Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Hallo Ron , de eerste sneeuwstorm is al voorbij zo te zien, dit wordt weer genieten uw vorige modelbouwkunsten kennende, ik blijf rustig volgen.
 
Ja er zullen nog wel enkele sneeuw stormen voorbij komen..het is bijna winter..:)

Maar eerst moest ik het eerste grote houten deel maken. Dit deel behelst het dek voor de stuurhut en het voordek.

Dus een stukje van het voordek geselecteerd en uitgeprint.

attachment.jpg

Daarna het voordek eraan geplakt.

attachment.jpg

Op triplex plakken en uitzagen met de figuurzaag.

attachment.jpg

Met spelden op het blok styropor bevestigen. Dit zijn overigens dezelfde spelden welke ook gebruikt zijn bij de U82,De KURSK,de TYPHOON,de PERSHING 72,de EMMA MAERSK en nu dan de BLUE MARLIN. Dus spelden met een verlden zullen we maar schrijven..

attachment.jpg

Om het midden goed te bepalen voor de latere uitlijning van de boeg is wat meet werk nodig.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De volgende klus bestaat uit het verder uitwerken van de boeg in de juiste vorm. De boeg moet ik in meerdere stappen doen omdat deze van vele factoren afhangt om een mooie vloeiende lijn te verkrijgen. Zowel het laaddek alsmede het voor en werkdek en de uitbreiding uit 2004 van het schip komen hierin samen.

Maar goed aan het werk...

Het triplex deel zit hier tijdelijk vast met de historische spelden op de verhoging. Duidelijk is te zien dat ik bij de eerste vormronde van de boeg (zie twee updates terug) er nog niet in ben geslaagd om deze juist te krijgen. Geeft ook niet want ik had nog geen dekplaat( triplex deel).

attachment.jpg

Met de rasp gaat dit lekker. Geeft een lekker gevoel want dit raspt lekker weg....

attachment.jpg

En een tweede sneeuwbui dwaalde wederom weer...

attachment.jpg

Na verwijdering van het dekdeel kan ik dit deel recht trekken met de rasp..

attachment.jpg

De vorm wordt al scherper.

attachment.jpg

En nu kon ik dan eindelijk het verbrede laaddek in de boeg aanbrengen. Dit is ook altijd duidelijk terug te zien bij het origineel.Later moet ik deze uitstekende delen kleiner vijlen omdat de beplanking dit anders teveel uitbeelden gaat (wordt dan te dik).

attachment.jpg

Vooraanzicht vanuit de boeg genomen van het laaddek.

attachment.jpg

Pasvorm is nu uitstekend geworden.

attachment.jpg

Het uitstekende dekdeel waar later nog deksteunen onder worden gemonteerd. Bovenop deze uitbreidingen staan de reddingssloepen in de Davids.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het schiet op..
 
zo je hebt de speed erin , maar mooie vorderingen en uitleg
 
Gaat zeker goed zo Ron.

Ben al nieuwsgierig hoe je de 'bulb' deze maal gaat aanpakken, lijkt me wederom een uitdaging bij dit schip.
 
Ja klopt want de bulb bij de Blue Marlin loopt iets langer door langs de romp in tegenstelling tot de Emma destijds. Maar tijd zal het leren. Inderdaad zal de afwerking later wel de nodige tijd gaan vergen.
 
Dag Ron, proficiat met de keuze van uw project, mooi project :)
Ik heb met de Simons Stevin al verschillende keren naast een schip van Dockwise gelegen, meestal te Singapore en heb er ook ergens een aantal foto's van staan, ik kijk eens als ik ze vinden kan :)
Mag ik ze hier posten, of heb je liever per mail naar u?

Veel succes Ron
 
Je doet ons weer allemaal de mond openvallen van verbazig met je kunnen, je bent echt zoals je naam het zegt: een top meester bouwer !!!

Groetjes Lassie.
 
Dag Ron, proficiat met de keuze van uw project, mooi project :)
Ik heb met de Simons Stevin al verschillende keren naast een schip van Dockwise gelegen, meestal te Singapore en heb er ook ergens een aantal foto's van staan, ik kijk eens als ik ze vinden kan :)
Mag ik ze hier posten, of heb je liever per mail naar u?

Veel succes Ron

Mijn dank voor de woorden. Ik zou het prima vinden als deze foto`s van Dockwise ook gewoon in dit topic kunnen komen.
 
Dat heb je weer mooi in beeld gebracht, toch simpel als je het jouw ziet doen :wink1:
 
prachtig werk zal ik volgende keer ook eens proberen en wat een mooie uit leg daar doe ik mijn hoed voor af .
hier een foto hoe ik het gedaan heb van de servent 3
attachment.jpgattachment.jpg
 
Amai Ron, dat is een hele uitdaging. Succes met de bouw!
 
De boeg is inmiddels ook klaar in de juiste vorm gesneden. Later moet er nog de bulb aan worden gemonteerd. De boeghoek heb ik wel al gereed nu.

attachment.jpg

En zo werd het tijd om het werkdek te gaan monteren. Dit moet nu gebeuren voor het beplanken omdat ik met de beplanking ook meteen de voorste verschansing mee moet nemen al een geheel..Het in vorm gemaakte dek wordt bekleed met styreen plaat van 1 mm dik.Dit omdat deze al mooi glad is zodat ik deze alleen nog later in de primer hoef te zetten.Indien ik het niet zou bekleden met styreen moet het later ook geplamuurd en geschuurd worden. En dat gaat later zeer moeilijk als eenmaal alles is gemonteerd.

attachment.jpg

Bekleed met styreen en gemonteerd met montagekit op de romp.

attachment.jpg

Het past allemaal zeer precies...geen ruimte voor fouten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vlak voor de definitieve montage kwam ik erachter dat ik was vergeten om aan de beide uitbreidingen aan de onderzijde het zichtbare gedeelte te bekleden met styreen plaat. Later gaat dit niet meer. Dus nog vlug deze twee onderdelen erop gemonteerd voor de definitieve montage van het werkdek.

attachment.jpg

De onderzijde nu met de gemonteerde plaatjes die later zichtbaar blijven.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan