Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Ja deze vormen laten zich het best doen met balsahout. Maar ook alleen maar als je het eerst nat maakt. In droge vorm zou het breken.
 
Komt goed Ron, droogt balsa snel na het natmaken?
 
Nee het blijft toch wel een uurtje of 5 nat tot klam aanvoelen. Is natuurlijk ook afhankelijk van de omgevings- temperatuur.
 
Na de overgang tussen laaddek en de eigenlijke boeg heb ik het eerste stuk beplankt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze overgang blijft uiteraard niet zo. Later bij het plamuren en schuren wordt het vloeiender gemaakt. Dit is alleen gedaan om verder te kunnen werken met enig zicht op de romplijn.
 
je schiet weer lekker op ron , eenmaal jij balsa geroken hebt is er ook geen houden meer aan ;)
 
Een stuk verder met de boeg beplanking. Het laatste grotere stuk want de hoek erin wordt hierna steeds strakker. Dus moeten de plankjes ook steeds dunner worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Door het aandrukken van de plankjes komt het overtollige montagekit er als een rolletje tussenuit.

attachment.jpg
 
Terwijl de boeg steeds dichter wordt breng ik ook steeds witte houtlijm aan tussen de naadjes van de beplanking.
Op deze wijze blijven ze mooi stabiel tijdens het werken eraan zonder dat ze gaan buigen of dat ik er per ongeluk tegen stoot en ze doorbuig.

Verder is het zeer nuttig bij de verschansing. Daar zitten ze dan meteen stevig tegen elkaar aan geplakt. Immers deze boeg beplanking loopt door en wordt later ook voor een deel de verschansing.

attachment.jpg

De kleine lijm klemmetjes houden de delen god bij elkaar tijdens het drogen. En omdat witte houtlijm slecht hecht op kunststof zijn ze ook later makkelijk te verwijderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Kan Mark allen maar bijtreden Ron, maar ja we zijn het ook zo van je gewoon :dry:
 
Kleine update vandaag maar...

In de boegspits heb ik een dik balsaplankje aangebracht om te voorkomen dat ik tijdens het schuren naderhand door de beplanking heen ga met het schuurpapier.
Voorkomen is beter dan genezen...

Montagekit erin..

attachment.jpg

En plaatsen..

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hier komt de ervaring om de hoek kijken, de boeg is echt zo'n punt waar je nog wat wilt bijwerken en voor je het weet zit je er doorheen.
Mooi opgelost met zo'n balsalatje.
 
Hopla se de meester geeft er weer een tipje bij voor ons ;-)

knap werk weer

davy
 
ik zit weeral met open mond te staren naar je up-date's.
 
Ja deze fase gaat snel maar dat verandert wel als de romp eenmaal is gespoten en het detailwerk gaat beginnen.
 
De boeg is nu helemaal bekleed inmiddels. Hiermee is de boeg nog lang niet klaar maar kan het echte werk eraan pas gaan beginnen.

attachment.jpg

Onder in het midden is een klein stukje te zien waar ik geen beplanking heb aangebracht. Dit is niet nodig omdat op deze plaats nog erg veel moet gaan gebeuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Doordat er bij de Blue Marlin een aparte vorm in de boeg zit heb ik hier uiteindelijk voor gekozen om deze te bekleden met plankjes. Dus het eerder aangebrachte latje heeft hierdoor helaas geen functie gekregen. Maar dat maakt niets uit.

attachment.jpg

En in de laatste foto ligt ze weer op haar rug om de bewerkingen aan de boeg te kunnen gaan uitvoeren.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan