Hoofdsponsor

1/350 Bismarck restauratieproject (Tamiya 1/350) [DONE]

Bedankt mannen, ik probeer Model Force te halen maar het wordt misschien krap...

Vandaag maar één bouwfoto dus heb ik ook een stemmingsplaatje erbij gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ook de sloepen waren al bijna af toen ik fouten ontdekte.

attachment.jpg

Ze hadden te weinig en te dikke bankjes. Ik sneed die dan maar weg.

attachment.jpg

En dan moest er toch eens gedryfit worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bootjes worden nog mat gelakt en met een wash behandeld. De ruitjes zullen met Crystal Klear gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze constructies zullen de draagbalken worden waarop het model zal rusten. Ze steken aan beide zijden van de hull zo'n anderhalve cm uit.
 
attachment.jpg

Boh het geeft toch wel wat te kennen gezien de verhoudingen met het x acto mesje. Deze grootte is erg moeilijk. Je bent een echte " die hard "....:)
 
Dit is inderdaad ferme scratsh op mini-braille niveau :O
Zeer fijn werk hoor Steven ;)
 
Bedankt mannen. Even terug naar wat robuustere onderdelen. Het schip moet nog altijd opgesteld worden op een voetstuk. Dat had ik al gekocht en het heeft in Hoboken ook gediend om het schip tentoon te stellen. Er moesten nog draagbalken op komen om te verhinderen dat de boot er af tottert. Die zijn vandaag geschuurd en rood gespoten. Eerst ging ik ze vastsmelten aan een stel spijkers.

attachment.jpg

Die bleven niet zitten. Daarom zijn er gaten geboord tot dieper in de balken. De spijkers moesten dan langs onder in de pot geboord worden en afgeknipt worden op lengte.

attachment.jpg

Daarna kon ik de zaak vastlijmen met 2-componentenlijm.

attachment.jpg

Toen dan het model gedryfit werd, bleken de balken niet evenwijdig. Ik kon de laatst gelijmde balk wel scheef duwen en zo het stel weer in een vlak krijgen. Helaas ligt dat vlak een paar graden gekanteld. Hier de foto's van de test.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wow als ik dit zo zie, krijg ik toch weer zo'n zin in het bouwen van de Dreadnought. Maar ja, we kunnen maar een ding tegelijk he. Echt prachtig werk Steven.
 
Schitterende modelbouw,schitterend schilderwerk en een schitterend topic meer kan ik hier niet aan toevoegen. ...
 
Jullie zijn fijne supporters, aan dit tempo zie ik de Bismarck binnen een week af geraken. Vandaag zijn er ook een paar moeilijke puntjes afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een van de Arado's werd opgehangen aan de scheepskraan aan stuurboord. Omdat het zwaartepunt verschilt van bij de echte, moest ik het vliegtuig aan de staart een extra ankerpunt geven. Dit heb ik met haar gedaan. Bij deze vliegtuigen werd het takelen via de geopende canopy gedaan, dus moest die ook nog eens doorgezaagd worden. De beschildering ging gelukkig gemakkelijk door het opgebrachte reliëf en de Eduard props zien er heel mooi uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Academy schroeven die ik gekregen heb, zijn aangepast aan de assen van het model en opgehangen. Er is een spijtig verschil met de echte Bismarck, die had niet allemaal identieke schroeven. Ik ontdekte dit echter toen alles al geschilderd was, dus kon ik de stuurboordschroef niet meer omkeren.

attachment.jpg

Deze haspels ontbraken nog op het appel. In de inzet zie je nog een extra scratchwerkje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze oefenkanonnen moeten tussen de achterste twee geschutstorens komen. Een bouwverslag van een andere site http://www.florymodels.co.uk/trumperter-1200-bismark-part-3/) maakte duidelijk dat het twee verschillende kanonnen zijn. Ik heb ze al grijs geschilderd.
 
Nog wat foto's van kleine klusjes, vooral stukjes die ooit eens afgebroken waren en teruggezet worden. Van het stuk met de pijl vind ik er een te weinig.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
FORMIDABEL werk ik vind het gewoon fantastisch , je weet dat ik niet zo voor dat soort zaken ben , maar toch heb je iedere maal mijn interesse
Knap werk
Marc
 
Dankuwel vrienden, hier nog wat vorderingen na een druk weekend (International Table Top Day meegedaan in Sir Playalot bijvoorbeeld).

attachment.jpg

De vlaggenmast achteraan moest er misschien niet op, je ziet hem niet meer op de laatste foto's van de Bismarck, maar daar zie je dan ook weinig detail.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze antenne moest nog gescratcht worden naar zijn evenbeeld. Hopelijk verlies ik ze nu niet meer.

attachment.jpg

Ik had geen relingen meer voor de bootjes, maar ik had wel teveel trappen over. Met wat denkwerk konden die nuttig gebruikt worden door ze in twee te snijden. Dat leverde al zeker voor drie van de zes boten een bijna exact passende reling op.
 
Mooi gevonden van die reling :)
En de vlaggemast geeft toch iets meer detail aan de achtersteven ;)
 
Bedankt, Beyond. Hier nog wat meer detail, ik heb ook de panama-kluizen gemaakt. Daarvoor moest er terug wat reling wijken.

attachment.jpg

De bootjes hebben ook reling gekregen, gemaakt uit stukjes PE-trap. Dat is nu helemaal opgebruikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat plekjes kregen een stukje extra reling, zoals de platforms waar de kraanarm gezekerd wordt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Telkens als ik denk, nu komt er waarschijnlijk geen reling meer en is ie bijna af, kom jij met nóg meer relingen op de proppen, en telkens kleiner en fijner dan die er voor :8
Dit zal een opvallend schip worden op beurzen, kan bijna niet anders :ohmy:
 
Hopelijk kan je nog een extra stel relingen verdragen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze zijn volledig scratch.

attachment.jpg

attachment.jpg

De relingen op de bootjes zijn wit gepenseeld.
 
Steeds denk ik in de zelfde richting als Beyond dit is het einde van de werkzaamheden en steeds blijf je ons zo aangenaam verrassen. ..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan