Goede keuze om je hier aan te melden, veel info, veel hulp, dus binnenkort zien we van jou misschien ook nog wel eens wat.
 
Roer en schroef geplaatst.
Nu het messing nog wat verouderen en daar waar ik teveel gerommeld (lees: geknoeid) heb weer netjes maken.

1_Retour_46.jpg


En nog wat attributen in elkaar gezet en geplaatst.
Het wordt nu al snel tijd de mast te gaan plaatsen...ging er
bij deze schepen ook een muntstuk onder??

1_Retour_47.jpg


Voordat ik verder ga met de mast en de tuigage is het wel handig een standaard te hebben. De bijgeleverde steuntjes van AL ga ik niet gebruiken, dat wordt dus scratchen.
 
Laatst bewerkt:
wim het ziet er strak en mooi uit man.
en als het standaartje niet goed is kan je best een ander maken zou ik ook zeker doen .

over het muntstuk :sleep: nooit van gehoort. maar ik ben dan ook nog niet zo lang bezig :laugh: hier zullen de oude rotten je zeker meer over kunnen vertellen
 
Dank je Dirk, over dat muntstukje had ik wel eens gelezen bij bv de VOC-schepen, maar ik denk niet dat het bij deze scheepjes ook gebeurde. Dat muntstukje bracht geluk.
 
wim, nee idd ging dit niet bij alle schepen. Zo is dit idd gebruikelijk bij een bepaald deel van de Voc gebruikelijk en ook daar niet altijd. Het is een symbool dat gebruikt word voor de vaart, zie dit als een amulet, zoals we die ook kennen als de beschermheilige Petrius enz.
 
Dank je Rik voor de nadere uitleg.
Ik had er ergens iets over gelezen, volgens mij bij een bouwverslag van een cross section. Tot die tijd was het voor mij ook totaal onbekend.
Toevallig dacht ik er weer aan op het moment dat ik schreef dat ik bijna bij de mast was :)
 
intresant: werd dit muntstuk dan aan de mast getimmert met een nagel om geluk en een behouden vaart te hebben ?

want in die tijt was men nog wel heel gelovig :tongue:
 
Nope deze word in de mastvoet ofwel koker gelegd. Juist daar waar de mast op komt te rusten. Eigenlijk staat de mast op deze munt.
 
Ziet er hier ook zeer mooi uit hoor amai, en die messing oogjes op het dek, worden deze ook geschilderd of blijven deze in messing kleur?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan