Hoofdsponsor

1/35 BOBIK BA-64(r) RED ARMY, WW2. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed bezig Guy... heel rustig begonnen met de white wach...eerst dunne lagen spuiten en terug lichtjes afnemen ..doe zo voort ga dit zeker volgen.

gr Marc
 
De vergane wintercamo ziet er geslaagd uit!

Erwin.

Nog een vraagske: komen de chips en de decals er na de wintercamo op?
 
Een subtiele whitewash heb je hier gemaakt met een zeer goede uitleg.
De vraag over de decals is al gesteld zie ik door Erwin.
 
Mannen, op deze komen voor de verandering eens geen decals, hij kan zowel doorgaan voor een Rode Leger exemplaar als voor een buitgemaakte door de Duitsers.

Vandaag heb ik weer een zetje kunnen geven.

Eerst een wartime foto waarop ik (zie cirkel) een intense verwering vond om na te proberen bootsen op mijn model :

BA_64_1-1.jpg

Close up van het resultaat tot zover :

SDC11416.jpg

Detail van een ander paneel, ik tracht een veelheid aan verweringen bijeen te brengen :

SDC11415.jpg

Tot de volgende !
 
Hoi Guy,als ik zo kijk merk ik dat de meester er weer is he,wat een prachtig verweer dat je toont hier.
 
Prachtig model Guy en een mooi staaltje van techniek.
 
Euh...Welke foto is van het model?

Ben stillekes aan het volgen, ik ben bezig met een Churchill die ik in wintercamo wil zetten.
In AoM staat er ene die ik wel zie zitten.
 
- witte acrylverf van Tamiya, verdund met WATER!!!,
- water opborstelen (geen druppels, ze lossen je haarlak op in lelijke vlekken), paneel na paneel voor optimale controle,

Ik ben even niet mee (zoals gewoonlijk).
Je verf is verdund met water zeg je , begint er dan geen reactie met die haarlak te ontstaan doordat je er "gemengd water" opspuit ?
Water opborstelen , dan is er toch geen reactie geweest aangezien je er nu water opdoet om die verf op te lossen.
Allez , ik heb die methode nog nooit toegepast é. Het zal daar wel aan liggen dat den dezen het hier niet snapt.
 
oeps fotoos zijn weg in mijn vorige reply ! het zijn die laatste 2 dat je gepost had Guy
 
Als je tekst quote met foto`s Famo dan worden de foto`s automatisch (gelukkig) verwijderd en alleen de URL blijft staan zo als nu het geval is.
 
Machtig mooi wat je hier laat zien.... bouw je je white-wash op uit meerdere lagen? en spuit je dan tussen iedere laag opnieuw haarlak?
 
Man man wie zei hier dat hij geen 1/35 meer kon bouwen omdat z'n zicht verminderd was ?

You're still the Master !!

Knap werk en soms twijfel ik of het een model is of een referentiefoto :-)
 
Doomwad, bedankt man, leuk dat je even tijd maakt voor de militaire tak van de hobby.

Erwin, merci, ik moet eerlijk bekennen dat de techniek niet zo voor de hand liggend is als de boekjes ons soms voorschrijven. Het kan best wel complexer zijn dan het lijkt. Nu, een whitewash in één keer met bevredigend resultaat neerzetten zou ik zelfs niet leuk vinden, een mens moet wat kunnen zoeken af en toe he.

Koekie, je bedoelt de KVII van Mig ? Dat is inderdaad een machtige bak geworden, die man maakt top modellen!

Famo, no problem, de haarlak laat je even indrogen en dat duurt echt niet lang. Als je er dan watergedragen acrylverf over spuit en ook die laat indrogen, gaat dit niet reageren op mekaar. Je hebt het water nodig om de haarlak weer zacht te maken, zo ontstaan de schilfertjes die je kan wegpoetsen.
De foto's tonen inderdaad laag-over-laag behandelingen, maar het echte poetswerk met penselen vindt plaats in de eerste verflaag. De tweede laag teister ik dan met een tandenstokertje, of met een stug penseeltje in tamponnerende verticale beweginkjes, dus niet stekend want dan beschadig je de verf doorheen de lagen.

Ron, bedankt voor de snelle toelichting vriend!

Silenoz, inderdaad, zo heb ik de effecten bekomen. Maar laagjes vernis tussen de diverse behandelingen kon ook om echt op safe te spelen naar de eerder behaalde effecten toe.

Ratticus, mijn nek neemt buitenmaatse proporties aan zo maar ik ben erg gecharmeerd dat je het mooi vindt!



In elk geval vandaag weer even aan de verf gesnoven.

Eerst heb ik het hele model goed gecontroleerd op mindere plekjes in de verf en whitewash. Een hoekje wat bijgewerkt en dan een laagje glansvernis erover gespoten (Clear van Tamiya).

Ik heb een begin gemaakt met de simulatie van whitewash restanten rond handgrepen, bouten, bij lasnaden etc...op die plekken blijft de witte kalk het langst hangen. Om dat te doen gebruik ik enamelverf die makkelijk weer bij te sturen is met white spirit, om harde en ook zachte witten te bekomen.

Halverwege deze werken :

SDC11421.jpg

Goe weekend! G.
 
Zier er zeer goe uit G. en dante bedenken dat hij nog niet gereed is.
 
Kleine update van de werken.

Vandaag de turret verder op punt gezet. Deze is zo goed als naar m'n zin.

De body werd verder van whitewash voorzien rond details. Nu overweeg ik nog een laatste sessie met iets zwaardere restanten wit langs de flanken. Ondertussen werden de reeds bekomen effecten wel voor de zekerheid afgeschermd met een laagje vernis.


SDC11431.jpg



SDC11441.jpg



SDC11442.jpg



G.
 
Mad ice, weerom bedankt voor de interesse en de onmisbare steun in de rug.

Vandaag heb ik de w/w afgesloten naar behoorlijke tevredenheid voor een eerste keer, de artikels in AOM waren een grote steun bij het

mennen van deze witwasoperatie !:)

Nu terug naar bekend terrein, washes en filters...

Om een gebruikt uiterlijk te simuleren kwamen er de olieverkleuren omber gebrand, rauwe omber en ultramarijn blauw aan te pas, in onderlinge en gevarieerde menging met white spirit, zeer dun omdat deze wash zich zachtjes tussen de witte restanten diende te nestelen voor extra effect.

Een paar uurtjes indrogen onder een zonnig Veluxraam later, kon ik voorzichtig verder.8)

Om subtiele groenvariaties te bekomen zonder het model geweld aan te doen : emeraude groen, ultramarijn blauw, Napels geel licht, gele oker...een beetje kleur in de haren, zo goed als alles weer verwijderen en dan inwerken tot er tonale verschilletjes ontstaan.

Terwijl de effecten van vandaag goed kunnen drogen ga ik me even bezighouden met de wielen.

SDC11452.jpg


SDC11454.jpg


SDC11460.jpg

G.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig model in wording! Hoe men zoiets kan maken :O
Wat ne prutser ben ik dan... maar plezier hebben met de hobby is het belangrijkste zekers :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan