Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

En hier is dan de eerste update in dit nieuw project.

De start is zoals altijd bij mijn projecten lekker knutselen met styropor. Geeft veel troep maar is wel leuk om te doen.

Maar eerst een drietal andere plaatjes.

De eerste stap was om de verlichting in de werk kelder te verbeteren. In mijn Emma Maersk project had ik bemerkt dat er teveel geel licht was. Dit kwam door de aanwezige lampen aan het plafond en tegen de muur. Dit waren gewone " peertjes"..
Dus nu heb ik deze verwijderd en vervangen door twee flinke Tl armaturen. Geeft een zee van licht en ook geen schaduw op de werktafel. Verder is dit ook " echt" wit licht.

attachment.jpg

En dan verder de geweldige werk tekeningen die ik mocht ontvangen van Dockwise. Hiervoor hulde!..Het zijn DWG bestanden dus van Autocad. Maar wel tekeningen waar ik mee kan werken.

attachment.jpg

Ook niet onbelangrijk...detail foto`s van plaatsen die je niet vlug kunt zien. Ook hier weer een prachtige foto van Dockwise..blijft een tof bedrijf!.

attachment.jpg



En nu dan aan het werk!...


De romp van de BLue Marlin bestaat uit meerdere lagen (dekken) die ik stapsgewijs ga aanbrengen. De eerste is (hoe kan het anders) de onderste waar ook de aandrijving aan de achterzijde met het roer later moet komen. De aandrijving is een 4 bladige schroef.

Omdat de romplengte langer is als de styropor blokken moet ik eerst twee blokken aan elkaar monteren met uiteraard montagekit. Gewone lijm lost het styropor op. Dus oftewel montagekit of witte houtlijm zijn uitstekend geschikt om dit materiaal met elkaar te verlijmen. Ook zijn er speciale tubes lijm verkrijgbaar voor styropor maar deze zijn prijzig en snel op!. Gebruik nooit een andere lijm ervoor want het styropor lost op als sneeuw in de zon :)

attachment.jpg

Natuurlijk lijm je zulke blokken niet vlug gewoon " stomp " tegen elkaar. Dit geeft een zwakkere verbinding als dat je de delen met een schuine kant tegen elkaar op lijmt. Geeft een groter lijmoppervlak.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan lekker minstens 12 uur laten drogen en stevig tegen elkaar. Aan de onderzijde een stukje papier om te voorkomen dat de overtollige kit de blokken aan de tafel vast lijmt..

attachment.jpg

Eenmaal op lengte gezaagd (na 12 uur droogtijd) wordt de boeg erin gemaakt. De Blue Marlin is in 2004 erg grondig verbouwd waarbij het laaddek werd verbreed. Daarom is het romp middenstuk breder geworden zonder dat de boeg is verbreed. Dus later moet ik op de aangewezen plaats aan beide zijden een kleine verdikking erin maken.

attachment.jpg

En zo is dit het einde van de eerste update..

attachment.jpg

Let op!...de Blue Marlin is apart van vormgeving. Vraag gerust naar bepaalde eigenschappen. Ik kan deze tijdens een update overslaan zonder dat ik het inde gaten heb..dus vraag gerust.
 
Waauw! wat een uitdaging. Lijkt me enorm interessant. Ik ga alvast volgen. Succes toegewenst.
 
Gestart met de nieuwe uitdaging :) Zullen deze opnieuw volgen van op de eerste rij ;)
 
zo kerel, dat wordt weer een beest en smullen , wie doet het olieplatvorm
 
Dank jullie jongens. Ha ha....een olie platform erop en hup. Inderdaad zou het erg mooi uitzien. Maar daar komt best wel veel bij kijken. Of en welke last er later op komt weet ik nog niet. Eerlijk geschreven houd ik mij daar nu nog niet mee bezig. Een mooie kit (van kunststof )van een schip op schaal zou ook mooi kunnen zijn bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal voor later.
 
hoi ron is dit het laad dek ? en komt er nog een romp onder gemaakt .


mooi begin hoor en het word weer een kanjer ;)
 
Dit is inderdaad het laaddek maar ook tevens de romp.Deze is (in verhouding op schaal dan)vrij laag in hoogte. Het origineel is ook daar in verhouding laag. het laaddek is in principe alleen maar een drijf lichaam.Wel toegankelijk voor personeel maar verder voorzien van grote tanks voor water.Daarom ook dat ik in dit blok inmiddels verstevigingen heb aangebracht( komt in de volgende update). Aan de onderzijde wordt later de rompvorm in geschuurd. Ja is even schrikken ik weet het.....:laugh:
 
De tweede stap was het monteren van twee lange verstevigingen in de langszijde van de romp. Bedoeld om de langszijde torsie op te vangen.

attachment.jpg

Daarna om de tweede verhoging aan te brengen een blok van 6 cm styropor. Het is een reststuk..

attachment.jpg

attachment.jpg

Om daarna lekker met de rasp rotzooi te gaan maken. Dit wordt de eerste raspbeurt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ja daar kan je beter een doos onder zetten ron dan blijft het tapijt mooi :)

de romp vorm is zeker ff schrikken omdat ik aan de boeg tog een bulbvorm zag dacht ik dat het door getrokken was tot achter.
 
En daar is de beproefde methode weer, dat wordt weer een stofzuigerzak vol witte sneeuw :).

Is het voldoende om 2 verstevingen over de lengte te hebben?
Waarschijnlijk wel, want veel gewicht komt er niet aan te hangen. Je bouwt meestal met lichte materialen.
 
dat is er eentje dat ik zeker zal volgen ooit eens aan de servent 3 begonnen maar niet meer verder gedaan ik denk dat hij nog in de garage staat zal wel eens een foto plaatsen er van
 
Er zit inderdaad een bulb aan de boeg. Deze ga ik pas monteren als de romp bekleed is. Zo kan ik deze dan mooi vloeiend gelijk schuren met de romphuid. De 2 dwars latten zijn ruim voldoende. De romp kan ik nu niet meer buigen in langsrichting. In de breedte nog wel( torsie) en daar hoop ik deze tegen te gaan met de romp bekleding en het laaddek.

De komende updates zullen bewijzen dat de boeg erg spannend is om te vormen.Zit een goede leerschool in.
 
dit word weer een pareltje .

kijk en leer za het weer zijn voor mij ;-).

succes
davy
 
Alvast een goed begin Ron. De vorm is alvast duidelijk herkenbaar.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
De volgende stap was het ruw in vorm maken van de eerste verhoging. Met een rasp gaat het lekker snel...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Lekker groot laaddek.

attachment.jpg

Afschuining van de buitenste romphuid.

attachment.jpg

Afronding langs de romp onderzijde.

attachment.jpg

Best wel een groot laaddek..

attachment.jpg
 
Yoooo Ron, deze werkwijze met piepschuim is mij eigenlijk totaal vreemd. Welk materiaal zet je daarop om een hard oppervlak te krijgen zodanig dat je er niet in één twee drie ,deuken in krijgt en stukken afstoot. Ben misschien een beetje voorop aan het lopen é.
 
Afhankelijk van de vorm en het nut komt er of 1,5 mm balsahout (plankjes) of kunstof materiaal tegenaan. Zowel de balsa bekleding alsmede de kunststof bekleding zijn beide erg stabiel en stevig. Balsahout is meer geschikt voor rondingen en vormen en rechte stukken. De kunststof delen/platen gebruik ik vooral bij dek oppervlakten of plaatsen waar het slecht plamuren/schuren is. Kunststof hoef je alleen maar heel lichtjes te slissen(polijsten) en daarna te primeren. Balsa moet je altijd voorbehandelen met plamuur of porienvuller voor een gladde oppervlakte.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan