Hoofdsponsor

1/100 Bluenose II

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Marin

Guest
Zoals beloofd mijn bouwverslag.

Dit is het schip dat ik tot een goed einde wil brengen, dit is namelijk ook mijn eerste schip in hout, en ik dacht bij het openen van de doos dat er "weinig " inzat, maar bij nader inzien en bij het bekijken van de bouwplannen merk ik dat het toch zo simpel niet is dan ik me voorstelde.

attachment.jpg


en dit is de inhoud :





attachment.jpg
 
Daar hebben we Marin al he,wel een heel mooi scheepje man,je zal verrast zijn welk werk er gaat inkruipen.
Veel succes ermee ik blijf deze volgen.
 
Hoi Marin,

Een mooie boot, succes met de bouw.
Gewoon vragen als je iets niet weet.
 
Zo te zien heb je al gevonden hoe je foto's moet plaatsen 8)
Ziet er een mooi schip uit, benieuwd hoe dit zal afgewerkt worden (ik weet niets van houtbouw, dus volg ik in stilte :ph34r: )
 
Veel succes met de bouw :)
Een mooi schip om mee te beginnen.
 
mooi schip martin dit gaat je zeker lukken .

om te beginnen kijk eerst het plan en de stukken na of alles er wel bij zit , dan kan je je plan ook al eens bestuderen hoe en waar alles moet komen zo heb je al een beetje een gedacht van hoe je het inelkaar moet gaan zetten .

veel suc6 met de bouw en als er vragen zijn laat het maar komen. een mens kan nu éénmaal niet alles weten , en soms helpt het als je bij de vraag een foto maakt want die zegt soms meer dan 1000 woorden
 
Mooi, Billing Boats kit zijn altijd wel netjes
Lukt je wel :)
Succes

Mvg

Patrice
 
Hoi, Marin, ik volg dit, want ooit, veeeeeele jaren geleden heb ik die ooit ook eens gehad, al was ik toen misschien net iets te jong om dit aan te kunnen.
 
Hoi Marin,

Bij deze succes gewenst, ziet er alvast een mooie kit uit :)

Mvg

Patrice
 
Dat word eentje om te volgen, succes Marin
 
Ik volg ook
Zou graag men billing boats model ook bouwen de "Endeavour" deze lijkt op de Blue Nose maar heeft 1mast.
Succes ermee
grts
Marc
 
Marin,

Je zou kunnen beginnen met een bouwplank te gaan zoeken. Dat is een plank waar je je schip op gaat bouwen.
Meestal is 15 -18 mm dik voldoende, en de lengte van het schip.
Hierop kan je al een loodlijn tekenen en dan kan je van start.

Heel veel succes met dit mooie schip.

Fred
 
Iedereen alvast bedankt voor de reactie's.
Hier dan mijn eerste verslagje, veel is het nog niet , maar het is een begin.

De kiel vastgezet op een werkplankje, en de spanten erop gezet, weliswaar nog niet gelijmd, ik wou eerst zeker weten dat alles mooi past, en naar mijn bescheiden mening is dat wel gelukt, alles sluit mooi op elkaar en de spanten staan mooi haaks op de kiel, vergeef me als ik hier flaters bega bij de benoeming van sommige onderdelen, maar ik ben nog niet goed thuis in het scheepsjargon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik denk dat ik nu met het lijmen ervan kan beginnen, tenzij er iemand nog een tip geeft wat ik eerst nog zou moeten doen of op letten.
 
Fred,
wat bedoel je met een loodlijn en waarvoor dien ik die te gebruiken ?
 
De meeste schepen beginnen met een valse kiel waar de spanten opkomen . Die kiel wil wel eens krom zijn en daar dient de loodlijn voor om deze mooi recht te houden

Voorbeeld van de Oseberg ook van Billing Boat:
IMG_3780.jpg

Nu zie ik dat dit schip in twee helften wordt gebouwd en daar heb ik geen ervaring mee.
Hoe ga je nu verder te werk, ga je de andere helft ook zo maken en dan tegen elkaar plakken?

Om je spanten goed recht te krijgen ( erg belangrijk!!) zou je de LEGO methode kunnen gebruiken.
Die is in diverse verslagen al gebruikt en ook ik heb dat gedaan bij de Oseberg:
IMG_3867.jpg

Maar ik ben wel benieuwd hoe dit verder gaat en wacht rustig af,

Fred
 
Ik begrijp het al, maar die LEGO methode kan ik niet toepassen, het is in 2 helften en dan worden die aan elkaar geplakt, tenminste zo staat het beschreven in de handleiding,, nu eerst de spanten lijmen.
Marin
 
Om je spanten haaks te lijmen maak je 2 rechtehoeken (90 °) en zet deze aan beide zijden van je spant met een lijmklem vast op te valse kiel, je gebruikt dan de helft van wat Fred op zijn foto laat zien ;)
 
Marin,
Het is een leuk scheepje om te bouwen en wat ik nu ga zeggen bedoel ik niet negatief, zeker niet.
Overweeg eens goed of je dit scheepje op de manier van de bouwbeschrijving wilt bouwen.
De beide helften dien je nu wel exact hetzelfde te maken en kaarsrecht, anders passen ze straks niet goed op elkaar.
 
Wim,
alle goede raad is altijd welkom, maar heb ik een andere keus ?
dit is mijn eerste schip, dus heb er geen ervaring mee en het leek me het meest logische om het te doen zoals beschreven, maar ik ben steeds bereid om te luisteren naar ervaren scheepsbouwers.
 
Je hebt altijd keuze :). Voor meer ervaren scheepsbouwers verwijs ik je toch naar een aantal andere snuivers hier.
Het kan natuurlijk ook prima goed gaan, zeker als je er op let.

Wat leesvoer:
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4512&highlight=bluenose

En heel veel Bluenoses :):
http://www.modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19066

Even doorscrollen naar beneden - niet allemaal hebben ze twee helften.
Deze in ieder geval wel:
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=11184

Zo kun je een eigen keuze maken en lezen waar anderen tegen aan liepen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan