Hoofdsponsor

1/100 Bluenose II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is best moeilijk als de spanten ook 2 delen zijn zo ik op de foto's zag, maakt het er niet makkelijker op denk ik zo.
 
Laat je niet afschrikken in dit stadium Marin.
De linken die Wim gaf zijn een mooie leidraad maar het blijft jou model en jou werkwijze.
Wij kunnen alleen helpen en raad geven maar jij moet het doen;)

Fred
 
Dit is idd wel een bizarre bouwwijze, heb ik persoonlijk ook zelf nog nooit gezien.
Maar, alles zal wel zijn reden hebben zeker :)
Gelukkig heb je hier ervaren bouwers die je wel met wijze raad kunnen bijstaan.

mvg

Patrice
 
Hoi Marin,

Dat is best moeilijk als de spanten ook 2 delen zijn zo ik op de foto's zag, maakt het er niet makkelijker op denk ik zo.

Is niet bedoeld om je te laten schrikken, ik wist niet dat er bouwdozen met spanten in 2 gedeelten waren.
 
Wat die loeplamp betreft, ik heb die in de tijd gekocht bij "CONRAD" , besteld via hun site, die lamp koste me laar zeker de helft minder dan hier in de winkels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al eens een bootje gebouwd op deze manier, namelijk de Norden van Billing boats.
Schepen van Billing boats met een nummer in de zeshonderd zijn zo en het is goed te doen hoor.
Mijn rompje was goed gelukt.

Let wel op dat je de nageltjes waar je de valse kiel mee op het plankje nagelt langs de onderkant erin klopt. Anders krijg je ze er niet meer uit als het helemaal beplankt is. Je moet aan het kopje van de nagel kunnen ;)

Veel succes.
 
Ik ga die beplanken als de 2 helften aan elkaar geplakt zijn, dus die nageltjes zullen er uit zijn, alhoewel ik denk dat de beplanking beter zal gaan als de kiel nog vast zit op de werkplank, ik kan ook eventueel de nagels eruithalen en de kiel met tape vastzetten , .... denk ik .
 
Marin, zo'n loeplamp heb ik ook al staan, vandaar :).
Ik wilde je niet ongerust maken en gelukkig heeft Michel goede ervaringen met dit type bouw.
Je hebt referentiemateriaal genoeg nu ;).
 
Ondertussen de spanten gelijmd, en het dek er eens opgepast, normaal moet het dek nu op de spanten gelijmd worden, maar zou ik dat niet beter eerst beplanken ?
attachment.jpg

Een vraagje wat betreft het eerste stukje spant, moet dit in lijn geschuurfd worden met de 2de spant om de beplanking beter te laten aansluiten en begin ik de beplanking volledig bovenaan de spanten ?
attachment.jpg
 
Ondertussen de spanten gelijmd, en het dek er eens opgepast, normaal moet het dek nu op de spanten gelijmd worden, maar zou ik dat niet beter eerst beplanken ?
Marin, ik ken de BB niet van dit schip, maar wat betreft het dek zou ik die eerst beplanken voordat ik de rompbeplanking ging aanbrengen.

Een vraagje wat betreft het eerste stukje spant, moet dit in lijn geschuurfd worden met de 2de spant om de beplanking beter te laten aansluiten en begin ik de beplanking volledig bovenaan de spanten ?
Beetje wazige foto :huh:.
Over het algemeen horen alle spanten zodanig geschuurd te worden dat de beplanking zo mooi en geleidelijk mogelijk aansluit.
Dit is een secuur werkje waar je de tijd voor moet nemen om tot een goed eindresultaat te komen. Probeer regelmatig te controleren met een latje, liefst nog iets flexibeler dan de uiteindelijke plankjes.
 
Wim , ik denk ook dat ik dat eerst ga doen, eht dek beplanken, dan de romp, lijkt me het makkelijkst en veiligst, bedankt voor de tip.

zal proberen om betere foto's te maken.
 
Ik ben geen houtbouwer, maar ik zou wel graag iets willen vragen :

Is het niet beter om eerst de romp te beplanken ? Het zou zonde zijn als je eerst het dek mooi beplankt en er dan plekjes op maakt door het water, de lijm en het schuurstof dat je nodig hebt / krijgt tijdens het beplanken van de romp ?
 
Door het dek eerst te leggen creëer je stevigheid doordat het dek de spanten "vasthoud".
Daarna wordt de beplanking van de romp gedaan en pas daarna wordt het dek met fineer afgewerkt.
( Awel, meestal dan toch :D )

Fred
 
Ik ben geen houtbouwer, maar ik zou wel graag iets willen vragen :

Is het niet beter om eerst de romp te beplanken ? Het zou zonde zijn als je eerst het dek mooi beplankt en er dan plekjes op maakt door het water, de lijm en het schuurstof dat je nodig hebt / krijgt tijdens het beplanken van de romp ?

Pascal, een logische vraag. Natuurlijk is dat ook mogelijk, maar het voordeel van het eerst beplanken van je dek is dat je nu de zijkanten netjes kunt krijgen en dat is een stuk moeilijker na het plaatsen van de rompbeplanking. En als je normaal netjes werkt valt het 100% mee met de plekjes die op het dek komen. Uiteindelijk moet je gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt.

Zie dat Fred gelijktijdig reageert met een net iets andere mening over het beplanken :), zo zie je maar.....
 
Bedankt, toch weeral iets bijgeleerd.
ik ga eerst het dek beplanken, en daarna het dek plaatsen, en dan de romp.
 
Hoi Marin,

Je wilt eerst het dek beplanken en dan plaatsen maar jou dek bestaat in 4 delen als ik het goed zie op de foto, dan kun je denk ik toch het beste het dek eerst op de romp bevestigen en dan pas beplanken, ik weet niet zeker maar volgens mij komt in het midden een lat over de naad van het dek.
 
Hoi Bart,

ik denk niet dat er een lat in het midden komt, op de foto's te zien van de bouwbeschrijving zie ik die toch niet , ik zou het dek eerst beplanken omdat men dan waarschijnlijk de hoekjes en de kantjes beter kan afwerken., maar ik zie ook dat het dek niet volledig moet beplankt worden , dat er daar nog dekhuisjes op moeten , en daar waar die komen moet er volgens mij niet beplankt worden.moet men dat eerst allemaal uitmeten en die huisjes eerst maken ofzo ?



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
is er geen 1/1 plan bij dat je op het dek kan leggen en de hutjes kunt aftekenen waar ze moeten komen ?
 
Nee, ben ze nu aan het maken en opmeten, en dan kan ik ze overtekenen op het dek.

Ze maken het mij dus nie makkelijk :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moet het dek tussen de spanten niet beplankt worden ? of zie ik dat verkeerd ?
En tussen de latjes , word daar een spleetje tussen gelaten dat het echt op beplanking trekt , want als ik de latjes tegen elkaar laat aansluiten dan verkrijg ik een egaal vlak en ik vind het wel mooi dat men de voeg tussen de planken een beetje ziet .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan