Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Ik heb hier ook nog een mooie foto gevonden.

attachment.php
 
Bovenstaande foto geeft een goede impressie weer welke vrachten de Blue Marlin allemaal kan vervoeren. Ongelooflijk om te zien. Complete chemische fabrieken zijn ook geen probleem.

Verder nog een kleine update van vandaag. Ik had weinig tijd dus heb ik alleen maar de twee versterkingslatten aangebracht . Deze verbinden de twee Styropor blokken stevig met elkaar zodat ik later bij het beplanken geen fragiele romp heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hoi Ron, toch nog even een vraagje na het zien van de foto hierboven. Moet het "laaddek" nog verbreed worden of blijft dit zo ?
Op de foto krijg je namelijk de indruk dat dit veel breder is. Of loop ik gewoon al op je bouwkunsten vooruit ?

Mark
 
Mark jouw vraag zal ik meteen meenemen in deze update. Ik vermoed dat de hoek waaruit de foto is genomen zo is gericht dat het lijkt alsof het laaddek breder is als het model in verhouding genomen. Ik heb getracht om extra een foto te nemen waaruit dezelfde hoek is genomen door mij. Hopelijk is het zo duidelijker dat het laaddek van het model ook de verbreding heeft die erin is aangebracht in 2004 en welke je ook in de foto van het origineel ziet.

attachment.jpg

Ik heb de romp toevallig op haar stuurboord zijde liggen omdat de beplanking is gestart.

attachment.jpg

De beplanking heb ik als eerste gestart aan de zijden van het laaddek. Gewoon omdat dit eenvoudiger is als de boeg. Zo komt ik er weer lekker in..

attachment.jpg

De aangebrachte bekleding is in de foto nog breder als het uiteindelijk gaat worden. Aan de onderzijde van de romp loopt deze schuin af. Daarom dat ik deze balsaplank na droging smaller moet maken als nu het geval is. Daarna kan ik dan de afschuining gaan bekleden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het laaddek vanaf de boeg genomen.

attachment.jpg
 
Prima beantwoord en gedocumenteerd Ron. Heel goed begrepen thans.
Ik blijf het geweldig vinden hoe je met Styropor blokken en balsahout telkens weer zo'n mooi resultaat weet neer te zetten.
Ik blijf je dan ook graag volgen.

Mark
 
ron welke lijm gebruik je voor je balsahout vast te plakken.
 
Montagekit. Je kunt ook witte houtlijm gebruiken al moet je dan wel de droogtijd dubbel zolang nemen omdat witte houtlijm meer vloeistof bevat ivm de eventuele spanning van het materiaal. Ook bestaat er speciale Styropor lijm. Doch deze is erg prijzig en de tubes zijn erg snel leeg. Mijn advies in deze is om gewone montagekit te gebruiken. Bijvoorbeeld die van de Action..kost bijna niets.

Gebruik nooit een kontaktlijm of een lijm met oplosmiddelen. Dan smelt het Styropor weg als sneeuw voor de zon :)
 
Montagekit. Je kunt ook witte houtlijm gebruiken al moet je dan wel de droogtijd dubbel zolang nemen omdat witte houtlijm meer vloeistof bevat ivm de eventuele spanning van het materiaal. Ook bestaat er speciale Styropor lijm. Doch deze is erg prijzig en de tubes zijn erg snel leeg. Mijn advies in deze is om gewone montagekit te gebruiken. Bijvoorbeeld die van de Action..kost bijna niets.

Gebruik nooit een kontaktlijm of een lijm met oplosmiddelen. Dan smelt het Styropor weg als sneeuw voor de zon :)
bedankt voor de uitleg ga ik toch ook eens proberen .
 
Inmiddels is de eerste beplanking goed gedroogd en zijn de kopspelden verwijderd. Verder is dit eerste plankje wat geschuurd.

attachment.jpg

Reststuk van het eerste plankje ligt nu klaar om te worden gemonteerd op de vlakke afschuining onder water. Economisch..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En het tweede plankje is nu gemonteerd. Duidelijk te zien is dat deze aan de buitenzijde nat is gemaakt. Zo neemt het de vorm mooi aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Enkele foto`s van de beplanking. Inhoudelijk zijn er weinig woorden aan toe te voegen. Daarom alleen de plaatjes ervan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat gaat hier weer een prachtig project worden. Ben nu al fan. Respect voor wat je aflevert! Grote klasse man.
 
Dank jullie jongens. Het zijn tot nut toe grote platte oppervlakten daarom dat dit redelijk snel gaat. Hierna komt de boeg aan de beurt.
 
De eerste stap in de boeg is het aanbrengen van de beplanking tussen de boeg en het laaddek.

De moeilijkheidsgraad hierin is dat het laaddek een stuk breder is als de eigenlijke boeg. Dat komt omdat de Blue Marlin in 2004 voor het grootste deel aangepast is geworden voor Dockwise wat betreft de oppervlakte van het laaddek en dat er ook nog inwendig veel aangepast is geworden ivm het draagvermogen. En dat laaddek steekt nu dus aan de overgang bij de boeg een stuk uit.

Dus moest ik hier iets op bedenken behalve het laaddek op zich breder maken maar ook om het uitstekende deel van het nieuwe laaddek aan de voorzijde duidelijk zichtbaar te maken. En de oplossing hiervoor was eigenlijk relatief eenvoudig.

Vanaf het uitstekende deel uit Styropor heb ik een balsa stuk aangebracht waarover de beplanking komt.

attachment.jpg

Ook is nu goed te zien dat de schuine vorm van het laaddek in dit punt overgaat in de duidelijke boegvorm. Precies zoals het moet.

attachment.jpg

En in de onderstaande foto is de boegvorm goed te zien. De hoek van de twee aangebrachte lijstjes gaat goed mee gelukkig.

attachment.jpg

Het is duidelijk een wrijfpunt in de rompvorm. Gelukkig is dit gelukt.

Eenmaal beplankt is dit punt mooi strak in de vorm gegaan. Het is niet niets vanuit de schuine rompvorm naar de steile boegvorm.

attachment.jpg

Na droging goed bijwerken met schuurpapier en we kunnen verder met de bijbehorende afschuining die hier ( nog ) erin moet zitten. Later zal de afschuining verdwijnen in de bulb...

attachment.jpg
 
Inmiddels ben ik hard aan het werken aan de boegsectie. Dit vereist vooruit denken en goed plannen. De boeg is bij de Blue Marlin de eerste goede uitdaging.

De eerste stap was en is de overgang te maken tussen het verbrede laaddek en de originele boeg. Om dit te bereiken had ik in de vorige update de plankjes ertegen gemonteerd. In deze update zijn ze in hun eerste juiste vorm geschuurd. Deze vorm is nu prima maar is nog niet zoals deze uiteindelijk moeten gaan worden.

Later bij de plamuur werkzaamheden worden de overgangen strakker en voorzien van meer vormen erin. Doch voor nu zijn deze juist.

attachment.jpg

Met balsa kun je (mits in de juiste werkvolgorde en met koud water ) vrijwel alle vormen maken die je maar wilt.

attachment.jpg

Zoals ook in mijn site beschreven mag je balsahout als beplanking alleen nat maken met KOUD water. Waarom niet met warm/heet water kun je terug lezen in de artikelen reeks over balsa in mijn site. Om ook hier de juiste vorm erin te krijgen heb ik de plankjes nat gemaakt voordat ik ze heb gemonteerd. Na het nat maken een minuutje laten intrekken en dan meteen monteren..

attachment.jpg

Bij de volgende stap worden deze overgangen rond aflopend geschuurd..

attachment.jpg

En dat is ook waarom ik in de vorige updates de in groen omcirkelde blokjes heb gemonteerd...om de ronding mooi erin te schuren zonder dat je door de beplanking heen schuurt..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
dat ziet er echt wel heel goed uit ron 8) mooi stukje vakwerk denk niet dat je dit met een andere houtsoort klaar krijgt dus goede keuze van hout
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan