Hoofdsponsor

1/100 Bluenose II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Marin, vaak wordt het dek tussen de spanten ook beplankt. Kijk even in de BB of dat in dit geval ook zo is. Is dat inderdaad het geval is het zeker handig het dek in zijn geheel te beplanken; je kunt dan de spanten er mooi uithalen. Dan zul je ook de dekbehuizing vooraf moeten uittekenen. Hoe je dit wilt aanpakken is trouwens je eigen keuze - het heeft geen invloed op de stevigheid van het schip (wel het dek plaatsen voordat je met de romp aan de gang gaat).

Spleetjes tussen de plankjes zou ik bij deze schaal (1:100) niet gauw doen, 1 mm op het model is al 10 cm in het echt. Je kunt er voor kiezen de zijkanten met een zacht potlood of een stift te zwarten. Als je dan de plankjes tegen elkaar aanlegt geeft dat de indruk van breeuwen. Eerst het zwarten even testen op een proeflatje ivm intrekken van de stift of vlekken van het potlood.
 
Hoi Marin,

Mischien heb je hier wat aan, de latjes heb ik met zwarte stift bewerkt.

attachment.php
 
Bedankt Bart, heel mooi werk, ik probeer dat even uit.

Dankzij Wim weeral iets bijgeleerd , die spleten noemen dus "breeuwen "
 
Ze maken het mij dus nie makkelijk :(

Dat is Billing Boats hoor Marin. Heb er 1 van hun gebouwd en dat was gelijk de laatste.....;)
Weinig uitleg en slechte tekeningen.....:angry:

Maar samen komen we er hier wel uit want met de andere forum leden is het mij ook gelukt er een mooi schip van te maken!

Hierbij nog wat linken met zeemans - termen voor je:D :
A t/m G
H t/m M
N t/m Z

Fred
 
Hoi Marin,

Is het mogelijk om je foto's mischien in je bouwverslag te zetten, ik moet naar je album om de foto's te bekijken.
 
Wat betrefd de verf die ik nodig heb, er staan enkel nummers in de BB van de verf, geen kleur en geen merk , ik heb de kleuren 1,7,11,15,17,30,36 nodig, er staat zelfs niet bij wat in welke kleuren moet .
 
Als die nummer 30 mat zwart is, zou het wel eens verf van Humbrol kunnen zijn.

Om te weten welke kleuren waar moeten komen, kunt ge eens surfen op afbeeldingen van dit schip.
 
Billing boats gebruikt inderdaad Humbrol nummers.
 
Hier dan mijn eerste stukje dek dat ik beplankt heb, en de uitsparingen voor de spanten eruit gehaald.attachment.jpg attachment.jpg

Valt mee voor mijn eerste keer vind ik.
 
Dat ziet er al goed uit Marin, doe zo verder
 
Hoi Marin,

Ziet er goed uit marin, ik zag dat je de latjes met de loop van het dek gemaakt hebt.;)
 
Vandaag de de voorkant van het dek afgewerkt en al eens 1 latje op de spanten gespeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat goed, 1 opmerking, de uidplanken kan je het beste aan de onderkant met pinnesses vast klemmen tegen de spanten, niet door de lat maar aan de onderkant.

attachment.php
 
Hoi Marin,

Is het niet slimmer om alle 2 de delen met de spanten aan elkaar te maken en dan het dek en dan pas je huidplanken, zo kun je wel zien dat alle spanten recht tegenover elkaar staan, is een suggestie.
 
Hoi Bart,
heel goede tip van die pineses, die ga ik zeker toepassen, ik zat al met de vraag of hat normaal was dat al die gaatjes in de huidplanken zaten.

wat betreft de 2 delen aan elkaar te plakken en daarna het dek, het probleem is dat het dek van die helft al gelijmd is, en ik zie het nie goed zitten om die los te vrikken.

maar ik ga inderdaad die andere helft er eerst tegen plakken en daarna de spanten en daarna de andere helft van het dek, ik werkte volgens de bb in de doos, maar zie nu wel dat die werkwijze niet altijd klopt, dus zal ik eerst in het vervolg even vragen hier wat ik eerst doe in plaats van te rap te zijn, mischien een flauw excuses maar is mijn eerste houtbouw. :(
 
Hoi Marin,

wat betreft de 2 delen aan elkaar te plakken en daarna het dek, het probleem is dat het dek van die helft al gelijmd is, en ik zie het nie goed zitten om die los te vrikken.

Moet je ook niet los vrikken marin, en ik ben ook nog aan het leren en maak ook nog fouten, als het allemaal heel makkelijk is dan is er niet veel meer aan.;)
 
Beide helften aan elkaar gelijmd, klemmetjes erop en even laten drogen.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die punaise-gaatljes maken in dit rompje niet veel uit mannen, dit scheepje was immers geschilderd. De loop van de deklatjes, da's iets waar ik me meer zorgen over zou maken, heel mooi gedaan, en ongetwijfeld niet makkellijk, maar behalve de uiterste rand waren de andere planken wel recht hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan